دسته‌بندی نشده

هرزه خواری (پیکا) | نشانه ها و درمان هرزه خواری

هرزه خواری یا پیکا به اختلالی گفته می‌شود که فرد در آن تمایل به خوردن موادی غیرخوراکی را داشته باشد. این موضوع به دلایل مختلفی بروز کرده و باعث بروز پیامدهای مختلفی برای بدن می‌شود. شاید خوردن موادی مانند گچ، خاک، رنگ و… برای همه عجیب حتی غیرممکن باشد. اما برخی از افراد به شدن برای خوردن آنها میل و ولع داشته و به صورت مداوم اینکار را می‌کنند. طبیعی است که در بیشتر موارد شاهد بروز این رفتار به صورت موقتی در میان افراد باشیم. مثلا شخصی که باردار است؛ احتمالا بعد از این دوران دیگر میلی برای خوردن این مواد ندارد. اما گاهی این اختلال همیشگی است و فرد مدام در حال خوردن این مواد است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هرزه خواری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هرزه خواری

پایکا کلمه ای لاتین بوده و به معنی پرنده ای است همه چیز را می‌خورد. به همین دلیل نام این اختلال را پیکا یا هرزه خواری نام گذاری کرده اند. این مورد یکی از اختلالات روانی بوده که در دسته اختلالات خوردن جای می‌گیرد. همچنین در چنین شرایطی افراد مایل به خوردن موادی هستند که هیچ ارزش غذایی نداشته و در واقع اصلا خوراکی محسوب نمی‌شوند. برخی این اختلال را با خوردن موادغذایی مضر مانند نوشابه و… اشتباه می‌گیرند.

اما تاثیری که خوردن این مواد بر بدن دارند با خوردن مواد غذایی مضر یکسان نبوده و باعث بروز پیامدهای بدتری برای افراد می‌گردد. افراد مبتلا به اختلالات رشدی و روانی برای مدت زمان طولانی تری به این اختلال مبتلا می‌شوند. برای اطلاع از علل ابتلا به اختلال ناخن خوردن کلیک کنید.

علائم و نشانه های هرزه خواری

در ابتدا باید مشخص کنیم که خوردن چه موادی دقیقا هرزه خواری محسوب می‌شوند! این افراد معمولا در حال خوردن خاک، شن و سنگریزه، یخ، چسب، مداد شمعی، تراشه های رنگ، مو، پارچه، خاکستر سیگار، فلزات و… مشاهده می‌شوند. از طرفی با خوردن چنین موادی بروز یک سری از علائم جسمانی در آنها طبیعی و شایع است. برخی از این علائم شامل مواد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با اختلال پرخوری عصبی کلیک کنید.

اسهال و یبوست

حالت تهوع

معده درد

ابتلا به انگل و عفونت کرم

مسمومیت

معده درد

درد در ناحیه شکم

همچنین باید این نکته را نیز در نظر گرفت که برخی از افراد مبتلا به هرزه خواری، در کنار این مواد از مواد خوراکی و غذایی هم به صورت طبیعی استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر تنها از همین وسایل به عنوان خوراک استفاده کرده؛ به همین دلیل بعد از مدتی به سوتغذیه نیز مبتلا می‌شوند.

علل بروز هرزه خواری

علل بروز هرزه خواری

هرزه خواری در افراد مختلف، به دلایل متفاوتی بروز می‌کند. همچنین نمی‌توان برای آن، علت دقیقی مشخص کرد. در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم.

🟥سن

طبیعی است که کودکان زیر 18 ماهگی هیچ درکی از مواد خوراکی نداشته و نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند. همچنین آنها تمایل دارند که همه چیز با خوردن امتحان کنند. مرحله ای که فروید آن را دهانی نامگذاری کرد. اما به اگر این موضوع با بزرگ شدن نوزاد نیز ادامه یابد؛ دیگر تحت تاثیر سن نبوده  و افراد باید به شکل دیگری برای از بین بردن آن اقدام کنند. برای اطلاع از نشانه های اختلال نشخوار کودک کلیک کنید.

🟧رژیم غذایی غیراصولی

افرادی که از رژیم غذایی نامناسب و غیراستاندارد استفاده می‌کنند نیز احتمالا به هرزه خواری مبتلا می‌گردند. برخی از افرادی که متخصص نیستند؛ خوردن موادی را پیشنهاد می‌کنند که عجیب بوده و اصلا خوراکی محسوب نمی‌شوند. به همین دلیل فرد بعد از مدتی به چنین اختلالی مبتلا می‌گردد.

🟨اختلالات روانی یا جسمی

در اثر ابتلا به اختلالات روانی، افرادی که ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست می‌دهند؛ دیگر قادر به تشخیص مواد خوراکی از غیرخوراکی نیستند. به همین دلیل شروع به هرزه خواری می‌کنند. همچنین ابتلا به برخی از مشکلات جسمانی دیگر مانند کم خونی و یا سوتغذیه و همچنین افرادی که بدن آنها دچار کمبود روی و کلسیم است نیز، به چنین مشکلی دچار می‌گردند.

🟩شرایط فرهنگی

این موضوع تحت تاثیر عادات غذایی جامعه و اطرافیان نیز قرار می‌گیرد. برای مثال در برخی از آیین ها خوردن موادی مثل خاک، بسیار رایج است. به همین دلیل در پیدا کردن ریشه هرزه خواری باید مسائل فرهنگی را نیز مورد بررسی قرار داد.

🟦بارداری

از طرفی در دوران بارداری نیز برخی از زنان هوس های عجیبی می‌کنند. این موضوع تحت تاثیر کمبود برخی از مواد معدنی در بدن نیز هست. برای مثال آنها بسیار میل به خوردن خاک و یا یخ دارند و حتی با بوییدن خاک نیز این میل در آنها به وجود می‌آید.

انواع هرزه خواری

هرزه خواری نیز انواع مختلفی دارد. در یکی از انواع آن افراد مخصوصا خانم هایی که باردار هستند؛ میل شدیدی به خوردن موادی قندی و نشاسته ای دارند. از طرفی برخی دیگر میل به خوردن گچ و خاک دارند که ژئوفاژی نام دارد و در کودکان و زنان باردار بیشتر دیده می‌شود. همچنین خوردن یخ نیز یکی دیگر از انواع این اختلال محسوب می‌شود.

شیوع هرزه خواری در میان کودکان اتیسم

همانطور که گفته شد؛ افرادی که تحت تاثیر اختلالات روانی ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهند؛ بیشتر دچار هرزه خواری می‌گردند. این موضوع در مورد کودکان اتیسم نیز صدق می‌کند. چرا که آنها قادر به تشخصی مواد غذایی از مواد غیرخوراکی نیستند همچنین به طور ژنتیکی نیز مبتلا به کمبود برخی از مواد مغذی مانند آهن و روی هستند. کودکان مبتلا به اتیسم، بیشتر از سایرین مبتلا به این اختلال می‌گردند؛ چرا که نمی‌توانند ارتباط سازنده ای با دیگران گرفته و همچنین از لحاظ رفتاری و غذایی نیز مانند همسالان خود نیستند.

پیامدهای ابتلا به هرزه خواری

طبیعی است که داشتن چنین رژیم غذایی پیامدهای زیادی داشته و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. چنین افرادی تحت تاثیر مواد غیرخوراکی، دچار انسداد روده و یا زخم معده می‌گردند. همچنین در دوران بارداری به جنین خود نیز آسیب زده و مانع از رشد او به صورت طبیعی می‌شوند. نارسایی کبد، مسمویت و حتی خفگی، از دیگر عوارض جانبی این اختلال هستند.

پیشگیری از ابتلا به هرزه خواری

به دلیل اینکه این اختلال به صورت کاملا ناگهانی اتفاق می‌افتد؛ نمی‌توان به طور دقیق از آن پیشگیری کرد. اما به هر حال بهتر است مادران دقت بیشتری بر رژیم غذایی فرزندان خود داشته باشند و همچنین رفتارهای آنان را زیر نظر بگیرند. از طرفی اطرافیان زنان باردار نیز، در این مورد با آنها صحبت کرده و نکاتی را به آنها یادآور شوند.

تشخیص هرزه خواری

برای تشخیص دقیق هرزه خواری و همچنین شروع فرایند درمان، در ابتدا باید افراد به متخصص تغذیه مراجعه کنند. پزشک در ابتدا اطلاعاتی را به صورت شفاهی در مورد رژیم غذایی و همچنین سابقه و خانوادگی از او پرسیده و در قدم بعدی از آزمایشات خون، آزمایش ادرار و مدفوع، آزمایش ارزیابی سرب، ارزیابی وزن، تصویربرداری از بدن و… استفاده می‌کند. همچنین روش های درمانی مختلفی نیز برای این اختلال وجود دارند.

درمان هرزه خواری

درمان هرزه خواری

برای درمان اختلال هرزه خواری، افراد باید درمان های روانشناختی و دارویی را به طور همزمان پیش ببرند. چرا که ابتلا به این اختلال تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل روانشناختی است. متخصص معمولا داروهایی را برای درمان مشکلات گوارشی تجویز کرده و همچنین از آنتی بیوتیک و مکمل های غذایی نیز استفاده می‌کند. از طرفی فرد باید با مراجعه به روانشناس و با کمک روش های رفتاری و شناختی میل خود را برای خوردن چنین موادی کنترل کنند.

سخن پایانی

از آنجایی که هرزه خواری می‌تواند آثار غیرقابل بازگشتی بر بدن داشته باشد؛ به همین دلیل افراد باید در صورت مشاهده نشانه های آن سریعا در این زمینه اقدام کنند. چنین فردی نه تنها به خود آسیب می‌زند؛ بلکه در صورت بارداری، فرزند خود را نیز دچار مشکلاتی می‌کند. بهتر است در این زمینه به افراد اطلاعات کافی داده و یا در غیر این صورت، از یک روانشناس برای درمان این مشکل کمک بگیریم. بهتر است اشیا و عوامل محرک را از دسترس خارج کرده و همچنین فرد را برای درمان تشویق کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه هرزه خواری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره