اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

بی اشتهایی ناشی از افسردگی

بی اشتهایی ناشی از افسردگی به صورت پنهانی فرد را تا مدت ها درگیر خود می‌کند. اما شاید بپرسید که افسردگی منجر به بی اشتهایی می‌شود؟ یا بالعکس، بی اشتهایی دلیل افسردگی است؟ اندام‌های بدن بدون تغذیه، می‌توانند تغییراتی در مغز ایجاد کنند که بر خلق و خوی او تأثیر می‌گذارد. از طرفی افسردگی از بیماری هایی است که ارتباط مستقیم با اشتها دارد و اغلب افسردگی و بی اشتهایی به طور همزمان اتفاق می افتند. طبق مطالعات درصد بالایی از افراد مبتلا به افسردگی، بی اشتهایی را نیز تجربه می‌کنند. درک و شناخت هر دو شرایط مهم است تا بتوانید در اسرع وقت به دنبال درمان مناسب باشید. عدم توجه به این مشکل می‌تواند خطرناک و سخت باشد. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به علائم و درمان این مشکل می‌اندازیم.

بی اشتهایی ناشی از افسردگی

افسردگی می‌تواند سطح بالایی از اضطراب و استرس را ایجاد کند که می‌تواند منجر به تغییر در عادات غذایی از جمله از دست دادن علاقه به غذا شود. وقتی فردی افسردگی دارد، ممکن است گاهی اوقات وعده های غذایی خود را حذف کند. حتی پیش می‌آید که یک روز کامل را بدون خوردن چیزی بگذراند. این اتفاق می‌تواند بر سطح انرژی شخص تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش وزن و مشکلات سلامتی شود. حتی افسردگی را بدتر می‌کند. اگرچه بی اشتهایی و افسردگی هر کدام بیماری های متفاوتی هستند، اما یکی از آن‌ها به راحتی می‌تواند دیگری را تحریک کند.

افسردگی چیست و چه علائمی دارد

افسردگی، یکی از موارد ثابت در گفتگوهای پیرامون سلامت روان است. این بیماری یک دوره ای است که در پی آن، فرد خلق و خوی افسرده دارد. به طوری که تقریبا علاقه و لذت برای انجام بسیاری از فعالیت‌هایی که قبلا مشتاق آن بود از دست می‌رود.

نشانه های افسردگی ممکن است گاهی آشکار به نظر برسند. بنابراین اگر یک یا چندین مورد زیر را در یک دوره حداکثر دوهفته ای تجربه کرده‌اید، باید سریعا برای درمان اقدام کنید.

  • کناره گیری و یا منزوی بودن
  • احساس غم، ناامیدی، درماندگی و یا بی ارزش بودن تقریبا هرروز
  • از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های لذت بخش قبلی
  • تغییرات در اشتها
  • درگیر شدن با رفتارهای خود آزاری/ گرایش به خودکشی
  • بی خوابی
  • مشکل در بیدارشدن یا بلندشدن از رختخواب و نداشتن انگیزه برای انجام فعالیت های روزانه
  • اختلال در تمرکز/ خستگی ممتد

علائم و نشانه های فیزیکی بی اشتهایی ناشی از افسردگی

افراد مبتلا به بی اشتهایی ناشی از افسردگی ، علائم مشترکی دارند که بی توجهی به آن ها می‌تواند به حفظ یا تشدید این مشکل کمک کند. علائم فیزیکی رایج بی اشتهایی ناشی از افسردگی از جمله: کاهش وزن شدید، شمارش غیر طبیعی خون، خستگی، سرگیجه، غش کردن، تغییر رنگ انگشتان دست، موهای نازک و شکننده، عدم قاعدگی، بی خوابی، پوست مایل به زرد، کم آبی بدن، ضربان قلب نامنظم، پوکی استخوان و فشار خون پایین می‌باشد.

درمان بی اشتهایی مهم تر است یا افسردگی

هیچکدام کم و بیش از یکدیگر متمایز و فوری نیستند و هردو باید به طور همزمان درمان و جدی گرفته شوند. با این حال، یک نکته وجود دارد. اگر تأثیر فیزیکی بی اشتهایی ناشی از افسردگی فردی آنقدر شدید باشد که او را از نظر پزشکی ناپایدار کند، ابتدا باید برای بی اشتهایی در بیمارستان بستری شود. در این زمان، ممکن است برای درمان افسردگی نیز اقدام شود اما تمرکز اصلی بر روی ثبات فیزیکی فرد است.

راه های درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

بی اشتهایی ناشی از افسردگی ماهیت پیچیده ای دارد. بنابراین معمولا برای درمان این بیماری، از یک پزشک یا درمانگر، و یک متخصص تغذیه به طور همزمان استفاده می شود. برنامه درمانی باتوجه به علائم و شدت بیماری متفاوت است. به طور کلی این برنامه می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • درمان شناختی رفتاری
  • رفتار درمانی دیالکتیکی
  • خانواده درمانی
  • گروه درمانی
  • مدیریت دارویی
  • مدیریت و مشاوره تغذیه

در برخی موارد، بستری شدن در بیمارستان ممکن است ضروری باشد.

سخن آخر

افسردگی یک اختلال چالش برانگیز در خلق و خوی است. کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند اغلب برای مقابله با آن به رفتارهای مختلفی روی می آورند. (چه از روی عمد و چه ناخودآگاه و غیرعمد).

برخی از این رفتارها ناسازگار هستند، مانند بی اشتهایی و سوء تغذیه. صرف نظر از اینکه کدام یک مشکل سازتر است، باید بدانید که افسردگی و بی اشتهایی ناشی از آن هر دو جدی هستند که در صورت ترکیب شدن و عدم درمان می توانند عواقب ناگواری داشته باشند.

سوالات متداول

آیا افسردگی می تواند باعث بی اشتهایی شود؟

افسردگی می تواند بر اشتهای ما تأثیر بگذارد و رابطه ما با غذا را تغییر دهد. بدین ترتیب می تواند موجب بی اشتهایی یا حتی پرخوری شود.

چه زمانی برای درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی اقدام کنیم؟

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید و این مشکل تأثیر منفی بر اشتها و کیفیت کلی زندگی شما دارد، لازم است که برای درمان فورا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره