خانوادهزوج و خانواده

دعوا با همسر | بعد از دعوا با همسر چه کارهایی نباید کرد؟

دعوا با همسر در زندگی مشترک بسیار طبیعی است. زن و مرد به دلایل مختلفی با یکدیگر دچار مشکلات و تعارضاتی می‌شوند. اما نحوه برخورد و تعامل آنان حین مشاجرات حائز اهمیت است. داشتن مهارت های مختلف مانند کنترل خشم و حل مسئله در این زمان به کمک افراد می‌آید. حتی گاهی دعوا کردن با همسر مفید واقع شده و سبب پیشرفت رابطه می‌شود. فراموش نکنید که بروز هر مشکلی به معنی پایان رابطه و یا حل نشدن آن نیست. بلکه افراد باید در این مورد انرژی و زمان کافی اختصاص دهند و از زیر حل مشکلات، شانه خالی نکنند. یک رابطه بی نقص، به معنای نبود هیچ گونه مشاجره و دعوایی نیست. بلکه در چنین روابطی افراد می‌توانند مشکلات خود را به صورت موثر حل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دعوا با همسر

طبیعی است که به دلیل وجود دو طرز فکر متفاوت و ایده های گوناگون، افراد دچار اختلاف نظر شوند. این مورد مخصوصا در سال های اول ازدواج بیشتر اتفاق می‌افتد. با گذشت زمان افراد از یکدیگر شناختع بیشتری پیدا کرده و می‌توانند بر شباهت ها تمرکز کنند. برخی از رفتارها بعد از دعوا، باعث بد تر شدن اوضاع می‌شوند. به همین دلیل باید در این مورد بیشتر فکر کرده و سنجیده تر رفتار کنند.

تصمیم گیری در هنگام خشم و عصبانیت آسان نیست؛ اما برخی رفتارها نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه سبب بروز مجدد آن نیز می‌شود. در این مقاله به بررسی رفتارهای مناسب در هنگام دعوا با همسر می‌پردازیم. برای آشنایی با علل قهر با همسر کلیک کنید.

بعد از دعوا با همسر چه کارهایی نباید کرد؟

بعد از دعوا با همسر

به طور کلی دلیل دعوا با همسر و همچنین شرایط و حتی ویژگی های اخلاقی او نیز در نحوه برخورد در چنین شرایطی موثر است. اما برخی رفتارها بعد از دعوا، سبب بدتر شدن همه چیز می‌شود. در این شرایط باید سعی کنید که با آرامش برخورد کرده و حق به جانب نباشید. برخی از رفتارهای که بهتر است بعد از دعوا آنها را انجام نداد؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های رفتار با همسر کلیک کنید.

🔽 سکوت کردن

سکوت کردن به طور کلی و حرف نزدن بعد از دعوا با همسر، رفتار مناسبی نیست. برخی در مورد مشکلات خود صحبت نمی‌کنند؛ و همین موضوع منجر به تکرار مجدد آن می‌شود. با اینکه نباید به طور مداوم در مورد مشکل پیش آمده صحبت کرد اما از طرفی سکوت کردن نیز راه درستی نیست. در چنین شرایطی طرف مقابل گیج شده و حتی نمی‌داند علت ناراحتی شما چیست. از طرفی بهتر است از سکوت کردن به عنوان راهی برای تنبیه طرف مقابل استفاده نکنید.

🔽 فراموش نکردن دعوا با همسر و تکرار مجدد

همانطور که گفته تکرار مجدد موضوع دعوا بعد از مشاجره، توانایی فکر کردن و تمرکز را از افراد می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است بعد از دعوا کمی فاصله گرفته و به طرف مقابل زمان بدهید. از طرفی اگر فکر می‌کنید که با نیاز به گفتگوی بیشتر یا حتی مشاجره دارید؛ از این موضوع نترسید. اما اینکار را با آرامش انجام داده و به طرف مقابل فشار وارد نکنید.

🔽 معذرت خواهی نکردن

یکی از رفتارهای اشتباهی که افراد بعد از دعوا با همسر انجام نمی‌دهند؛ عذرخواهی نکردن است. فراموش نکنید که اینکار به معنی ضعف نیست و کاملا رفتاری بالغانه است. معذرت خواهی نیز آدابی دارد. سعی کنید دلیل معذرت خواهی را به طور واضح توضیح داده و از طرف دیگر از تکرار مجدد اشتباه خودداری کنید. گاهی افراد تنها این کلمه را به زبان می‌آورند اما در واقع از کار خود پشیمان نیستند.

🔽 وانمود به اینکه اتفاقی نیوفتاده است

برخی از افراد بعد از دعوا با همسر وانمود می‌کنند که هیچ اتفاقی نیافتاده است و به روال عادی برمی‌گردند. این موضوع می‌تواند سبب ناراحتی بیشتر همسر گردد. چرا که برخی از افراد تمایل دارند تا در مورد مشکل پیش آمده صحبت کرده و حتی از لحاظ هیجانی خود را تخلیه کنند. از طرفی با اینکار گاهی همسر او را به تمایل به ادامه دادن مشاجره متهم می‌کند. اما اینطور نیست. افراد رفتارها و واکنش های مختلفی داشته و در زندگی مشترک تنها به دنبال حل مشکل هستند.

🔽 خشونت کلامی یا فیزیکی در دعوا با همسر

بهتر است بعد از دعوا با همسر یا حتی در حین آن نیز از خشونت کلامی یا فیزیکی استفاده نکنید. تحقیر و توهین تاثیرات جبران ناپذیری بر شخصیت و روان افراد داشته و می‌تواند زندگی مشترک را نیز دچار مشکلاتی بکند. در این زمینه بهتر است مهارت کنترل خشم را آموخته و از بروز چنین رفتارهایی بپرهیزید. برای اطلاع از راه های ترک بددهنی همسر کلیک کنید.

🔽 جار زدن در فضای مجازی

امروزه بسیاری از زوجین به دنبال راه حل های مشکلات خود در فضای مجازی هستند. یا از این رسانه به عنوان اهرم فشاری برای همسر خود استفاده می‌کنند. آنها مشکل زناشویی خود را در فضای مجازی منتشر کرده و دیگران را از این موضوع مطلع می‌کنند. اما اینکار نه تنها باعث حل مشکل نشده بلکه حتی باعث دخالت های دیگران نیز می‌شود. برای آشنایی با علل دخالت در زندگی دیگران کلیک کنید.

🔽لجبازی در دعوا با همسر

لجبازی یکی دیگر از رفتارهای اشتباه بعد از دعوا با همسر، لجبازی کردن است. برخی از افراد حتی در صورتی که همسر از آنها عذرخواهی می‌کند و یا سعی در جبران دارد؛ اما بازهم یک دندگی کرده و حرف خود را می‌زنند. در این وضعیت رابطه تبدیل به یک میدان رقابت شده که هیچکس کوتاه نیامده و گذشت نمی‌کند.

اقدامات موثر بعد از دعوا با همسر

اقدامات موثر بعد از دعوا با همسر

از طرفی راهکارهای موثری نیز مورد دعوا با همسر وجود دارد. افراد بهتر است این مهارت ها را آموخته و در حین تعارضات از آنها استفاده کنند. این روش ها نه تنها در مورد زوجین کاربرد داشته بلکه افراد می‌توانند در شرایط دیگر نیز از آنها استفاده کنند.

⭕صحبت کردن در مورد مشکل

از آنجایی که سکوت کردن بعد از دعوا کار درستی نیست. بهتر است افراد در مورد مشکلات خود صحبت کرده و آنها را با یکدیگر درمیان بگذارند. بهتر است با لحنی آرام و صمیمانه اینکار را انجام دهید. از داد زدن و یا استفاده از کلمات نامناسب خودداری کرده؛ اما قاطعانه عمل کنید.

⭕کمک گرفتن از روانشناس

قطعا یکی از موثرترین راهکارهایی که افراد می‌توانند در مورد دعوا با همسر از آنها استفاده کنند؛ کمک گرفتن از روانشناس است. مشاور به صحبت های دو نفر گوش داده و بدون قضاوت و جانب داری، راه حل های مناسبی را ارائه می‌دهد. البته برخی در اینکار زیاده روی کرده و در هر موردی به روانشناس مراجعه می‌کنند. اما بهتر است به جای اینکار مهارت های مختلف در زندگی زناشویی را آموخته در صورت لزوم به درمانگر مراجعه کنید.

⭕فاصله گرفتن و زمان دادن

بهتر است بعد از دعوا کمی به طرف مقابل و خودتان زمان داده و حتی فاصله بگیرید؛ تا بتوانید آرامش خود را بازیافته و همچنین در مورد موقعیت پیش آمده فکر کنید. اما اجازه ندهید؛ این مدت زمان طولانی شود. بعد از گذشت مدتی پیش قدم شده و در مورد موضوع صحبت کنید.

سخن پایانی

به طور کلی باید و نبایدهای زیادی در مورد دعوا با همسر وجود دارد. زوجین باید شرایط خود و رابطه را در نظر گرفته و بر این اساس تصمیم گیری کنند. همچنین دعوا با همسر موضوعی طبیعی بوده و حتی می‌توان گفت که رابطه بدون اختلاف نظر و مشاجره، سالم نیست. از طرفی افراد باید قادر به صحبت کردن به شکل موثر باشند و به هر دلیلی دعوا نکنند. در این زمینه راهکارهای مختلفی وجود دارد؛ که در متن به بخشی از آنها اشاره شد. زوجین بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره