اختلالات روانیاختلالات شخصیت

شخصیت بی ثبات | 3 روش درمان شخصیت بی ثبات

شخصیت بی ثبات مختص کسانی است که به صورت هیجانی رفتار می‌کنند. زندگی با این افراد بسیار دشوار و همراه با پیامد است. اگر این افراد تحت درمان قرار نگیرند؛ کنترل احساسات، افکار و توانایی مدیریت مسئولیت‌های خود را از دست خواهند داد. این افراد بالا و پایین‌های عاطفی را تجربه می‌کنند که بسیار دشوار است. ارتباط با دیگران برای آنها دشوار است و اغلب احساس انزوا می‌کنند.

درمان شخصیت های بی‌ثبات به منظور کاهش رفتارها و پیامدهایی است که فرد مبتلا به آن دچار است. با کمک روانشناس می‌توانید مهارت‌هایی را برای کنترل احساسات، نحوه صحیح بروز آن ها و پردازش وقایع آموزش ببینید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت بی ثبات می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

شخصیت بی ثبات چیست؟

شخصیت بی ثبات چیست؟

شخصیت بی ثبات به این معنا است که فرد راجع به واکنش ها، احساسات و رویداد ها غیر قابل پیش بینی می‌شود. در واقع این افراد هر بار واکنش های کاملا متفاوتی نسبت به موقعیت های مشابه از خود بروز می‌دهند. در اغلب موارد، فرد مبتلا به شخصیت بی ثبات، از لحاظ عاطفی و شخصیتی به شیوه نا پایدار رفتار می‌کند.

حتی این رفتار ها گاه نشان از مشکلاتی مانند افسردگی یا اضطراب است. این که برخی از افراد تغییرات متفاوتی در احساسات خود تجربه می‌کنند قابل درک است. اما زمانی که یک فرد بین احساسات زیاد در حال نوسان است، می‌تواند از بی ثباتی رنج ببرد. 

زندگی با این افراد دشوار است و یکی از دلایل جدایی و طلاق همین موضوع است. این افراد از خود واکنش های غیر منتظره نشان می‌دهند، خلق و خوی به شدن متغیر دارند. به سختی آرام می‌شوند و رفتارهای تکانشگری از خود نشان می‌دهند. در کنترل احساسات خود مشکل دارند و روابط بسیار متشنجی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل ارتباط با این افراد بسیار دشوار است. در این مقاله به طور کل راجع به شخصیت بی ثبات صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت مرزی کلیک کنید.

علائم شخصیت بی ثبات 

افرادی که شخصیت بی ثبات دارند از خود نشانه ها و علائمی را بروز می‌دهند. در این بخش مقاله راجع به علائم این افراد صحبت کرده ایم. حتما به خاطر داشته باشید، اگر در خود و اعضای خانواده با چنین نشانه هایی روبرو شدید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. 

🔻 نوسانات خلقی

🔻تکانشگری

🔻 ترس شدید از رها شدن

🔻 خشم

🔻اضطراب و تحریک پذیری

🔻 مشکوک بودن به افراد و پارانویا

🔻نا امیدی و احساس پوچی 

🔻 احساس بی ارزشی

🔻افکار خودکشی

🔻 خود آزاری

🔻الگوی روابط نا پایدار و سطحی

🔻 تغییر نظرات نسبت به دیگران

🔻گسستگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افراد دمدمی مزاج کلیک کنید.

درمان شخصیت بی ثبات

درمان شخصیت بی ثبات

همانطور که گفته شد زندگی برای افراد با شخصیت بی ثبات بسیار دشوار است. آنها معمولا از دیگران اجتناب می‌کنند و رفتارهای متفاوتی در شرایط یکسان از خود بروز می‌دهند. و زندگی با آنها بسیار دشوار و سخت است. به همین دلیل بهتر است که حتما از روانشناس کمک بگیرند و درمان شوند. در این بخش مقاله راجع به روش های درمان شخصیت بی ثبات صحبت کرده ایم. 

📌 دارو درمانی

یکی از روش های درمانی برای شخصیت بی ثبات، دارو درمانی است. در این روش درمانی با کمک و تشخیص متخصص روانپزشک؛ مراجعه دارو دریافت می‌کند تا میزان نشانه هایش کاهش یابد. اما همیشه درمان ترکیبی موثر تر واقع می‌شود. که منظور از درمان ترکیبی، دارو درمانی در کنار روان درمانی است. 

📌 درمان مبتنی بر ذهنیت | شخصیت بی ثبات

برای درمان شخصیت بی ثبات، از روش درمانی مبتنی بر ذهنیت نیز کمک می‌گیرند. این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا باور ها و افکار خود را شناسایی کنید و در نهایت به چالش بکشید. در واقع این درمان به طور کلی به معنای فکر در رابطه با اندیشیدن است. با کمک این درمان می‌توانید متوجه شوید که باید درک بهتری از رفتار های تکانشگری خود داشته باشید تا با آسیب های کمتری نیز روبرو شوید. در نهایت به شما این دیدگاه را می‌دهد که قبل از بروز واکنش های تکانشگری در رابطه با عواملی که باعث این رفتار می‌شود خوب فکر کنید.

📌 رفتار درمانی دیالکتیکی

یکی از روش های درمانی برای افراد مبتلا به شخصیت بی ثبات، رفتار درمانی دیالکتیکی است. این نوع درمان به شما کمک می‌کند تا چالش های عاطفی خود را بر طرف کنید. این نوع درمان بر مهم ترین عناصر متمرکز می‌شود که گرایش این فرد به آسیب پذیری عاطفی که نادیده گرفته شده است را بررسی می‌کند. 

با کمک رفتار درمانی دیالکتیکی، شخصیت بی ثبات آموزش می‌بیند که باید احساسات خود را بپذیرد در حالی که به شما اجازه می‌دهد آنها را به چالش بکشید. با این رفتار می‌توانید الگوهای افکار مثبت را جایگزین الگوهای منفی رفتار کنید.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با شخیصیت مرزی کلیک کنید. 

کلام آخر

شخصیت بی ثبات برای خود فرد مشکلات بسیار زیادی را وارد می‌کند. این افراد به دلیل تغییرات خلق و خویی که دارند در روابط و زندگی مشترک با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. بنابراین برای اینکه از زندگی مودی و بی ثبات رها شوید باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. با کمک روانشناس می‌توانید نشانه ها را کاهش دهید تا از آسیب به خود نیز رها شوید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت بی ثبات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

نشانه افراد مبتلا به شخصیت بی ثبات چیست؟

افرادی که مبتلا به شخصیت بی ثبات هستند، از خود نشانه هایی مانند تکانشگری، نوسانات خلقی، خشم، خود آزاری، بی ارزشی و … بروز می‌دهند.

روش های درمانی برای شخصیت بی ثبات چه چیزهایی هستند؟

برای درمان شخصیت بی ثبات از روش های درمانی مانند درمان مبتنی بر ذهنیت، رفتار درمانی دیالکتیکی و دارو درمانی کمک می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره