ناباروریناباروری زنان

پریود نشدن زنان | علت عقب افتادن پریود چیست؟

پریود نشدن زنان موضوعی است که خیلی سریع باید پیگیری شود. نظم قاعدگی یکی از فاکتورهای اساسی و مهم در سلامت زنان است. چرخه جنسی در زنان از سن بلوغ و با اولین قاعدگی آغاز می شود و تا میانسالی ادامه پیدا می‌کند. معمولا چرخه های قاعدگی 28 تا 38 روزه هستند و دراین دوران تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن اتفاق می‌افتد. حال اگر این چرخه به هم بخورد ویا قطع شود؛ باید برای بررسی بیشتر به متخصص مراجعه نمایید. در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره علت پریود نشدن زنان آورده‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

پریود نشدن زنان

منظم نبودن دوره های قاعدگی در اوایل بلوغ طبیعی است. ولی به مرور این چرخه نظم میگیرد. پریود نشدن یا بی نظمی در قاعدگی به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد. هورمون ها، بیماری یا مصرف داروهای خاص اختلالات روان، اختلالات تغذیه، ورزش سنگین و بارداری و… همگی در این زمینه اثرگذار هستند. توصیه می‌شود بانوان زمان قاعدگی خود را یادداشت یا در تقویم علامت گذاری کنند تا برای زمان بارداری و رابطه جنسی امن برنامه ریزی نمایند.

علت تاخیر یا پریود نشدن زنان چیست؟

غیر از بارداری، عوامل زیادی در پریود نشدن زنان نقش دارند. خانم‌ها با آگاهی از این عوامل می‌توانند پارامترهای آسیب‌زا را حذف نمایند. پس به علت های پریود نشدن زنان که در ادامه آورده‌ایم توجه کرده و در صورت نیاز برای دریافت خدمات مشاوره زنان با شماره های درج شده تماس بگیرید.

▪️سن

معمولا با افزایش سن تا دوره یائسگی دوره‌های قاعدگی کوتاه تر و نامنظم می‌شوند. این اتفاق در شروع چرخه جنسی و در سنین پایین نیز می‌افتد. اما در این میان باید به نظم این فرایند اهتمام ورزید.

▪️پریود نشدن زنان به دلیل ورزش سنگین

ورزش سنگین و فعالیت زیاد در طول روز در نظم چرخه جنسی موثر است. به طور کلی ورزش در تنظیم هورمون ها و سلامت قاعدگی تاثیر می‌گذارد؛ اما زیاده روی در آن سلامت جنسی را به خطر می اندازد.

▪️فشار روانی و اضطراب

استرس یکی دیگر از عواملی است که روی سلامت جسمانی تاثیرگذار است. باعث ازدیاد یا کاهش هورمون های مختلف می شود و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در دوره های پر فشار زندگی خود شاهد بی نظمی در چرخه قاعدگی باشید.

جالب است بدانید در اختلال هویت تجزیه ای که فرد در طول زندگی خود شخصیت های مختلف به خود میگیرد با هر شخص یکبار پریود می شود و هر بخش از هویت ان زمان مختلفی برای قاعدگی دارد. افراد دارای افسردگی و شخصیت دو قطبی نیز شاهد مشکلاتی در روند چرخه جنسی شان هستند.

▪️پریود نشدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب

رژیم های غذایی چرب، پرشکر و شور سلامت جسمانی شما را تحت الشاع قرار می‌دهد و پریود نیز از نیز قاعده مستثنی نیست. بعد از یک دوره کاهش یا افزایش وزن نیز شاهد اختلال در چرخه جنسی هستیم. عادت های غذایی نامناسب می‌توانند روی سیکل قاعدگی شما را برهم بزنند. چربی بدن نیز عامل تعیین کننده دیگری در پریود است.

▪️اختلال در تیروئید

کم کاری تیروئید از عوامل مخاطره‌آمیز قاعدگی است. افراد با کم کاری تیروئید فقدان یا پریودهای نامنظم را گزارش می‌کنند. گاهی پریود نشدن زنان به دلیل عوارض جانبی داروهای هورمونی است. امروزه در کشور ما افراد در سن بلوغ، با مصرف داروها و آمپول های هورمونی شروع پریود را به تاخیر می‌اندازند تا قد آن‌ها رشد بیشتری کند.

▪️بارداری و شیردهی

با شروع بارداری فرایند تخمک گذاری، متوقف می شود و زنان تا پایان بارداری پریود نمی شوند. البته در بعضی از زنان همچنان در ماه های اول بارداری، قاعدگی اتفاق می افتد که این بسیار نادر است. حتی بعد از زایمان و در دوران شیر دهی نیز ممکن است همچنان قاعدگی اتفاق نیوفتد که این به معنی عدم تخمک گذاری نیست. مخصوصا اگر تنها راه تغذیه فرزند، شیر مادرباشد بیشتر احتمال دارد فرد پریود نشود.

▪️پریود نشدن زنان و سبک زندگی

سبک زندگی و تغییرات اب و هوایی در نظم قاعدگی بسیار مهم است. به عنوان مثال شخصی که مهاجرت می کند یا شیفت های کاری او عوض می شود ممکن است برای دوره های طولانی بی نظمی یا عدم قاعدگی را تجربه کند. بسیاری از زنان برای برقراری رابطه جنسی و جلوگیری از بارداری های ناخواسته از قرص های مختلف هورمونی استفاده می کنند که این تغییراتی در چرخه جنسی آن‌ها به وجود می‌آورد. مصرف سیگار و الکل فرایند پایان قاعدگی را تسریع می بخشد.

برای آشنایی با نشانه های عفونت واژن کلیک کنید.

عوارض پریود نشدن

اگر پریود نشدن به علت یائسگی فرد باشد که با مداخله پزشک می توان عوارض آن را کنترل یا کاهش داد. اما اگر به دلایل دیگر فرد برای مدت زمان طولانی پریود نشود؛ ممکن است با عوارضی مثل جوش هایی روی پوست، ورم کردن، دردها و گرفتگی عضلانی، مشکلات خلقی، خشکی واژن، ریزش مو… روبرو شود. برای درمان این عوارض و انجام ازمایش های مربوطه باید به متخصص زنان مراجعه شود. پایان قاعدگی روی عملکرد جنسی نیز موثر می باشد ولی با هورمون درمانی می توان آن را برطرف کرد.

درمان پریود نشدن زنان

اولین راهی که بعد از پریود نشدن زنان برای یک ماه به ذهن همه می رسد خوردن خوراکی هایی با مزاج گرم مثل زعفران است. اما بهتر است برای درمان به دنبال راهکارهای بهتری باشیم و مشکل را به صورت ریشه ای حل کنیم.

برای مثال یائسگی، می‌تواند فصلی جدید در زندگی زنان باشد، هر چند اگر به موقع و به صورت طبیعی اتفاق بی افتد. اما به هرحال عوارضی خواهد داشت. گرگرفتگی، تحریک پذیری، خستگی و… را با مصرف دارو و تحت نظر پزشک متخصص می توان کنترل کرد. اما اگر توقف قاعدگی به خاطر علل دیگر اتفاق بیوفتد باید حتما به دنبال علت ودرمان ان بود. چرا که بخش عظیمی از سلامت جنسی فرد در آینده نیز در گرو این مهم خواهد بود. ورزش منظم، تغذیه مناسب و بهداشت روان چکاپ منظم توسط متخصص می توانند پایان قاعدگی را به تاخیر بیاندازند. مکمل های غذایی نیز روش موثر دیگر برای تنظیم و بهداشت قاعدگی است.

سخن پایانی

زنان به طور متوسط 10 سال از زندگی خود را پریود هستند از طرفی دیگر به دلیل کمبود اطلاعات  از حرف زدن در این مورد، احساس راحتی نمی کنند. سالانه زنان زیادی به دلیل رعایت نکردن بهداشت و کمبود اطلاعات در این زمینه جان یا قدرت باروری خود را برای همیشه از دست می دهند.امادگی برای پایان این دوره از زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. پایان قاعدگی به دلایل زیستی یا روانی به هر حال اتفاق می افتد و ادامه ی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پریود نشدن زنان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متدوال

علت پریود نشدن طولانی مدت چیست؟

معمولا بی نظمی در قاعدگی در شروع و پایان زندگی جنسی امری طبیعی است اما اگر در این میان شاهد عدم قاعدگی برای طولانی مدت باشیم دلایل مختلفی می توانند دخیل باشند که در این مقاله به طور مفصل به توضیح انها پرداخته ایم.

درمانی برای پریود نشدن وجود دارد؟

اگر پریود نشدن به دلیل یائسگی باشد؛ درمانی برای ان وجود ندارد و فقط می توان عوارض ان را کنترل کرد اما اگر به دلایل دیگر برای طولانی مدت قاعدگی اتفاق نیوفتاد برای انجام ازمایشهای مربوطه و درمان باید به متخصص زنان مراجعه کنیم.

ایا عدم قاعدگی خطری دارد؟

بله اگر این اتفاق هرماه بی افتد می تواند عوارضی مثل جوش، ریزش مو، مشکلات خلقی، درد ها و گرفتگی عضلانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره