اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از دندانپزشکی | 4 علت ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی یا دنتوفوبیا از دیگر فوبیا ها می‌باشد. کسانی که به این ترس مبتلا هستند؛ زمانی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، به شدت بالایی اضطراب را تجربه می‌کنند. این ترس نشانه هایی مانند هراس، اضطراب، استرس، تپش قلب، لرز، ناراحتی معده، تعریق و … را از خود بروز می‌دهند.

در بروز ترس ازدندانپزشکی عواملی مختلفی مانند تجربیات تلخ گذشته، ژنتیک، محیط و عدم کنترل خود دخیل هستند. برای درمان این فوبیا اغلب از روش های روان درمانی، مواجهه درمانی، تکنیک آرام سازی و تصویر سازی هدایت شده استفاده می‌کنند. این روش ها به کمک روانشناس صورت می‌گیرد و به مرور زمان باعث کاهش این ترس خواهد شد. بنابراین حتما برای درمان از متخصصین سلامت راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ازدندانپزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ترس از دندانپزشکی چیست؟

ترس از دندانپزشکی چیست؟

تا به حال افرادی مبتلا به ترس از دندانپزشکی مشاهده کرده اید؟ بسیاری از افراد هستند که به این ترس مبتلا می‌باشند. ترس از‌دندانپزشکی یک ترس شدیدی است که حتی اگر فرد به درد دندان مبتلا نباشد؛ از حضور در دندانپزشکی اجتناب می‌کند. این شرایط بسیار شدید است و به مرور زمان سلامت جسمانی فرد در زمینه دندان را تضعیف می‌کند.

زمانی که فرد به این ترس مبتلا باشد؛ دندان های سالمی نخواهد داشت. همین امر باعث ایجاد مشکلات فراوان در روابط و آینده شغلی آنها خواهد شد. ترس ازدندانپزشکی همراه با اضطراب، تپش قلب، لرز، هراس و … همراه است که حتما باید مورد درمان قرار بگیرد. در این مقاله به طور کلی راجع به ترس ازدندانپزشکی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

شیوع ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی حدودا 36 درصد از افراد ساکن آمریکا را در بر می‌گیرد. از این بین 12 درصد جمعیت به ترس بسیار شدیدی دچار هستند. حدودا 3 درصد بزرگسالان نیز در کشور های صنعتی به این ترس مبتلا هستند و به دندانپزشکی مراجعه نکرده اند. این ترس میان خانم ها بیشتر از آقایان است و درصد آنها 5 به 3 است.

علائم ترس از دندانپزشکی

افرادی که به ترس از دندانپزشکی مبتلا هستند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که می‌تواند در افراد از خفیف تا شدید باشد. در ادامه به این علائم اشاره کرده ایم.

💠 سرگیجه

💠 تعریق بیش از اندازه

💠لرز

💠 حالت تهوع

💠 تنگی نفس

💠ناراحتی معده

💠 گریه حتی هنگام فکر به دندانپزشکی

💠 بی خوابی قبل از ملاقات دندانپزشک

افراد مبتلا به ترس از دندانپزشکی از چه چیزی هراس دارند؟

فردی که به ترس از دندانپزشکی مبتلا است، از مواردی در دندانپزشکی هراس دارد. در این بخش مقاله به این موارد اشاره کرده ایم.

📌 دندانپزشک

برخی از افراد مبتلا به ترس ازدندانپزشکی، از دندانپزشک خود می‌ترسند. آنها احساس می‌کنند که تمامی احساسات منفی که تجربه می‌کنند؛ کار دندانپزشک است. این احساس زمانی بدتر می‌شود که تجربه بدی در گذشته با دندان پزشک داشته باشند.

📌 خون

بسیاری از افراد دچار به ترس ازدندانپزشکی، از خون هراس دارند. آنها از جزئی ترین خونریزی دندان و دهان در دندانپزشکی وحشت دارند و اغلب به هموفوبیا نیز مبتلا هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فوبی خون کلیک کنید.

📌 بیهوشی

معمولا افراد مبتلا به ترس از دندانپزشکی، از داروی بیهوشی هراس دارند. در واقع آنها می‌ترسند که داروی بیهوشی کار نکند و حتی برخی از بی حسی موقت لب های خود ترس دارند.

📌 درد

به طور کلی دندانپزشکی روند دردناکی دارد. گاهی اوقات درد به قدری بالا است که باعث صدمه به بهبودی می‌شود. افرادی که به درد حساس هستند کاندید بیشتری برای ترس از دندانپزشکی می‌باشند.

📌 بو

افراد مبتلا به ترس ازدندانپزشکی، از بو های موجود در دندانپزشکی نیز می‌ترسند. به دلیل اینکه مطب دندانپزشکی همیشه بوی مخصوص به خود را دارد؛ در این افراد اضطراب و تنش ایجاد می‌کند.

📌 احساس خفگی

احساس خفگی دلیل برای ترس از دندانپزشکی است. برخی از افراد زمانی که دندانپزشک دهان آنها را بی حس می‌کند؛ خفگی را احساس می‌کنند. در واقع آنها ترس از این موضوع دارند که شاید نتوانند نفس بکشند یا آب دهان خود را قورت دهند.

📌 صدای ابزار

ابزار دندانپزشکی همیشه پر سر و صدا است. برخی از افراد مبتلا به ترس از دندانپزشکی، از صدای مته و ابزار های دندانپزشکی هراس دارند.

📌 سوزن

ترس از دندانپزشکی گاهی به دلیل سوزن است. افرادی که به طور کلی از سوزن هراس دارند؛ از تزریقات دندانپزشکی وحشت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از آمپول کلیک کنید.

چه افرادی در معرض ابتلا به ترس از دندانپزشکی هستند؟

افرادی که به ترس از دندانپزشکی دچار هستند؛ به احتمال زیادی به اختلالات دیگری مبتلا هستند. در این بخش مقاله به این اختلالات اشاره کرده ایم.

🔻 اختلال مصرف مواد

🔻اختلال اضطرابی

🔻 اختلال هراس

فوبیا های مرتبط با دنتوفوبیا

برخی از فوبیا ها با ترس از دندانپزشکی مرتبط هستند. در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔸  تریپانوفوبیا یا ترس از سوزن

🔸 هافوفوبیا یا ترس از لمس شدن

🔸امتوفوبیا یا ترس از استفراغ

🔸 یاتروفوبیا یا ترس از پزشکان

🔸 آلگوفوبیا یا ترس از درد

علت ترس از دندانپزشکی چیست؟

عوامل مختلفی در ترس از دندانپزشکی وجود دارند. این عوامل برای هر فرد متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔘 درماندگی

ترس ازدندانپزشکی گاه به دلیل درماندگی است. دراز کشیدن روی صندلی و باز ماندن دهان در طولانی مدت باعث عدم کنترل خود و تجربه درماندگی می‌شود.

🔘 سوابق خانواده

یکی از دلایل ابتلا به ترس از دندانپزشکی، سوابق خانوادگی است. زمانی که یکی از اعضای خانواده به این فوبیا یا اختلال اضطرابی مبتلا باشد، احتمال ابتلا به دنتوفوبیا نیز بالا می‌رود. در واقع ژنتیک نقش مهمی در این موارد ایفا می‌کند.

🔘 تجربه منفی

تجربه منفی از دیگر عوامل ترس از دندانپزشکی است. گاهی افراد تجربه های خوشایند در دندانپزشکی نداشته اند و این موضوع باعث بروز عوارض مختلف در آنها شده است.

🔘 خجالتی بودن

خجالتی بودن از دیگر دلایل ابتلا به ترس ازدندانپزشکی است. برخی از افراد از نزدیکی به دندانپزشک، ظاهر دندان و بوی نفس خود خجالت می‌کشند.

نحوه تشخیص دنتوفوبیا

برای تشخیص ترس از دندانپزشکی یا دنتوفوبیا علائمی وجود دارد که انجمن روانشناسی آمریکا آن را به دسته های زیر تقسیم کرده است.

💢 حداقل 6 ماه نشانه به همراه داشته باشید.

💢 زمانی دچار نشانه ها می‌شوید که به ملاقات با دندانپزشک فکر می‌کنید.

💢حتی زمانی که درد دارید؛ از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می‌کنید.

💢 علائم اضطراب و ترس را تجربه می‌کنید که با واقعیت مطابق نیست.

عوارض ترس از دندانپزشکی

عوارض ترس از دندانپزشکی

ترس ازدندانپزشکی عوارضی با خود به همراه دارد که سلامت دهان و دندان را تهدید می‌کند. در این بخش مقاله به این عوارض اشاره کرده ایم.

🔹 دندان های پوسیده

🔹 بیماری لثه

🔹بیماری قلبی

🔹 دندان های خراب شده

🔹 عفونت های تنفسی

🔹پیامدهای ناشی از دیابت

روش های درمان دنتوفوبیا

برای درمان ترس از دندانپزشکی حتما باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. با کمک روانشناس به راحتی می‌توانید از میزان ترس خود بکاهید و میزان استرس خود را کنترل کنید. روش های دیگری مانند ذهن آرامی، تنفس عمیق، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی زمان درمان و دندانپزشکی در خواب وجود دارد. در روش دندانپزشکی در خواب افراد دارویی را مصرف می‌کنند که حین کار دندانپزشک متوجه اعمال آنها نشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیاها کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به دنتوفوبیا صحبت کرده ایم. همانطور که گفته شد این افراد از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند و در صورت مشاهده فورا به روانشناس مراجعه کنید تا عوارض گریبان گیر شما نشوند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ازدندانپزشکی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره