اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

رواندرمانی | تکنیک های مشاوره و روان درمانی

رواندرمانی یا درمان شناختی به روش های روان شناختی مبتنی بر تعاملات شخصی با فرد بزرگسال، جهت کمک به او در تغییر رفتار و کنترل مشکلات است. شیوه های درمانی متفاوتی در هر روش درمانی وجود دارد. این شیوه ها بر اساس رویکردهای انتخابی روانشناس، مراجعه کننده را درمان می‌کند. روان درمانی انواع مختلفی دارد که در دسته های خانواده درمانی، درمان فردی، درمان گروهی و زوج درمانی قرار می‌گیرد. هر روانشناس بر اساس تکنیکی که دارد برای مراجعه طول درمان مشخص می‌کند. بنابراین هرگز روند درمانی خود را نباید با دیگران مقایسه کنید. برای شروع می توانید روی مشاوره فردی کلیک کنید.

رواندرمانی

رواندرمانی چیست

رواندرمانی تکنیک و روش هایی برای درمان اختلالات روانی، هیجانی، انواع اختلالات شخصیت، ناهنجاری های رفتاری، اعتیاد و سازگاری با کمک روش هایی است که ظاهرا با محوریت گفتگو است. اما در فرایند گفتگو، ارزیابی های تخصصی و فنی جهت فرایند تفکر، احساسات، گفتار، رفتار و عواطف است. که این فرایند توسط درمانگر به شیوه دقیق انجام می‌شود.

امروزه رواندرمانی انواع مختلفی را در بر دارد که برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در رواندرمانی، تکنیک های متفاوتی از هر درمانگر به نمایش گذاشته می‌شود. تعداد جلسات در افراد مختلف متفاوت است. و برخی از روش های درمانی به صورت فردی، گروهی و خانوادگی صورت می‌گیرد.

جلسات روان درمانی

جلسات رواندرمانی باید در محیط آرامی تشکیل شود. جلسات‌را می‌توانید در محیط های گروهی، فردی و خانوادگی داشته باشید. اگر جلسات برای کودکان و نوجوانان باشد، باید خانواده نیز در جریان اتفاقات باشند. اما جلسات بزرگسالان، به شیوه فردی تشکیل می‌شود. بسته به خواسته مراجعه و تشخیص روانشناس، تعداد جلسات مشخص می‌شود. بیشتر جلسات هفته ای یک بار است و 45 دقیقه زمان لازم دارد.

در جلسات رواندرمانی، درمانگر باید اعتماد مراجع را به خود جلب کند. تا جلسات درمانی به شیوه خوبی پیش برود. تعداد جلسات رواندرمانی بستگی به نوع درمان است. در این شیوه درمانی، جلسات طولانی باعث آسیب به فرد می‌شود.

از اصلی ترین خصوصیات رواندرمانی، رازدار بودن جلسات است. یک روان درمان خوب ارتباط فیزیکی و صمیمانه با مراجعه برقرار نمی‌کند. و تمام صحبت های مراجعه کننده را در سینه حبس می‌کند.

آیا رواندرمانی موثر است؟

روان درمانی تا به امروز به همه ثابت کرده است که در بسیاری از بیماری ها به شیوه فوق العاده ای عمل کرده است. در بسیاری از بیماری ها، دارو درمانی و رواندرمانی به طور یکسانی با یکدیگر وارد عمل می‌شوند. در این شیوه درمانی استفاده از هر دو روش برای تاثیر پذیری بهتر الزامی است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، اکثر کسانی که رواندرمانی انجام داده اند، از شر علائم و عارضه خود خلاص شده اند. در نهایت زندگی بهتری را پیش رو داشته اند. تقریبا 75% افرادی که به رواندرمانی پناه می‌آورند، تاثیر مثبتی در زندگی شان ایجاد می‌شود. رواندرمانی به بهبود روابط، تغییرات مثبت خلقی و مغزی، کاهش اختلال و ناتوانی، کاهش مشکلات و افزایش رضایت زندگی کمک می‌کند.

متخصصین روانپزشک برای بررسی دقیق تر رفتارهای فرد، از تصویربرداری های مغز استفاده می‌کنند. تشخیص از این روش برای درمانگر راحت تر است.

انواع رواندرمانی

رواندرمانی در دسته های متفاوتی قرار دارد. این دسته ها به مدل های مختلفی مراجعه کننده را درمان می‌کند. این روش ها بسته به سبک درمانگر و نیازهایی که بیمار دارد، متفاوت می‌شود. در ادامه راجع به انواع رواندرمانی توضیح داده ایم.

? درمان گروهی: در این روش رواندرمانی، افرادی که یک هدف مشترک دارند. در یک گروه جمع می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند. در این روش افراد از یکدیگر کمک می‌گیرند. و رفتارها جدید و مثبت را از هم آموزش می‌بینند.

? درمان فردی: در این روش رواندرمانی، درمان به صورت فردی و تک نفره انجام می‌شود.

? خانواده درمانی: برای بهبود شرایط خانوادگی از روش رواندرمانی خانواده درمانی استفاده می‌کنند. در این روش، افراد یک خانواده تحت نظارت یک روان درمانگر قرار می‌گیرند.

? زوج درمانی: زوج درمانی یکی از روش های رواندرمانی است. که زوجین برای بهبود کیفیت رابطه و شناخت یکدیگر از آن استفاده می‌کنند.

شیوه های رواندرمانی

شیوه های رواندرمانی

رواندرمانی شیوه های مختلفی را برای درمان ارائه می‌دهد. هر روانشناس رویکرد مخصوص به خود را دارد که در روش درمانی از آن استفاده می‌کند. چندین و چند شیوه درمانی وجود دارد که در این بخش از مقاله توضیح داده ایم.

 ? درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری که یکی از شیوه های رواندرمانی است. به فرد کمک می‌کنند تا الگوهای مثبت ذهنی را جایگزین الگوهای منفی کند. این روش درمانی باعث بهبود اختلال افسردگی، اضطراب، استرس پس از سانحه، خوردن و … می‌شود.

? درمان میان فردی

یکی از شیوه های رواندرمانی، درمان میان فردی است. در این شیوه درمانی کوتاه مدت به بیمار کمک می‌کنند تا مسائل میان فردی مانند غم، تغییرات اجتماعی، تعارضات و مشکل با دیگران را تغییر دهد. در نهایت راهکارهای مناسب برای بروز احساسات و عواطف را آموزش می‌بیند.

? رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی یکی از شیوه های رواندرمانی است. که نوع خاصی از درمان شناختی رفتاری است. این روش درمانی برای افرادی که فکر خودکشی دارند، یا اختلال شخصیت مرزی، اختلال خورن و PTSD دارند بسیار مفید است. در این روش مهارت ها و راهنمایی های جدید به فرد صورت می‌گیرد تا روش های مثبت را جایگزین روش های منفی کند.

? رواندرمانی پویا

رواندرمانی پویا روشی متمرکز است. که سلامت روانی و رفتاری کودکی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع احساسات منفی و نامناسب فرد که در ناخودآگاه دائم در حال تغییر است، کاهش پیدا می‌کند.

? حمایت درمانی

حمایت درمانی روشی در رواندرمانی است. در این روش درمانی برای کمک به بیمار از راهنمایی و تشویق استفاده می‌کنند. این روش درمانی را برای افزایش عزت نفس، کاهش اضطراب، تقویت مکانیزم راه حل، بهبود عملکردهای اجتماعی استفاده می‌کنند.

? روانکاوی

روانکاوی یک روش رواندرمانی متمرکز است. در این روش درمانی هفته ای 3 بار جلسه برگزار می‌شود. در این شیوه درمانی، درمانگر با بررسی گذشته فرد، برای بهبود شرایط کمک می‌کند.

?بازی درمانی

بازی درمانی یک روش رواندرمانی است که برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش به کودک کمک می‌کنند تا احساسات، هیجانات و عواطف خود را شناسایی کند.

?هنر درمانی

یکی از شیوه های رواندرمانی، هنر درمانی است. در این شیوه درمانی با کمک هنر، رقص، موسیقی، نمایش و شعر به افراد کمک می‌کنند که مشکلات خود را برطرف کند.

? درمان با کمک حیوانات

یکی از شیوه های رواندرمانی، درمان با کمک حیوانات است. در این شیوه درمانی با کمک است، سگ و حیوانات به مراجعه کننده آرامش می‌دهند. تا در برقراری ارتباط و ترمیم آسیب های روحی تلاش کند.

فواید رواندرمانی

رواندرمانی روش درمانی ساده تر و مقرون به صرفه تری نسبت به بقیه روش های درمانی است. در این روش درمانی افرادی که اختلالات گوناگون دارند، با شیوه های مختلفی به زندگی آرام خود باز می‌گردند. در این بخش از مقاله راجع به فواید رواندرمانی توضیح داده ایم.

? قوی تر شدن پیوندهای خانوادگی

? توانایی انتخاب های سالم تر

?بینش بیشتر در زندگی

? استراتژی مقابله ای برای مدیریت پریشانی

? مهارت های ارتباطی بهبود می‌یابد

?الگوهای فکری سالم تر

? آگاهی بیشتر از افکار منفی

زمان مناسب مراجعه به روان درمان

رواندرمانی باعث تغییر در زندگی می‌شود. اما برخی از افراد از نشانه های خود خبر دار نیستند. در واقع نمی‌دانند که چه زمانی باید به روان درمانگر مراجعه کنند. در ادامه این بخش از مقاله راجع به زمان مناسب مراجعه به روان درمان صحبت کرده ایم.

? مکانیسم های مقابله ای خطرناک دارید. مثلا مصرف سیگار، نوشیدن الکل، پرخوری و …

? نگرانی اطرافیان در رابطه با سلامت روان شما

?موضوع شما باعث اختلال در روند زندگی روزمره شده است

? با همسرتان در رابطه جنسی با مشکل بر خورده اید

?ازدواج پر دردسری دارید

? فرزند سر به هوایی دارید

? طلاق گرفته اید

?تنهایی امان شما را بریده است

? احساس درماندگی دارید

? غم از دست دادن عزیز ناراحتتان کرده است

?پرخاشگر هستید

? دائما در حال تحمل اضطراب می‌باشید

? در حل مسائل و مشکلات ناتوان هستید

?بر وظایف خود تمرکز ندارید

? نگرانی افراطی دارید

کلام آخر

رواندرمانی شیوه ای مناسب برای درمان اختلالات است. که با تکنیک های خاصی هر بیمار درمان می‌شود. برای اینکه در روند درمان خوب پیش بروید باید حتما با روانشناس همکاری کنید. اما موضوع اصلی تشخیص زمان مناسب مراجعه به روانشناس است. زمانی که در زندگی با مشکلاتی مواجهه می‌شوید که فعالیت های روزمره شما را دچار خلل کرده است، حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه رواندرمانی به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رواندرمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره