اختلالات روانیفوبیا و ترس

فوبیای حیوانات | علت و درمان ترس از حیوانات

فوبیای حیوانات یا زوفوبیا به نوعی ترس شدید و غیر قابل کنترل از حیوانات است. مشاهده عکس، صدا، فیلم و خود حیوان استرس و اضطراب زیادی را به فرد وارد می‌کند. عموما این افراد از حضور در مکان هایی که حیوان دارد دوری می‌کنند و در موارد شدید زندگی روزمره فرد را مختل می‌کند. تا جایی که حتی از پیاده روی در پارک و خیابان هراس دارند و اجتناب می‌کنند. فوبیای حیوانات روابط بین فردی، عملکردهای شغلی، عملکردهای اجتماعی و روابط دوستانه افراد را مختل می‌کند. با کمک روانشناسان می‌توانید بر استرس و ترس های خود غلبه کنید و به نوعی رفتار خود را مدیریت کنید. برای شروع روی مشاوره استرس کلیک کنید.

فوبیای حیوانات

فوبیای حیوانات و ترس از حیوان

ترس از حیوانات یکی از متداول ترین نوع فوبیاهای خاص است. این فوبیا اختلال اضطرابی است. در این فوبیا افراد زمانی که از حیوانات عکس، فیلم، صدا و خود حیوان را ببینند دچار اضطراب و استرس می‌شوند. گاهی این فوبیاها در کودکی مشاهده می‌شود و در بزرگسالی از بین می‌رود. افراد از انواع خاصی حیوانات می‌ترسند. فوبیای حیوانات به ترس های خیلی شدید و غیر قابل کنترل از حیوانات گفته می‌شود. این نوع فوبیا ممکن است ترس از یک یا چند حیوان باشد. برخی از شایع ترین فوبیاهای ترس از حیوانات یا فوبیای حیوانات را در ادامه اشاره کرده‌ایم.

ترس از مارها و عنکبوت نسبت به سایر فوبیای حیوانات بیشتر مشاهده می‌شود.

علائم فوبیای حیوانات

علائم فوبیای حیوانات ترس شدید از یک حیوان خاص است. این ترس ها در رابطه با حیوانات است. فکر به حیوانات، حضور حیوان و در معرض حیوانات قرار گرفتن باعث ترس و ایجاد دلهره در این افراد می‌شود. حرف زدن در رابطه با حیوانات، شنیدن صدای حیوانات، عکس و فیلم حیوانات باعث ترس و دلهره می‌شود. در ادامه به بارزترین علائم فوبیای حیوانات اشاره کرده ایم.

  • لرزیدن
  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • احساس ضعف
  • تعریق زیاد
  • از قرار گرفتن در موقعیت هایی حیوانات قرار دارند دوری می‌کنند
  • اضطراب
  • ترس
  • به مستندهای طبیعت نگاه نمی‌کنند
  • از رفتن به خانه افرادی که حیوان دارند دوری می‌کنند

علائم فوبیای حیوانات در کودکان

  • چسبیدن به والدین و بزرگ ترها
  • ثابت ماندن به نوعی یخ زدن
  • بد خلقی
  • گریه زیاد

دلیل فوبیای حیوانات

دلایل فوبیای حیوانات

دلیل اصلی فوبیای حیوانات هنوز شناخته شده نیست. عوامل مختلفی وجود دارد که در ایجاد این اختلال نقش دارد. خانم ها بیشتر از مردان به فوبیاهای خاص مبتلا می‌شوند. در ادامه به دلایل فوبیای حیوانات اشاره کرده ایم.

ژنتیک

این احتمال وجود دارد که علت فوبیای حیوانات ژنتیک باشد. بروز فوبیا در هر سنی در افراد ایجاد می‌شود. اما بیشتر این فوبیاها در دوران کودکی اتفاق می‌افتد. در سن 8 سالگی با آمار بالاتری این فوبیا بروز پیدا می‌کند.

تجربیات منفی

تجربه های منفی یکی دیگر از دلایل فوبیای حیوانات است. شخصی که مورد حمله حیوانات دیگر قرار می‌گیرد به این فوبیا مبتلا می‌شود.

رفتارهای آموزشی

گاهی از افراد نزدیک مانند والدین، خواهر و برادر آموزش می‌بینیم که باید از از حیوانات بترسیم. یا از حیوان خاصی هراس داشته باشیم. مثلا اگر والدین شما از مار بترسند شما هم یاد می‌گیرید که از مار بترسید.

دیدگاه زیستی

بر اساس این دیدگاه، ترس از حیوانات به صورت تکاملی است. امکان دارد سیم کشی زیستی وجود داشته باشد که افراد در موقعیت های مختلف به ترس دچار شوند. ساختار مغزی نیز در ناحیه جزیره ای قدامی درگیر است و باعث افزایش این ترس می‌شود. فعالیت این ناحیه تحت تاثیر عوامل زیستی قرار دارد.

دیدگاه رفتاری

در دیدگاه رفتاری، فوبیای حیوانات را به دلیل شرطی شدن می‌داند. در واقع دیدگاه این نظریه پردازان بر این است که فرد از طریق شرطی سازی کلاسیک آموزش می‌بیند که در محرک خنثی از محرک آزاردهنده هراس داشته باشد. همینطور این دیدگاه اعتقاد دارد که انسان ها ذاتا از محرک های خطرناک می‌ترسند.

راه مقابله با فوبیای حیوانات

برای مقابله با ترس از حیوانات باید نکاتی را رعایت کنید که باعث کاهش ترس در شما می‌شود. در ادامه به این راهکارها اشاره کرده ایم.

  1. از حضور در برخی مکان ها پرهیز کنید. برخی فعالیت ها و موقعیت ها باعث تقویت شدت فوبیای حیوانات می‌شود.
  2. به طور منظم ورزش کنید. و رژیم غذایی مناسب داشته باشید. خواب منظم نیز به کاهش علائم فوبیای حیوانات کمک می‌کند.
  3. از تکنیک های مختلف برای کاهش اضطراب و استرس کمک بگیرید. تکنیک تنفس، یوگا و مدیتیشن به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.
  4. با اطرافیان مخصوصا والدین و دوستان در رابطه با مشکلات و فوبیای حیوانات صحبت کنید. پیوستن به گروه های حمایتی گزینه خوبی برای مقابله است.
  5. برای کاهش علائم و استرس از روانشناسان و مشاورین متخصص کمک بگیرید.

درمان فوبیای حیوانات

برای درمان فوبیای حیوانات از روش های درمانی متفاوتی استفاده می‌شود. روانشناسان با کمک متخصصین به درمان فوبیای حیوانات می‌پردازند. دارو درمانی با روان درمانی بهترین روش برای درمان ترس از حیوانات است. در ادامه در رابطه با درمان فوبیای حیوانات صحبت کرده ایم.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی روشی ثابت شده درمانی برای فوبیای حیوانات است. در جلسات درمانی درمانگر کمک می‌کند تا فرد بر استرس و اضطرابش غلبه کند و افکار و احساسات منفی که در رابطه با ترس از حیوانات دارد از بین ببرد. با رفتار درمانی شناختی افراد به مدیریت استرس و اضطراب ناشی از فوبیای حیوانات می‌پردازند. این روش درمانی به کاهش  مدیریت کنترل استرس کمک می‌کند.

مواجهه درمانی

دومین روش درمانی برای فوبیای حیوانات، مواجهه درمانی است. این روش بهترین نوع درمان برای فوبیاهای خاص است. در جلسه اول در این روش درمانی با استرس و اضطراب زیادی روبرو نخواهید شد. با همکاری و کمک روانشناس در مقابل ترس های خود قرار خواهید گرفت و در هر جلسه اضطراب شما بالاتر خواهد رفت. در این روش درمانی، درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا با کمک مهارت آموزی احساس اضطراب و استرس خود را مدیریت کنید. تکنیک های تنفس، آرام سازی و … از روش های آرام سازی هستند. مواجهه درمانی تنها با لمس حضوری حیوانات نیست و از واقعیت مجازی نیز استفاده می‌شود.

دارو درمانی

دارو ها صرفا برای کاهش استرس و اضطراب تجویز می‌شوند. و برای درمان کوتاه مدت تجویز می‌شود. دارو زمانی پاسخ دهی مناسب دارد که با روان درمانی همراه باشد. بنزودیازپین ها و بتا بلاکرها دو دارویی هستند که برای فوبیای حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف داروها باید با تجویز پزشک صورت بگیرد و بی رویه استفاده نشود. مصرف خودسر داروها اعتیاد و عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

کلام آخر

فوبیای حیوانات یا زوفوبیا نوعی فوبیای خاص است که می‌تواند ترس از حیوانات یا یک حیوان خاص محسوب شود. شایع ترین این فوبیاها ترس از مار و عنکبوت است. فرد در مواجهه با حیوانات به شدت احساس ترس و اضطراب می‌کند. این فوبیای خاص را می‌توان با روش های درمانی روانشناسی درمان کرد. برای درمان باید از روانشناس و مشاورین متخصص کمک گرفت. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه فوبیای حیوانات به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوبیای حیوانات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره