روابط زناشوییزوج و خانواده

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، یک زائه گوشتی که در سطح پوست نواحی مختلف بدن ظاهر خواهد شد. دلیل اصلی بروز آن ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. ابتلا به این بیماری، با عوارضی برای افراد همراه خواهد بود که منع از رابطه جنسی یکی از آنها محسوب می‌شود. ویروس   یکی از انواع بیماری های مقاربتی است که امروزه بسیار شایع شده است. این ویروس سویه های زیادی دارد که انواع خوش خیم آنها سبب بروز زائده های پوستی می‌شوند. با ابتلا به انواع دیگر آن احتما ایجاد سرطان و بیماری های دیگر نیز وجود دارد. از آنجایی که شیوع آن نسبت به دیگر بیماری های جنسی، بسیار زیاد است؛ داشتن اطلاعاتی در این زمینه، ضروری خواهد بود. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

زگیل تناسلی

تفاوت ویروس پاپیلوما با دیگر بیماری های آمیزشی در این است که از طریق تماس پوستی نیز منتقل می‌گردد. یعنی اگر زگیل تناسلی که دارای ویروس فعال ایت با پوست شخص سالم برخورد کند؛ احتمالا ابتلای فرد سالم، بسیار زیاد است. انتقال این ویروس از طریق استخر، دستگاه لیزر و دستشویی های عمومی، هنوز به طور قطعی اثبات نشده است؛ اما باید در این موراد، بهداشت را رعایت کرد. همچنین کاندوم نیز به طور کامل نمی‌تواند از انتقال این بیماری جلوگیری کند.

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

از آنجایی که  HPV یک ویروس مقاربتی محسوب می‌شود؛ در اکثر موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می‌گردد. اما همانطور که گفته شد؛ تماس جنسی نیز می‌تواند راهی برای انتقال این ویروس باشد. همچنین پاپیلوما از طریق رابطه دهانی و مقعدی نیز منتقل می‌شود.

خبر خوب این است که زگیل تناسلی به علت وجود سویه های خوش خیم ایجاد می‌شود و قابل درمان است. همچنین در بیشتر موارد در صورت جوان بودن فرد و همچنین قوی بودن سیستم ایمنی بدن، ویروس به صورت خودجوش از بین رفته و فرد حتی متوجه آن نیز نخواهد شد. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به این ویروس، تزریق واکسن و استفاده از کاندوم در رابطه جنسی است.

افرادی که در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند

ابتلا به زگیل تناسلی

در واقع افراد با هر سن و جنسیتی، با شروع فعالیت های جنسی، در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار می‌گیرند. اما بیشترین موارد ابتلا، در افراد زیر دیده شده است:

🔸سن آنها زیر 30 سال باشد

🔸مصرف دخانیات مثل سیگار

🔸سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است

🔸سابقه تجاوز جنسی در گذشته

🔸ابتلا به صورت مادرزادی

نشانه های ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بلافاصله بعد از ابتلا به این ویروس، ظاهر نمی‌شود. معمولا بیماری های مقاربتی برای مدتی در بدن به صورت پنهان هستند و هیچ علائمی ندارند. در این شرایط افراد ناقل هستند اما از آن اطلاعی ندارند. زگیل های تناسلی، حتی گاهی با چشم غیر مسلح هم دیده نمی‌شوند. معمولا بسیار کوچک هستند و رنگ آنها فقط کمی تیره تر از پوست است. شکل ظاهری آنها مانند گل کلم است و در هنگام لمس صاف و کمی برآمده هستند. آنها همچنین می‌توانند به صورت تکی و یا خوشه ای باشند.

نواحی بروز زگیل تناسلی در مردان

🔹در اطراف آلت تناسلی

🔹بیضه ها

🔹کشاله ران و ران ها

🔹داخل و یا اطراف مقعد

معمولا در مردان؛ تا زمانی که عارضه های پوستی ایجاد نشوند؛ فرد هیچ علائم دیگری ندارد.

نواحی بروز زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان نیز در نواحی داخل و یا اطراف واژن و مقعد و دهانه رحم ایجاد می‌شود. البته زنانی که رابطه دهانی داشته اند، احتمال بروز زگیل روی لب، دهان، گلو و یا زبان نیز وجود دارد. در زنان وجود بیماری های تناسلی، حتی قبل از بروز زگیل، با نشانه های دیگری مثل عفونت های مکرر، خونریزی و… همراه خواهد بود. برای اطلاع از دلایل ترشحات واژن کلیک کنید.

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی توسط پزشک آزمایشات و تست های مختلفی وجود دارد. معمولا برای زنان با انجام تست پاپ اسمیر و نمونه برداری انجام می‌شود. اگر فرد برای ابتلا به سویه های مولد سرطان، مشکوک باشد؛ پزشک روش دیگری مثل کولپوسکوپی را انجام خواهد داد. برای مردان نیز هیچ آزمایش مخصوصی در این زمینه وجود ندارد. در اکثر موارد، افراد تا زمان مشاهده علائم غیر معمولی، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. اما برای زنان انجام تست های پاپ اسمیر به صورت دوره ای ضروری خواهد بود.

روش های درمان زگیل تناسلی

فراموش نکنید که زگیل تناسلی مسری است؛ حتی اگر علائم آن مشهود نباشد. به همین دلیل افراد باید در صورت مشاهده برخی از نشانه ها و یا حتی خود زگیل، برای درمان اقدام کنند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد و زگیل را نمی‌توان برای همیشه از بین برد.

اما معمولا پزشکان برای غیرفعال کردن آنها به صورت موقت، در قدم اول از دارو درمانی استفاده کرده و داروهایی مثل آلدارا، کندیلوکس و تری کلرواستیک را تجویز می‌کنند. اگر با این داروها مشکل برطرف نشد؛ روش های تهاجمی تری را مورد استفاده قرار می‌دهند. برای مثال لیزردرمانی، بریدن زگیل ها، تزریق داروی اینترفرون، فریز کردن زگیل و سوزاندن زگیل به وسیله جریان الکتریکی رو شهای دیگری برای از بین بردن زگیل ها هستند.

📌درمان خانگی

از آنجایی که زگیل تناسلی با زگیل پوستی متفاوت است؛ نمی‌توان آن را به صورت خانگی آن را درمان کرد. همچنین این بیماری علت عمقی تری داشته، که باید در ابتدا به درمان آن پرداخت. درمان اشتباه و خودسرانه، اوضاع را بدتر خواهد کرد و مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود می‌آورد. برخی از درمان های خانگی فقط می‌توانند به صورت سطحی مشکل را برطرف کنند و هیچ مدرک اثبات شده ای در جهت اثربخشی آنها وجود ندارد.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

موثرترین روش برای درمان زگیل تناسلی، پیشگیری از آن است. امروزه واکسن های زیادی در این زمینه تولید شده اند که می‌توانید با خریداری از داروخانه های معتبر، آنها را مصرف کنید. واکسن های موجود در بازار ایران برای جلوگیری از این بیماری، گارداسیل 4،9 و پاپیلومای انسانی است که این نوع آن ساخت ایران است.

گارداسیل 4 از ابتلا به 4 سویه سرطان زا جلوگیری می‌کند. گارداسیل 9 نیز به همین صورت عمل می‌کند. اما پاپیلوما تنها بر 2 دوسویه موثر است. به طور کلی استفاده از کاندوم و دنتال دم برای جلوگیری از بروز زگیل تناسلی و واکسن نیز برای پیشگیری از سرطان موثر هستند. برای آشنایی با انواع کاندوم کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی با وجود زگیل تناسلی نیز می‌توان رابطه جنسی داشت؛ اما به این بیماری مبتلا نشد. اما باید در این مورد به شریک خود اطلاع داده و در این مورد پنهانکاری نکنید. استفاده از کاندوم و واکسن برای پیشگیری ضروری خواهند بود؛ اما در صورت ابتلا، برای درمان اقدام کرده و از پزشک کمک بگیرید. ار انجام رفتارهای پرخطر جنسی خودداری کرده و در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. همچنین روحیه خود را حفظ کرده و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زگیل تناسلی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره