خصوصیات روانی نوجواننوجوان

اجازه برای بیرون رفتن

 اجازه برای بیرون رفتن شیوه و روش مخصوص به خود را دارد. جلب رضایت والدین معمولا نه کار سختی است و نه کار آسانی. بنابراین با انجام چندین تکنیک و رفتار می‌توانید رضایت والدین را جلب کنید. زمان مناسب، شیوه درست رفتار، موقعیت مناسب، مسئولیت پذیری و صحبت های کاربردی در جلب رضایت والدین بسیار موثر است. سعی کنید در ابتدای کار درخواست خود را با آرامش ابراز کنید و در وهله دوم خانواده را درک کنید. در ادامه به منظور اجازه برای بیرون رفتن راهکارهایی کاربردی ارائه داده ایم. اگر در این زمینه دچار تنش شده اید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

اجازه برای بیرون رفتن

در سنین پایین والدین معمولا اجازه به بیرون رفتن به فرزندان نمی‌دهند. محدود کردن فرزند در سنین نوجوانی قطعا چالش ها و بحث هایی را بین خانواده و فرزند ایجاد می‌کند. زمانی که محدودیت والدین بیشتر شود تبدیل به نارضایتی نوجوان و ناراحتی های زیاد می‌شود. نوجوانانی که اجازه بیرون آمدن از خانه و رفتن به قرارهای دوستانه ندارند، احساس عدم استقلال و اعتماد به نفس پایین دارند.

معمولا والدین باید فرزندان خود را درک کنند. بیرون رفتن نوجوانان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود. گاهی با استفاده از ترفندهایی می‌توانید از والدین اجازه برای بیرون رفتن بگیرید و با جواب مثبت آنها روبرو شوید. در ادامه به برخی از این ترفندها اشاره کرده‌ایم.

چگونه از والدین اجازه برای بیرون رفتن بگیریم؟

اگر در دسته افرادی قرار دارید که والدینتان اجازه به بیرون رفتن نمی‌دهند، باید از راهکارهایی استفاده کنید که برای جلب توجه و رضایت والدین موثر است. در ادامه مقاله راهکارهایی را ارائه دادیم که در جهت اجازه برای بیرون رفتن بسیار موثر واقع می‌شوند.

1. رفتار مناسب داشته باشید

اولین راهکار اجازه برای بیرون رفتن، رفتار مناسب شماست. برای اینکه به والدین خود احساس امنیت دهید و آنها را قانع کنید که از پس کارهای خود بر می‌آیید. نیازمند مشاهده رفتاری مناسب از شما هستند. مثلا کارهایتان را خودتان انجام دهید. مستقل رفتار کنید و رفتارهای عاقلانه داشته باشید. زمانی که رفتار مناسب داشته باشید به احتمال بسیار زیاد اجازه به بیرون رفتن برای شما صادر می‌شود.

2. اجازه برای بیرون رفتن | از دروغ پرهیز کنید

برای جلب توجه والدین و اجازه برای بیرون رفتن هرگز دروغ نگویید. مثلا اگر قرار است تا با دوستان به بیرون بروید، پدر و مادر را مطمئن کنید که چه زمانی، با کدام دوست به کجا می‌روید. این موضوع را به خاطر داشته باشید یک دروغ هم باعث از بین رفتن اعتماد والدین می‌شود.

3. به تماس خانواده پاسخ دهید

برای اینکه اجازه برای بیرون رفتن برای شما صادر شود باید به خانواده این اعتماد را بدهید که در تمام مدت با آنها در تماس خواهید بود. نگرانی های خانواده را درک کنید. سعی کنید خودتان گاهی با والدین تماس بگیرید و موقعیت خود را اطلاع دهید. با اطلاع از وضعیت خانواده علاوه بر کاهش نگرانی های آنها، به تدریج اجازه به بیرون رفتن همیشه در اختیار شما خواهد بود.

4. اجازه برای بیرون رفتن | با آرامش اجازه بگیرید

همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که اعلام خواسته با داد و بیداد، حتما شما را با جواب “نه” روبرو خواهد کرد. بنابراین زمانی که اجازه برای بیرون رفتن را اعلام می‌کنید، با آرامش برخورد کنید. تا با جواب مثبت روبرو بشوید.

5. زمان مناسبی در نظر بگیرید

زمانی که درخواست و اجازه برای بیرون رفتن دارید، زمان و موقعیت مناسبی را انتخاب کنید. مثلا در یک روز شلوغ و پر کار چنین درخواستی نکنید. زمان مشغله و بحث های خانوادگی درخواست نداشته باشید. در این شرایط شنیدن “نه” با درصد بالایی همراه است. بنابراین سعی کنید در شرایط و موقعیت مناسب درخواست خودتان را اعلام کنید. زمان هایی که والدین انرژی کافی دارند، سرحال و شاد هستند بهترین فرصت در جهت اجازه برای بیرون رفتن است.

6. اجازه برای بیرون رفتن | معامله با والدین را فراموش نکنید

معمولا در صورتی که در خانه به حرف ها و خواسته های خانواده گوش ندهید اجازه برای بیرون رفتن هم نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید تا در فعالیت های منزل کوشا باشید. مثلا قبل از اینکه اجازه برای بیرون رفتن بگیرید، اتاق خود را مرتب کنید. تکالیف درسی را انجام دهید و به حرف های پدر و مادر گوش دهید. در این شرایط اجازه برای بیرون رفتن راحت تر اتفاق می‌افتد.

7. مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری اصل مهم در جهت اجازه برای بیرون رفتن است. زمانی به خانواده می‌توانید اطمینان دهید که بزرگ و مستقل شده اید که مسئولیت پذیری شما برایشان محرز شده باشد. برای نشان دادن مسئولیت پذیری خود باید کارهایی را انجام دهید که در ادامه شرح داده ایم.

  • وظایف خود را به درستی انجام دهید.
  • کارهایی که مخصوص به شما است را به والدین واگذار نکنید.
  • به قول های خود عمل کنید.
  • حرف و عملتان را با هم یکسان کنید.
  • خانواده را نا امید نکنید.

8. پدر و مادر را مجبور نکنید

در جهت اجازه برای بیرون رفتن والدین خود را مجبور و وادار نکنید. بعد از درخواست خود دائما به دنبال والدین نباشید و زمانی را جهت فکر کردن به آنها بدهید.

9. پاسخ منفی را مثبت کنید

زمانی که با جواب منفی در رابطه با اجازه برای بیرون رفتن روبرو شدید، دلیل و علت را از خانواده بپرسید. گاهی دلیلی والدین شما را نیز قانع خواهد کرد. اما اگر با دلایل قانع کننده ای روبرو نشدید، با صحبت های منفی خانواده را مجاب کنید. البته به خاطر داشته باشید که مکالمه باید در زمان آرامش صورت بگیرد.

10. قدردانی از والدین را جدی بگیرید

اگر با جواب مثبتی در جهت اجازه برای بیرون رفتن روبرو شدید، قدردانی از والدین را فراموش نکنید. زمانی که قدر رفتارهای والدین را بدانید خانواده شما را بالغ تصور می‌کنند. قدردانی از والدین آنها را خوشحال خواهد کرد و در نهایت در بیرون رفتن های دیگر با موافقت روبرو خواهید شد.

11. به تصمیم والدین احترام بگذارید

اگر بیشتر مواقع اجازه برای بیرون رفتن صادر نشد، والدین را درک کنید. احتمالا دلایل قانع کننده ای دارند و شما را آنقدر بزرگ نمی‌دانند. با صحبت، درک، احترام، مسئولیت پذیری و البته کمک از روانشناس نظر خانواده را نسبت به بیرون رفتن با دوستان مثبت کنید.

اگر به نتیجه نرسیدید برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

کلام آخر

اجازه برای بیرون رفتن در سنین نوجوانی اندکی دشوار است. زمانی که با خانواده در این رابطه به گفت و گو می‌پردازید، شاید با مخالفت های غیر منطقی روبرو شوید. نگرانی های والدین قابل درک است، اما گاهی دلایل غیر منطقی باعث ناراحتی شما خواهد شد. برای بهبود شرایط و آگاه سازی والدین در رابطه با خواسته های خود از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌ کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اجازه برای بیرون رفتن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره