روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

دعوا با همسایه | 5 دلیل دعوا با همسایه

دعوا با همسایه یکی از اتفاقاتی است که همه افراد حداقل یک بار شاهد آن بوده اند. این اتفاق اغلب در ساختمان های شلوغ و مجتمع های بزرگ رخ می‌دهد. که به دلیل اختلاف فرهنگ ها، سر و صدا ها، عدم رعایت قوانین ساختمان و … این اتفاق رخ می‌دهد. گاهی برخی از همسایه ها به قدری آزار و اذیت دارند که همیشه دعوا در ساختمان جریان دارد. اما برای اینکه از بروز این دعوا ها جلوگیری شود؛ روش های زیادی وجود دارد. برای اینکه از دلایل و تکنیک های جلوگیری از دعوا با‌همسایه آشنا شوید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسایه ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دعوا با همسایه

دلایل دعوا با همسایه

تا به حال دعوا با همسایه را مشاهده کرده اید؟ همسایه ای داشتید که دائم در حال دعوا با ساکنین ساختمان باشد؟ اغلب دعوا ها با‌همسایه زمانی رخ می‌دهد که محیط مسکونی ساختمان باشد و واحد های زیادی در آن زندگی کنند. و دلیل این دعوا ها آزار و اذیت ها به همراه مشاعات ساختمانی است. اما زمانی که خانه ها ویلایی باشد؛ دعوا با‌همسایه های داخل کوچه بسیار کمتر رخ می‌دهد. امروزه به دلیل گسترش ساختمان های پر همسایه، دعوا نیز به معضل تبدیل شده است.

همه اعضای یک خانواده با وجود اینکه سالها در یک خانه زندگی کرده اند؛ افکار و رفتار متفاوت از یکدیگر دارند. بنابراین نباید توقع و انتظار تفاهم با همسایه ها را داشته باشید. فرهنگ های متفاوت، تربیت های جدا، سنت های مخالف و … دلایلی است که باعث بروز دعوا با همسایه می‌شود. اما برخی از همسایه ها به خودی خود شخصیت ضد اجتماعی دارند که باعث بروز مشکلات در ساختمان می‌شود. این افراد برای درمان و کاهش نشانه ها باید تحت درمان روانشناس قرار بگیرند. و توصیه می‌کنیم که به اعضای خانواده این افراد کمک از روانشناس را پیشنهاد دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

دلایل دعوا با همسایه

دعوا با همسایه به دلایل متفاوتی بستگی دارد. اما اتفاقی نیست که باعث بروز زیبایی شود. بلکه تنش های زیادی به ساختمان وارد می‌کند و فضای مجتمع را مسموم می‌کند. برای اینکه از روش های جلوگیری دعوا با‌همسایه استفاده کنید؛ ابتدا باید دلیل دعوا را متوجه شوید. که در این بخش مقاله راجع به دلایل دعوا با‌همسایه توضیح داده ایم.

📌 سر و صدای همسایه

از مهم ترین دلایل دعوا با همسایه، سر و صدای دیگران است. بسیاری از خانواده ها درون خود دعوا دارند اما به سلب آرامش دیگران فکر نمی‌کنند. با صدای بلند دعوا می‌کنند و بسیاری اغلب حرف های رکیک می‌زنند. که همین رفتار باعث تذکر همسایه می‌شود و بعد از چندین تذکر دعوا آغاز می‌شود.

📌 عدم رعایت قوانین | دعوا با همسایه

هر ساختمانی قانون و مقررات مخصوص به خود دارد. که اگر تنها یکی از همسایه ها قوانین را چندین بار زیر پا بگذار؛ باعث دعوا با همسایه ها می‌شود.

📌 اختلافات فرهنگی

یکی از دلایل دعوا با همسایه، اختلافات فرهنگی است. زمانی که جمعیت فراوانی از افراد در واحد های مختلفی در حال زندگی هستند، اختلاف نظر ها و فرهنگ، باعث بروز دعوا می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباط کلامی کلیک کنید.

📌 عدم پرداخت شارژ ساختمان

از مهم ترین دلایل دعوا با همسایه، عدم پرداخت فیش و شارژ های ساختمانی است. همیشه در تمامی ساختمان ها یک واحد وجود دارد که شارژ و قبوض بانکی را پرداخت نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که در ساختمان اختلاف پیش آید و دعوا با همسایگان بالا بگیرد.

📌 عدم رعایت حریم شخصی

هستند همسایگانی که به حریم خصوصی دیگران اهمیتی نمی‌دهند و دائم در حال بیان نظر و دخالت هستند. فضولی، دخالت، سرک کشیدن و … حرمت همسایگی را می‌شکند و کار عاقلانه ای نیز نیست. و همین امر موجب بالا گرفتن دعوا با همسایه می‌شود.

روش های جلوگیری از دعوا با همسایه

روش های جلوگیری از دعوا با همسایه

دعوا با همسایه همیشه همراه با آسیب و تنش برای اعضای ساختمان است. بنابراین بعد از اینکه از دلایل دعوا با‌همسایه مطلع شدید؛ باید برای جلوگیری اقدام کنید. در این بخش مقاله نیز راجع به روش های جلوگیری از دعوا با‌همسایه توضیح داده ایم.

✨ موضوع خود را با آرامش بیان کنید | دعوا با همسایه

اولین قدم برای جلوگیری از دعوا با همسایه؛ بیان موضوع با آرامش است. بهتر است که با صبر و حوصله در موقعیتی مناسب مساله خود را به همسایه گوشزد کنید. در این شرایط هم باید خشم خود را کنترل کنید و در بیان مساله نیز آرامش داشته باشید.

✨ رفتارهای بد همسایه را به مدیر ساختمان منتقل کنید

برای جلوگیری از دعوا با همسایه، باید رفتار های بد همسایه را به مدیر ساختمان منتقل کنید. و از مدیر ساختمان بخواهید که به او گوشزد کند تا باعث ایجاد مشکل در ساختمان نشود.

✨ اگر همسایه مشکل آفرین مستاجر است؛ به صاحب خانه بگویید

در برخی از شرایط همسایه ایی که باعث بروز مشکل می‌شود؛ مستاجر است. در این شرایط ابتدا باید با خود فرد صحبت کنید؛ اگر مشکل شما با صحبت حل نشد؛ با صاحب خانه مکالمه داشته باشید. تا برای قوانین ساختمان با مستاجر خود با جدیت صحبت کند. در این شرایط دعوا با همسایه نیز کاهش می‌یابد.

✨ کمی تحمل داشته باشید

از کارهایی که باید برای جلوگیری از دعوا با همسایه انجام دهید، تحمل و اندیشیدن است. صبر همیشه حرف اول را بیان می‌کند و باعث جلوگیری از دعوا می‌شود. گاهی مشکل همسایه گذرا است و اگر تحمل داشته باشید؛ رفع می‌شود.

✨ نقل مکان کنید | دعوا با همسایه

از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از دعوا با همسایه انجام دهید، نقل مکان است. اگر در جوار همسایگان خود بسیار آزار می‌بینید و با تذکر های شما تنش از ساختمان خارج نمی‌شود؛ به نقل مکان فکر کنید. برای اینکه خانواده و شما سلامت روان داشته باشید بهترین انتخاب جایگزینی محل زندگی است.

✨ از روانشناس کمک بگیرید

برخی از افراد به دلیل اینکه توانایی کنترل خشم ندارند؛ دائم در حال دعوا با همسایه هستند. اما بهتر است که برای کنترل خشم از روانشناس راهنمایی بگیرید. با مدیریت خشم علاوه بر اینکه از دعوا با‌همسایه جلوگیری می‌کنید، در زندگی نیز آرامش و صبر بیشتری خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل خشم در زندگی کلیک کنید.

کلام آخر

همه ما انسان ها حداقل برای یک بار شاهد دعوا با همسایه بوده ایم. برخی از مواقع خود ما هستیم که دائم در حال دعوا با همسایگان می‌باشیم که همین امر نشان از ناتوانی ما برای کنترل خشم است. اگر خشم خود را کنترل نکنید؛ دائم باید در حال معذرت خواهی از دیگران باشید. بنابراین برای آرامش خود حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسایه ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره