اختلالات روانیاختلالات شخصیت

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال | بهترین روش برای درمان اسکیزوتایپال

در درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال برای علائم مختلف آن درمان هایی وجود دارد که شدت علائم را در فرد کاهش می دهد. درمان زمانی نتیجه بخش می‌شود که فرد در دوران مراجعه حضور پررنگی داشته باشد. عدم درمان این افراد باعث رفتارهای پر خطر و آسیب به اطرافیان، همسر و خانواده می‌شود. برای درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال به چند روش در ادامه اشاره کردیم.

مروری بر اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد دچار اختلال شخصیت اسکیزوتایپال دارای افکار خرافاتی و ماورایی هستند. این شخصیت رفتار عجیب و غریب و غیرعادی دارند. دوست صمیمی به غیر از اعضای خانواده خود ندارند. در روابطشان به دفعات دچار سوءظن می‌شوند.

حضور در جمع به آنها اضطراب زیادی وارد می کند تا جایی که احتمالا همزمان دچار اختلال اضطراب اجتماعی می‌شوند. شاید به خاطر همین اضطراب بیش از سایر اختلالات شخصیت درگیر مصرف مواد مخدر و الکل هستند.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

مانند سایر اختلالات شخصیت، درمان قطعی برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود ندارد. اما روش های درمانی متفاوتی وجود دارد و در صورتی که مراجعه کننده در طول درمان همراه و کمک کننده باشد و به بینش نسبی از اختلال خود برسد روند بهبودی خود را سرعت می دهد. البته درمان به صورت کاهش شدت علا‌ئم است. روان درمانی به همراه دارو درمانی بهترین راه مقابله است. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال همراه با اختلالی که دارند مصرف مواد مخدر و الکل دارند. در ادامه روش های درمانی متفاوت را مرور می کنیم.

روان درمانی به منظور درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

روان درمانی یکی از روش ها برای کاهش علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال است. در روان درمانی، درمان هایی مانند خانواده درمانی، گفتار درمانی، گروه درمانی و درمان حمایتی انجام می شود.

خانواده درمانی: اگر فرد در محل زندگی خود تنها نباشد و با افراد دیگری از جمله خانواده زندگی کند، اعضای خانواده با حمایت این افراد کمک در درک بهتر موقعیت فرد می کنند.

گفتار درمانی: افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال اجتماعی نیستند و دوست صمیمی ندارند. بنابراین با گفتار درمانی فرد می تواند روش صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن را آموزش ببیند و سوگیری منفی را کنار بگذارد.

گروه درمانی: گروه درمانی باعث برقراری ارتباط  افراد با یکدیگر می شود اما به علت شیوع کم این بیماری ممکن است تعداد نفرات افراد به گروه درمانی نرسد.

درمان حمایتی: در این درمان فرد برقراری ارتباط، اعتماد کردن و کنترل احساسات خود را می آموزد و سعی در کنترل هیجانات خود می کند.

شناختی رفتاری به منظور درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

در درمان شناختی رفتاری مراجعه کننده تمام رفتارها، هیجانات، احساسات و افکار خود را از منظر دیگران می نگرد و اموزش می بیند که چگونه اضطراب خود را کنترل کند. طرحواره درمانی (نسل سوم) یکی از درمان ها در حوزه شناختی است که تجربیات ناگوار دوران کودکی که در شخصیت فرد نقش داشته است را بررسی می کند.

دارو درمانی به منظور درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

دارو درمانی به تنهایی در درمان‌اختلال شخصیت‌اسکیزوتایپال جوابگو نیست و داروی مخصوصی برای درمان این اختلال شخصیت یافت نشده است. اما از داروهای ضد روان پریشی برای کاهش توهمات، تخیلات و پارانویا استفاده می کنند. از داروهای ضد اضطراب برای کاهش اضطراب و داروهای ضد افسردگی برای کاهش افسردگی که در این اختلال وجود دارد استفاده می شود.

تست اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

تست های مختلفی برای اختلالات شخصیت در روان سنجی وجود دارد که طبق نظر درمانگر بر اساس اختلالی که تشخیص داده می شود از مراجعه کننده گرفته می شود. تست‌ها ابزار هایی برای سنجش هستند که باید توسط درمانگر تجزیه و تحلیل شود. تست های مختلفی برای اختلالات شخصیت در روان سنجی وجود دارد مانند: MMPI و MBTI . برای انجام تست رایگان شخصیت روی تست شخصیت MBTI کلیک کنید.

داستانی واقعی بر اساس تجربیات نویسنده

آرش یک مرد ۳۷ ساله متاهل با یک فرزند، دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال و مصرف کننده مواد مخدر متامفتامین(شیشه) است. او دارای توهمات زیاد و باور به داشتن قدرت ماورایی و اعتقاد شدید به دعا و جادو دارد. آرش در یکی از جلسات از حضور خود به تنهایی در یکی از جنگل های شمال میگفت که به واسطه او تمامی درختان به حرکت درآمده و آسمان رنگ عجیبی داشته است.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که مطالعه کردید درمان قطعی برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود ندارد و درمان ها فقط باعث کاهش شدت علائم می‌شوند. این افراد خطرات و آسیب هایی به اطرافیان خود وارد می‌کنند، اگر با شخصیت اسکیزوتایپال در ارتباطید و به خود آگاهی نرسیده‌اند،با مراجعه به متخصصان مرکز مشاوره آواژه خدمات درمانی دریافت نمایید.(اگر بیمار با شما همکاری لازم را نداشت کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید).

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره