روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

افراد دمدمی مزاج | خصوصیات و نحوه رفتار با دمدمی مزاج ها

افراد دمدمی مزاج ثبات خلق و خو نداشته و به طور کلی تصمیات دائمی برای زندگی خود نمی‌گیرند. همه ما در اطرافیان خود شاهد فردی بوده ایم که نوسانات اخلاقی داشته و هر لحظه رفتاری را از خود نشان می‌دهند. رفتارهای این افراد ناخودآگاه بوده و هیچ کنترلی بر آن ندارند. آنها معمولا فقط به احساسات خود توجه می‌کنند به همین دلیل افرادی خودخواه شناخته می‌شوند. بروز این رفتار به دلایل مختلفی برمی‌گردد؛ از طرفی این افراد از خود نشانه  هایی بروز می‌دهند که می‌توان به راحتی آنها را شناسایی کرد. باید در برقراری ارتباط با چنین افرادی دقت کرد. همچنین می‌توان با روش هایی به آنها کمک کرد تا رفتار پایدار تری از خود نشان دهند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد دمدمی مزاج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

افراد دمدمی مزاج

با اینکه برقراری ارتباط با افراد دمدمی مزاج آسان نیست؛ اما فراموش نکنید که این افراد نیاز به مراقبت و شنیده شدن دارند. اگر مشکل آنها در مراحل اولیه متوقف نشود؛ احتمالا به انواع اختلالات روان دیگر نیز مبتلا می‌شوند. این افراد  هیچ وقت نمی‌توانند تصمیم درست و مشخصی برای طولانی مدت برای زندگی خود بگیرند. گاهی از آنها به عنوان آواره یاد می‌شود. آواره شخصی است که به هیچ جا تعلق ندارد؛ هیچگاه عقاید و سبک زندگی اش مشخص نیست و هدف مشخصی ندارد. درست مانند افراد دمدمی مزاج! در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

نشانه های افراد دمدمی مزاج

نشانه های افراد دمدمی مزاج

همانطور که گفته شد؛ رفتارهای افراد دمدمی مزاج به قدری مشهود است که می‌توان به راحتی آنها را شناسایی کرده و در این زمینه اقداماتی انجام داد. با اینکه شدت رفتارها و همچنین نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما برخی از شایع ترین علائم آنها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با اختلال شخصیت مرزی کلیک کنید.

💠هدف مشخصی ندارند

طبیعی است که افراد دمدمی مزاج هدف مشخصی نداشته و همواره نظر خود را در مورد آینده تغییر می‌دهند. آنها به راحتی تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرند به همین دلیل مسیر زندگی خود را تغییر دهند. برای مثال به محض اینکه فردی به آنها بگوید که انتخاب آنها درست نیست؛ هرچند هم که آن فرد مورد اعتماد نباشد؛ بازهم به حرف او عمل کرده و تصمیم متفاوتی می‌گیرند. آنها دقیقا نمی‌دانند که از زندگی خود چه می‌خواهند و یا در چه مسیری تلاش می‌‌کنند.

💠بی ثباتی اخلاقی

بی ثباتی اخلاقی افراد دمدمی مزاج به این معناست که آنها مدام رفتار خود را تغییر می‌دهند. برای مثال در حال حاضر خوشحال هستند و رفتاری بسیار گرم و صمیمانه از خود نشان می‌دهند. اما چند لحظه بعد منزوی شده و از جمع فاصله می‌گیرند. این تغییر ناگهانی رفتار معمولا هیچ دلیل خاصی نداشته و از عوامل درونی نشات می‌گیرد. برخی از ویژگی های اخلاقی آنها مانند اختلال شخصیت مرزی است. نمی‌توان دمدمی مزاج بودن را یک اختلال شخصیتی در نظر گرفت اما گاهی منجر به بروز اختلال در زندگی شخصی و اجتماعی فرد می‌شود.

💠تحریک پذیری

یکی دیگر از نشانه های افراد دمدمی مزاج، تحریک پذیری آنهاست. این افراد به راحتی برانگیخته می‌شوند و احتمالا رفتارهای ناشایستی از خود نشان دهند. همچنین میزان واکنش ها آنها نسبت به مسائل با محرک متناسب نیست. خوشحالی و ناراحتی آنها سریعا اتفاق می‌افتد و از بین می‌رود. آنها نسبت به مسائل بی اهمیت حساس هستند و کوچک ترین موضوعی می‌تواند روحیه آنها را تغییر دهد.

💠بی مسئولیتی

افراد دمدمی مزاج به دلیل اینکه نمی‌توانند به درستی تصمیم گیری کنند؛ از زیر بار مسئولیت پذیری شانه خالی می‌کنند. آنها معمولا کارهای خود را نیز به شخص دیگری محول می‌کنند. انجام درست و به موقع وظایف برای آنها دشوار است. به دلیل اینکه گاهی دچار وسواس و کمالگرایی هستند و مدام انجام کار خود را به تعویق می‌اندازند. همچنین آنها شناخت درستی از توانمندی و استعدادهای خود ندارند؛ به همین دلیل دچار آشفتگی و هیجان درونی می‌شوند. برای آنها متمرکز ماندن بر یک موضوع دشوار است از همین رو نمی‌توانند مسئولیت هایی را به عهده بگیرند.

ازدواج با افراد دمدمی مزاج

یکی از دغدغه های جوانان، ازدواج با افراد دمدمی مزاج است. از آنجایی که این یکی از ویژگی های بارز دوران جوانی است؛ همین موضوع عده ای را نگران می‌کند. باید در مرحله اول این نکته را در نظر بگیرید که این یک حالت موقت است و یا فرد برای مدت زمان طولانی است که چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد.

از طرفی در قسمت قبل در مورد بی مسئولیتی چنین افرادی صحبت کردیم. که این ویژگی می‌تواند تاثیر منفی در زندگی مشترک داشته باشد. اما به طور کلی این خصوصیت، تا حدی قابل تغییر بوده و می‌توان آن را تغییر داد. بهتر است افراد در این مورد به خوبی فکر کرده حتی با شریک خود نیز صحبت کنند. برای تصمیم گیری در مورد ازدواج باید نکات زیادی را در نظر گرفت.

نحوه برخورد با افراد دمدمی مزاج

نحوه برخورد با افراد دمدمی مزاج

اگر مجبور به داشتن ارتباط با افراد دمدمی مزاج هستید؛ بهتر است نکاتی را در این مورد بدانید. با اینکه این دسته از افراد کنترل زیادی بر رفتارهای خود ندارند و اینکار برای آنها تبدیل به عادت شده است؛ اما با واکنش درست می‌توان از خود محافظت کرده و هم به آنها کمک کرد.

📌توقع بروز برخی از رفتارها را داشته باشید

اگر در معاشرت با افراد دمدمی مزاج، انتظار برخی از رفتارهای تند و افراطی را داشته باشید؛ راحت تر با این موضوع کنار خواهید امد. برخی هرگز نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند. در مقابل آنها مقاومت کرده و دچار مشکلات زیادی می‌شوند. به همین دلیل نباید توقع تغییر زیادی را از آنها داشته باشید. این افراد غیرقابل پیش بینی هستند و هر بار رفتار تازه ای از خود نشان می‌دهند.

📌به رفتارهای او دامن نزنید

گاهی برخی از اطرافیان افراد دمدمی مزاج که از این موضوع اطلاعی ندارند؛ از این رفتارها سوبرداشت کرده و شروع به مقابله به مثل با آنها می‌کنند. در چنین شرایطی رفتارهای فرد دمدمی مزاج نیز تشدید شده و اوضاع بدتر می‌شود. برای مثال وقتی او شما را تهدید به انجام رفتارهای پرخطر می‌کند؛ او را نادیده نگرفته و واکنش های افراطی از خود نشان ندهید. تنها سعی کنید اوضاع را مدیریت کرده و او را آرام کنید. این شرایط در روابط زناشویی بسیار دیده می‌شود.

📌نقش والد را بپذیرید

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ افراد دمدمی مزاج نیاز به مراقبت و توجه اطرافیان دارند. به همین دلیل بهتر است گاهی برای آنها نقش والد را بازی کرده و با آنها همدل باشید. اگر او رفتارهای بچه گانه از خود نشان می‌دهد؛ شما روش درست رفتار کردن را به او آموخته و بالغانه رفتار کنید. محبت و ابراز احساسات به چنین فردی به او آرامش داده و موثر است.

📌مقابله با تفکر همه یا هیچ

معمولا افراد دمدمی مزاج تفکر همه یا هیچ دارند. آنها همه چیز را سیاه و سفید می‌بینند و هیچ حد وسطی برای آنها وجود ندارد. به آنها بیاموزید که هیچ چیزی مطلق نیست و می‌توانند خوش بینانه تر نیز به مسائل نگاه کنند. برای مثال وقتی از واژه تنفر برای کسی یا چیزی استفاده کردند؛ به آنها یادآوری کنید که این موضوع تنها باعث ناراحتی می‌شود و در حدی نیست که تنفر شما را برانگیزد.

سخن پایانی

افراد دمدمی مزاج معمولا اعتماد به نفس بالایی نداشته و همواره ترس از طردشدگی دارند؛ به همین علت به آنها اطمینان دهید که از آنها حمایت می‌کنید. این موضوع تاثیر زیادی در روابط میان فردی دارد و تا حد زیادی زندگی شخصی و اجتماعی را دچار مشکل می‌کند. بهتر است نشانه های این افراد را شناسایی کرده و با کمک یک روانشناس به آنها کمک کنید تا رفتارهای پایدارتری داشته باشند. همچنین در مقابله با چنین افرادی صبور بوده و بردباری و تفکر را به آنان نیز بیاموزید. کمک گرفتن از مشاور نیز در این مورد بسیار کمک کننده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد دمدمی مزاج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره