اختلالات جنسیاختلالات روانی

گرایشات جنسی چند نوع است؟ | 8 نوع گرایش جنسی

گرایشات جنسی طیف وسیعی از تمایلات را در بر می‌گیرد. این گرایشات فقط مختص میل جنسی به فرد دیگر نمی‌شود. بلکه برقراری رابطه عاطفی را نیز در برمی‌گیرد. عوامل زیادی بر تعیین گرایشات جنسی موثر هستند. همچنین این گرایشات نیز بر جنبه های مختلف زندگی او تاثیر می‌گذارند.

بسیاری از انواع مختلف گرایش ها هنوز شناخته شده و یا پذیرفته شده نیستند. این موضوع، اهمیت شناخت انواع گرایش جنسی را به خوبی نشان می‌دهد. به طور کلی تمایلات جنسی، بخش مهمی از وجود ما است و باید هویت جنسی خود را کشف کنیم. فراموش نکنید که مسائل جنسیتی مانند یک طیف هستند که ممکن است در طول زمان، دچار تغییراتی بشوند. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

گرایشات جنسی

گرایشات جنسی و یا جهت گیری جنسی الگوی نسبتا پایداری از میل جنسی، عاطفی و یا هر دو است. تمایلات جنسی انسان بسیار پیچیده است و انواع مختلفی دارد. طبیعی است که بسیاری از خانواده ها و جوامع در مقابل پذیرش این موضوع، مقاومت کنند. چرا که گاهی این گرایشات جنسی، غیر معمولی به نظر رسیده و توجیح منطقی ندارند. اما این کاملا موضوعی غیرارادی بوده وخود فرد در شکل گیری آن نقشی ندارد. امروزه گرایشات بیش از علاقه صرف به زن و یا مرد هستند و افراد باید نسبت به این موضوع دید بازتری داشته باشند.

انواع گرایشات جنسی

انواع-گرایشات-جنسی

گرایشات جنسی انواع مختلفی داشته؛ که هر کدام از آنها نیز خود دارای زیرشاخه های مختلفی هستند. امروزه گرایش های مختلفی شناخته شده است که در زندگی جنسی و عاطفی افراد دخیل است. فراموش نکنید که گرایش جنسی را، جنسیت تعریف نکرده و افراد با جنسیت های مختلف می‌توانند گرایشات جنسی متفاوتی داشته باشند.

📌دگرجنس گرا

به طور کلی گرایشات جنسی، به دو دسته کلی دگرجنس گرا و همجنس گرا، تقسیم می‌شوند. دگرجنس گرا فردی است که تمایل جنسی او به افراد غیرهمجنس خود باشد. چنین فردی نمی‌تواند با افراد همجنس خود رابطه جنسی برقرار کند. در واقع مردان به زنان و زنان به مردان جذب می‌شوند. این گروه، که نام دیگر آنان استریت است؛ اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند.

📌همجنس گرا

همجنس گرایی یکی دیگر از انواع گرایشات جنسی است که خود شامل دو دسته گی و لزبین می‌شود. افراد همجنس گرا از لحاظ فیزیکی و روانی، جذب افراد همجنس خود می‌شوند. کلمه ای که در گذشته برای نامیدن این گروه استفاده می‌شد؛ همجنس باز بود، که امروزه به دلیل بارمنفی این کلمه، منسوخ شده است.

گی

به همجنس گرایی مردان، گی گفته می‌شود. گی یکی از زیرشاخه های گرایشات جنسی است که در آن مردان، فقط می‌توانند با مردان دیگر رابطه جنسی و عاطفی داشته باشند. شاید این گرایشات برای عده ای عجیب به نظر برسد؛ اما این تمایل ارادی نبوده و به هیچ وجه نمی‌تواند به دلیل تظاهر به چیزی باشد.

لزبین

به زنان همجنس گرا نیز لزبین می‌گویند. در این گروه، گرایشات جنسی زنان، فقط نسبت به زنان بوده و آنها قادر به برقراری جنسی و یا عاشقانه با مردان نیستند. در بسیاری از کشورها ازدواج افراد گی و لزبین، قانونی و کاملا عادی بوده و نیازی به پنهان کردن این موضوع نیست.همچنین افراد در گرایش جنسی خود، خجالت زده نیستند.

📌دوجنس گرایی یا بایسکشوال

افراد دوجنس گرا و یا بایسکشوال، با هر جنسیتی، می‌توانند هم با مردان و هم زنان، رابطه برقرار کنند. برای مثال یک مرد بایسکشوال می‌تواند هم به زنان علاقه مند باشد و هم به مردان. بایسکشوال نیز، خود دارای انواع مختلفی است. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که آنان به طور همزمان و یا به صورت یکسان، به دو جنس علاقه مند نیستند.

📌خودجنس گرایی

خود جنس گرایی نیز نوع دیگری از گرایشات جنسی است که در آن، میل جنسی افراد به خودشان است. در واقع آنان میل جنسی خود را با خودارضایی برطرف می‌کنند و به هیچکدام از جنسیت ها علاقمند نیستند. آنان معمولا رابطه عاطفی نیز با کسی برقرار نمی‌‌کنند. همچنین چرخه پاسخ جنسی شان نیز به گونه ای تغییر پیدا می‌کند که با برقراری رابطه جنسی به ارگاسم نرسیده و فقط با خودارضایی، لذت جنسی را تجربه می‌کنند. شیوع این گرایش جنسی، بسیار کم است و افراد کمی در این گروه قرار می‌گیرند.

📌دوجنس گرایی

بسیاری دو جنس گرایی را با گرایش جنسی بایسکشوال اشتباه می‌گیرند. اما دوجنس گرایی به افرادی اتلاق می‌شود که به طور همزمان مانند زنان و مردامن به نظر می‌رسند. در واقع ظاهر و طرز رفتار آنان ترکیبی از هر دو جنس خواهد بود. همه افراد ویژگی های مردانه و زنانه را به طور همزمان دارا هستند؛ اما در اغلب موارد آنها را بروز نداده و یا به یکی از آنها بیشتر تمایل دارند. داشتن خصوصیات مردانه و زنانه به طور همزمان، از دیگر گرایشات جنسی محسوب می‌شود. برای اطلاع از عوامل موثر بر شکل گیری دو جنسه ها کلیک کنید.

📌بدون گرایش جنسی

نداشتن گرایش جنسی به طور کلی و یا asexuality به افرادی گفته می‌شود که به هیچ جنسیتی جذب نمی‌شوند. این افراد میل جنسی بسیار کمی داشته و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. تقریبا یک درصد جمعیت جهان هیچ گونه گرایش جنسی ندارند. این افراد نداشتن رابطه جنسی را انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه به طور ذاتی نسبت به آن بی علاقه هستند.

📌کوییر

کوییر تقریبا 4 درصد از گرایشات جنسی را شامل می‌شود. این کلمه در لف=غت به معنای عجیب است و به افرادی گفته می‌شود که هنوز میل جنسی خود را کشف نکرده اند و یا در مورد آن مطمئن نیستند. معمولا گرایش جنسی افراد بعد از دوران بلوغ تثبیت می‌شود. اما احتمال دارد که دچار تغییراتی نیز بشود. همچنین آنان پایبند به گرایشات جنسی نیستند و شاید در زمان های مختلف، رفتارهای جنسی مختلفی از خود نشان دهند.

📌ترنس

افراد ترنس، دچار ملال جنسیتی شده و از جنسیت خود راضی نیستند. این افراد علاقه دارند مانند جنس مخالف خود رفتار کنند و یا به نظر برسند. آنها فشار روانی زیادی را در این مسیر تحمل کرده و در نهایت عمل تغییر جنسیت را انجام می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با گرایش جنسی ترنس کلیک کنید.

اهمیت شناخت گرایشات جنسی

شناخت گرایشات جنسی از آنجا اهمیت دارد که افراد می‌توانند در مقابل بسیاری از مسائل بهتر عمل کرده و استرس و اضطراب کمتری را نیز تجربه کنند. جنسیت و همچنین تمایلات جنسی افراد، تاثیر زیادی در زندگی آنها دارد. به همین دلیل باید در مورد آن شناخت پیدا کرده و با خود و دیگران صادق باشند. گاهی افراد صرفا به این دلیل که با گروهی همراه شوند؛ یک گرایش جنسی را انتخاب می‌کنند. اما میل جنسی، یکی از نیروهای غریزی است و نمی‌توان ان را انتخاب کرد.

تست تعیین گرایشات جنسی

بسیاری از افرادی که در این مورد گیج و سردرگم هستند؛ می‌توانند با مراجعه به روانشناس و انجام برخی از تست ها در این زمینه، از گرایشات جنسی خود اطلاع پیدا کنند. همچنین مشاوره گرفتن، در فرایند خودشناسی نیز به افراد کمک خواهد کرد. نتایج اینگونه از تست ها، بهتر است که توسط متخصص مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بهتر است افراد در مورد نقش ها و همچنین مسائل جنسیتی به خوبی اطلاعات کسب کرده و متناسب با آنها رفتار کنند.

گرایشات جنسی چگونه حاصل می‌شوند؟

چگونگی-ایجاد-گرایشات-جنسی

هنوز عامل دقیقی برای تعیین گرایشات جنسی، مشخص نشده است. اما به طور کلی ترکیبی از نقش محیط و عوامل فیزیولوژیکی در آن دخیل هستند. بسیاری نقش هورمون ها پررنگ می‌دانند و برخی دیگر مسائل فرهنگی را در نظر می‌گیرند. اما در هر صورت داشتن هر نوع از گرایشات جنسی، اختلال روانی و یا جسمانی محسوب نشده و این افراد کاملا سالم هستند.

سخن پایانی

گرایشات جنسی موضوع بسیار گسترده است که باید به ان پرداخته شود. وقتی افراد در مورد این موضوع به اندازه کافی اطلاعات ندارند احتمالا مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. خانواده ها در این زمینه بسیار موثر هستند. همچنین کمک گرفتن از یک مشاور نیز به افراد اطلاعات زیادی خواهد داد. ابراز کردن تمایل و گرایش جنسی، برای برخی آسان نبوده و مشکلات زیادی را به همراه دارد. اما این موضوعی کاملا طبیعی بوده و فرد در مورد آن مقصر نیست. پذیرش و حمایت از این افراد تاثیر زیادی در این حوزه خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرایشات جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره