سلامت زنانقصد بارداری

درد پریود از چیست | راه های کاهش درد قاعدگی

درد پریود جز کاملا طبیعی از فرایند قاعدگی یا عادت ماهیانه است. در واقع این چرخه همواره با نشانه ها و مشکلاتی برای زنان همراه است و داشتن مقداری درد نگران کننده نیست. اما گاهی این درد بسیار شدید شده و منجر به بروز پیامدهای دیگری برای خانم‌ها می‌شود. برای کاهش این درد و یا درمان آن روش های زیادی وجود دارد. افراد در بیشتر موارد می‌توانند این درد را تحمل کرده و همچنین در خانه بر آن غلبه کنند. اما گاهی این موضوع به قدری شدید می‌شود که در زندگی شخصی و اجتماعی آنها اختلال ایجاد می‌کند. عوامل مختلفی در میزان و یا حتی زمان بروز این درد موثر هستند. بهتر است افراد در این زمینه حتما از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد پریود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

درد پریود

به طور کلی از زمانی که اولین قاعدگی رخ می‌دهد؛ زنان باید انتظار بروز درد پریود را نیز داشته باشند. هر ماه در رحم زنان یک لایه برای محافظت از جنین احتمالی تشکیل می‌شود که در صورتی که رابطه جنسی در این زمان صورت نگیرد و یا حتی لقاح انجام نشود؛ این لایه فرو ریخته و قاعدگی رخ می‌دهد. این فرایند به خودی به خود دردی ندارد. در واقع در بیشتر موارد در صورتی که بدن زنان کاملا سالم باشد؛ دردی احساس نمی‌کنند و یا حتی خونریزی آنان در حد معمول است.

همچنین گاهی زنان، درد زیاد را به اندازه کافی جدی نگرفته و تصور می‌کنند که طبیعی است. اما درد بیش از اندازه می‌تواند خود نشانه وجود مشکلی در بدن باشد. از این رو در صورت بروز هر نوع نشانه غیرعادی، بهتر است افراد حتما به متخصص مراجعه کنند. برای آشنایی بیشتر با سندروم پیش از قاعدگی کلیک نمایید.

علل درد پریود

علل درد پریود

همانطور که گفته شد؛ وجود درد پریود تا حدی طبیعی است. اما درد غیرعادی در در این دوران، ناشی از دلایلی است که در این قسمت به آنها اشاره می‌کنیم.

◀ابتلا به آندومتریوز

یکی از دلایل درد پریود به صورت غیرعادی، ابتلا به بیماری آندومتریوز است. در این بیماری، بافت رحم در نواحی دیگر رشد کرده و به همین دلیل فرد درد زیادی را در ناحیه لگن تحمل می‌کند. این موضوع حتی به دوران قاعدگی نیز محدود نشده و در شرایط عادی نیز فرد احساس درد دارد. این بیماری در فرایند رابطه جنسی نیز مشکل ایجاد می‌کند.

◀ابتلا به بیماری التهابی لگن

برخی افرادی که مبتلا به بیماری التهابی لگن هستند نیز درد پریود آنها بسیار شدید است. این شرایط به دلیل انتقال یک باکتری عفونی در اثر رابطه جنسی است. که می‌تواند در حین رابطه جنسی و یا حتی قاعدگی درد زیادی را برای افراد ایجاد کند.

◀وجود کیست در تخمدان

یکی از شایع ترین بیماری های زنان، کیست در تخمدان است. این کیست ها در بیشتر موارد خوش خیم بوده و مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند. اما به طور کلی منجر به بروز درد پریود به شکل زیادی می‌شوند. همچنین اگر تعداد این کسیت ها افزایش یابد و یا پیگیری نشود؛ می‌توانند بیماری های بیشتری برای زنان ایجاد کنند.

◀تنگی دهانه رحم

خونی که در دوران قاعدگی از بدن خارج می‌شود؛ از دهانه رحم عبور کرده و در نهایت از واژن خارج می‌شود. بسیاری از افراد از لحاظ فیزیولوژیکی در این ناحیه دچار مشکل هستند. برای مثال تا به طور مادرزادی ورودی واژن آنها کاملا بسته است و یا دهانه رحم آنها از لحاظ ژنتیکی تنگ تر از حالت عادی است. از همین رو خون نمی‌تواند به راحتی از بدن خارج شده و آنها درد پریود زیادی را متحمل می‌شوند.

شیوع درد پریود

بیشتر زنان درد پریود را از زمان بلوغ تجربه می‌کنند. اما این درد میزان های متفاوتی داشته که حتی در دوره های زمانی مختلف نیز تغییر می‌کند. حتی گاهی فرد در ابتدا هیچ دردی نداشته اما بعد از مدتی هر ماه درد زیادی را تحمل می‌کند. ازدواج، تغییر سبک زندگی، زایمان و… همگی در این مورد موثر هستند.

تشخیص درد پریود

بسیاری از زنان به قدری در مورد درد پریود خود حساس هستند و یا مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند که به پزشک مراجعه کرده و این مورد را به طور جدی پیگیری می‌کنند. برای تشخیص این موضوع حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید. از طرفی ملاک مشخصی برای میزان درد در افراد وجود ندارد. از همین رو متخصص باید با انجام تست ها و آزمایش های مختلف به این موضوع پی ببرند. آنان در این زمینه از سونوگرافی، پاپ اسمیر، تست بارداری و… استفاده می‌کنند.

نشانه های شروع قاعدگی

از طرفی برای جلوگیری از درد پریود، افراد باید با نزدیک شدن به این دوران، نشانه های آن را شناسایی کرده و در این زمینه اقدام کنند. برخی از این نشانه ها شامل سردرد، اسهال یا یبوست، سرگیجه، درد در ناحیه سینه و یا شکم، نفخ و… می‌شود. البته بروز این نشانه ها و یا حتی شدت آنها در افراد متفاوت است. حتی برخی از زنان قبل از قاعدگی پی ام اس را نیز تجربه می‌کنند.

نشانه های درد پریود شدید

درد عادی در این دوران تنها در ناحیه شکم و یا حتی پستانها بروز می‌کند. در روزهای ابتدایی افراد درد خفیفی را در ناحیه پاها نیز احساس می‌کنند. اما در صورت درد پریود شدید، این نشانه های به شکل های شدید تر و حتی طولانی تری هستند. درد ضربان دار و یا گرفتگی نواحی زیر شکم، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، سردرد و سرگیجه و حتی خون ریزی زیاد، همگی می‌تواند نشانه های درد زیادی در این دوران باشند. همچنین برخی از افراد از قبل از شروع قاعدگی کمر درد و دل درد را تجربه می‌کنند. با وجود این نشانه ها افراد می‌توانند از روش هایی استفاده کرده تا قاعدگی راحت تری داشته باشند.

انواع درد پریود

معمولا درد پریود به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. درد اولیه از اولین قاعدگی آغاز شده و در هر بار به صورت مجدد بروز می‌کند. این موضوع در بیشتر موارد ژنتیکی بوده و نشان از وجود مشکل خاصی نیست. البته افراد بهتر است آن را پیگیری نمایند. قاعدگی دردناک ثانویه نیز به دلیل وجود مشکلات جسمانی آغاز می‌شد. در واقع فرد در ابتدا مشکلی نداشته و اما بعد از مدتی پریودی او با درد زیادی همراه می‌شود.

راه های کاهش درد پریود

کاهش درد پریود

برای کاهش درد پریود ، راه های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از نحوه رفتار با زنان در زمان پریود کلیک نمایید.

💠استفاده از مسکن ها

برای غلبه بر درد پریود، افراد می‌توانند از مسکن های مختلفی استفاده نمایند. معمولا قرص ها و حتی شیاف های ضد درد مختلفی در این دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است از داروها تحت نظر متخصص استفاده کرده و همچنین در این مورد زیاده روی نکنند.

💠رژیم غذایی مناسب

همچنین گاهی مواد غذایی که افراد در این دوران استفاده می‌کنند نیز در مورد درد پریود موثر است. افراد بهتر است در این دوران از مواد غذایی شور و یا چرب استفاده نکنند و رژیم غذایی متعادلی داشته باشند.

💠ورزش

برخی تصور می‌کنند که در دوران قاعدگی، ورزش کردن به طور کلی ممنوع است. اما اینطور نبوده و افراد می‌توانند روزانه ورزش سبکی را انجام دهند. این موضوع در کاهش درد نیز بسیار موثر بوده و باعث می‌شود تا قاعدگی راحت تری داشته باشند.

💠روش های خانگی

برخی برای غلبه بر درد پریود از روش های خانگی استفاده می‌کنند. برای مثال دمنوش ها، و یا گیاهان دارویی همگی تا حدی می‌توانند در کاهش این درد موثر باشند. اما این روش ها به تنهایی کارساز نبوده و بهتر است در کنار روش های تخصصی تر از آنها استفاده شود.

💠مراجعه به متخصص

در صورتی که افراد در اثر درد پریود دچار مشکلات مختلفی گردند؛ حتما باید به متخصص مراجعه کرد و درمان را آغاز کنند. در این شرایط از بیماری های دیگر خود نیز آگاهی پیدا کرده و می‌توانند برای درمان آنها نیز اقدام کنند.

پیشگیری از درد پریود

برای پیشگیری از درد پریود نیز راه های متفاوتی وجود دارد. با اینکه نمی‌توان به طور کامل این درد را از بین برد. اما بهتر است افراد در هر ماه قبل از شروع قاعدگی با رعایت مسائلی، بر درد زیاد خود غلبه کنند. بهتر رژیم غذایی خود را رعایت کرده و حتی از دارو هایی که برای دوران پی ام اس تجویز می‌شوند؛ نیز استفاده کنند. البته برای استفاده از دارو، بهتر است حتما از متخصص کمک بگیرید.

پیامد های درد پریود

درد پریود اگر نادیده گرفته شود و یا افراد به موقع آن را پیگیری نکنند؛ ممکن است عوارض زیاد و جدی برای افراد ایجاد کند. از همین رو افراد باید حتما این موضوع را جدی گرفته و در صورت بروز هرگونه نشانه غیرعادی حتما از متخصص کمک بگیرند. این موضوع در زندگی شخصی و حتی اجتماعی زنان خلل ایجاد کرده و یا حتی قدر باروری آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

به دلیل اهمیت درد پریود و تاثیر آن در سلامت جسمانی و روانی زنان، افراد بهتر است در این مورد حتما با متخصص مشورت کرده و کمک جدی دریافت کنند. همچنین خود نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و اطلاعات لازم را کسب کنند. در این زمینه باید به متخصص زنان مراجعه کرده و حتی با مشاور نیز صحبت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد پریود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره