اختلالات روانیبیماری های روان تنی

تداخل استامینوفن با قرص اعصاب | داروی استامینوفن

تداخل استامینوفن با قرص اعصاب یکی از موضوعات نگران کننده ای است که سلامت بسیاری از افراد زا تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که قرص استامینوفن یکی از داروهایی است که افراد در موارد مختلفی از آن استفاده می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که منجر به تداخل دارویی گردد. چرا که افراد تصور می‌کنند استامینوفن یک مسکن ساده بوده که هیج مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اینطور نیست مخصوصا اگر استامینوفن ساده نبوده و همراه با کدئین باشد. کدئین خود یک مخدر محسوب شده و می‌تواند منجر به وابستگی گردد. از این رو مصرف آن به طور همزمان با قرص های اعصاب کار درستی نیست. خوردن قرص های اعصاب به قدری موضوع جدی محسوب می‌شود که افراد باید قبل از شروع آن حتی در مورد خوردن استامینوفنی ساده نیز با متخصص مشورت کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تداخل استامینوفن با قرص اعصاب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

علت تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

علت تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

اما اینکه چرا تداخل استامینوفن با قرص اعصاب دردساز می‌شود؛ خود موضوعی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. البته به طور کلی قرص های اعصاب با داروهای زیادی تداخل دارند. همچنین باید نوع دارو اعصاب نیز مشخص گردد. مکانیسم اثر استامینوفن هنوز به طور کامل مشخص نبوده و این دارو یک مهارکننده ضعیف برخی از آنزیم ها در بافت های محیطی بدن است.

به همین دلیل تاثیر آن ضدالتهابی محسوب نمی‌شود. بر اساس برخی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ این دارو یک آنزیم دیگری را نیز در دستگاه عصبی مرکزی مهار می‌کند. به همین دلیل ممکن است با برخی از داروهای اعصاب دچار تداخل شود.

در برخی موارد فرد در حالیکه در دوره درمانی یک بیماری روان و یا اعصاب قرار دارد؛ شروع به خوردن استامینوفن به صورت خودسرانه کرده و در این مورد با پزشک مشورت نمی‌کند. از این رو بعد از مدت زمان کوتاهی دچار مشکلات مختلف می‌گردد. در واقع این موضوع در بیشتر موارد از عدم اطلاعات افراد در این مورد نشات می‌گیرد. چرا که آنان مصرف استامینوفن را موضوعی پیش پا افتاده دانسته و در این مورد به پزشک خود چیزی نمی‌گویند.

پیامدهای ناشی از تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

تاثیر این دارو در صورت عملکرد طبیعی بدن بین 30 تا 60 دقیقه به اوج خود می‌رسد. از این رو دو تا سه ساعت عملکرد داشته و بعد از آن اثر خود را از دست می‌دهد. تداخل استامینوفن با قرص اعصاب احتمالا بعد از یک ساعت و یا حتی کمتر خود را نشان دهد. این موضوع می‌تواند منجر به خطرات بسیار جدی برای افراد گردد. تنگی نفس، تشنج، از حال رفتن و یا حتی در موارد خفیف تر بروز واکنش های آلرژیک و نشانه های دیگر مانند نارسایی کبد در دراز مدت از پیامدهای جدی این تداخل دارویی هستند. در این شرایط افراد باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا حتما از متخصص کمک بگیرند.

نشانه های تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

عوارض تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

مسمومیت دارویی با این دارو و یا تداخل دارویی استامینوفن با قرص اعصاب در صورت خوردن 7.5 گرم از این دارو در طول 24 ساعت خود را نشان می‌دهد. نشانه های اولیه این حالت حالت تهوع و استفراغ است که با درد و حساسیت ناحیه زیر دنده آغاز می‌شود. این نشانه ها تشدید شده و در نهایت منجر به نارسایی کبدی می‌گردد. از این رو افراد باید هرچه سریعتر از متخصص کمک بگیرند. به طور کلی حتی در طول فرایند درمان نیز هر زمان که فرد احساس کند در حال تجربه علائمی غیرعادی است؛ باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کند.

عوارض جانبی جدی

برخی از پیامدهای جدی که در این زمان بروز می‌کنند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

زرد شدن پوست و چشم

درد در ناحیه کمر

بثورات جدی

زیاد شدن آنزیم های کبدی

لکه های سفید و یا زخم بر روی لب و دهان

پیامدهای خونی جدی

تداخلات دارویی استامینوفن با داروهای دیگر

علاوه داروهای اعصاب استامینوفن با برخی دیگر از داروها نیز تداخل دارویی دارد. داروهای ضدانعقادی مانند کومارینی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و همچنین مصرف الکل به همراه استامینوفن نیز همگی بسیار خطرناک هستند.

جلوگیری از تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

برای جلوگیری از تداخل استامینوفن با قرص اعصاب راه های مختلفی وجود دارد. در واقع بهتر است افراد قبل از انجام هر اقدامی در این زمینه، در ابتدا از انجام آن پیشگیری نمایند. در این قسمت به توضیح برخی از این راه ها می‌پردازیم.

📌کمک گرفتن از متخصص

در ابتدا باید در مورد تداخل استامینوفن با قرص اعصاب با درمانگر خود صادق باشید. این بدان معناست که قبل از تجویز و یا مصرف هرگونه قرص اعصابی در این مورد با پزشک خود صحبت کرده و چیزی را از قلم نیدازید. برای مثال برخی تصور می‌کنند که خوردن استامینوفن اهمیتی ندارد که آن را به متخصص خود بگویند. اما همین موضوع می‌تواند برایشان دردسرساز شود. حتی در مورد قطع مصرف آن نیز باید مشورت بگیرند.

📌مصرف دوز دقیق

گاهی تداخل استامینوفن با قرص اعصاب به دلیل رعایت نکردن دوز مصرفی این دو دارو است. از این رو زمانی که افراد از دستورات پزشک خود پیروی کرده و دوز دقیق را مصرف نمایند؛ کمتر احتمال دارد که دچار مسمومیت و یا مشکلات دیگر گردند. برای مثال دوز خوراکی مناسب برای افراد عادی 350 میلی گرم تا 1 گرم در یک روز است. دوز وریدی در وزن کمتر از 50 کیلوگرم بین 750 میلی گرم تا 3.57 گرم در یک روز می‌باشد. برای استفاده از شیاف استامینوفن نیز افراد باید در هر روز بین 325 تا 650 میلی گرم استفاده نمایند.

فراموش نکنید این دوزها برای بزرگسالانی است که از وضعیت طبیعی برخوردار هستند. اما به طور کلی در هر شرایطی افراد باید قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کرده و طبق دستور او پیش روند.

موارد احتیاط در مورد تداخل استامینوفن با قرص اعصاب

مواردی در مورد تداخل استامینوفن با قرص اعصاب وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها و یا حتی اطلاع احتمال بروز پیامدهای جدی کمتر می‌شود. برای اطلاع از شرایط مصرف دارو در بارداری کلیک کنید.

به طور کلی افراد در صورت سومصرف الکل یا بیماری های شدید کبد و کلیه نباید از استامینوفن استفاده نمایند.

مصرف استامینوفن نتایج برخی از آزمایش ها را تغییر می‎دهد. از این رو باید از چند روز قبل از آزمایش از این دارو و مشتقات آن استفاده نکنید.

مصرف این دارو با الکل و ماری جوانا اصلا توصیه نمی‌شود.

از طرفی در حین بارداری و شیردهی نیز نباید از استامینوفن و یا داروهای اعصاب استفاده نمود.

سخن پایانی

به طور کلی تداخل استامینوفن و قرص اعصاب موضوعی جدی است که بسیاری از افراد به دلیل اهمیت ندادن به آن دچار مشکلات زیادی می‌شوند. از این رو باید قبل از مصرف قرص های اعصاب حتما در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با متخصص مربوطه صحبت کرده و او را در جریان قرار دهید. همچنین اقدام خودسرانه ای در این مورد انجام نداده و در این زمینه اطلاعاتی کسب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تداخل استامینوفن با قرص اعصاب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره