روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

برنامه ریزی برای کنکور 1402 | آموزش نحوه برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی برای کنکور اولین پله موفق شدن در این آزمون است. اگر شما هم جزء دانش‌آموزانی هستید که قرار است به‌زودی در کنکور شرکت کنید باید خودتان را برای این رقابت آماده کنید. حتماً هم این را می‌دانید که برای موفقیت در کنکور سراسری باید خوب درس بخوانید؛ و البته که خوب درس‌خواندن نیاز به یک برنامه خوب دارد. به همین خاطر اگر می‌خواهید در این آزمون موفق باشید قبل از هر چیز باید با اصول برنامه‌ریزی تحصیلی آشنا شوید. دوره‌کردن درس‌ها، خلاصه‌برداری، تست‌زدن در زمان‌های مناسب و همین‌طور انعطاف‌پذیری برنامه از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید رعایت کنید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا کمی بیشتر راجع به برنامه ریزی برای کنکور صحبت کنیم. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دریافت مشاوره تحصیلی در این شرایط می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

برنامه ریزی برای کنکور

کنکور، یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌هایی است که ما در زندگی آن را تجربه می‌کنیم. برای ورود به دانشگاه، درس‌خواندن و تبدیل‌کردن خودمان به یک نیروی متخصص اول باید از سد کنکور رد شویم. همان‌طور که گفتیم اولین قدم برای اینکه بتوانیم این مرحله از زندگی را با موفقیت پشت سر بگذاریم برنامه ریزی است. بدون برنامه شما در حقیقت نقشه‌ای برای مسیرتان ندارید.

به همین خاطر دیر یا زود به جایی می‌رسید که احساس می‌کنید شرایط آن‌طور که باید پیش نمی‌رود. ممکن است مطالب درسی را با هم قاطی کنید؛ بعضی‌ها را فراموش کنید؛ و یا بدتر از همه اصلاً نتوانید بعضی از منابع را تمام کنید. به‌علاوه داشتن یک برنامه خوب باعث می‌شود شما آرامش روانی بیشتری را هم تجربه کنید. وقتی ما برنامه داشته باشیم اوضاع برایمان قابل‌پیش‌بینی‌تر خواهد بود. همین باعث می‌شود خیلی از اضطراب‌ها را تجربه نکنیم.

در برنامه ریزی برای کنکور به این نکات توجه داشته باشید

اینکه برای خودتان یک برنامه بنویسید ساده‌ترین بخش کار است. اما یادتان باشد که هر برنامه‌ای شما را به هدفتان نمی‌رساند. برنامه‌های اشتباه درست به همان اندازه به شما ضرر می‌زنند که برنامه نداشتن خواهد زد. به همین خاطر بهتر است بعضی نکات را در برنامه‌ریزی‌هایتان در نظر داشته باشید.

? با یک برنامه سبک شروع کنید

یادتان باشد که سنگ بزرگ علامت نزدن است. خیلی‌ها در اولین قدم و وقتی با حجم درس‌ها روبه‌رو می‌شوند دچار استرس خواهند شد. ممکن است شما نگران این باشید که اگر با یک برنامه سبک شروع کنید نمی‌رسید همه کتاب‌ها را بخوانید. یا شاید بخواهید یک برنامه کمال‌گرایانه برای خودتان بریزید. اما تجربه نشان می‌دهد این کارها عاقبتی به غیر از شکست ندارند.

اولین قدم در برنامه ریزی برای کنکور این است که شما توانایی‌هایتان را در نظر بگیرید. وقتی برنامه‌ای بریزید که از توان شما برای درس‌خواندن سنگین‌تر باشد دیریازود از انجام‌دادن آن خسته می‌شوید. و در نتیجه احساسات منفی مثل ناتوانی، از دست دادن اعتمادبه‌نفس و شکست‌خوردن به سراغتان می‌آید. همین احساسات هم باعث می‌شود که انگیزه‌تان را برای درس‌خواندن از دست بدهید. پس در اولین قدم سعی کنید درست به‌اندازه توانایی و عادت‌های درسی‌تان برنامه بریزید. پس از مدتی می‌توانید به آرامی حجم مطالبی که می‌خوانید و ساعت مطالعه‌تان را بیشتر کنید.

? برنامه ریزی برای کنکور باید منعطف باشد

هرگز نباید برای همه ساعت‌های روز و هفته خود برنامه بریزید! یادتان باشد که جایی را برای اتفاقات غیرمنتظره خالی کنید. برای مثال ممکن است یک روز بیمار شوید و نتوانید درس بخوانید. پس برنامه هفتگی شما باید زمان‌های خالی داشته باشد که در آنها بتوانید قسمت‌های عقب‌افتاده را جبران کنید. اگر هم همه چیز طبق برنامه پیش رفت شما ضرر نخواهید کرد. می‌توانید زمان‌هایی را به که به این قسمت اختصاص داده‌اید برای دوره‌کردن و تثبیت مطالب یا حتی پیش رفتن و جلو انداختن برنامه‌تان استفاده کنید.

? اهمیت استراحت و تفریح

یک اشتباه بسیار رایج این است که ما در سال کنکور تفریح و استراحت را به صفر می‌رسانیم. در حقیقت بیشتر ما فکر می‌کنیم اگر این کار را نکنیم زمان کافی برای خواندن همه مطالب نخواهیم داشت. شاید این مسئله در ظاهر درست به نظر برسد. و البته در کوتاه‌مدت هم شما را به خواسته‌تان خواهد رساند. اما مطمئن باشید که در بلندمدت از این قانون آسیب خواهید دید.

روان ما به این شکل طراحی شده که برای سلامتش به تفریح نیاز دارد. در حقیقت تفریح‌کردن باعث می‌شود شما انرژی کافی برای ادامه فعالیت‌هایتان را پیدا کنید. در کنار تفریح، خواب کافی هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنید. در طول خواب علاوه بر اینکه شما خستگی در می‌کنید سلول‌های مغزی مطالب خوانده شده را مورد بررسی قرار خواهند داد؛ و در حقیقت در این زمان تثبیت مطالب اتفاق می‌افتد.

اگرچه ما هم قبول داریم که در سال کنکور باید زمان بیشتری را صرف هدفتان کنید و کمتر به تفریح و استراحت بپردازید؛ اما یادتان باشد به صفر رساندن این مسائل اصلاً تأییدشده نیست. درست مانند هر موضوع دیگری در این شرایط نیز حفظ تعادل اهمیت بسیاری دارد.

? فقط روبه‌جلو حرکت نکنید

اگر مطالبی که خوانده‌اید را مرور نکنید همه آنها فراموش خواهند شد. پس این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در برنامه ریزی برای کنکور نباید فقط روبه‌جلو حرکت کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند هدف اصلی در برنامه‌ریزی تنها تمام‌کردن کتاب‌ها است؛ و در نتیجه اصلاً به مرور مطالب فکر نمی‌کنند. گروه دیگری هم هستند که معتقدند بعد از اینکه حداقل یک‌بار کتاب‌ها را کامل تمام کردند می‌بایست به سراغ مرور بروند. اما هر دوی این باورها اشتباه است.

اولاً همان‌طور که گفتیم مرورنکردن باعث می‌شود مطالب را فراموش کنید. در نتیجه این وضعیت فرقی با نخواندن مطالب ندارد. ثانیاً اگر مرور را به یک زمان دور موکول کنید حجم بالایی از مطالب از ذهنتان پاک می‌شود. و در نتیجه باید زمان نسبتاً زیادی برای یادآوری و تثبیت مطالب بگذارید. پس بهتر است در زمان‌های مشخص به عقب برگردید و پس از مرور و تثبیت مطالب مجدداً به سراغ پیشروی بروید.

? هدف‌گذاری داشته باشید

یک برنامه زمانی شما را به هدف می‌رساند که هدفی وجود داشته باشد. پس فکر نکنید برنامه ریزی برای کنکور تنها این است که ساعت‌هایتان را در روز، هفته و ماه پر کنید. ساعت‌های درسی شما و حجم مطالبی که در هر روز می‌خوانید باید کاملاً کنترل شده باشد. بهترین راه برای رسیدن به این مسئله این است که از آخر به اول بیایید. ابتدا مشخص کنید هر کتاب چند صفحه است و چند ماه فرصت دارید؟

یک ضرب و تقسیم ساده به شما خواهد گفت که در هر ماه می‌بایست چقدر از هر کتاب را بخوانید. وقتی متوجه حجم مطلبی که باید در یک ماه بخوانید شدید، همین کار را برای هفته‌ها و روزها هم انجام بدهید. با این روش شما حجم مطالبی که باید بخوانید را به‌درستی در برنامه‌تان پیدا خواهید کرد. در نتیجه احتمال اینکه در آینده با مشکلاتی مثل تمام‌نکردن مطالب روبه‌رو شوید کمتر خواهد بود.

? وضعیتتان را ارزیابی کنید

زمان‌هایی را به ارزیابی برنامه‌تان اختصاص بدهید. برای مثال می‌توانید آخر هفته و آخر ماه را برای این کار تعیین کنید. با دقت بررسی کنید که آیا به هر چیزی که می‌بایست در این هفته یا ماه می‌رسیدید رسیده‌اید؟ چه نکاتی را بهتر است در برنامه هفته آینده‌تان لحاظ کنید؟ نقاط ضعف و قوت برنامه‌تان چه بوده است؟ این کار به شما کمک می‌کند قبل از اینکه دیر بشود جلوی بعضی از اشتباهات را بگیرید. اگر در نحوه برنامه‌ریزی‌تان مشکلی وجود دارد که به تنهایی نمی‌توانید آن را حل کنید بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

? تست‌زدن را جدی بگیرید

سؤالات کنکور در همه مقاطع تستی هستند. این در حالی است که ما در تمامی امتحان‌هایی که داده‌ایم از سؤالات تشریحی استفاده شده است. به همین خاطر بسیاری از دانش‌آموزان راهکار تستی خواندن مطالب و جواب‌دادن به سؤالات چهارگزینه‌ای را نمی‌دانند. تنها راه برطرف‌کردن این مشکل این است که در طول سال تست‌زدن را جدی بگیرید.

از کتاب‌های کمک‌درسی که در بازار وجود دارند و همین‌طور آزمون‌های آزمایشی کمک بگیرید. مطمئن باشید بهترین راه برای یادگرفتن این موضوع، تمرین کردن آن است. هرچقدر بیشتر این کار را انجام بدهید راه و روش تستی خواندن و همین‌طور حل‌کردن تست‌ها را بهتر یاد خواهید گرفت.

برنامه ریزی برای کنکور و اهمیت مشاوره

کنکور رقابتی است که حداقل برای یک سال زندگی شما را درگیر خودش می‌کند. و همان‌طور که احتمالاً می‌دانید زندگی شما در تمامی ابعاد آن، درگیر کنکور می‌شود. شما علاوه بر اینکه نیاز دارید راه و روش درست درس‌خواندن و مرورکردن را یاد بگیرید، باید راه‌های حفظ انگیزه، مراقبت از سلامت روحی، متعادل نگه‌داشتن سایر بخش‌های زندگی و بسیاری از چیزهای دیگر را یاد بگیرید. به عبارتی باید بگوییم شما نیاز دارید که سبک زندگی خودتان را به طور کامل تغییر بدهید. برای رسیدن به این هدف بهترین راه این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

مشاورین با توجه به اطلاعاتی که راجع به ساختار مغز و روش‌های یادگیری دارند به‌خوبی می‌توانند اصول صحیح درس‌خواندن و یادگرفتن مطالب را به شما آموزش بدهند. به‌علاوه آنها با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند به شما برای حفظ روحیه و انگیزه‌تان کمک کنند. یکی دیگر از نقاط قوت کمک‌گرفتن از مشاورین این است که آنها می‌توانند استعدادهای شما را مشخص کنند. در نتیجه شما برخلاف بسیاری از دانش‌آموزان دیگر دچار سردرگمی بابت انتخاب رشته و مسیر زندگی نخواهید شد. پس اگر می‌خواهید سال کنکورتان را با موفقیت پشت سر بگذارید بهتر است کمک‌گرفتن از مشاورین متخصص را در اولویت برنامه‌هایتان قرار بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی برای کنکور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در برنامه ریزی برای کنکور باید چقدر به ساعات مطالعه توجه کنیم؟

ساعت مطالعه شما برای کنکور عددی نیست که از قبل مشخص باشد. شما باتوجه‌به شرایط و توانایی خودتان می‌بایست یک عدد را در نظر بگیرید. سپس سعی کنید به‌مرور این مقدار را افزایش بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره