خودشناسیروانشناسی فردی

دژاوو | 3 نوع دژاوو و علت آن

دژاوو یک واژه فرانسوی است که به نام آشناپنداری و حال پیش دیده نیز شناخته می‌شود. واژه دژاوو توسط روانشناس فرانسوی به نام امیل بویراک نامگذاری شده است که در کتاب روانشناسی آینده معرفی کرده‌اند. حال منظور از این واژه چیست؟ تا به حال برای شما پیش آمده که بگویید “من این صحنه را قبلا دیده بودم؟” یا رفتار و گفتار برخی از افراد برای شما آشنا می‌باشد؛ گویی که قبلا این اتفاق برای شما رخ داده است!؟

افراد مذهبی معتقد هستند که انسان قبل از تولد دنیا را یک بار مشاهده کرده است و دلیل این آشنایی، ملاقات قبلی اوست. اما نظریه های علمی معتقد هستند که دژاوو به معنای پیش بینی رد کرده است. آن را به صورت کارکرد نادرست حافظه هنگام بازخوانی تجربه توضیح داده است. نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دژاوو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دژاوو چیست؟

دژاوو چیست؟

برای 60 تا 80 درصد افراد در زندگی لحظه های آشنا اتفاق می‌افتد که به این لحظه ها، دژاوو گفته می‌شود. اغلب در سن نوجوانی تا 20 سالگی افراد با پدیده دژاوو روبرو می‌شود. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ آیا واقعا در گذشته این دوران را سپری کرده ایم؟ به طور کلی ورودی های بویایی، چشایی، بینایی، حسی و شنوایی پردازش می‌شوند و یک رویداد را ثبت می‌کنند. اگر یکی از این محرک ها ناهماهنگ به ثبت برسد؛ اطلاعات کسب شده توسط مغز علامت گذاری شده و به عنوان رویداد متفاوت ثبت می‌شود. این مساله همان دژاوو است که نظریه های روانشناسی مختلف در رابطه با آن وجود دارد. اگر شما نیز با این موضوع درگیر هستید؛ پیشنهاد می‌کنم از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

انواع دژاوو

همانطور که گفته شد؛ دژاوو به معنای “قبلا دیده‌ ‌شده” است. اغلب انسان ها این تجربه را داشته اند که حداقل یک بار دژاوو دیده باشند. این اتفاق دلایل مختلفی دارد که بر اساس نظریه صاحب نظران؛ به 3 دسته تقسیم شده است. در این بخش مقاله این 3 نوع را توضیح داده‌ایم.

➰ دژاسانتی

دژاسانتی از دیگر انواع دژاوو است. این موضوع به معنای “قبلا احساس شده” شناخته می‌شود. این موضوع اتفاق ذهنی است که هیچ جنبه پیش بینی کننده ای ندارد. دژاسانتی به ندرت در حافظه افرادی که تجربه کرده‌اند؛ می‌ماند.

➰ دژاویزیت

از دیگر انواع دژاوو، دژاویزیت است. این اتفاق کمتر رخ می‌دهد و به عنوان آشنایی غیر قابل توصیف از موقعیت جدید است. در این رویداد افراد می‌دانند که باید مسیر خود را در موقعیت جدید پیدا کنند، اما این اتفاق نباید رخ بدهد.

برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه اختلالات عصبی شناختی کلیک کنید.

➰ دژاوکو

یکی از انواع دژاوو، دژاوکو می‌باشد. دژاوکو به معنای “قبلا از سر گذرانده” می‌باشد. در این نوع، افراد جزئیات بیشتری از اتفاق را به خاطر دارند و شخص احساس می‌کند که دقیقا همین رویداد ها را تجربه کرده است و به همه آن آگاهی دارد. بیش از نیمی از افراد این رویداد را در سن 15 تا 25 سالگی تجربه کرده‌اند.

دلایل دژاوو

دلایل دژاوو

با توجه به اینکه محققان اطلاعات کافی در رابطه با این مساله کسب نکرده اند؛ اما بر اساس نظریه های مختلف، دلایل مختلفی برای بروز دژاوو وجود دارد. این اتفاق تنها چند ثانیه است و به سرعت تمام می‌شود. برای اینکه دلایل بروز این اتفاق را بدانید؛ برای شما علل آن را در این بخش مقاله توضیح داده‌ایم.

📌 عملکرد مدار مغزی

نظریه ای وجود دارد که نشان می‌دهد؛ دژاوو زمانی رخ می‌دهد که مغز انسان با نقص روبرو شده‌است. در واقع یک رویداد مانند تشنج در بیماران صرع برای شما رخ داده‌ است. در این نظریه گفته می‌شود که بخش های مغز یعنی قسمتی که خاطرات را به یاد می‌آوریم. و قسمتی که رویداد جدید ردیابی می‌شود؛ با یکدیگر فعال می‌شوند و این پدیده را به وجود می‌آورند. این نوع اختلال عملکرد مغزی، اگر به شیوه دائمی رخ دهد؛ باعث نگرانی خواهد شد.

📌 بازنگری حافظه

بر اساس نظریه ها، دژاوو، روش پردازش و یادآوری خاطرات است. یکی از روانشناسان محقق به نام کلیاری که کمک بزرگی به این نظریه کرد؛ طبق تحقیقات خود به این نتیجه رسید که دژاوو در پاسخ به رویدادی رخ می‌دهد که آن را به یاد نداریم. مثلا اتفاقی در کودکی برای شما رخ داده‌است. اما به دلایلی توانایی پردازش خاطرات را ندارید. اما بعد از سالها این اتفاق دوباره رخ می‌دهد. نتیجه تلاقی این دو رویداد؛ دژاوو می‌شود.

📌 نظریه استنباط

یکی از نظریه های دژاوو، استنباط است. در این نظریه، دژاوو زمانی رخ می‌دهد که یک رویداد را در دو زمان متفاوت مشاهده کنیم. شاید اولین باری که چیزی را مشاهده می‌کنید؛ توجه کافی به آن نداشته باشید. در واقع تنها با چشمتان نظاره گر بودید و هیچ دقتی نداشته اید.در این حالت مغز تنها به تشکیل حافظه از چیزی که مشاهده کرده‌اید؛ می‌پردازد.

در این شرایط زمانی که به مشاهده دوباره این موضوع می‌پردازید؛ خاطره قبلی به شما یادآوری می‌شود که به این حالت دژاوو می‌گویند. این اتفاق تنها ادراک مستمر از رویداد قبلی است که دقت نکرده بودید.

در زمان دژاوو چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد؟

روند مشخصی برای بروز دژاوو در مغز وجود ندارد. اما در زمان بروز این اتفاق، بخش جلویی مغز در تلاش است تا حافظه نادرست مغز را اصلاح کند. برای افراد این اتفاق بسیار خاص و عجیب است. این پدیده نشان دارد که نواحی مغز انسان با مشاهده یک اتفاق به خوبی کار می‌کند.

کلام آخر

احتمالا تا قبل از مطالعه این مقاله فکر می‌کردید که دژاوو یک اتفاق عجیب و غریب است یا شما یک انسان خارق العاده هستید که چنین رویدادی را تجربه می‌کنید. اما با مطالعه مقاله متوجه شده‌اید که پدیده دژاوو کاملا به حافظه و حس های ما مربوط است. بنابراین اگر تجریه مشابه داشته اید؛ مغز شما اتفاقات را یادآوری کرده است و این مورد عجیبی نیست. اگر این رویداد هر چند وقت یک بار رخ دهد؛ مشکلی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که دژاوو دائمی باشد؛ باید به روانشناس و مشاورین متخصص مراجعه کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دژاوو می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره