اختلالات روانیاختلالات شخصیت

ازدواج با شخصیت اجتنابی

در مورد ازدواج با شخصیت اجتنابی بهتر است اول به زندگی مشترکی که در آینده با او خواهید داشت خوب فکر کنید. ممکن است او در آغاز رابطه بسیار خجالتی باشد و در هر زمینه‌ای تا شما به سمت او قدم بر ندارید، او پیش‌قدم نشود. شاید در ابتدا این رفتار او را به اشتباه نجابت یا حیا بنامید؛ ولی با گذشت زمان متوجه خواهید شد که او در همه موقعیت‌ها و حتی ‌روابط زناشویی هم رفتار اجتنابی دارد.

این شرایط و رابطه در زندگی مشترک وضعیت رضایت‌بخشی نیست. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از این که با شخصیت اجتنابی ازدواج کنید، آگاهی‌های لازم را در مورد ویژگی‌های رفتاری شخصیت اجتنابی بدست آورید. در مورد پیامد‌های احتمالی زندگی با او خوب فکر کنید و عقلانی تصمیم بگیرید. زیرا اگر با آگاهی کافی از خصوصیات رفتاری او تصمیم به ازدواج با شخصیت اجتنابی بگیرید، راحت‌تر می‌توانید با او کنار بیایید.

ازدواج با شخصیت اجتنابی و زندگی زناشویی

انسان موجودی اجتماعی است، و باید فعالانه در اجتماع حضور داشته باشد. زیرا انسان بسیاری از مهارت‌های زندگی را در جمع و از طریق برقراری ارتباط با دیگران می‌آموزد. از آنجا که شخصیت اجتنابی از حضور در جمع و فعالیت‌های گروهی گریزان است، در کسب مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک نیز موفق نخواهند بود.

شخصیت اجتنابی نمی‌تواند نقش همسر خوب را برای طرف مقابلش ایفا کند. اعتماد به نفس پایین و خودکم‌بینی او موجب ناتوانی از داشتن ارتباط عمیق، احساسی و صمیمی با همسرش می‌شود. انتقادپذیر هم نیستند، و به راحتی نمی‌توان از او انتقاد کرد و خواهان اصلاح رفتارش شد. از کارهای مثبتش هم نمی‌توان به راحتی تمجید کرد، زیرا شاید حس کند به او ترحم کرده‌اید. بنابراین اگر به دنبال یک زندگی فعال و با نشاط هستید. و اگر نمی‌خواهید رابطه‌تان با نزدیکان‌تان کم شود یا از بین رود، در مورد ازدواج با شخصیت اجتنابی، بسیار محتاطانه تصمیم بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های اختلال شخصیت اجتنابی کلیک کنید.

چرا در ازدواج با شخصیت اجتنابی باید محتاط بود؟

شخصیت اجتنابی از گروه اختلالات شخصیتی دسته C می‌باشد. ازدواج با شخصیت اجتنابی مسائل خاص خودش را دارد. آن‌ها دوست دارند در زندگی زناشویی همچون نقش‌های سنتی رفتار کنند. اغلب میان خود و همسرشان فاصله مشخصی نگه می‌دارند؛ حتی ممکن است اکثر اوقات اتاق‌ خود را از همسر جدا کنند. دوست ندارند زیاد دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.

همیشه در تلاش‌اند دنیا و عالم تنهایی خود را حفظ کنند. در ازدواج با شخصیت اجتنابی زندگی‌تان در سکوت خواهد گذشت. شما هر چقدر هم سعی در نزدیکی به او داشته باشید، او باز هم حرف‌های دلش را به شما نخواهد گفت. حتی وقتی شما با او درد دل کرده و از دنیای درونی‌تان برایش حرف بزنید، او احساس ترس و دلهره خواهد کرد.

فهمیدن احساسات شخصیت اجتنابی کار سختی است. چرا که او از حالات درونی خودش به کسی اطلاع نمی‌دهد. او در زندگی زناشویی احساساتش را بیان نخواهد کرد. این علائم و ویژگی‌ها به شخصیت اسکیزویید هم کمی شباهت دارد. در زندگی مشترک آن‌ها، رابطه همیشه به دوش همسرشان می‌باشد. و اگر آن‌ها تماس نگرفته و یا قراری برای ملاقات نگذارند، رابطه پیش نمی‌رود.

اگر در زندگی زناشویی بحث و تعارضی پیش بیاید، اغلب شخصیت اجتنابی کوتاه آمده و مسأله با سکوت او به پایان می‌رسد. اغلب شخصیت فرمانبرداری دارند. ولی گاهی آزادی‌خواهی افراطی و ناگهانی به آنها دست می‌دهد. در نهایت شناخت ویژگی‌های آنها در برقراری ارتباط بهتر به شما کمک خواهد کرد.

مشکلات ازدواج و زندگی مشترک با شخصیت اجتنابی

در ازدواج و زندگی مشترک با شخصیت های اجتنابی رابطه زوجین سطحی ولی مشکلات بسیار عمیق است. پس برای کنار آمدن راحت‌تر با این مشکلات سعی کنید حتما در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنید. بخشی از مشکلات و تعارضاتی که ازدواج با شخصیت اجتنابی و زندگی مشترک با او به دنبال خواهد داشت به قرار زیر هستند.

1- افراط در سکوت

دایره کلامی شخصیت اجتنابی محدود بوده و اغلب جملات کوتاه و حاشیه ای بکار می‌برد. بنابراین در زندگی مشترک با او حرف‌های زیادی بین‌تان رد و بدل نخواهد شد. در هنگام مشکلات نیز، بیشتر سکوت می‌کنند تا زودتر تنش تمام شود و به تنهایی خود برگردند. بخاطر همین سکوت و صحبت نکردن، غالبا مشکل حل نمی‌شود یا دیر حل ‌می‌شود. این موضوع شما را از ادامه رابطه خسته خواهد کرد.

2- هراس و اضطراب

در زندگی با شخصیت اجتنابی شما باید بپذیرید که به دلایل مسخره و بی‌خود، لذت حضور در جمع را نخواهید داشت. حتما همسران شخصیت اجتنابی این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. زیرا این افراد بخاطر ترس از درگیری یا قضاوت بد، خود و همسرشان را از هیجان زندگی و شرکت در اجتماعات منع می‌کنند. شخصیت‌های اجتنابی در درونشان رویای بزرگ‌منشی و خودبزرگ‌بینی پنهان دارند، ولی در واقعیت بسیار ترسو هستند.

3- دو سوگرایی آزار دهنده

شخصیت اجتنابی از یک سو میل به حضور در اجتماع دارد ولی از سویی هم از جمع گریزان. تلاش در جهت تشویق او به رویارویی با مشکلش و سعی در تغییر رفتارش بی‌فایده است. و بدتر به اضطراب و ترس بیشتری دچار شده و بحث را با جواب‌های کوتاه و حاشیه‌ای، خاتمه می‌دهد.

4- شخصیت اجتنابی همیشه همسرش را مقصر می داند

شخصیت اجتنابی نسبت به همسرش پرتوقع است. همیشه در مشکلات و کمبود در رابطه فکر می‌کند مقصر همسرش است. و اصرار دارد همسرش هم قبول کند که مقصر است. در این حالت همسر شخصیت اجتنابی از لحاظ روحی خسته و افسرده می‌شود.

5- فاصله عاطفی

شخصیت اجتنابی در محیط کار با همکاران خود فاصله دارد، ولی حتی این فاصله را در زندگی زناشویی‌اش هم وارد می‌کند. در نتیجه نیازهای همسرش را در رابطه درک نکرده و به درستی ابراز احساسات نمی‌کند. به خاطر اضطراب و هراس، از بیان احساسات درونی متقابل جلوگیری می‌کند. حتی ممکن است از خوابیدن کنار شما فاصله بگیرد.

6- ابراز احساسات

شخصیت اجتنابی نمی‌تواند احساسات خود و دیگران را به خوبی درک کند. یعنی حتی قادر به درک نیازهای احساسی همسرش نیست، در نتیجه نمی‌تواند رفتار مناسبی با او داشته باشد. همسر یک شخصیت‌ اجتنابی در میان سکوت حاکم در فضا، حسرت یک ابراز احساس مناسب را خواهد داشت.

7- انکار احساسات

شخصیت اجتنابی برای احساسات خودش دنبال دلیل منطقی و عقلی است. حتی وقتی کسی احساسش را درک کند، او آن احساس را انکار کرده و با دلایل عقلی مسئله را پیچیده می‌کند. در نهایت متوجه می‌شوید که او هیچ آشنایی با احساسات ندارد.

8- تغییر گریزی

تغییر در زندگی اغلب شخصیت‌های اجتنابی غیر ممکن است. شاید هر روز تصمیم به تغییر بگیرد، سعی دارد در جمع حضور داشته و رابطۀ فعالانه‌ای با اجتماع برقرار کند. ولی عزت نفس و اعتماد به نفس پایین، باعث می‌شود با کوچک‌ترین انتقاد دیگران، به تنهایی خود بازگردد.

9- بازداری ارتباطی

مهم‌ترین مشکل در ازدواج با شخصیت اجتنابی ، ایجاد بازداری‌ در رابطه است. این بازداری در زندگی زناشویی آنها هم دیده می‌شود. برای مثال از ارتباطات چشمی و عاطفی می‌گریزند؛ قهرهای زناشویی مدت زیادی طول می کشد. رابطه فقط با مدیریت همسرشان پایدار است. به مرور همسر او هم خسته شده و دوری‌گزین و افسرده می‌شود. شخصیت اجتنابی با تلاش به درمان خود، به پایداری رابطه و سلامت همسرش کمک خواهد کرد.

نقش مشاوره در ازدواج با شخصیت اجتنابی

گفتیم شخصیت اجتنابی همیشه همسر خود را مقصر دانسته و علی‌رغم محبت‌های زیاد همسرش، باز هم آن را ناکافی می‌داند. شخصیت اجتنابی از صحبت در مورد مسائل زناشویی خود با دیگران فراری است. برای همین به شدت از حضور در جلسات مشاوره و درمان گریزانند.

حتی ممکن است وجود مشکل در رابطه‌شان را هم انکار کنند! بنابراین برای شروع درمان آنها ابتدا باید فرد متخصص و باتجربه با او صحبت کرده و قانع کند که مشکلات رفتاری‌اش باید حل شوند. مشاوره با روان‌پزشک و روان‌درمانگر کمک زیادی به بهبود علائم و ایجاد انگیزه برای درمان خواهد کرد. برای دریات خدمات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

سخن پایانی

دیدیم که شخصیت‌های اجتنابی ویژگی‌های اخلاقی خاصی دارند که اغلب هم دست خودشان نیست. و شاید خودشان وجود اختلال را هم انکار کنند. از این رو هرکسی نمی‌تواند با آن‌ها زندگی زناشویی شروع کند و با رفتارهایشان کنار بیاید. با توجه به این مسائل توصیه می‌کنیم حتما قبل از تصمیم ازدواج با شخصیت اجتنابی، با یک روانشناس متخصص در این زمینه مشورت کنید و به کمک او تمام جوانب رفتاری او را بررسی نمایید. برای آشنایی با جدید ترین روش های درمان شخصیت اجتنابی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با شخصیت اجتنابی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره