اختلالات روانیاضطراب و استرسخانواده

استرس مادرانه | کنترل و مدیریت نگرانی های مادران

استرس مادرانه عملکرد بسیاری از مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همه والدین در مورد فرزندان خود نگران هستند. اما این موضوع در مادران بیشتر بروز می‌کند. این اضطراب از مسائل مختلفی ناشی شده و در حد معمول طبیعی است. اما در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی میان فرزند و مادر می‌گردد و یا به خود مادر آسیب های زیادی را وارد می‌کند. از همین رو مادران باید در کنار محافظت از فرزندان خود، خونسردی و آرامش خود را نیز حفظ کنند. برخی از مادران بعد از تولد فرزند خود کاملا از خود غافل شده و همه حواس خود را به کودک اختصاص می‌دهند. اما اینکار درست نبوده و پیامدهایی برای خانواده ایجاد می‌کند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس مادرانه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

استرس مادرانه

طبیعی است که تربیت و بزرگ کردن فرزندان برای مادر استرس و فشار روانی ایجاد کند. اما گاهی این استرس مادرانه بیش از حد شده و آسیب هایی را به رابطه مادر فرزندان می‌زند. البته همواره خطرات زیادی برای فرزندان در کمین است. اما بعد از مدتی آنها وارد جامعه شده خود مسئولیت پذیری و محافظت از خود را می‌آموزند.

این بدان معنا نیست که فرزندان را به حال خود رها کنید. بلکه وقتی مادران آموزه های زندگی را به فرزندان خود بیاموزند و تجربیات خود را با آنها در میان بگذارند دیگر جای نگرانی وجود ندارد. در واقع باید آنان را از خطرات راه آگاه کرد و به آنها هشدار داد. اما در نهایت تصمیم گیری با آنهاست. برای جلوگیری از خسته شدن از مادری کلیک کنید.

علل استرس مادرانه

علل استرس مادرانه

برخی از عوامل بیشتر موجب استرس مادرانه بیشتر می‌شوند. در واقع این موضوعات میان همه مادران مشترک هستند. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم.

زمان

در برخی از موارد این فشار زمانی است که منجر به استرس مادرانه می‌گردد. در واقع مادران در کنار تربیت فرزندان باید به مسئولیت های دیگر خود نیز رسیدگی کنند و این مورد فشار زیادی را به آنها وارد می‌کند. برخی از مادران معتقدند که 24 ساعت برای رسیدگی به کارهایشان، کافی نیست.

رابطه با همسر و نقش های مختلف

از طرفی گاهی مادران به قدری غرق در وظایف مربوط به فرزندان خود می‌شوند که نقش های دیگر خود را فراموش کرده و یا آنها را در اولویت دوم قرار می‌دهند. مادر، همسر نیز هست و یا خود فرزند فرد دیگری محسوب می‌شود. همه این نقش ها مسئولیت هایی برای فرد ایجاد می‌کند که علاوه بر استرس مادرانه، اضطراب های دیگری را نیز به همراه دارد.

عدم اعتماد به نفس و احساس شک

یکی دیگر از دلایل استرس مادرانه، عدم اعتماد به نفس مادران در مورد عملکردشان و شک داشتن به خود است. آنها تصور می‌کنند که هر چه تلاش کنند و کافی نیست و خوب نیستند. اما نباید فراموش کنند زندگی آنها به وظیفه مادری خلاصه نشده و باید به فکر خود نیز باشند.

تنهایی

طبیعی است که والدین از تنها ماندن بترسند. ازطرفی مادرانی که به تنهایی فرزندان خود را بزرگ می‌کنند نیز، بیشتر دچار استرس مادرانه می‌شوند. آنها همواره از این موضوع ترسیده و سعی در پنهان کردن و یا حتی فرار کردن از آن دارند.

مسائل مالی

مسائل مالی نیز منجر به استرس مادرانه می‌گردد. به هر حال آنها برای مراقبت و یا بزرگ کردن فرزندان خود به پول نیاز داشته و مجبورند در بیرون خانه مدت زمان زیادی را کار کرده و یا از این بابت به به همسران خود وابسته باشند. در نظر گرفتن این موضوع آنها را دچار اضطراب می‌کند.

غریزه مادری

از طرفی غریزه مادری با استرس مادرانه همراه است. برخی معتقدند که به طور کلی داشتن این احساس اجتناب ناپذیر است. از زمانی که افراد بچه دار می‌شوند؛ تا پایان عمر نگران فرزندان خود هستند. این موضوع حتی گاهی برایشان خوشایند است.

نشانه های استرس مادرانه

بروز استرس مادرانه نیز با نشانه هایی همراه است. در واقع فرزندان با مشاهده این علائم متوجه این موضوع شده و باید در این مورد کاری کنند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های مادر افسرده کلیک کنید.

بی قراری در صورت نبود فرزند

کنترلگری و پیگیری بیش از حد

تنها نگذاشتن فرزندان

بروز مشکلات جسمانی در مادران در اثر تجربه این فشار مانند سردرد

خستگی روانی و جسمانی

کنترل و مدیریت نگرانی های مادران

مقابله با استرس مادرانه

البته برای کنترل و یا حتی پیشگیری از استرس مادرانه نیز راه هایی وجود دارد. فراموش نکنید که اگر نتوانید این موضوع را مدیریت کنید؛ پیامدهای زیادی برای اعضای خانواده ایجاد می‌شود.

مراقبه و تمرین تنفس

در حین تجربه استرس مادرانه افراد باید قادر باشند تا به درستی نفس بکشند و نشانه های جسمانی خود را کنترل کنند. اینکار نیاز به تمرین و یادگیری مهارت دارد. مراقبه یکی از راه هایی است که منجر به آرامسازی بدن شده و همچنین تمرینانی برای تنفس دارد.

ورزش منظم

ورزش کردن نیز تا حد زیادی برای کاهش استرس مادرانه موثر است. مادران با اینکار نه تنها به سلامت جسمانی خود اهمیت داده، بلکه فشار روانی خود را نیز کمتر می‌کنند. این موضوع حس خوبی را در آنها ایجاد کرده و همچنین این موضوع به فرزندان نیز منتقل می‌گردد.

خنده درمانی

فراموش نکنید که خنده تاثیر بسیاری زیادی در کاهش استرس مادرانه دارد. مادران را وادار کنید تا بخندند و یا در اینکار با آنها همراهی کنید. افرادی که زیاد نمی‌خندند بیشتر در معرض افسردگی و مشکلات روانی بوده و حتی این احساسات منفی را به دیگران نیز منتقل می‌کنند.

ایجاد تنوع

گاهی ایجاد تنوع یکی از بهترین راه های کاهش استرس مادرانه است. این تنوع می‌تواند در مورد ظاهر خود مادر و یا محیط اطراف او باشد. با اینکه معتقدند که وقتی برای اینکار ندارند؛ اما بهتر است با آنها در این مورد همراهی کرده و به آنها کمک کنید.

معاشرت با دیگران

همچنین برای کاهش استرس مادرانه، بیشتر با دیگران معاشرت کرده و دوستانی جدید پیدا کنید. در واقع علاوه بر نقش هایی که در خانه و خانواده دارید؛ از لحاظ اجتماعی نیز فعال بوده و مستقل باشید. برخی خود را به خاطر فرزندان محدود کرده و با افراد کمی در ارتباط هستند. اما این بعد از مدتی خسته کننده شده و افراد را دلسرد می‌کند.

وقت گذرانی والدین با یکدیگر

در مورد استرس مادرانه ، مردان نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع پدر و مادر باید با وجود فرزندان ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کرده و هر دو در مورد فرزند پروری و مسائل دیگر مشارکت کنند. همچنین با یکدیگر زمان بیشتری را گذارنده و به یکدیگر محبت کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که در ابتدا کنترل استرس مادرانه کمی دشوار است. مخصوصا برای مادرانی که به ای وضعیت عادت کرده اند. اما به مرور این احساسات منفی کاهش پیدا کرده و افراد می‌توانند ارتباط بهتری با فرزند خود و حتی دیگران داشته باشند. علاوه بر روش هایی در بالا ذکر شد؛ مادران حتما باید در این مورد از یک روانشناس نیز کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس مادرانه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره