خانوادهزوج و خانواده

قطع رابطه با والدین | 5 دلیل قطع رابطه با والدین

قطع رابطه با والدین یک تصمیم هیجانی است که اغلب به دلیل بحران بین والد و فرزند رخ می‌دهد. این موضوع به معنای قطع ارتباط و ارتباطات عاطفی، روانی و فیزیکی با والدین است. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد؛ از جمله اختلافات خانوادگی، نارضایتی‌ های شخصی، تجربه زندگی ناخوشایند در کودکی یا نوجوانی، مشکلات روانی یا رفتاری، سوء استفاده، سوء استفاده جنسی، تغییرات در روابط خانوادگی و … .

قطع‌رابطه با والدین ممکن است برای فرد و والدینش منجر به عواقب منفی شود، از جمله افزایش احساس تنهایی، اضطراب، افزایش استرس، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ های روانی، افزایش خطرات رفتار های خطرناک و … می‌باشد. به همین دلیل، در صورت بروز مشکلات در رابطه با والدین، بهتر است به کمک مشاوره‌ های روانشناسی یا خانواده و حل مسائل خانوادگی مراجعه کنید تا به راه‌حل‌ های مناسب برای حل این مشکلات بپردازید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع‌رابطه با والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

قطع رابطه با والدین

دلیل قطع رابطه با والدین

با بزرگ شدن فرزندان و تصمیم برای استقلال یابی، چالش های زیادی بین والدین و فرزندان به وجود می‌آید. این قطع رابطه اغلب به دلیل تصمیمات هیجانی است که باعث برهم خوردن روابط خانوادگی می‌شود. اختلاف نظر ها، تعارض با فرزندان و استقلال آنها باعث بروز دعوا و مشاجره خواهد شد. به همین جهت توصیه می‌شود تا برای ارتباط با فرزندان از روانشناس راهنمایی بگیرید.

زمانی که والدین توجهی به نیاز های جسمانی و روانی فرزندان نداشته باشند؛ چالش ها و مسائل بزرگ تر خواهد شد. اگر فرزندان نیز تنها راه حلشان قطع رابطه با والدین است، باید از روانشناس خانواده کمک بگیرید. همچنین، برقراری ارتباط با والدین و بحث با آن‌ ها در مورد مسائل و احساسات شما نیز ممکن است به حل مشکلات کمک کند. در این مقاله تمامی جوانب قطع رابطه را سنجیده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والدین سخت گیر کلیک کنید.

دلایل قطع رابطه با والدین

قطع رابطه با والدین به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. این دلایل در همه افراد یکسان نیست و به علل مختلف در هر خانواده ایجاد می‌شود. در این بخش مقاله به دلایل قهر با والدین اشاره کرده ایم.

✨ تفاوت در ارزش ها

از دلایل قطع رابطه با والدین، تفاوت در ارزش ها است. ارزش های فرزندان با والدین یکسان نیست. پدر و مادر نیز انتظار دارند تا فرزندان بر اساس عقاید و خواسته های آنها عمل کنند. اما این تفاوت ارزش ها و اعتقادات باعث بروز مشکل و در نهایت قهر با والدین می‌شود. 

✨ وجود ناپدری و نامادری

ناپدری و نامادری دلیل بر قطع رابطه با والدین هستند. این وضعیت در اغلب موارد مورد پسند فرزندان نیست و هرگز قابل تحمل نخواهد بود. در این حالت مشاجره زیادی بین اعضای خانواده ایجاد می‌شود که باعث قهر فرزند با والد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوا با پدر کلیک کنید.

✨ تجارت ناخوشیند گذشته | قطع رابطه با والدین

تجارب ناخوشایند گذشته یکی دیگر از دلایل قطع رابطه با والدین است. تجربه سوء‌بینی، آسیب جسمی یا روحی، سوء استفاده یا سوء استفاده جنسی و سایر تجربه‌ های ناخوشایند ممکن است باعث قطع رابطه شود. 

✨ نارضایتی های شخصی

یکی از دلایل قطع رابطه با والدین، نارضایتی های شخصی است. اختلافات در مسائل فردی، ایدئولوژی، اعتقادات، انتظارات و ارزش‌ ها می‌تواند منجر به قطع رابطه شود. این نارضایتی ها اختلافات را بیشتر و در نهایت به قهر منجر می‌کند. 

✨ مشکلات خانوادگی

یکی از دلایل بروز قطع رابطه با والدین، مشکلات خانوادگی است. وجود تنش‌ ها، اختلافات و مشکلات در خانواده ممکن است فرد را به قهر با والدین ترغیب کند. زندگی پر آشوب باعث آسیب های روانی و مشکلات بسیاری می‌شود. فرزندان را از خانه دور کرده و در نهایت به دوری از والدین منجر خواهد شد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوا با مادر کلیک کنید.

پیامد های قطع رابطه با والدین

زمانی که قطع رابطه با والدین صورت می‌گیرد؛ باید در انتظار پیامد ها باشید. این پیامد ها در دسته های مختلفی قرار دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 محرومیت از نعمت های خانواده پیامد بزرگی برای قطع رابطه است. زمانی که فردی از خانواده خود دور می‌شود؛ مستقل خواهد شد اما فشار های روانی بسیاری نیز تحمل خواهد کرد.

🔻 زمانی که قهر با پدر و مادر صورت می‌گیرد؛ بی ثباتی در فرزندان جریان می‌یابد. فرزندان در این شرایط آزادی زیادی کسب خواهند کرد که در نهایت باعث بی ثباتی آنها می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنفر از خانواده کلیک کنید.

برای اینکه دوباره با خانواده ارتباط بگیریم، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای اینکه دوباره با خانواده ارتباط بگیریم، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

گاهی قطع رابطه با والدین به شیوه ای باعث پشیمانی فرزندان می‌شود. در نهایت آنها به دنبال رفع این قطع ارتباط و برقراری مجدد رابطه با والدین می‌باشند. همانطور والدین گاهی به اشتباهات خود پی می‌برند و در جستجوی ارتباط دوباره هستند. برای اینکه ارتباط دوباره والد فرزندی وجود داشته باشید؛ از روش هایی که در این بخش اعلام کرده ایم کمک بگیرید.

🔴 مهارت های لازم را بیاموزید

برای رفع قطع رابطه با والدین، مهارت های لازم را بیاموزید. این مهارت ها در دسته رواندرمانی وجود دارند. در ادامه مهارت های لازم برای آموزش را اشاره کرده ایم.

🔸 مهارت برقراری موثر ترین ارتباط

🔸 مهارت های مدیریت خشم

🔸مهارت های فرزند پروری

🔸 مهارت های رفتاری مناسب در ارتباط با دیگران

🔴 پذیرش ارزش ها | قطع رابطه با والدین

پذیرش دیدگاه ها از دیگر روش های رفع قطع رابطه با والدین است. برای اینکه روابط خود را بهبود بخشید، باید دیدگاه دیگران را بپذیرید. هرگز دیگران را برای عقاید و ارزش ها تحقیر نکنید. احترام بگذارید تا به شما احترام بگذارند.

🔴 افزایش توافقات

افزایش توافقات یکی از روش های رفع قطع رابطه با والدین است. برای اینکه چالش های خانوادگی کاهش یابد، باید بر سر اختلاف نظر ها به توافق برسید. این کار ارزش های هر فرد را حفظ کرده و صمیمیت خانواده را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، قطع رابطه با والدین پیامدهایی را به همراه دارد. این پیامدها در دسته های مختلفی قرار دارد و باعث بروز آسیب های روانی می‌شود. جدایی از والدین فشار روانی و جسمانی شدیدی را به همراه دارد و برای جلوگیری از آن باید به راهنمایی های روانشناس بشتابید. روانشناس به تمامی اعضای خانواده کمک می‌کند تا جو صمیمی داشته باشند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع‌رابطه با والدین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره