اختلالات روانیاختلالات شخصیت

والدین خودشیفته | 10 نشانه والدین خودشیفته

والدین خودشیفته یا نارسیسیسم مشکلات روحی و روانی بسیاری را تجربه می‌کنند. این افراد تاثیر زیادی روی فرزندان خود می‌گذارند و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه به آنها آسیب می‌زنند. این والدین به قدری به فرزندان خود سختی وارد می‌کنند که باورهای آنها را با افکار منفی رشد می‌دهند. به شدت این باورها ریشه می‌زنند که حتی آینده و بزرگسالی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کسانی که والدین خودشیفته دارند؛ آسیب‌ها و چالش‌های زیادی را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند. شاید پدر و مادری که به این اختلال دچار هستند؛ تصور کنند بهترین سبک فرزند پروری را دارند؛ اما با رفتارهای خود تنها کودکان را با اعتماد به نفس پایین و انواع اختلالات روانی رشد می‌دهند. به همین جهت این فرزندان حتما باید از نشانه‌های رفتاری والدین مطلع باشند تا درمان را آغاز کنند. اگر شما نیز در این زمینه با مشکل روبرو شده اید؛ حتما از روانشناس مشاوره بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین خودشیفته می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

والدین خودشیفته چه کسانی هستند؟

والدین خودشیفته چه کسانی هستند؟

به طور کلی مشکلات روحی و روانی فرزندان با والدین بسیار با یکدیگر ارتباط دارد. بنابراین می‌توان به این موضوع پی برد که این والدین آسیب های زیادی به فرزندان خود وارد می‌کنند. این آسیب ها گاه به صورت آگاهانه و گاه به صورت ناآگانه صورت می‎‌گیرد. اینکه هر والدینی موفقیت فرزند خود را می‌خواهد؛ طبیعی است. اما این موضوع که موفقیت به هر قیمتی باید صورت بگیرد اصلا طبیعی نیست.

با این رفتار به مرور زمان آسیب های زیادی را به فرزند وارد خواهید کرد. به قدری این آسیب ها در زندگی بزرگ می‌شود که حتی توان رسیدن به اهداف از بین می‌رود. در این مقاله راجع به نشانه ها و درمان والدین خودشیفته صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با افراد خودشیفته کلیک کنید.

نشانه های والدین خودشیفته

والدین خودشیفته همیشه از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که فرزندان با دقت بالا می‌توانند متوجه این اختلال شوند و برای درمان اقدام کنند. در این بخش مقاله راجع به نشانه های والدین خودشیفته صحبت کرده ایم.

✨ در جستجوی تحسین

از نشانه های والدین خودشیفته می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آنها همیشه به دنبال تحسین و توجه هستند. در واقع احتیاج آنها به توجه به قدری زیاد است که همیشه به دنبال افرادی هستند که آنها را تائید کند.

✨ احساس برتری

والدین خودشیفته همیشه احساس برتری نسبت به بقیه افراد در جمع دارند. تصور می‌کنند که هیچ فردی بهتر از آنها وجود ندارد و تا به حال کسی با توانایی های آن پیدا نشده است. این طرز فکر و رفتار باعث می‌شود که به فرزندان خود نگاهی ابزاری داشته باشند و از آنها برای کسب نیاز ها و خواسته ها، سو استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

✨ مشکل در ارتباط با فرزند

والدین خودشیفته در ارتباط با فرزندان خود مشکل دارند. آنها به دلیل احساس برتری که دارند؛ فرزندان را نادیده می‌گیرند و اهمیتی برای آنها قائل نیستند. این افراد تمام فکر و ذکرشان خودشان هستند و فرزندان را نادیده می‌گیرند.

✨ بسیار حساس | والدین خودشیفته

از نشانه های والدین خودشیفته می‌توان به حساسیت بالا اشاره کرد. این افراد به صورت حق به جانب همیشه خود را لایق بهترین چیزها می‌دانند. انتظارات بیش از اندازه دارند و با کمترین بی توجهی، واکنش های تند از خود بروز می‌دهند.

✨ توجه بیش از اندازه به خود

یکی از نشانه های والدین خودشیفته، توجه افراطی به خود است. این والدین توجهی نمی‌کنند که روز شلوغی داشته اند یا در استراحت هستند. آنها تحت هر شرایطی قصد دارند تا به دیگران نشان دهند چقدر خوب و عالی هستند. این رفتار به قدری قابل تشخیص است که حتی به فرزندان خود نشان می‌دهند بهتر از آنها وجود ندارد.

✨ احساس مالکیت

از نشانه های والدین خودشیفته می‌توان به احساس مالکیت اشاره کرد. این والدین تمام موفقیت های فرزند را از آن خود می‌دانند. در واقع فرزندان باید مدیون آنها باشند که به این جایگاه رسیده اند. به همین جهت اغلب آنها فرزند خود را سرکوب می‌کنند و سعی در خراب کردن آنها دارند.

✨ علاقه به تحقیر

یکی از نشانه های والدین خودشیفته، علاقه به تحقیر است. این والدین برای اینکه فرزند خود را کوچک کنند هر کاری را انجام می‌دهند. مثلا اگر فرزند به خطا دچار شود؛ او را از ارث محروم می‌کنند. منابع مالی را قطع می‌کنند و با جملات زشت شروع به تحقیر فرزند می‌کنند.

✨ بی اهمیتی | والدین خودشیفته

بی توجهی و بی اهمیتی از نشانه های بارز والدین خودشیفته است. این والدین برای رسیدن به خواسته های خود فرزندان را ترک می‌کنند و اهمیتی به رشد و تربیت آنها نمی‌دهند. در واقع احساس مسئولیت برای نگهداری، تربیت و مراقبت از فرزند ندارند.

✨ تلاش برای وابستگی

والدین خودشیفته همیشه تلاش می‌کنند که فرزند خود را وابسته کنند. این افراد برای اینکه فرزندشان دائم به آنها توجه کند؛ این کار را انجام می‌دهند. در واقع کسانی که به اختلال خودشیفتگی مبتلا هستند؛ در تلاش برای رفع بی کفایتی، بی اهمیتی، مشکلات روانی و … هستند.

✨ تامین نیازها

والدین خودشیفته تنها نیازهای خود را اولویت می‌دانند و علاقه دارند که فرزندان همیشه گوش به فرمان آنها باشند. با این کار باعث می‌شوند که هویت اصلی فرزندشان نابود شود و فقط نیازهای والد بر طرف شود.

والدین خودشیفته چه تاثیری بر فرزندان خود می‌گذارند؟

والدین خودشیفته چه تاثیری بر فرزندان خود می‌گذارند؟

والدین خودشیفته به دلیل رفتارهایی که از خود بروز می‌دهند، آسیب های شدیدی به فرزندان وارد می‌کنند. در این بخش مقاله به آسیب هایی که والدین ‌خودشیفته به فرزند وارد می‌کنند اشاره کرده ایم.

🔶 احساس شرم و گناه

🔶 اضطراب

🔶اعتماد به نفس پایین

🔶 استرس

🔶 مسئولیت پذیری بیش از اندازه

🔶اختلال روانی

🔶 بی اعتمادی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

اهمیت مشاوره برای والدین خودشیفته

به دلیل اینکه رفتارهای والدین خودشیفته آسیب های بسیار زیادی به فرزندان وارد می‌کند؛ کمک از روانشناس و مشاور الزامی است. اگر نشانه هایی که در این مقاله توضیح داده ایم مطابق با رفتارهای پدر و مادر شما بود؛ برای خروج از دام آسیب روانی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. موسسه روانشناسی ذهن نو فرزندان کسانی که به اختلال خودشیفته دچار هستند را درمان می‌کنند و از دام افکار منفی نجات می‌دهند.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید؛ والدین خودشیفته فرزندان با مشکلات روانی پرورش می‌دهند. آنها به شدت فرزند خود را آزار می‌دهند و حتی برای نیازهای خود گاهی از آنها سوء استفاده می‌کنند. به همین جهت توصیه می‌کنیم که از روانشناس برای رفع این آسیب ها کمک بگیرید تا زندگی آینده شما تحت تاثیر قرار نگیرد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین خودشیفته می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره