آمادگی بارداریقصد بارداری

زمان تخمک گذاری | 2 روش محاسبه زمان تخمک گذاری

‌زمان تخمک گذاری یک زن بستگی به دوره قاعدگی او دارد. معمولا، تخمک‌گذاری در حدود 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد. اما هر زن دوره قاعدگی منحصر به فردی دارد و ممکن است زمان تخمک‌گذاری او متغیر باشد. برای پیگیری دقیق‌تر زمان تخمک‌گذاری، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از کیت‌ های پیش‌ بینی تخمک‌ گذاری یا انجام سونوگرافی تخمک‌ گذاری استفاده کنید. همچنین، نظارت بر علائم و نشانه‌ های بدنی خود نیز می‌تواند به شناخت بهتر زمان تخمک‌ گذاری کمک کند.

گاهی تخمک ‌گذاری بیش از یک بار در ماه رخ می‌دهد و گاهی نیز اصلا این اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل زمان تخمک گذاری برای شما شاید گیج کننده باشد. اما توصیه می‌کنیم برای اطلاع از این زمان حتما از متخصص زنان راهنمایی بگیرید تا بتوانید دقیق تر زمان خود را بدست بیاورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

زمان تخمک گذاری

زمان تخمک گذاری چگونه است؟

دلیل آگاهی از زمان تخمک ‌گذاری چیست و به چه دلیل باید از آن مطلع باشیم؟ تشخیص این زمان به شما در تعیین باروری و قاعدگی کمک می‌کند. معمولا فرایند و زمان تخمک گذاری 2 هفته قبل از آغاز قاعدگی می‌باشد. هر ماه نیز این پروسه متفاوت است. یک دختر در بدو تولد خود 1 تا 2 میلیون تخمک نابالغ دارد و با شروع بلوغ شروع به آزاد شدن می‌شود. و این دختران به طور میانگین 300 تا 400 تخمک را در دوره زندگی خود آزاد می‌کنند. که با هر دوره قاعدگی، خانم ها برای بارداری آماده می‌شوند.

زمان تخمک گذاری و مراحل این تخمک گذاری ها در هر خانمی به دوران قاعدگی بستگی دارد. حتی تخمک‌گذاری مرحله ای دارد که به مدت 28 روز زمان می‌برد. در این مقاله راجع به این موضوع به طور کل صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پریود نشدن زنان کلیک کنید.

مراحل تخمک گذاری و چرخه قاعدگی

به طور متوسط چرخه قاعدگی 28 روز می‌باشد. در طول این مرحله فولیکول های تحمک در تخمدان شروع به رشد کرده و دیواره داخلی رحم ضخیم تر خواهد شد. در نهات تخمک آزاد شده و بدن برای بارداری آماده خواهد شد. اما اگر حاملگی صورت نگیرد؛ دیواره رحم تخریب شده و تبدیل به پریود خواهد شد. قاعدگی 4 مرحله است که با توضیحات زیر زمان تخمک گذاری را نیز متوجه خواهید شد.

🔸 فاز دور تخمک‌ ‌گذاری

یکی از مراحل قاعدگی که در تعیین زمان تخمک گذاری نقش دارد؛ فاز دور تخمک گذاری می‌باشد. در این مرحله لایه سلول ها در اطراف تخمک شروع به بزرگ شدن می‌شود. این مرحله نشان از ضخیم شدن دیواره داخل رحم است.

🔸 مرحله تخمک‌ گذاری

مرحله تخمک گذاری در تعیین زمان تخمک گذاری نقش اساسی دارد. در این مرحله تخمک و شبکه سلولی از طریق سوراخ توسط آنزیم تشکیل شده است و با ترک تخمک ها به لوله فالوپ می‌رسد. این دوره معمولا 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد.

🔸 مرحله پس از تخمک‌ گذاری

از دیگر روش های تعیین زمان تخمک گذاری، مرحله پس از تخمک گذاری است. در این مرحله بدن هورمون لوتئین کننده ترشح می‌کند و تخمک بارور در رحم می‌کارد. اما تخمک هنوز در این مرحله بارور نشده و تولید هورمون متوقف می‌شود. اما در 24 ساعت این موضوع حل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های بارداری کلیک کنید.

🔸 مرحله قاعدگی

از دیگر موضوعاتی که در زمان تخمک گذاری نقش دارد؛ مرحله قاعدگی است. در این مرحله اگر حاملگی وجود نداشته باشد؛ دیواره رحم می‌شکند و برای آغاز پریود آماده می‌شود.

زمان‌ تخمک گذاری کی می‌باشد؟

تخمک گذاری به چه زمانی گفته می‌شود؟ تخمک ‌گذاری معمولا روز 15 ام قاعدگی اتفاق می‌افتد. اما این موضوع برای همه یکسان نیست. اگر مثل بیشتر زنان در سن باروری هستید؛ سیکل قاعدگی شما 28 تا 32 روز زمان می‌برد. اما تخمک ‌گذاری در روز های 10 تا 19؛ در واقع حدود 12 تا 16 روز قبل قاعدگی صورت می‌گیرد.

بهترین زمان ‌تخمک گذاری

در خانم هایی که سالم هستند؛ زمان تخمک گذاری 14 روز قبل از آغاز قاعدگی است. به همین جهت اگر سیکل شما 35 روزه باشد؛ تخمک‌ گذاری روز 21 ام رخ می‌دهد. اما اگر این سیکل 21 روزه باشد؛ تخمک ‌گذاری روز 7 ام رخ می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احتمال بارداری کلیک کنید.

علامت تخمک گذاری

در زمان تخمک ‌گذاری علائم و نشانه هایی وجود دارد. خانم ها این علائم را در خود تجربه می‌کنند. در این بخش مقاله به این علائم اشاره کرده ایم.

🔻 افزایش حواس

🔻 درد خفیف لگن

🔻تغییر میل جنسی

🔻 تغییر دهانه رحم

🔻 تغییر بزاق دهان

🔻تغییر مخاط دهانه رحم

🔻 درد و حساسیت سینه

🔻 ترسحات خفیف واژن

🔻حالت تهوع و سر درد

🔻 تغییر در دمای پایه بدن

روش های محاسبه زمان تخمک گذاری

روش های محاسبه زمان تخمک گذاری

برای محاسبه زمان تخمک گذاری 2 روش وجود دارد. در این بخش مقاله راجع به این روش ها توضیح داده ایم.

🟢محاسبه زمان تخمک‌ گذاری با کمک کیت: از روش های تشخیص زمان تخمک ‌‌گذاری بعد از پریود، استفاده از کیت تخمک ‌گذاری است. این کیت ها سطح هورمون لوتئینیزه کننده را در ادرار تشخیص می‌دهد. اگر نتیجه مثبت بود، نشان از این دارد که تخمک‌ گذاری طی 24 تا 36 ساعت اتفاق می‌افتد.

🟢 محاسبه زمان تخمک ‌گذاری با کمک اپلیکیشن: برخی از اپلیکیشن ها وجود دارد که نشان دهنده زمان تخمک گذاری است. شما با تعیین سیکل قاعدگی های خود، زمان تحمک گذاری را کسب خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره فردی کلیک کنید.

کلام آخر

زمان تخمک‌گذاری به صورت ماه به ماه مشخص می‌شود. حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی این تخمک ‌گذاری صورت می‌گیرد. اگر در این دوره رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، احتمال بارداری افزایش می‌یابد. عوامل مختلفی در بروز این موضوع دخیل هستند که استرس از بارز ترین آنها می‌باشد. اگر از استرس و اضطراب رنج می‌برید؛ از روانشناس راهنمایی بگیرید تا سیکل منظمی داشته باشید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره