خودشناسیروانشناسی فردی

عقده جلب توجه | چرا همه به توجه نیاز دارند؟

عقده جلب توجه در بسیاری از افراد بروز می‌کند. فراموش نکنید که نیاز به توجه با داشتن عقده در این زمینه متفاوت است. همه ما به طور ذاتی نیاز به توجه و دیده شدن داریم. اما همه نمی‌توانند این نیاز را به درستی ارضا کنند؛ به همین دلیل عقده های شخصیتی درون آنها شکل می‌گیرد. حتی به شکل اختلالات روانی بروز می‌کند. به‌طور کلی این موضوع در ارتباط با دیگران اهمیت بیشتری پیدا کرده و بر احساسات شخصی نیز موثر است. از همین رو بهتر است افراد نشانه‌های آن را شناخته و برای کنترل و یا از بین بردن این عقده، اقداماتی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

چرا همه به توجه نیاز دارند؟

همانطور که گفته شد؛ نیاز به توجه یکی از نیازهای اساسی و فطری ما محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید اگر این نیاز در دوران کودکی به شکل درستی برطرف نشود؛ می‌تواند روند رشد را به طور کلی دچار اختلال کند. عقده جلب توجه در کودکان باقی مانده و حتی آینده آنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در واقع همه ما از اینکه دیده شویم و مورد توجه قرار گیریم؛ احساس لذت می‌کنیم. این موضوع نیازها و امیال فکری و روانی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که نیازی به توجه دیگران ندارد. چرا که حتی در اینصورت بازهم با نیاز به این مورد در ابعاد اجتماعی، حرفه ای و حتی به طور ناخودآگاه، روبرو می‌شویم. برخی دیگر از دلایلی که افراد را نیازمند این موضوع می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

  • عدم عزت نفس
  • حسادت
  • تربیت اشتباه
  • ابتلا به اختلالات شخصیتی

نشانه های عقده جلب توجه

عقده جلب توجه 1

کسانی که دچار عقده جلب توجه هستند نشانه های مختلف رفتاری از خود بروز می‌دهند؛ که شناسایی آنها را بسیار راحت می‌کند. در واقع هدف آنها هم همین است. که دیگران متوجه حضور آنها شوند. در این قسمت برخی از این موارد را ذکر می‌کنیم.

  • وقتی مرکز توجه نباشد؛ ناراحت می‌شود.
  • تغییر احساسات به طور مداوم
  • پوشیدن لباس های عجیب برای جلب توجه
  • اغراق در بیان احساسات مختلف
  • به دنبال تایید گرفتن از دیگران است
  • به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد
  • حساسیت بیش از حد
  • تصمیم گیری عجولانه
  • تفکرات و دغدغه های سطحی
  • خودخواه و بی اهمیت نسبت به دیگران
  • بروز رفتارهای پرخطر برای جلب توجه دیگران

عوامل موثر بر عقده جلب توجه

هنوز علت دقیقی برای بروز عقده جلب‌توجه در افراد وجود ندارد. اما برخی از محققین معتقد هستند که عواملی بیش از مسائل دیگر در شکل گیری و بروز این مسائل موثر هستند. برای مثال استعداد ژنتیکی و خانواگی این موضوع، بسیار قدرتمند بوده و اعضای خانواده را در معرض این رفتارها قرار می‌دهد. همچنین تقلید و تجربیات گذشته فرد نیز در این مورد بسیار موثر هستند. برای اطلاع از پیامدهای رفتاری والدین بی خیال و بی توجه کلیک کنید.

تشخیص عقده جلب توجه

معمولا تشخیص اختلالات مربوط به شخصیت مانند نمایشی و یا حتی عقده جلب توجه، کار ساده ای نیست. چرا که این مشکلات همپوشانی های زیادی با یکدیگر دارند. از طرفی افراد تلاش زیادی می‌کنند تا این موضوع را از دیگران پنهان کنند. برای تشخیص دقیق این مشکل، افراد باید از متخصص کمک گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند. روانشناس و یا روانپزشک در ابتدا سابقه پزشکی فرد را بررسی کرده و در نهایت با روش های درمانی مختلف این عقده را کنترل می‌کنند.

عقده جلب توجه یا اختلال شخصیت نمایشی

از طرفی عقده جلب توجه اشتراکات زیادی با اختلال شخصیت نمایشی دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که همه افراد دارای عقده جلب توجه مبتلا به این اختلال هستند. اما اینطور نیست. این عقده شاید اصلی ترین و بزرگ ترین نشانه این اختلال باشد؛ اما این دو یکسان نیستند. در واقع افراد باید این عقده را درون خود کنترل کرده تا تبدیل به اختلال شخصیت نشود. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت نمایشی کلیک کنید.

پیامدهای عقده جلب توجه

پیشروی عقده جلب توجه در افراد می‌تواند عوارض بسیار بدی برای آن‌ها داشته باشد. در واقع این موضوع تا حد زیادی بر روابط، زندگی شغلی و شخصی افراد تاثیر داشته و آن‌ها را دچار مشکلات زیادی می‌کند. این عقده می‌تواند زمینه ساز ابتلا به دیگر اختلالات روانی و شخصیتی شود. به همین دلیل افراد باید مشاهده نشانه های آن، حتما از متخصص کمک گرفته و بر آن غلبه کنند.

برخورد با افراد دارای عقده جلب توجه

برخورد با عقده جلب توجه

در برخورد با افراد مبتلا به عقده جلب توجه، روش های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند با کمک آنها روابط بهتری با اینگونه افراد داشته و همچنین از خود محافظت کنند. برای اطلاع از راه های برخورد با شخصیت نمایشی کلیک کنید.

✨حفظ آرامش

طبیعی است که برخورد با افراد مبتلا به عقده جلب توجه، احتمالا تنش زیادی را در ما ایجاد می‌کند. اما بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و واکنش افراطی نشان ندهند. چرا که ممکن است از همین واکنش ها نیز سواستفاده شده و طرف مقابل عصبانی شود.

✨درک کردن این افراد

با اینکه فهمیدن دلیل رفتارهای افراد مبتلا به عقده جلب توجه کمی دشوار و غیرمنطقی است. اما بهتر است برای آنان ارزش قائل شده و همچنین به آنها احترام بگذارید.

✨حفظ حد و حدود

در مواجه با عقده جلب توجه در افراد، به حد و مرزهای خود پایبند مانده و به آنها اجازه ورود به حریم خودتان را ندهید. این موضوع می‌تواند آسیب های زیادی را برایتان ایجاد کند. بنابراین فاصله خود را با چنین افرادی حفظ کنید.

✨لبخند نزدن در واکنش به آنها

یکی از اشتباهاتی که می‌توان در برخورد با این افراد مرتکب شد؛ لبخند زدن و یا حتی خندیدن به رفتارهای آنان است. چرا که اینکار بیشتر آنان را تشویق می‌کند تا خودنمایی کنند. البته گاهی این واکنش آنها را عصبانی نیز می‌کند.

✨گوش کردن به آنها

به حرف های آنان به دقت گوش داده و حس شنیده شدن به آنها بدهید. آنها به این موضوع نیاز داشته و اینکار تا حدی از علائم آنان را کاهش می‌دهد. بر صحبت های آنان متمرکز باشید و نه به پاسخ خودتان.

✨عدم تلاش برای تغییر

تلاش نکنید تا عقده جلب توجه را در افراد تغییر دهید. این موضوع از دوران کودکی در آنها شکل گرفته و تقریبا تا حدی غیرقابل تغییر است. تنها می‌توان نشانه ها را کنترل کرده و به آنها کمک کرد. به همین دلیل در این مورد پافشاری نکیند.

✨بررسی رفتارهای خود

اگر به صورت مداوم با افرادی معاشرت دارید که مبتلا به عقده جلب توجه هستند؛ شاید این نشان دهنده اشکالی در رفتارهای شما باشد. به همین دلیل بهتر است رفتارهای خود را نیز در این مورد زیر نظر بگیرید.

پیشگیری از بروز عقده جلب توجه

فراموش نکنید که نمی‌توان از بروز عقده جلب توجه بعد از شکل گیری آن پیشگیری کرد. تنها راه موثری که در این مورد وجود دارد؛ توجه کرده به کودکان به اندازه از سنین پایین است. تنها بهتر است روش های مقابله با آنها را بیاموزید.

سخن پایانی

همه ما نشانه هایی از عقده جلب توجه را در اطرافیان خود و یا حتی در خودمان دیده ایم. این موضوع تا حدی طبیعی است. اما زمانی که احساسات ما تنها تحت تاثیر واکنش های دیگران قرار گیرد؛ در این زمان باید در این مورد اقدامی کرد. افراد می‌توانند در مورد عقده های روانی از روانشناس کمک گرفته و با استفاده از روش های مختلف آنها را کنترل نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره