زوج و خانوادهطلاق

طلاق عاطفی | 5 تاثیر طلاق عاطفی بر زوجین

طلاق عاطفی زمانی رخ می‌دهد که زندگی‌مشترک زن و مرد سرد شده باشد. اما به دلایل مختلفی مانند فرزند یا دیدگاه های منفی جامعه، درخواست طلاق خود را قانونی نمی‌کنند. در این نوع طلاق زن و مرد به شدت یکدیگر را نادیده می‌گیرند و بی تفاوت از هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند. در زندگی این افراد؛ محبت و عشقی وجود ندارد و فقط یکدیگر را تحمل می‌کنند.

گاهی به دلیل حفظ ظاهر و آبرو این افراد طلاق عاطفی را بهتر از طلاق قانونی می‌دانند و زندگی مشترک بدون دخالت در زندگی فردی را ادامه می‌دهند. احساس غریبگی و بیگانگی بین آنها حاکم است و دلسرد از یکدیگر ادامه می‌دهند. البته که طلاق عاطفی به مرور زمان بعد از زندگی مشترک رخ می‌دهد و ممکن است که تا پایان عمر زوجین ادامه داشته باشد. یا حتی بعد از مدتی خسته شوند و به طلاق به صورت قانونی ختم شود. پیامد این روابط بیشتر بر کودکان است و آسیب های زیادی به آنها وارد می‌کند. برای جلوگیری از این آسیب ها؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق عاطفی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی چیست؟

تا به حال طلاق عاطفی به گوش شما خورده است؟ این مدل طلاق نوعی جدایی اما زیر یک سقف است. زن و شوهر علاقه ای به یکدیگر ندارند و طی اتفاقات متفاوت، زندگی آنها چنین موقعیتی را به خود گرفته است. هرگز به یکدیگر محبت نمی‌کنند و اغلب برای جلوگیری از آسیب به فرزندان تن به ادامه زندگی می‌دهند. در این مقاله تمامی جوانب طلاق عاطفی را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات طلاق کلیک کنید.

علائم و نشانه های طلاق عاطفی

طلاق عاطفی نوعی جدایی است که زن و مرد بدون ذره ای محبت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. از جمله علائمی که در این زمینه بین زوجین وجود دارد را در ادامه توضیح داده ایم.

🔻 کاهش میزان رد و بدل شدن کلمات، حرف در میان زوجین و سکوت نسبت به یکدیگر

🔻 کاهش میزان شور و هیجان در زندگی مشترک

🔻شکاکیت بیش از اندازه زن و مرد به یکدیگر باعث بی اعتمادی می‌شود.

🔻 افزایش تضاد فکری در میان زن و شوهر

🔻 کاهش میزان دلبستگی و وابستگی زوجین نسبت به یکدیگر

🔻میزان گله مندی از یکدیگر

🔻 عدم اهمیت و علاقه زن و شوهر به یکدیگر در مقایسه با احساسات یکدیگر

🔻 تمرکز بیش از اندازه بر روی فرزندان یا شغل خود

🔻بیشتر شدن لجبازی در میان زن و شوهر

🔻 بی میلی برای برقراری روابط جنسی و زناشویی

🔻 عدم تلاش زن و شوهر برای حل مشکلات

🔻ناراحتی به دلیل فاش شدن مسائل شخصی و محرمانه

🔻 واکنش های پرخاشگرایانه سریع و سرزنش مداوم به دلیل اشتباهات

🔻 کاهش محبت های کلامی

دلایل طلاق عاطفی

از منظر روانشناسی، طلاق عاطفی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. به همین جهت نمی‌توان گفت که زوجین از ابتدا به یکدیگر علاقه ای نداشته اند و این موضوع از ابتدای ازدواج بوده است. در این بخش مقاله به این دلایل اشاره کرده ایم.

🔹 میزان اختلاف سنی بسیار زیاد بین زوجین

🔹 نداشتن شغل و درآمد آقا

🔹فرهنگ متفاوت در میان خانواده ها

🔹 خیانت یکی از زوجین

🔹 ناراحتی های حل نشده میان زوجین

🔹میزان تضاد های فکری

🔹 به دلیل حضور فرزند؛ ناتوان برای اقدام قانونی

🔹 ناتوانی در ابراز محبت و احساسات

🔹عدم کنترل میزان عصبانیت زوجین

🔹 ناتوان در برقراری ارتباط صحیح با همسر

🔹 عقیده و مذهب متفاوت زوجین

🔹ازدواج سریع به دلیل هوس های زودگذر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از طلاق کلیک کنید.

تاثیر طلاق عاطفی بر زوجین

تاثیر طلاق عاطفی بر زوجین

طبق نظر روانشناسان، طلاق عاطفی اثرات مخربی برای هر یک از زوجین به همراه دارد. در این بخش مقاله راجع به این اثرات توضیح داده ایم.

🔴 بی قراری

بی قراری از پیامدهای طلاق عاطفی است. زوجین دلتنگ و بی قرار روز های خوش زندگی می‌شوند که همین موضوع برای آنها آشفتگی به همراه می‌آورد. و به مرور زمان این موضوع باعث افزایش آسیب و استرس میان زوجین می‌شود.

🔴 اختلال خوردن غذا

طلاق عاطفی باعث بروز اختلال خوردن غذا می‌شود. برخی از زوجین پر خوری می‌کنند و عده ای نیز به کم خوری روی می‌آورند. و به دلیل ناراحتی هایی که بین آنها روی داده است، حتی در حضور یکدیگر غذا نمی‌خورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تصمیم برای طلاق کلیک کنید.

🔴 افسردگی

یکی از اثرات مخرب طلاق عاطفی، افسردگی است. برخی از زن و شوهر ها به دلیل مشکلات عاطفی رغبتی برای ادامه ندارند و از زندگی سیر شده اند. زیرا رابطه بهم ریخته زن و شوهر فکر آنها را به خود درگیر کرده و عدم آرامش باعث بروز افسردگی می‌شود.

🔴 اختلال خواب

اختلال خواب از دیگر پیامدهای مخرب طلاق عاطفی است. بی خوابی یا پر خوابی به دلیل مشکلات روانی شکل می‌گیرد و به دلیل عدم آرامش در زندگی، اختلال خواب میان آنها گسترش می‌یابد.

🔴 مصرف مواد مخدر

یکی از اثرات مخرب طلاق عاطفی، گرایش به سوی مصرف مواد مخدر است. برخی از زوجین برای بهبود زندگی مشترک و رهایی از مشکلات به سوی مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند که عواقب بسیار بدی به همراه دارد.

روش های جلوگیری از بروز طلاق عاطفی

برای جلوگیری و درمان طلاق عاطفی روش هایی وجود دارد. که زوجین باید برای رفع مشکلات از آن استفاده کنند. در این بخش مقاله راجع به این روش ها صحبت کرده ایم.

✨ کنترل خشم و پرخاشگری میان زوجین بسیار حائز اهمیت است.

✨ زن و مرد باید به نیاز ها و خواسته های یکدیگر توجه کنند و به آنها عمل کنند.

✨زن و شوهر تحت هر شرایطی باید احترام یکدیگر را حفظ کنند.

✨ گوش شنوا برای حرف های یکدیگر باشند.

✨همدلی و همدردی را به فراموشی نسپارند.

✨ از روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه ازدواج و زوج درمانی راهنمایی بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید؛ طلاق عاطفی به منزله زندگی زیر یک سقف بدون محبت و علاقه است. افراد اغلب به دلیل حضور فرزندان تن به چنین زندگی هایی می‌دهند. در واقع خود را فدای فرزندان می‌کنند بدون آنکه بدانند در این شرایط فرزندان آنها دچار مشکلات روحی و خلقی می‌شوند. در این شرایط حتما باید از روانشناس راهنمایی بگیرید تا آسیب های کمتری را در زندگی تجربه کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق عاطفی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره