اختلالات روانیاختلالات شخصیت

برخورد با شخصیت پارانوئید

برخورد با شخصیت پارانوئید با وجود شک و بدبینی به همه چیز و همه کس، بسیار دشوار است. این افراد غالبا حس خود بزرگ‌بینی در برخی عرصه‌ها را هم دارند. از این رو برقراری ارتباط اجتماعی با این افراد سخت است. مشکل بسیاری از افرادی که در خانواده و اطرافیان، اختلال شخصیت پارانوئید دارند، نحوه برخورد با اوست. به خصوص نزدیکان درجه یک شخصیت پارانوئید بیشتر دچار مشکل هستند و حتی ممکن است خود در معرض آسیب قرار گیرند. مشکلاتی از قبیل انواع اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب و حتی تقویت حس بدبینی، اطرافیان شخصیت پارانوئید را تهدید می‌کند. پس حتما به متخصصین روانشناسی مراجعه کنید. مطمئنا با دانستن راهکارهای درست برخورد با آن‌ها، هم به بهبودی خود او کمک کرده‌اید.

مشکلات اطرافیان شخصیت پارانوئید

طبیعی است که همه دوست دارند ارتباطی مثبت و رضایتمندانه با اطرافیان خود داشته باشند. و چه بهتر که این ویژگی‌ها در ارتباط دوجانبه باشد. اگر ما در یک رابطه نسبت به طرف مقابلمان حس اعتماد داریم و از او حمایت می‌کنیم، دوست داریم او نیز به ما اعتماد داشته باشد و در سختی‌ها حمایت‌مان کند.

در ارتباط با شخصیت‌های پارانوئید، این حمایت و اعتماد یکطرفه است. فرد پارانوئید به کسی اعتماد ندارد و همیشه بدبین است. در نتیجه مشکلات زیادی در برخورد با اینگونه افراد به وجود خواهد آمد. مسلما در چنین موقعیت‌هایی شما برای حفظ سلامت روانی خود نیاز دارید که او بهبود‌هایی در رفتار خود ایجاد کند. برای این منظور باید بدانید چطور با او رفتار کنید. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های اختلال شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

نحوه برخورد با شخصیت پارانوئید

برای راحت‌تر شدن ارتباط با شخصیت پارانوئید، بهتر است ویژگی‌های اخلاقی و طرز فکر آن‌ها را بشناسیم. برای همین می‌توان گفت مهم‌ترین نکته‌ای که برای برخورد و ارتباط با شخصیت پارانوئید باید به آن توجه کنید، بالا بردن اطلاعات‌تان در مورد این اختلال است. در این قسمت مطالبی را بیان می‌کنیم که تا حدودی بدانید چگونه با شخصیت پارانوئید رفتار کنید. این نکات بر اساس ویژگی‌های ذهنی و رفتاری آن‌ها جمع‌آوری شده است.

1- انتقاد نکنید

از ویژگی‌های اصلی فرد اختلال شخصیت پارانوئید این می‌باشد که به هیچ وجه انتقادپذیر نیستند. اصلا خوششان نمی‌آید کسی اشتباه آن‌ها را یادآوری کند؛ زیرا مطمئنا خود را برتر و بهتر از دیگران می‌دانند. پس اگر نمی‌خواهید ارتباط‌تان با این افراد دچار تنش شود، تا جای ممکن از رفتار و کارهایش انتقاد نکنید. جوری رفتار کنید که خودش متوجه اشتباه‌اش شود.

2- حفظ استقلال و آزادی آن‌ها

خودمختاری و استقلال برای شخصیت‌های پارانوئید بسیار حیاتی است. برای همین سعی کنید تا حد امکان طوری رفتار کنید که استقلال آن‌ها حفظ شود. مثلا هیچوقت به جای آن‌ها تصمیم نگیرید، یا کاری را به آن‌ها تحمیل نکنید. زیرا گفتیم که شخصیت‌های پارانوئید نسبت به دیگران و نیز حوادث اطرافشان بدبینی و سوء‌ظن دارند. از این جهت اگر حس کنند بر امور و مسائل مختلف کنترل و تسلط ندارند بیشتر نگران و ناآرام خواهند شد.

3- آمادگی داشته باشید

نکته مهم دیگری که در برخورد با شخصیت پارانوئید باید بدانید این است که همیشه انتظار مورد بدبینی و سوءظن قرار گرفتن آنها را داشته باشید. توجه کنید که این خصلت آن‌ها عمدی و در اختیار خودشان نیست. اگر دیدید او شما را مورد اتهام قرار می‌دهد خویشتن‌داری خود را حفظ کنید و مواظب باشید شما هم تحت تاثیر او، به او بدبین نشوید. در نهایت اگر دیدید واقعا نمی‌توانید این وضعیت را تحمل کنید، بهتر است در موقعیت بهتری با او صحبت کنید.

4- هوشیاری نسبت به رفتارهای خشونتی او

چون کیفیت روابط اجتماعی در این افراد پایین است و  حس سوءظن به دیگران و محیط اطراف را دارند، احتمال خودکشی یا اقدام به رفتار خشونت‌بار نسبت به خود و اطرافیان، در شخصیت پارانوئید بالاست. بنابراین همیشه مواظب و هوشیار باشید و هر موقع احساس کردید خطر جدی، خود او یا نزدیکانش را تهدید می‌کند فورا با متخصص و افراد باتجربه تماس بگیرید.

شما به عنوان عضو خانواده او و کسی که با او زندگی می‌کند بهتر از هر کس دیگری قادر به کنترل خشم او هستید. برای این کار از خودتان شروع کنید. سعی کنید الگوی خوبی در رفتار برایش باشید؛ با رفتارهای مثبت و مفید به او نشان دهید که مهار خشم و خوش‌بینی به اطرافیان و بخشش اشتباهات آن‌ها چقدر لذت‌بخش است. بطور کلی غیر مستقیم ولی کاملا روشن به او بفهمانید خشونت و بداخلاقی صفت بسیار زشتی است و مناسب یک شخصیت متشخص و ایده‌ال نیست.

5- حفظ امنیت شخصیت پارانوئید

فرد پارانوئید از لحاظ روحی بسیار احساسی، ضعیف و شکننده می‌باشد. آستانه تحمل‌شان پایین است و ممکن است با کوچکترین مساله‌ای به هم بریزند و دچار فشارهای روحی شوند. برای همین لازم است شما رفتار حمایتی از او داشته باشید و امنیت روحی او را حفظ کنید. سعی کنید تا جای ممکن محیط خانه را از هر تنش و ناآرامی دور نگه دارید. همیشه همدم و همراه او باشید و در مشکلات رهایش نکنید. ولی برای اینکه فکر نکند همیشه حق با اوست و کارهایش درست است، گاهی نشان دهید از او ناراحت هستید و او را از خود محروم کنید.

6- تشویق به حضور در جمع و کارهای گروهی

از دیگر روش‌های مفید در برخورد با شخصیت پارانوئید ، تشویق او به بودن در جمع خانواده و شرکت در فعالیت های گروهی است. کاری کنیم که بیشتر از گذشته با اطرافیان فعالیت گروهی داشته باشد. شاید به راحتی نتواند با بزرگترها در جمع باشد و فعالیت اجتماعی شرکت کند. به همین خاطر بهتر است با بچه‌ها شروع کنید، ارتباط و مشارکت با بچه‌ها برایش آسانتر خواهد بود.

7- مراجعه به متخصص و روانشناس

تمام تلاش خود را بکنید تا شخص پارانوئید راضی شود که اختلال شخصیتی دارد و باید برای درمان به مراکز روانشناسی مرجعه کند. هرچند با خصوصیت رفتاری شکاک و بدبین او مشکل خواهید توانست او را قانع کنید، ولی با دلایل مناسب او را تشویق به کمک از یک متخصص حرفه‌ای کنید. مثلا به جای گفتن رفتارهای منفی او، دلایل دیگری برای رفتن پیش روان‌پزشک بیاورید. زیرا آن‌ها اتفاقا بدبینی خود نسبت به اطرافیا و حوادث را کاملاً درست می دانند و اگر مخالفت کنید حتی شما را محکوم به سادگی خواهند کرد.

سخن آخر

بیماری شخصیت پارانویا را باید جدی بگیریم زیرا امکان دارد در ادامه، اختلالات دیگیر چون افسردگی، استرس، روان‌پریشی و یا اختلالات اسکیزوفرنی را به دنبال داشته باشد. یادتان باشد در برخورد با آنها روی نقاط منفی رفتارشان زیاد تمرکز نکنید و به رویش نیاورید. در مقابل کوچک‌ترین رفتار مثبتش را تحسین کنید. البته هیچوقت در تعریف و تحسین اغراق نکنید، زیرا شخصیت پارانوئید بسیار هوشیار و باهوش است و رفتار نمایشی و دروغی را از واقعی تشخیص می‌دهد. برای همین شاید  تعریف شما را منفی برداشت کند و بیشتر به شک و بدبینی‌اش برگردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه برخورد با شخصیت پارانوئید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره