اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

عقده یونس | درمان عقده یونس در روانشناسی

عقده یونس یکی از عقده های روانی در حوزه روانشناسی است که بر اساس داستان حضرت یونس نامگذاری شده است. به طور کلی عقده های روانی یکی از عوامل تعیین کننده در رفتار ما هستند. چگونگی شکل گیری این عقده ها و همچنین تداوم آنها در رفتارما باعث خودشناسی بیشتر و همچنین حل بسیاری از مشکلات می‌شود. این عقده را مازلو مطرح کرده و آن را با سلسله مراتب نیازهای خود مرتبط می‌کند. عقده یونس به طور کلی به معنای ترس از موفقیت است. با اینکه همه افراد تمایل به پیشرفت و موفقیت دارند اما همزمان از آن نیز هراسیده و به همین دلیل بسیاری از کارها را حتی آغاز هم نمی‌کنند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده یونس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

عقده یونس

بر اساس شواهد تاریخی، وقتی حضرت یونس در حال دعوت مردم به یکتاپرستی بود؛ با مخالفت های زیادی روبرو شد. به همین دلیل شهر را ترک کرده و به اذن خدا ماهی غول پیکیری او را می‌بلعد. او در تمام این مدت که در شکم ماهی بوده است؛ به این موضوع اندیشیده و از خداوند طلب بخشش می‌کند.

بعد از مدتی ماهی، حضرت یونس را به ساحل رسانده و او دوباره به شهر برمی‌گردد. اما اینبار با موضوعی روبرو می‌شود که از لحاظ فکری او را درگیر می‌کند. مازلو این شرایط را ترس بنیادین از تحقق استعدادهای بالقوه خویش، در نظر گرفته و آن را به عنوان عقده یونس معرفی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با هرم نیازهای مازلو کلیک کنید

نشانه های ابتلا به عقده یونس

نشانه های عقده یونس

کسانی که مبتلا به عقده یونس هستند و یا ترس از موفقیت دارند؛ نشانه های مختلفی از خود بروز داده و رفتارهای مختلفی دارند. با شناسایی این نشانه ها می‌توان به افراد کمک کرد تا بر ترس خود غلبه کرده و پیشرفت کنند.

داشتن هدف های کوچک

افرادی که از موفقیت های بزرگ می‌ترسند؛ معمولا همواره اهداف کوچک و کوتاه مدت داشته و هیچ گاه به سراغ قدم های بزرگ نمی‌روند. با اینکه همواره باید با اقدامات کوچک و آسان شروع کرد؛ اما گاهی کل دستاورد افراد محدود به همین موضوعات شده و از هدف اصلی خود غافل می‌شوند. عقده یونس باعث می‌شود که افراد به سراغ هدف هایی بروند که سطحی هستند و چالشی برای آنها ایجاد نمی‌کند.

تعلل و کمالگرایی در عقده یونس

یکی دیگر نشانه های عقده یونس، تعلل در کارها و کمالگرایی است. چنین افرادی به طور مداوم، وظایف خود را به عقب انداخته و از شروع کردن آنها می‌ترسند. معمولا این ترس از کمالگرایی منفی افراد نشات می‌گیرند. آنها انتظار دارند تا همه چیز به درستی و به صورت کامل پیش برود؛ تا کاری را شروع کنند. اما هیچ وقت شرایط مطابق میل ما پیش نمی‌رود. به همین دلیل گاهی تنها باید شروع کرد و بعد از آن به درست کردن مسائل پرداخت.

منصرف شدن

چنین افرادی، خیلی سریع، از کاری که در حال انجام آن هستند؛ منصرف می‌شوند. آنها عقب نشینی کرده و حتی ناامید می‌شوند. از طرفی وقتی همه چیز را رها می‌کنند که در یک قدمی موفقیت بوده و دیگر انگیزه ای برای ادامه دادن ندارند. حتی در صورت شکست خوردن نیز، بهتر است کار را به صورت کامل انجام داده و زود جا نزنند.

رفتارهای مخرب در عقده های یونس

یکی دیگر از نشانه های ابتلا به عقده یونس، بروز رفتارهای مخرب برای خود است. چنین افرادی معمولا برای اینکه حواس خود را از موضوع اصلی پرت کنند؛ به سومصرف موا مخدر و الکل روی آورده و یا حتی دست به خودکشی می‌زنند. در واقع آنها این رفتارها از خود نشان می‌دهند تا عدم موفقیت شان را توجیه کنند.

چرایی ترسیدن از موفقیت

اینکه چرا افراد باید از موفقیت بترسند و یا به عقده یونس مبتلا شوند؛ سوال دیگری است که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌کند. در واقع در بسیاری از موارد این موفقیت و تعالی نیست که افراد را می‌ترساند. چرا که این مفهومی است که همه افراد به آنها علاقه دارند. بلکه ترس از اصیل نبودن و یا حتی سرخوردگی بعد از آن است که افراد را از انجام کاری باز می‌دارد.

واکنش دیگران در مورد موفقیت و همچنین از دست دادن موقعیت فعلی برای پیشرفت نیز موضوع دیگری است که باعث ترس افراد می‌گردد. اما فراموش نکنید که برای به دست آوردن هر چیزی باید چیز دیگری را از دست داد. رسیدن به موفقیت آسان نیست و قطعا راه دشواری خواهیم داشت. برای اطلاع از دلایل نگرانی از آینده کلیک کنید.

چگونگی مواجهه با عقده یونس

مواجهه با عقده یونس

راه های زیادی برای غلبه بر عقده یونس یا ترس از موفقیت وجود دارد. اما انجام این اقدامات کار راحتی نیست؛ همچنین نیاز به زمان دارد. افراد حتی می‌توانند در این زمینه از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای جلوگیری از بروز ناامیدی از زندگی کلیک کنید.

کمک گرفتن از مشاور

از آنجایی که ترسیدن از موفقیت و تلاش نکردن، کاملا جنبه روانی دارد؛ بهتر است افراد برای برطرف کردن آن از یک روانشناس کمک بگیرند. مخصوصا در مورد عقده ها که بسیار ریشه دار بوده و عوامل زیادی بر آنها موثر هستند. روانشناس در ابتدا علت این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی با ارائه راهکارهایی، افراد را از این موقعیت خارج می‌کنند.

اصلاح سبک زندگی

سبک زندگی افراد تاثیر بسیار زیادی در مورد ترس ها و اضطراب های ما دارند. به همین دلیل بهتر است عوامل محرک این موضوع را شناسایی کرده و آنها را کنترل کنیم. کنترل رژیم غذایی، و همچنین ورزش کردن، می‌تواند تا حد زیادی استرس و اضطراب افراد را کاهش دهد. افراد بهتر است از حضور در موقعیت هایی که هیجان زیادی به همراه دارند؛ دوری کرده و همچنین خود را در شرایط آرامی قرار دهند.

انجام کارهای داوطلبانه

یکی دیگر از اقدامات موثر در زمینه از بین بردن عقده یونس، انجام کارهای داوطلبانه است. در مورد کارهای داوطلبانه، افراد به دلیل اینکه به صورت خود خواسته در این فعالیت ها شرکت می‌کنند؛ فشاری را بر روی خود احساس نکرده و تلاش بیشتری هم از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل می‌تواند گام موثری در این جهت رسیدن به موفقیت باشد.

سخن پایانی

براساس هرم نیازهای مزلو، نیاز به خودشکوفایی در صدر بوده و مهم ترین نیازی است که هر فرد می‌تواند داشته باشد. اما وقتی فردی از این موضوع هراسیده ونمی‌تواند به صورت موثر در این مورد اقدام کند؛ مبتلا به عقده یونس شده و به طور کلی عملکرد خود را از دست می‌دهد. فرار کردن از این موضوع بی فایده بوده و تنها ترس ما را بیشتر می‌کند. از طرفی مواجهه با ترس های مختلف در زندگی نیز باید به صورت اصولی انجام گیرد. افراد بهتر است علل ترس خود را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آنها از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده یونس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره