خصوصیات روانی نوجواننوجوان

سرکشی نوجوان | 3 فایده سرکشی نوجوان

سرکشی نوجوان یکی از معضلاتی که خانواده ها در این سنین با فرزندان خود دارند. نوجوانان در این سنین رفتار هایی از خود نشان می‌دهند که علائم طبیعی بلوغ هستند. اما نباید آنها را نادیده گرفت. سرکشی در نوجوانان پسر معمولا شایع تر است. اما در هر دوجنس مشاهده می‌شود. اگر این رفتار کنترل نشود در آینده او نیز تاثیراتی خواهد داشت.  این رفتار در نوجوان با علائمی همراه است که در این مقاله به توضیح آنها خواهیم پرداخت. برای آشنایی با راه های تربیت نوجوان کلیک کنید.

سرکشی نوجوان

سرکشی نوجوان چیست؟

سرکشی در دوران نوجوانی به معنی بروز رفتارهای افراطی و عصبی است. نافرمانی در این سنین، واکنشی طبیعی است؛ اما نکته قابل توجه رفتار والدین در این مورد است. والدین با برخوردهای اشتباه باعث تثبیت این رفتار در نوجوان می‌شوند.

سرکشی نوجوان به منزله بی توجهی به قوانین والدین است. اما رفتار والدین بسیار در کاهش این سرکشی ها حائز اهمیت است. با کمک روانشناس نوجوان سعی در بهبود رفتارهای فرزند کنید.

برای آشنایی با مشکلات نوجوانان این مقاله را مطالعه کنید.

نشانه های سرکشی نوجوان

نوجوان سرکش از خود نشانه هایی بروز می‌دهد. والدین با این نشانه ها باید اقدام به بهبود رفتار نوجوان کنند. در این بخش مقاله به نشانه های سرکشی نوجوان اشاره کرده ایم.

⏺ پرخاشگری

⏺ ناسزاگویی

⏺اعتیادبه موادمخدر یا سیگار

⏺ بزهکاری

⏺ افت تحصیلی

علت سرکشی نوجوان چیست؟

به دلیل حساسیت سن بلوغ و چالش هایی که در این دوران وجود دارد؛ طبیعی است که نوجوان از خود نافرمانی نشان دهد. اما همه علائم از بلوغ ناشی نمی‌شوند. علل مختلفی نیز در سرکشی نوجوان وجود دارد. در این بخش مقاله راجع به علت سرکشی نوجوان توضیح داده ایم.

⏹ اثبات استقلال به خانواده

یکی از علت های سرکشی نوجوان، اثبات استقلال به خانواده است. آنها با انجام چنین رفتارهایی قصد اثبات استقلال خود را به خانواده دارند. در این دوران نوجوانان نه جایگاهی میان کودکان دارند و نه جزو بزرگسالان محسوب می‌شوند. به همین دلیل همیشه در حال جنگیدن برای حقوق خود در خانه هستند. و با این کار ابراز وجود می‌کنند. احتمالا دیگر علاقه ای به اینکه با آنها مثل کودکان رفتار بشود را ندارند. و خواستار آزادی عمل بیشتری هستند.

⏹ فشار همسالان | سرکشی نوجوان

بخشی از سرکشی نوجوانان تحت تاثیر همسالان و دوستان آنهاست. برای مثال وقتی نوجوانی دیرتر یا زودتر از بقیه به بلوغ می‌رسد؛ یا توسط دیگران طرد یا حمایت می‌شود. در هر دو صورت حس یاغی بودن به او دست می‌دهد.

⏹ هورمون ها

در این سنین به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون ها و بروز صفات ثانویه، بخشی از رفتار های سرکشی نوجوان به علت همین موضوع است. با تغییرات بدنی خود نمی‌توانند کنار بیایند و یا از بدن خود خجالت می‌کشند. شاید تحت تمسخر اطرافیان قرار بگیرند و همین موضوع باعث بروز خشم آنها می‌شود. حتی بالا رفتن هورمونی مثل تستستورون، آنها را خشمگین تر نیز می‌کند.

⏹ شرایط نابسمان خانواده | سرکشی نوجوان

معمولا در خانواده هایی که شرایط نا آرامی دارند؛ بیشتر شاهد بروز سرکشی نوجوان هستیم. تعداد زیاد فرزندان، مشکلات مالی، طلاق، فرزندخواندگی و … همگی از اوضاع دشوار خانوادگی هستند که درک و پذیرش آنها برای نوجوان سخت تر است. به همین دلیل نوجوان نیز برای دریافت توجه بیشتر دست به نافرمانی می‌زند.

⏹ هیجان خواهی

از دیگر علل سرکشی نوجوان، هیجان خواهی است. برخی از نوجوانان فقط به علت ویژگی های شخصیتی خود یا ارضای حس کنجکاوی، دست بر رفتارهای پرخطر یا آسیب زا می‌زنند. برای مثال ابتلا به جنون دزدی در این سنین می‌تواند یکی از این عوامل باشد. در جنون دزدی فرد هیچ نیاز مالی ندارد یا چیزی که می دزدد بسیار ناچیز و کم ارزش است. که این تنها نشان دهنده علاقه او به این کار است. برای جلوگیری از دزدی نوجوان کلیک کنید.

آیا سرکشی نوجوان فوائدی نیز دارد؟

فواید سرکشی نوجوان

نمی‌توان نام فایده را روی سرکشی نوجوان گذاشت. ولی یکی از مراحل رشد طبیعی اوست. از این بابت می‌توان خوشحال بود که او مانند دیگر همسالان خود رفتار خواهد کرد و از این دوره گذر می‌کند. اما بخشی از مزیت هایی که این سرکشی می‌تواند برای او داشته باشد را در این قسمت ذکر می‌کنیم.

✅ بیان بی پرده احساسات

سرکشی نوجوان می‌تواند باعث از بین رفتن حس خجالت در او شود. و راحت تر احساس خود را نسبت به مسائل بیان کند. آنان به جای پیروی کورکورانه یا احساسی از قوانین، بدون تعارف، اعتراض خود را بیان می‌کنند.

✅ استقلال طلبی | سرکشی نوجوان

گاهی این احساس غرور و عدم کمک از خانواده در نوجوان باعث استقلال بیشتر او در انجام امور می‌شود. سرکشی نوجوان جایی مفید واقع می‌شود که در او حس استقلال را ایجاد کند؛ و عزت نفس او را افزایش دهد.

✅ مسئولیت پذیری

سرکشی نوجوان در این سنین باعث می‌شود آنان احساس مسئولیت بیشتری نسبت مسائل خود بکنند. به بیان دیگر وظایف و مسئولیت های خود را بشناسند و خودشان آنها را انجام دهند. در این زمینه به آنها استقلال عمل داده و اجازه دهید دنیای بزرگسالان را کشف کنند. اما در این مسیر کنارشان باشید.

برای جلوگیری از بروز سرکشی نوجوان چه کنیم؟

قطعا راه هایی برای کنترل سرکشی نوجوان وجود دارد. اما والدین با صبوری و همکاری یکدیگر می‌توانند نوجوان را مهار کنند و به او مفاهیم تازه ای بیاموزند. رفتار با یک نوجوان در سن بلوغ قطعا آسان نیست اما روش های مخصوص به خود را دارد. برای آشنایی با راه های کنترل نوجوان کلیک کنید.

? مقایسه نکنید

یکی از روشهای جلوگیری از سرکشی نوجوان، عدم مقایسه آنهاست. مقایسه فرزند خود با دیگران اصلا روش صحیحی نیست و حتی اوضاع را بدتر خواهد کرد. غرور یک نوجوان برای او از هرچیزی واجب تر خواهد بود. شما در مقایسه او با دیگران به غرور او لطمه خواهید زد. حتی ممکن است نوجوانتان سرخورده شود.

? اصول و مرزها را برای او تعیین کنید

جهت جلوگیری از سرکشی نوجوان، مرز ها را برای او تعیین کنید. به او بفهمانید که با روش هایی مثل سرکشی یا پرخاشگری به هدفش نخواهد رسید. در خانواده قوانینی وجود دارد که باید به آنها احترام بگذارد. این قوانین برای همه اعضای خانواده است و فقط مختص او نیست. اصول و ارزش های خانواده مسئله دیگری است که نوجوان باید به آنها پایبند باشد. توجه به این نکته ضروری است که برای او قوانین سختگیرانه وضع نکنید چرا که نتیجه معکوس خواهد داد.

? قضاوت کردن ممنوع

سرزنش آنها و قضاوت نوجوانان مشکلی را حل نخواهد کرد. تحمل دوران بلوغ به تنهایی برای نوجوان سخت خواهد بود. با قضاوت های نسنجیده و بی جا شرایط را برای آنان سخت تر خواهید کرد. برای مثال به او نگویید چرا اینطوری لباس می‌پوشی یا این چه طرز حرف زدن است! به انتخاب های او احترام بگذارید. بنابراین اگر قصد جلوگیری از سرکشی نوجوان دارید، باید قصاوت نکنید.

? از او یک دیکتاتور نسازید

برای جلوگیری از سرکشی نوجوان، نباید از او دیکتاتور بسازید. با اهمیت بیش از حد و طبق میل او رفتار کردن، نوجوان را شرطی می‌کنید. به این معنی که او خیال می‌کند راه دستیابی به خواسته هایش فقط سرکشی و رفتار های ناهنجار است. با چنین رفتاری، سرکشی در او حتی بعد از نوجوانی نیز باقی خواهد ماند. و او تبدیل به یک دیکتاتور خواهد شد.

? نصیحت نکنید

نوجوانان از نصحیت شدن تنفر دارند. با او گفت وگو داشته باشید و در مورد هدف های رفتاری از او سوال بپرسید. از او بخواهید شفاف تر برای شما توضیح دهد یا اگر از انجام این رفتار ها قصدی دارد؛ آن را مستقیما بیان کند. اجازه دهید این مکامله دو طرفه باشد و تبدیل به سخنرانی یک طرفه نشود. در حرف های خود از طعنه و کنایه استفاده نکنید و روشن منظور خود را بیان کنید. پس برای جلوگیری از سرکشی نوجوان، او را نصیحت نکنید. برای رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

? او را تشویق کنید

معمولا نوجوانانی که ساختار شکنی و بی قانونی می‌کنند؛ هیچ وقت مورد توجه و تشویق کافی قرار نگرفته اند. او را برای تلاشی که می‌کند؛ تشویق کنید. در مورد ظاهرش نیز از او تمجید کنید ولی در این کار زیاد روی نکنید. تشویق، انگیزه او را برای انجام کارهای مفید، افزایش می‌دهد. و سرکشی نوجوان را کاهش می‌دهد.

? به روانشناس مراجعه کنید

کمک از یک روانشناس، در زمینه کاهش سرکشی نوجوان بسیار موثر خواهد بود. روانشناس با آگاهی از نیازهای نوجوانان و حساسیت این دوره، به والدین و خود نوجوان کمک خواهند کرد تا از این دوره گذر کند.

سخن پایانی

رفتار با نوجوانان، ترفند های خود را دارد. معمولا والدینی که در این زمینه هیچ تجربه قبلی ندارند؛ شکست خواهند خورد. اگر با انجام روش های مختلف، بازهم این رفتار ادامه پیدا کرد نشان دهنده مشکل عمیق تری در اوست. اما با مراجعه به روانشناس و کمک از یک متخصص می‌توان سرکشی نوجوان را کنترل کرد و حتی آن را تبدیل به رفتارهای مفید کرد.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرکشی نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علت سرکشی نوجوانان چیست؟

اثبات استقلال به خانواده، هورمون ها، شرایط نابسامان خانواده، فشار همسالان و هیجان خواهی از علل سرکشی نوجوان است.

چگونه با نوجوان حرف گوش نکن حرف بزنیم؟

در قدم اول به او فضا دهید و گوشزد کنید تا زمانی که خشم خود را کنترل نکند؛ به حرف هایش گوش نخواهید داد. او را نصیحت و قضاوت نکنید. از شوخی و طعنه نیز استفاده نکنید و اجازه گفت و گو دو طرفه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره