روابط زناشوییزوج و خانواده

عادی شدن رابطه | جلوگیری از تکراری شدن رابطه

عادی شدن رابطه موقعیتی است که بعد از مدتی در همه روابط ایجاد می‌شود. به طور کلی وقتی افراد به یک شناخت نسبی به یکدیگر می‌رسند؛ دیگردست از تلاش برداشته و احتمالا دیگر میلی برای انجام فعالیت های مشترک ندارند. البته زوجین نباید اجازه دهند که این موضوع برای مدت زمان طولانی ادامه یابد. این شرایط به دلایل مختلفی ایجاد شده و عوامل مختلفی بر آن موثر هستند.

بهتر است افراد با یکدیگر صحبت کرده و حتی از یک روانشناس برای حل این مسئله کمک بگیرند. خارج کردن رابطه از یکنواختی شاید در ابتدا سخت به نظر برسد. چرا که زوجین از یکدیگر دور شده و احساس بی علاقگی به یکدیگر دارند. اما تلاش نکردن و تسلیم شدن در مقابل مشکلات، تنها اوضاع را پیچیده تر می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عادی شدن رابطه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عادی شدن رابطه

درون هر رابطه ای چالش ها و پستی بلندی هایی وجود دارد که حتی گذر از آنها نیز رابطه را از یکنواختی خارج می‌‌کند. اما بعد از مدتی حتی مشکلات نیز برای زوجین عادی شده و مانند گذشته با یکدیگر همکاری نمی‌کنند. عادی شدن رابطه می‌تواند تاثیرات بدی داشته باشد و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. این موضوع تا حد زیادی به ویژگی های اخلاقی دو طرف نیز بستگی دارد. به همین دلیل افراد باید علاوه آگاهی بر علایق خود، به طرف مقابل نیز توجه کرده و برای حفظ حتی بالابردن کیفیت رابطه تلاش کنند. برای آشنایی با انواع انگیزه ازدواج کلیک کنید.

علل عادی شدن رابطه

علل عادی شدن رابطه

عوامل مختلفی بر عادی شدن رابطه موثر هستند. از طرفی شناسایی این علل می‌تواند تا حد زیادی به افراد برای حل این مشکل، کمک کننده باشد. شرایط روابط با هم متفاوت هستند؛ اما به طور کلی برخی از شایع ترین مسائلی که باعث به وجود آمدن این شرایط در رابطه می‌شود؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

🔵گذشتن مدت زمان زیاد از شروع رابطه

طبیعی است که با گذشت مدت زمان زیادی از شروع رابطه اگر افراد مهارت های لازم را نداشته باشند؛ عادی شدن رابطه را تجربه خواهند کرد. این موضوع مخصوصا در رابطه جنسی بیشتر بروز می‌کند. حتی گاهی سبب خیانت زوجین نیز می‌گردد. اما اگر افراد نحوه ارتباط موثر با یکدیگر را بدانند؛ دیگر زمان تاثیری بر رابطه آنها نخواهد داشت. افراد همواره می‌توانند به دلایلی که در ابتدای رابطه آنها را به یکدیگر علاقه مند کرده است؛ فکر کرده و روی همان موضوعات تمرکز کنند.

🔵شرایط محیطی و عادی شدن رابطه

گاهی مشکلات زندگی مشترک و شرایط محیطی زوجین سبب عادی شدن رابطه می‌گردد. برای مثال وقتی هر دو نفر شاغل هستند و مدت زمان طولانی یکدیگر را نمی‌بینند یا با یکدیگر ارتباطی ندارند؛ این موضوع بروز می‌کند. از طرفی وقتی بعد از یک روز طولانی یکدیگر را می‌بینند در مورد مسائل همیشگی صحبت کرده و انرژی کافی برای وقت گذرانی با یکدیگر نمی‌گذارند. در این شرایط حتی با وجود علاقه زوجین به یکدیگر بازهم آنها ازز یکدیگر دور شده و ارتباط آنها مانند گذشته نیست.

🔵وجود مشکلاتی در رابطه

وقتی زوجین اختلافات و مشکلات زیادی با یکدیگر دارند؛ بعد از مدتی با یکدیگر سرد شده و رابطه آنها یکنواخت می‌شود. فراموش نکنید که در زندگی همه افراد مشکلاتی وجود دارند. اما واکنش درست نسبت به آنها، حائز اهمیت است. افراد باید در هنگام سختی ها در کنار یکدیگر بوده و بار همه چیز را بر دوش یک نفر نیاندازند. عادی شدن رابطه در چنین شرایطی به دلیل عدم مهارت حل مساله میان افراد است.

چطور رابطه را از یکنواختی دربیاریم؟

جلوگیری از عادی شدن رابطه

فراموش نکنید که جدایی زوجین همیشه به دلیل وجود مشکلات حاد یا اتفاقات ناگوار نیست. بلکه گاهی تنها همین عادی شدن رابطه است که آنها را به جدایی وادار می‌کند. افراد در زندگی خود نیازمند هیجان و شور و نشاط هستند. پس وقتی نمی‌توانند آن را در رابطه خود تجربه کنند؛ جدایی را ترجیح می‌دهند. اما بهتر است قبل از فکر کردن به جدایی، از راهکارهای مختلف استفاده کرده و در این زمینه اقداماتی انجام دهید.

✅ابراز احساسات و تماس فیزیکی

ابراز احساسات به صورت مداوم و تماس فیزیکی، یکی از راه های خروج از عادی شدن رابطه است. گاهی افراد تصور می‌کنند که تنها باید در روزهای اول آشنایی از این روش استفاده کنند تا دل طرف مقابل را به دست آورند. اما رابطه نیاز به مراقبت و توجه دارد. به همین دلیل باید هر زمان که احساس نیاز کردید؛ از این روش استفاده کرده و یا حتی از طرف مقابل نیز این انتظار را داشته باشید. اینکار سبب افزایش صمیمیت و علاقه زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود.

✅انجام فعالیت ها به صورت مشترک

وقت گذرانی با یکدیگر تا حد زیادی می‌تواند از عادی شدن رابطه جلوگیری کند. زوجین می‌توانند فعالیت های مشترکی را با یکدیگر انجام داده و زمانی را به یکدیگر اختصاص دهند. حتی برای آشپزی کردن نیز می‌توانید از همسر کمک گرفته و با او اینکار را انجام دهید. مانند روزهای اول آشنایی، با یکدیگر قرار های ملاقات دو نفره ترتیب داده و برای این موارد برنامه ریزی داشته باشید.

✅بالا بردن کیفیت رابطه جنسی

کیفیت رابطه جنسی تاثیر زیادی در مورد عادی شدن رابطه دارد. برخی از زوجین بعد از مدتی فعالیت های جنسی خود را متوقف کرده و دیگر اشتیاقی برای ان ندارند. اما روش های زیادی برای ایجاد تنوع در رابطه جنسی نیز وجود دارد. می‌توانید در این مورد با شریک خود صحبت کرده و حتی از یک مشاور جنسی کمک بگیرید. سعی کنید همواره به ظاهر خود اهمیت داده و از روش های جدید در این زمینه استفاده کنید. برای آشنایی با بازی های جنسی برای ایجاد تنوع در رابطه جنسی کلیک کنید.

✅استفاده از غافلگیری

یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از بروز عادی شدن رابطه، استفاده از غافلگیری در زمینه های مختلف است. برای مثال خریدن هدیه های بی مناسبت و کوچک، نوعی غافلگیری محسوب می‌شود. بهتر است همیشه از عادت ها و الگوهای رفتاری مشخصی پیروی نکرده و از روش های جدید نیز استفاده کنید. اینکار هزینه و وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد؛ اما می‌تواند تاثیر مثبتی بر رابطه داشته باشد.

✅احترام به حریم شخصی یکدیگر

یکی از اصول مهم در زمینه عادی شدن رابطه و حتی تلاش در این زمینه، احترام به حریم خصوصی افراد است. برخی از افراد تصور می‌کنند؛ دلیل یکنواختی رابطه، خیانت طرف مقابل است. به همین دلیل سعی می‌کنند او را کنترل کرده و یا حتی سخت گیری کنند. اما باید برای او حریمی قائل بوده و فاصله را حفظ کنید. در این صورت او نیز دلتنگ شما شده و برای حفظ رابطه تلاش می‌کند. برای اطلاع از پیامدهای چک کردن گوشی همسر کلیک کنید.

پیامدهای عادی شدن رابطه

اگر افراد در مورد عادی شدن رابطه اقدامی نکنند؛ رابطه بعد از مدتی کاملا تخریب شده و افراد دیگر نمی‌توانند به ان ادامه دهند. از طرفی حتی اگر با یکدیگر نیز زندگی کنند؛ اما بازهم خوشحال نبود و اختلافات زیادی پیدا می‌کنند. یا حتی برای ایجاد تنوع و هیجان از روش های نادرستی مانند خیانت استفاده می‌کنند. حتی گاهی خانواده ها و فرزندان نیز درگیر این موضوع شده و پیامدهایی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد دلایل این موضوع را شناسایی کرده؛ و برای برطرف کردن آنها تلاش کنند.

سخن پایانی

عادی شدن رابطه از انجایی آغاز می‌شود که افراد دچار روزمرگی شده و یا احساس می‌کنند که به هدف خود رسیده اند. اما هدف محوری در رابطه باعث بروز مشکلات بیشتری می‌گردد. بهتر است زوجین بر مسیر تمرکز کرده و همواره برای افزایش کیفیت رابطه خود تلاش کنند. عدم برخورداری زوجین از مهارت های مختلف در زندگی مشترک و همچنین ویژگی های شخصیتی آنها تا حد زیادی در این مورد موثر هستند. در صورت داشتن چنین احساسی در رابطه بهتر است افراد دلایل ان را پیدا کرده و برای برطرف کردن آن تلاش کنند. در این زمینه بهتر است از یک روانشناس یا زوج درمانگر نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عادی شدن رابطه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره