انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش برون فردی در کودکان

هوش برون فردی در کودکان نیز برای برقراری ارتباط آنها با جهان بیرونی است. در واقع همانطور که از اسم این نوع هوش نیز مشخص است؛ میزان بالای این هوش به کودکان کمک می‌کند تا به طور موثرتری با اطراف خود ارتباط برقرار کنند. این توانایی هم برای ارتباط کلامی و هم ارتباط غیرکلامی است. این موضوع را در نظر داشته باشید که همه کودکان از این نوع هوش و به طور کلی همه انواع هوش در نظریه گاردنر برخوردار هستند. تنها میزان آنها در افراد مختلف متفاوت است. در بیشتر موارد والدین برای برقراری ارتباط کودک با دیگران فشار زیادی به آنها وارد می‌کنند. اما باید در ابتدا اطلاعاتی در این مورد کسب کرده و در قدم بعدی آن را با کمک روانشناس تقویت نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش برون فردی در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت هوش برون فردی در کودکان

قویت هوش برون فردی در کودکان از این جهت اهمیت دارد که او به طرف مختلف نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارد. انسان به طور فطری موجودی اجتماعی بوده و از همان زمان کودکی نیز با دیگران ارتباط دارد. از این رو باید این مهارت را آموخته و همچنین این هوش را در خود تقویت نماید. در دوران کودکی افراد نیاز به دوستانی داشته و همچنین با حضور در مدرسه و مکان های آموزشی باید با معلمین و مربیان خود نیز ارتباط بگیرند. از این رو تقویت این نوع هوش حائز اهمیت است. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

مزایای تقویت هوش برون فردی در کودکان

مزایای هوش برون فردی در کودکان

زمانی که هوش برون فردی در کودکان تقویت شده و آنها قادر به استفاده از مهارت های ارتباطی باشند؛ اعتماد به نفس شان نیز افزایش یافته و به طور کلی از محبوبیت بیشتری در میان همسالان خود برخوردار می‌شوند. برخی دیگر از مزایای این نوع هوش شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

افزایش توانایی مدیریت و رهبری در کودکان

پویایی بیشتر و انگیزه بالاتر برای پیشرفت

شخصیت آنها بیشتر تاثیر گذار می‌شود

انعطاف پذیری آنها در شرایط مختلف افزایش می‌یابد

مستقل می‌شوند

راحت تر از محیط امن خود خارج شده و ریسک پذیری آنها نیز بیشتر می‌شود

می‌توانند تعارض ها را حل کرده و با آنها کنار بیایند

مشخصه های کودکانی که هوش برون فردی بالایی دارند

از طرفی کودکانی که از میزان بالایی از هوش برون فردی برخوردار هستند؛ در مقایسه با کودکانی که هوش درون بالایی دارند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که به راحتی می‌توان آنها را تشخیص داد. در این قسمت به ذکر این مشخصه ها می‌پردازیم.

ارتباط کلامی و غیرکلامی قوی با دیگران دارند

مهارت های شنیداری آنها بسیار بالاست

برونگراتر هستند

از فعالیت هایی مانند سخنرانی و نمایش لذت می‌برند

واکنش مناسبی در مقابل رفتارهای دیگران دارند

زبان بدن را بهتر درک می‌کنند

توانایی بالایی در درک احساسات دیگران داشته و همچنین احساسات خود را نیز راحت تر ابراز می‌کنند

توانایی بالایی در حل مساله دارند

روش تقویت هوش برون فردی در کودکان

تقویت هوش بروزن فردی در کودکان

خوشبختانه تا حدی می‌توان هوش برون فردی در کودکان را تقویت نمود. در واقع این بدان معنا نیست که ظرفیت های روانی کودکان ثابت هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را تغییر داد. والدین می‌توانند با کمک روانشناس و انجام روش های زیر به کودکان خود در این زمینه کمک کنند. برای اطلاع از بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

💠انجام بازی های گروهی

برای تقویت هوش برون فردی در کودکان باید آنها را به طور مداوم در جمع ها قرار داده و تشویق به انجام بازی های گروهی کرد. برخی از والدین معتقدند که کودکان قبل از سن مدرسه و مهدکودک نیازی به حضور در جمع ها ندارند. اما این موضوع درست نبوده و اینکار منجر به انزوا و گوشه گیر شدن کودکان می‌گردد.

💠حضور پیدا کردن با کودک در جمع ها

شما به عنوان والدین اولین الگوهای فرزند خود هستید. از همین رو اگر تمایل دارید تا فرزندتان اجتماعی شود؛ شما نیز باید به طور مداوم در جمع ها حضور پیدا کنید. همچنین در صورت امکان کودک را نیز با خود همراه کرده و او را تشویق به معاشرت کنید.

💠تقویت ارتباط کودک با دوستانش

فراموش نکنید که کودکان برای حضور در جمع ها و حتی دوست پیدا کردن نیاز به تشویق شما دارند. در سالهای اولیه آنان اعتماد به نفس لازم را ندارند از این رو شاید مایل به انجام چنین کاری نباشند. به همین دلیل در این زمینه با او همراهی کرده و او را ترغیب به پیدا کردن دوست کنید.

💠وقت گذرانی با اعضای خانواده

یکی از اولین گام هایی که باید در مورد تقویت هوش برون فردی در کودکان برداشته شود؛ اصلاح و یا آموزش ارتباط با دیگر اعضای خانواده است. کودکی که ارتباط خوبی با والدینش داشته باشد؛ بیشتر احتمال دارد که با دیگران نیز ارتباط گیرد.

بازی هایی برای تقویت هوش برون فردی در کودکان

در مورد تقویت هوش برون فردی در کودکان بازی هایی نیز وجود دارد که والدین می‌توانند از آنها بهره گیرند. برای مثال بازی اگه من بودن و یا بازی های سنتی، معلم بازی، دیدن نمایش های کودکانه و بیست سوالی همگی در این زمینه موثر هستند.

تشخیص هوش برون فردی در کودکان

تشخیص میزان هوش برون فردی در کودکان بر عهده متخصص روانشناس است. والدین باید حتما در این زمینه از روانشناس کمک گرفته و همچنین اطلاعات لازم را در این مورد کسب نمایند. روانشناس برای تشخیص دقیق از تست ها و آزمون هایی نیز در این زمینه استفاده می‌کند. همچنین باید نشانه های رفتاری کودک را نیز در نظر داشته باشد. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

تفاوت هوش درون فردی و برون فردی

با اینکه هوش درون فردی وبرون فردی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ اما نمی‌توان آنها را یکسان دانست. هر دوی این هوش ها در کودکان وجود داشته و تنها میزان آنها با یکدیگر متفاوت است. هوش درون فردی به کودک کمک می‌کند تا احساسات درونی خود را شناخته و به طور کلی ارتباط بهتری با خود داشته باشد. در صورتی که هوش برونی فردی کاملا در مورد ارتباط با دیگران و محیط اطراف است.

اشتباهات رایج در مورد کودکانی که هوش برون فردی بالایی دارند

برخی از والدین در مورد برخورد با هوش برون فردی در کودکان دچار اشتباهاتی می‌شوند که این موضوع می‌تواند کودک شان را در معرض مشکلات مختلفی قرار دهد. برای مثال با وجود میزان بالای این هوش، آن را همواره در خانه نگه داشته و به او اجازه تعامل با دیگران را نمی‌دهند. همچنین او را مجبور به یادگیری مهارت هایی می‌کنند که استعدادی در آنها ندارد. این رفتارها نه تنها هوش برون فردی کودک را سرکوب می‌کند بلکه به طور کلی ممکن است به انواع دیگر هوش نیز آسیب بزند.

افرادی که هوش برون فردی بالایی داشته اند

افراد زیادی در طول تاریخ با وجود هوش برون فردی بالا توانسته اند به موفقیت های زیادی برسند. بیل گیتس، مادر ترزا، بیل کلینتون، رونالدریگان و اپرا وینفری از این دسته افراد هستند.

مشاغل متناسب برای افرادی که هوش برون فردی بالایی دارند

معمولا افرادی که هوش برون فردی بالایی دارند؛ در برخی مشاغل موفق تر هستند. این مشاغل شامل سیاست مداری، مدیریت پروژه، مشاور، مدیر روابط عمومی، پرستاری و… است.

سخن پایانی

از آنجایی که انسان ها به طور کلی نیازمند برقراری ارتباط با دیگران هستند؛ میزان بالای هوش برون فردی می‌تواند کمک بزرگی به آنها بکند. تقویت و تشخیص میزان این نوع هوش باید از دوران کودکی صورت گیرد. از این رو بهتر است والدین با کمک متخصص در این زمینه اقدام کرده و از کودکان حمایت های لازم را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش برون فردی در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هوش برون فردی چیست؟

هوش برون فردی توانایی هر فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و همین‌طور سازگار کردن خود با شرایط محیط بیرون است.

چطور می‌توانم هوش برون فردی را افزایش دهم؟

سعی کنید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید و همین‌طور به رفتار افرادی که این توانایی را دارند دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره