خانوادهزوج و خانواده

فرزند سالاری چه عواقبی دارد؟

فرزند سالاری یکی از موضوعاتی است که امروزه در بسیاری از خانواده ها شایع شده است. در واقع والدین به دلیل اینکه شاید در دوران کودکی خود سختی های زیادی کشیده اند و یا از روی محبت و دلسوزی تمایل دارند که فرزندان آنها زندگی بهتری داشته باشند؛ ناخواسته این شرایط را ایجاد می‌کنند. بدون توجه به اینکه با این کار به فرزند خود لطف نمی‌کنند؛ بلکه دشواری های بیشتری گریبان گیر خانواده و حتی خود کودک خواهد بود.

با اینکه در امور مربوط به خانواده همه اعضا بایددخیل باشند؛ اما برخی از خانواده ها در این مورد زیاده روی کرده به طور کلی تصمیم گیری در مورد همه  مسائل را به عهده فرزندان قرار می‌دهند. گاهی در این مورد به قدری پیش می‌روند که فرزند برای خود والدین نیز تصمیم گیری می‌کند. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند سالاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

فرزند سالاری

فراموش نکنید که فرزند سالاری کاملا نتیجه رفتارهای خود والدین است و فرزندان در آن نقشی ندارند. در واقع آنها هستند که در ابتدا چنین چیزی را باعث می‌شوند. این موضوع در خانواده های زیادی گسترش یافته است. این موضوع جایگاه ها و نقش ها را در یک خانواده تغییر داده و زمینه ساز مسائل زیادی است. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که برخی از خانواده ها کاملا به صورت ناخودآگاه دست به چنین کاری می‌زنند. به همین دلیل آموختن روش های تربیتی مختلف و حتی داشتن اطلاعاتی در این زمینه قبل از فرزندآوری از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اطلاع از اصول تربیت کودک کلیک کنید.

دلایل بروز فرزند سالاری

دلایل فرزند سالاری

اینکه فرزند سالاری به چه علت ایجاد می‌شود؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع این تنها والدین نیستند که در این مورد نقش دارند. ویژگی های شخصیتی خود کودک، عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز همگی در این مورد موثر هستند. برای مثال والدینی که از یکدیگر جدا شده اند؛ به فرزند خود امکانات زیادی در جهت جبران داده، به همین دلیل دچار چنین موضوعی می‌شوند. یا والدینی که در خانواده خود از اراده و آزادی عمل زیادی برخوردار نبودند؛ به فرزند خود استقلال زیادی می‌دهند. برخی دیگر از این مسائل شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از نشانه های بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

استفاده از شیوه های تربیتی غلط

ناهماهنگی والدین در مورد تربیت فرزندان

توجه بیش از حد به کودک

عدم اعتماد به نفس والدین

تعیین نکردن وظایف و مسئولیت هایی برای فرزند

نداشتن قوانین مشخص و یا حد و مرزهایی در خانواده

پیامدهای فرزند سالاری

این موضوع را در نظر بگیرید که فرزند سالاری برای خانواده ها و حتی جامعه مشکلا زیادی ایجاد می‌کند. با اینکه شاید در چنین شرایطی شاید شاهد پرورش کودکی مستقل و رهبر باشید. اما باید پیامدهای بلند مدت این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

📌برای والدین

در واقع بیشترین آسیب ناشی از فرزند سالاری گریبان گیر خانواده ها می‌شود. والدین خود را موظف می‌دانند که تمام نیازهای فرزند خود را برطرف کنند. با بزرگ شدن کودک نیازها و خواسته های آنان نیز بیشتر شده و والدین در چنین شرایطی دچار مشکل می‌شوند. در واقع فشار زیادی به خود می‌آورند تا فرزندشان در آسایش باشد. از طرفی فرزند نیز بعد از مدتی دیگر احترامی برای والدین خود قائل نیست و آنان را هیچ کاره می‌داند.

📌برای فرزند

کودکی که با شیوه فرزند سالاری نیز بزرگ شده است هم مسائل زیادی را تجربه می‌کند. در واقع چنین فردی به دلیل اینکه از ابتدا در معرض امکانات و آسایش زیادی بوده است وقتی وارد دنیای بزرگسالی شده؛ آسیب های زیادی را تجربه می‌کند. چنین فردی از همه افراد انتظار دارد که مانند خانواده اش با او رفتار کنند و همواره مرکز توجه باشد. در واقع این فرد دچار احساس اعتماد به نفس کاذب شده و حتی گاهی نشانه هایی از اختلال شخصیت خودشیفته را نیز دارد.

مقابله با فرزند سالاری

مقابله با فرزند سالاری

اما چطور می‌توان با فرزند سالاری مقابله کرد؟ برخی از والدین این موضوع را با محروم کردن از همه امکانات و حتی محبت و توجه، یکسان می‌دانند. مقابله با این پدیده به معنی فشار آوردن به فرزند نیست. بلکه والدین باید قادر به برقراری تعادل بین مسائل مختلف باشند. در این قسمت به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

🔸فرزند سالاری | تعادل بین صمیمیت و اقتدار

بهترین روش تربیتی برای فرزندان مقتدرانه است. اما این بدان معنا نیست که همواره در مقابل خواسته های فرزند خود مخالف کرده و با او قطعانه رفتار کنید. والدین باید در روش تربیتی خود با فرزندان شان صمیمیت نیز داشته باشند. در این صورت رابطه ای بهتر و سالم تر را نیز تجربه کرده و گرفتار فرزند سالاری نیز نمی‌شوند.

🔸توضیح دلایل برطرف نشدن خواسته های کودک

والدین در صورتی که قادر به برطرف کردن برخی از نیازهای کودک نیستند؛ باید در این مورد با او صحبت کرده و موضوعاتی را توضیح دهند. طبیعی است که کودکان در چنین شرایطی واکنش های نامناسبی از خود بروز می‌دهند. در چنین شرایطی اجازه دهید آنها را آرام شده و سپس در این مورد با آنها حرف بزنید. این موضوع باعث بروز واکنش های بهتر در کودک در دفعات بعدی می‌گردد.

🔸فرزند سالاری | تسلیم نشدن در مقابل کودک

یکی دیگر از روش های مقابله با فرزند سالاری تسلیم نشدن در مقابل کودک است. برخی از والدین به راحتی به خواسته های فرزند خود تن داده و آنها را به هر قیمتی برآورده می‌کنند. اما اینکار درست نبوده و موجب آسیب های زیادی هم برای خود فرزند و هم والدین می‌شوند. حتی اگر قادر به برآورده کردن این نیازهم هستید؛ بازهم بهتر است کمی صبر کردن را به کودک خود بیاموزید. تحت فشارهای او قرار نگرفته و به راحتی تسلیم نشوید.

🔸تمرکز بر رفتارهای مثبت کودک

برای مقابله با فرزند سالاری رفتارهای مثبت او را بیشتر مورد تشویق و تحسین قرار دهید. در واقع این دسته از رفتارها را تقویت کنید. برخی از والدین هر رفتاری که کودک از خود نشان می‌دهد را پاداش داده و حتی ذوق می‌کنند. اما اینکار موجب شکل گیری رفتارهای نامناسبی در کودکان می‌گردد.

🔸در جریان نگذاشتن همه مسائل با کودکان

لزومی ندارد که همه مسائل را با کودکان خود در میان بگذارید. برای پیشگیری از فرزند سالاری کنترل اوضاع را دست گرفته و حتی در مواردی اصلا اجازه دخالت فرزندان را ندهید. این موضوع شاید در ابتدا کودک را دچار احساس دوگانگی و سردرگمی کند؛ اما بعد از مدتی این موضوع برطرف شده و کودک حد و مرزها را می‌آموزد.

🔸فرزند سالاری | مشخص کردن قوانینی معین

سعی کنید در خانه و محیط خانواده قوانین مشخصی داشته و حتی نسبت به رعایت آنها حساس باشید. آزادی عمل بیش از حد فرزند سالاری را تشدید کرده و مشکل ساز است. از همین رو برای همه اعضا قوانین مشخصی وضع نمایید.

🔸تعیین وظایف و مسئولیت ها

برخی از والدین برای اینکه فرزندان خود دچار سختی و مشکل نشوند؛ همه کارها را به تنهایی انجام می‌دهند. در واقع نه تنها کاری را به فرزندان نمی‌سپارند؛ بلکه از آنها کمک هم نمی‌گیرند. اما برای جلوگیری از بروز فرزند سالاری باید کارهایی را به دیگر اعضا سپرد.

سخن پایانی

فرزند سالاری موجب تربیت یک فرزند مستقل و قوی نمی‌شود. در مقابل چنین فرزندانی در بیشتر موارد اصلا مسئولیت پذیر نبوده و همواره از دیگران انتظار دارند تا نیازهای آنان را برطرف کنند. به همین دلیل برای مقابله با این موضوع، بهتر است افراد در ابتدا اقدامات لازم را انجام داده و در گام بعدی از یک متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند سالاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره