اختلالات روانیاضطراب و استرسفوبیا و ترس

استرس سخنرانی | 7 روش کنترل استرس سخنرانی

استرس سخنرانی مخصوصا برای اولین بار در اغلب افراد وجود دارد. این استرس به دلایل مختلفی پدید می‌آید. افراد مبتلا به این استرس از خود نشانه هایی مانند فراموش کاری، خارش، گرفتگی پوست، لرزش دست و پا، احساس ضعف، کج خلقی، تنگی نفس و … بروز‌می‌دهند. اما اگر بتوانیم این استرس ها را مدیریت کنیم؛ به مرور زمان از میزان آن کاسته می‌شود.

پیشنهاد ما برای کنترل استرس سخنرانی، کمک از روانشناس است. زیرا این موضوع حساسی است و با تمرین و تکرار باید درمان شود. اضطرابی که افراد هنگام سخنرانی و کنفرانس تجربه می‌کنند مانع از اجرای خوب و حرفه ای می‌شود. و همین موضوع خود فرد را بسیار ناراحت می‌کند. بنابراین کمک از روانشناس را جدی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سخنرانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

استرس سخنرانی چیست؟

استرس سخنرانی چیست؟

صحبت و سخنرانی جلوی جمعیت یکی از سخت ترین کارها در زندگی است. اغلب افراد از این کار هراس دارند و اگر در چنین شرایطی قرار بگیرند؛ دچار اضطراب و استرس می‌شوند. این امر مخصوصا برای بار اول بسیار طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد. اما برای اینکه بتوانید این استرس را مدیریت کنید، باید روش ها و تکنیک های مختلفی را اجرا کنید.

استرس سخنرانی نوعی فوبیا است که در جهان شناخته شده است. حدود 75 درصد افراد دچار استرس سخنرانی همزمان ترس از صحبت در جمع نیز دارند. در واقع هنگام سخنرانی نشانه هایی مانند لرزش دست و پا، تعریق، افزایش فشار خون و … از خود بروز می‌دهند. اما نگران نباشید در این مقاله روش های غلبه بر استرس سخنرانی را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره استرس کلیک کنید.

نشانه های استرس سخنرانی

افرادی که به استرس سخنرانی مبتلا هستند؛ علائم بسیاری از خود بروز می‌دهند که بیننده کاملا این موضوع را مشاهده می‌کند. با شناسایی این علائم می‌توانید مهارت خود را افزایش دهید. در ادامه راجع به نشانه های استرس سخنرانی توضیح داده ایم.

🔸 کج خلقی

🔸 هجوم افکار منفی

🔸احساس ضعف و خستگی

🔸 پرخاشگری

🔸 تپش قلب شدید و نامنظم

🔸گرفتگی عضلات

🔸 لرزش در دست و پا ها

🔸 تنگی نفس

🔸سرخ شدن صورت

🔸 خارش پوست

🔸 فراموشکاری

🔸لرزش صدا و لکنت

🔸 حالت تهوع و دل درد

🔸 تپق زدن هنگام سخنرانی

🔸تعریق پیشانی و کف دست

🔸 سرد شدن دست ها

🔸 رنگ پریدگی

🔸سرگیجه

🔸 خشکی دهان

حهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب اجتماعی کلیک کنید.

برای غلبه بر استرس سخنرانی چه کاری باید انجام داد؟

برای غلبه بر استرس سخنرانی چه کاری باید انجام داد؟

برای اینکه بتوانید استرس سخنرانی را مدیریت و کنترل کنید؛ باید برخی از روش ها و تکنیک ها را انجام دهید. در این بخش مقاله راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

🔵 سخنرانی را از پیش در ذهن خود بسازید | استرس سخنرانی

یکی از کارهایی که باعث کنترل استرس سخنرانی می‌شود؛ تصویر سازی ذهنی سخنرانی است. بهتر است خود را در شرایطی تصور کنید که قرار است برای یک جمع حرف بزنید. تمام جزئیات را در نظر بگیرید و با کمک ذهن، موقعیت را برای خود کنترل کنید.

🟠 در شرایط واقعی به تنهایی تمرین کنید

برای مدیریت استرس سخنرانی، بهتر است که به تنهایی و در شرایط واقعی به تمرین بپردازید. تصور کنید که اتاق شما سالن سخنرانی است. خودتان را آماده کنید و همان ظاهری که قرار است در روز سخنرانی داشته باشید؛ پیدا کنید. حتی زاویه لپ تاپ را به شیوه دقیق تنظیم کنید. این شرایط به شما کمک می‌کند تا استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

⚪ صدای خود را ضبط کنید

برای مدیریت استرس سخنرانی، صدای خود را ضبط کنید. و بعد آن را با دقت بالا گوش دهید. شاید این ترفند در ابتدا برای شما مشکل باشد؛ اما به مرور زمان به کاهش تپق های شما کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس خفگی در گلو کلیک کنید.

🟢 شروع سخنرانی را با صدای رسا آغاز کنید

یکی از کارهایی که باعث مدیریت استرس سخنرانی و جلب توجه مخاطبین می‌شود؛ آغاز سخنرانی با صدای رسا است. حرف زدن با صدای آهسته شرایط شما را دشوار می‌کند. اما حرف زدن با قدرت باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

🔴 بر محتوا تسلط داشته باشید | استرس سخنرانی

برای کنترل و مدیریت استرس سخنرانی، باید تسلط بالایی بر محتوای خود داشته باشید. سعی کنید بخش هایی که امکان فراموشی می‌دهید را داخل یک برگه یادداشت کنید تا در صورت نیاز نیم نگاهی به آن بی‌اندازید.

🟡 حضار را درگیر کنید و با آنها صمیمیت ایجاد کنید

یکی از کارهایی که میزان استرس سخنرانی را کاهش می‌دهد؛ صمیمیت و درگیر کردن حضار است. با همدلی، تسلط بیشتر و صحبت دو جانبه از میزان استرس شما کاسته می‌شود. و رشته افکار نیز از دست شما در نخواهد رفت.

🟤 خلاق باشید

خلاقیت به کاهش استرس سخنرانی کمک می‌کند. برای اینکه سخنرانی جذابی داشته باشید؛ ایده های جدید به کار ببرید. و از قبل برای این ایده ها برنامه ریزی کنید. و بهتر است که از لحاظ ظاهری و روانی به خود برسید تا اعتماد به نفس شما افزایش یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا ها کلیک کنید.

🟣 ارتباط چشمی را جدی بگیرید

از کارهایی که باعث کاهش استرس سخنرانی می‌شود؛ برقراری ارتباط چشمی است. این نوع ارتباط کمک زیادی بر افزایش اعتماد به نفس شما دارد. اینکه مخاطب به صحبت ها و زحمت های شما توجه می‌کند. در نهایت با این کار احساس راحتی با مخاطب خواهید داشت که به بی نقص بودن سخنرانی شما کمک خواهد کرد.

کلام آخر

استرس سخنرانی از جمله مواردی است که اغلب افراد با آن روبرو هستند. صحبت در بین افراد زیاد سخت است و نیاز به اعتماد به نفس بالا دارد. این نوع استرس به عنوان فوبیا شناخته شده است و برای رفع آن نیاز به درمان خواهید داشت. با کمک روانشناس می‌توانید راه های مقابله با آن را آموزش ببینید و بر اساس این تکنیک ها به مرور زمان سخنرانی های جذابی داشته باشید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سخنرانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره