سلامت نوزادنوزاد

ماساژ نوزاد | 8 فایده ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد یکی از روش های پر فایده برای آرام کردن نوزاد است. نوزادانی که ماساژ دریافت می‌کنند؛ احساس آرامش و راحتی را تجربه خواهند کرد. به دلیل اینکه بدن نوزادان با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل نوع ماساژ دادن آنها با یکدیگر متفاوت است. مثلا کودکانی که دچار رفلاکس معده هستند، نباید ماساژ شکم دریافت کنند. بنابراین برای این کار حتما باید از پزشک راهنمایی بگیرید تا دچار اشتباه در روند ماساژ ‌نوزاد نشوید. برای آگاهی از نحوه ماساژ کودک؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماساژ نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ماساژ نوزاد چیست؟

ماساژ نوزاد چیست؟

یکی از روش هایی که به کودک آرامش می‌رساند؛ ماساژ است. نوازش و نرمش دادن کودک کودک را به حالت خلسه و رهایی دعوت می‌کند. زمانی که کودک ماساژ را از دستان پدر و مادر دریافت می‌کند؛ ابراز محبت و علاقه را نیز دریافت می‌کند. ماساژ نوزاد شرایطی مانند خواب راحت، تقویت ماهیچه ها، رفع مشکلات معده، افزایش قد و … به همراه دارد.

حتی کودکانی که ماساژ دریافت می‎‌کنند؛ احساس امنیت بیشتری را به نسبت کودکان دیگر دریافت می‌کند. به خاطر داشته باشید که ماساژ ‌نوزاد مراحل مخصوصی دارد و به صورت سر خود و بدون آگاهی نباید بدن کودک را نوازش کرد. در این مقاله به طور کل راجع به ماساژ نوزاد صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فواید ماساژ نوزاد

فواید ماساژ نوزاد

همانطور که در مقدمه اشاره کرده ایم؛ ماساژ نوزاد فواید بسیار زیادی دارد که باعث آرامش کلی نوزاد می‌شود. این فواید در زمینه های مختلف روحی و جسمانی قرار دارد که در این بخش مقاله آنها را توضیح داده ایم.

افزایش قدرت ماهیچه ها

ماهیچه های کودکان منعطف است و با کمک ماساژ می‌توان این ماهیچه را قوی کرد. در واقع با کمک نوازش اصولی می‌توانید به شکل دهی سریع تر و تقویت استخوان و ماهیچه کمک کنید. ماساژ نوزاد برای تقویت ماهیچه ها باید اصولی باشد و زیاده روی در آن سبب بروز مشکل خواهد شد.

افزایش کیفیت خواب | ماساژ نوزاد

از دیگر فواید ماساژ نوزاد، افزایش کیفیت خواب است. الگوی خواب نوزاد و کودک به واسطه آرامش تنظیم می‌شود. به همین جهت زمانی که سیستم بدنی کودک به آرامش برسد؛ نیاز به استراحت را تشخیص می‌دهد و به خواب آرام می‌رود. البته که با کمک ماساژ مشکلات معده و درد عضلانی کاهش می‌یابد؛ در نهایت خواب راحت تر می‌شود.

کودکانی که ماساژ دریافت می‌کنند، به راحتی می‌توانند بخوابند و آرامش خوبی داشته باشند. در برخی از کودکان مشکل نخوابیدن به دلیل درد عضلات است که با ماساژ اصولی محل مورد نظر، می‌توانید به خواب راحت کودک و کاهش درد آن کمک کنید.

سهولت جریان خون

ماساژ نوزاد به گردش خون نیز کمک می‌کند. کودکانی که ماساژ دریافت می‌کنند؛ گردش خون در بدن آنها افزایش می‌یابد؛ درد های بدنی او تسکین می‌یابد و گردش خون زیر پوست به کودک رنگ و رخسار می‌دهد.

تقویت دستگاه گوارش

یکی از فواید ماساژ نوزاد؛ تقویت دستگاه گوارش است. زمانی که کودک را نوازش می‌کنید؛ باید از مشکلات گوارشی او مطلع باشید. مثلا کودکانی که به رفلاکس معده دچار هستند، ماساژ شکم برای او مضر است. اما کودکانی که از مشکلات این چنینی برخوردار نیستند؛ با کمک ماساژ معده می‌توانید به هضم درست غذای کودک کمک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

رشد مناسب قدی

یکی از فواید ماساژ نوزاد؛ رشد و افزایش قد کودک است. با کمک ماساژ می‌توانید ماهیچه ها و مفاصل بدن کودک را تقویت کنید. در نهایت نوازش و ماساژ کودک می‌تواند باعث افزایش قد شود. در صورتی که ماساژ مستمر باشد؛ افزایش قد صورت خواهد گرفت.

احساس امنیت

ماساژ نوزاد احساس امنیت را با خود به همراه می‌آورد. زمانی که والدین نوزاد را ماساژ می‌دهند؛ تماس فیزیکی برقرار می‌شود که منجلب به آرامش و احساس امنیت کودک می‌شود.

رشد وزنی نوزاد

زمانی که با ماساژ نوزاد مشکلات معده بر طرف شد و خواب راحت صورت گرفت، وزن کودک نیز افزایش می‌یابد. در واقع این شرایط با کمک عملکرد صحیح دستگاه گوارش صورت می‌گیرد و وزن به مرور زمان بهبود می‌یابد.

مراحل ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد اصول و مراحل مخصوص به خود دارد. زمانی که قصد دارید کودک خود را نوازش کنید؛ باید از قسمت زیر گردن شروع کنید. در این بخش مراحل را به تربیت برای شما گزارش کرده ایم.

? در مرحله اول دست ها را روی قفسه سینه قرار دهید. و با کمک انگشتان شست، حرکات ملایم دایره انجام دهید. اطراف استخوان قفسه سینه کودک و زیر گردن او را ماساژ دهید و به آرامی به سمت قفسه سینه حرکت کنید.

? در مرحله دوم ماساژ دست را آغاز کنید. از بخش مچ دست شروع کنید و تا زیر بغل نوزاد را با آرامش نوازش کنید. در این مرحله باید هر کدام از دست ها، انگشتان و مفاصل را به آرامی ماساژ دهید.

?در مرحله سوم، شکم نوزاد را از بخش بالای ناف با حرکات دایره ای در جهت عقربه ساعت ماساژ دهید.

? در مرحله چهارم زمان ماساژ پاهای نوزاد فرا رسیده است. پاهای نوزاد را به آرامی تا کشاله ران او ماساژ دهید. با سر انگشت های خود، پاهای نوزاد را لمس کنید و به وسیله حرکت طولی، کف پاهای او را لمس کنید.

? مرحله پنجم به کمک کف دستان خود، حرکات دایره وار به کمر کودک وارد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

ماساژ نوزاد بدون وقفه، باعث آرامش و احساس امنیت در نوزاد می‌شود. برای اینکه کودک این احساسات خوشایند را تجربه کند؛ تا پایان ماساژ نباید بی هیچ بهانه ای نوازش را قطع کنید. به خاطر داشته باشید که فشار دست به نوزاد وارد نکنید و همچنین حرکات را از ناحیه قلب دور کنید. در کنار آرامش بخشیدن به نوزاد؛ حواستان به نحوه تربیت او نیز باشد. برای اطلاع از اصول تربیتی، از روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماساژ نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره