ارتباط نوجوان با والدین و همسالاننوجوان

اشتباهات نوجوان (نحوه برخورد با نوجوانان خطاکار)

اشتباهات نوجوان تا حدی طبیعی هستند. در واقع در این سنین جوانان باید آزمون و خطا کرده تا شخصیت آنها به طور کامل شکل گیرد. این سنین برای آنها حساس بوده و احتمالا مسائل زیادی را تجربه می‌کنند. حتی بسیاری از اشتباهات آنها عامدانه نبوده و خود آنها نیز فشار زیادی را تحمل می‌کنند. در این زمان واکنش خانواده و اطرافیان بسیار اهمیت دارد و آنها می‌توانند تا حد زیادی نوجوان را راهنمایی کرده و به او کمک کنند. در واقع سن جوانی، سن شور و هیجان و تجربه کردن است. باید به جوانان فرصت اشتباه کردن داده شود؛ تا با جنبه های مختلفی از زندگی آشنا گردند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اشتباهات نوجوان

همه ما در دوران نوجوانی، دچار مشکلاتی شده ایم و شاید در این دوران، کاملا موفق نکرده ایم. به همین دلیل بهتر است ما نیز به نوجوان سخت نگرفته و او را محدود نکینم. البته این به معنی رها کردن نوجوان، به حال خود نیست. بلکه باید از او حمایت کرده و در شرایط مختلف به او کمک کنیم. اگر اشتباهات نوجوان، مدیریت نشوند؛ تبدیل به بحران شده، و پیامدهای زیادی به همراه دارند.

به همین دلیل اطلاع از این موضوع و همچنین یادگیری واکنش مناسب در مقابل آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه والدین و خود نوجوان، باید با یکدیگر همکاری داشته و تلاش کنند. همچنین بهتر است والدین در این مورد نگران نشوند؛ چرا که دورانی موقت بوده و به زودی برطرف می‌شود. برای اطلاع از روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

علت اشتباهات نوجوان

علت اشتباهات نوجوان

اشتباهات نوجوان، به دلایل مختلفی بروز می‌کنند. شناسایی این عوامل به والدین کمک می‌کند تا بتوانند به طور موثرتر در این زمینه اقدام کنند. برخی از این دلایل، شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های کنترل نوجوان کلیک کنید.

💠اقتضای سن

در واقع بیشتر اشتباهات نوجوان، به دلیل سن آنهاست. از زمانی که دوران بلوغ آغاز می‌شود تا زمانی که نوجوان بتوانند به شخصیتی مستقل و همچنین هویت پایدار دست یابد؛ دچار سردرگمی های زیادی شده و حتی خطاهایی را هم مرتکب می‌شود. از طرفی رشد مغز چه از لحاظ فیزیولوژی و چه از نظر شناختی، کامل نیست. به همین دلیل نمی‌توان از نوجوان انتظار رفتار بالغانه ای داشت. بهتر است خانواده با نوجوان در مورد خطرات و شرایط، صحبت کرده و به او فشار زیادی وارد نکنند.

💠تاثیر همسالان

یکی دیگر از دلایل اشتباهات نوجوان، تاثیر همسالان و اطرافیان است. به طور کلی دیگران تاثیر زیادی در رفتارهای و نوع نگرش ما دارند. این موضوع در دوران جوانی تشدید می‌شود؛ چرا که نوجوان به دنبال کسب تایید دیگران نیز هست. در واقع آنها برای کسب رضایت دوستان خود، یعضی از رفتارها را از خود نشان می‌دهند. برای مثال دلیل اعتیاد در این سن، در بیشتر موراد دوستان نوجوان هستند.

💠نداشتن تجربه کافی

طبیعی است که نوجوان در زمینه های مختلف، تجربه کافی نداشته و از نحوه برخورد و واکنش درست در مقابل موقعیت ها اطلاعی ندارند. تجربه زندگی به مرور زمان کسب می‌شود و همچنین وقتی افراد در موقعیت ها و شرایط جدید حضور پیدا کنند؛ می‌توانند این مهارت ها کسب نمایند.

💠عدم علاقه آنها به شنیدن نصیحت

گاهی اشتباهات نوجوان، به دلیل گوش نکردن آنها به حرف های خانواده و دیگران است. خانواده همواره سعی دارد تا تجربیات خود را در اختیار فرزند خود قرار دهند. اما نوجوانان، علاقه ای به شنیدن نصیحت ها ندارند و مایل اند که همه چیز را خودشان تجربه کنند. اما تجربه همه چیز به تنهایی، ممکن نیست و یا پیامدهای بدی به همراه دارد.

شایع ترین اشتباهات نوجوان

به طور کلی برخی رفتارها میان همه نوجوان ها مشترک هستند. آنها به انجام آنها مایل هستند و یا حتی در این مورد اقدام می‌کنند. رفتارهای پرخطری مثل آسیب زدن به خود یا دیگران، فرار از مدرسه، مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر، رانندگی با سرعت و… همگی از رفتارهایی هستند که بسیاری از نوجوانان آنها را انجام می‌دهند. روابط اشتباهی که در این سنین آغاز می‌شود و یا استفاده بیش از حد از فضای مجازی، تقلید از دیگر همسالان و همچنین مشکلات رفتاری از دیگر موضاعاتی هستند؛ نوجوانان در این سنین با آنها درگیر می‌شوند.

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوان

اطلاع از رفتارهای اشتباه و همچنین دلایل بروز اشتباهات نوجوان، در مورد اقدامات پیشگیرانه بسیار موثر هستند. در این مورد روش های مختلفی وجود دارند که والدین باید از آنها اطلاع یافته و با توجه به شرایط نوجوان، آنها را به کار گیرند. برای آشنایی با راه های درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

🔶حفظ خونسردی و آرامش

در قدم اول والدین باید در مواجهه با اشتباهات نوجوان، خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش با او برخورد کنند. واکنش های افراطی و شدید، نوجوان را بیشتر تحریک می‌کند. در واقع نوجوانان در این حالت، لجبازی کرده و رفتار خود را دوباره تکرار می‌کنند. در صورتی که این اولین باری است که نوجوان اشتباهی را مرتکب می‌شود؛ بهتر است تنها این موضوع را به او گوشزد کرده و در این مورد با او صحبت کنید. همچنین حرف های تو را نیز شنیده و انعطاف پذیر باشید.

🔶صمیمی تر شدن با آنها

به طور کلی وقتی نوجوان با شما به عنوان والدین، احساس صمیمیت کند؛ بسیاری از رفتارها را از خود نشان نداده و یا حتی با شما صحبت می‌کند. بهتر است نوجوانان با والدین خود احساس صمیمیت و نزدیکی کرده و بتوانند در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنند. حتی این حالت باعث پیشگیری از بسیاری از اشتباهات نوجوان نیز می‌گردد. البته این به معنی ورود به حریم خصوصی او و مطلع شدن از مسائل مختلف نیست. بلکه او باید خود در مورد مشکلاتش با شما صحبت کند.

🔶کمک گرفتن از روانشناس

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه اشتباهات نوجوان، کمک گرفتن از روانشناس است. با اینکه احتمالا نوجوان، تمایلی به مراجعه و یا حتی بیان کردن مشکلاتش با روانشناس نداشته باشد. اما روانشناس می‌تواند به والدین نیز در زمینه برخورد با نوجوان، کمک کند. گاهی هم نوجوان و هم خانواده او باید از متخصص کمک بگیرند. مشاور نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد.

پیامدهای واکنش شدید نسبت به اشتباهات نوجوان

پیامدهای اشتباهات نوجوان

گاهی والدین از نحوه واکنش صحیح نسبت به اشتباهات نوجوان آگاه نبوده و رفتارهای نادرستی از خود نشان می‌دهند که نه تنها از بروز مشکلات جلوگیری نکرده؛ بلکه عوارض بیشتری نیز ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی غرور نوجوان جریحه دار شده؛ اعتماد به نفس او نیز بسیار کاهش می‌یابد و اراده خود را از دست می‌دهد.

وقتی نوجوان به خاطر هر رفتاری سرزنش می‌شود؛ دیگر قدرت انجام هیچ کاری را نداشته و به خانواده خود وابسته می‌شود. همچنین گاهی به طور کامل به صورت برعکس عمل کرده و دچار اشتباهات بیشتری می‌شود. اما در این حالت از عواقب آن مطلع است. برای جلوگیری از بروز دروغگویی نوجوان کلیک کنید.

سخن پایانی

به طور کلی بسیاری از اشتباهات نوجوان ناشی از تمایل به مستقل شدن و همچنین ورود به دنیای بزرگسالی است. اما این تنها هیجانی گذرا است و اگر کنترل نشود؛ مشکلات زیادی را به بار می‌آورد. والدین در این زمان نقش مهمی ایفا می‌کنند. آنها باید با همکاری یکدیگر و حتی کمک گرفتن از متخصص، به نوجوان کمک کرده و او را راهنمایی کنند. همچنین در شرایط مختلف از او حمایت کرده و از دلایل رفتارهای مختلف او اطلاع یابند. کمک گرفتن از روانشناس در این شرایط، بسیار موثر بوده و از بروز مشکلات بیشتر، جلوگیری می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره