روانشناسی و کودککودک

نحوه برخورد با کودک پرخاشگر | 10 علت پرخاشگری کودکان

برخورد با کودک پرخاشگر بسیار سخت و طاقت فرسا است. اما برای اینکه روند مناسبی از برخورد را پیش بگیرید؛ باید ابتدا علت و زمینه های این رفتار را شناسایی کنید. پرخاش در کودک با نشانه های مختلفی بروز می‌کند. عده ای از کودکان ضربه می‌زنند، برخی عصبانیت های فیزیکی دارند، تخریب می‌کنند و … . همچنین عوامل مختلفی در بروز این مشکل دخیل است که شامل ژنتیک، عوامل محیطی، نقش تربیتی و … می‌شود.

برای برخورد با کودک پرخاشگر نیز لازم است تا ریشه‌های این رفتار بررسی شود و در نهایت با کمک روانشناس روش های برخورد را آموزش ببینید. تربیت و برخورد با کودک بسیار حساس است و باید تحت آموزه های روانشناس باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کودک پرخاشگر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

برخورد با کودک پرخاشگر

برخورد با کودک پرخاشگر چگونه است؟

احتمالا همه ما افراد با کودک پرخاشکر روبرو شده ایم. کودکان پرخاشگر به موقعیت نگاه نمی‌کنند و اشکال مختلفی از پرخاشگری را از خود بروز می‌دهند. ضربه، داد، لگد، کتک، تخریب، بد دهنی و … اشکال این رفتار هستند. که در کودکان مختلف به شیوه های متفاوتی بروز می‌کند. این کودکان رفتارهای خود را به واسطه آموزش، ژنتیک و محیط کسب می‌کنند. اما جلب توجه مهم ترین دلیل برای پرخاشگری است که به تربیت والدین باز می‌گردد. برای برخورد با کودک پرخاشگر نیز حتما به موضوع ریشه یابی دلیل توجه داشته باشید.

به دلیل اینکه تربیت کودک از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لازم است تا از روانشناس برای برخورد با کودک پرخاشگر راهنمایی بگیرید. در این مقاله نشانه ها، دلیل و روش های برخورد با چنین کودکانی را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشانه های کودک پرخاشگر

همیشه برای اینکه تشخیص دهید کودک چه نوع رفتاری دارد؛ باید به نشانه های رفتاری او توجه کنید. در این بخش مقاله نیز به نشانه های پرخاشگری کودک اشاره کرده ایم. تا برای درمان و برخورد با کودک پرخاشگر به شیوه بهتری عمل کنید.

🔻 تلاش برای کنترل دیگران به واسطه خشونت و تهدید

🔻عصبانیت های فیزیکی

🔻 ضربه زدن

🔻گاز گرفتن

🔻 لگد زدن

🔻تخریب اموال

🔻 حملات کلامی

🔻قلدری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک بی ادب کلیک کنید.

علت پرخاشگری کودک

کودک پرخاشگر به دلایل مختلفی این رفتار را از خود بروز می‌دهد. معمولا این کودکان احساس عصبانیت و پرخاش متفاوتی از خود بروز می‌دهند؛ که برای برخورد با کودک پرخاشگر لازم به اطلاع از این عوامل است. در این بخش مقاله راجع به علل پرخاشگری کودک صحبت کرده ایم.

🔹ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

🔹 استرس

🔹عدم موفقیت در انجام کارها

🔹 احساس گناه کودک

🔹تاثیر محیط خانه

🔹 مقصر دانستن خود در برابر همه اتفاقات

🔹ساختار نادرست روابط خانوادگی

🔹 ناتوانی در برخورد با جامعه

🔹قرار گیری در مدرسه و محیط های ناشناخته

🔹 الگو گیری از دیگران به ویژه پدر و مادر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوای بچه ها در مدرسه کلیک کنید.

راه های برخورد با کودک پرخاشگر

راه های برخورد با کودک پرخاشگر

برای برخورد با کودک پرخاشگر لازم است که اطرافیان و والدین برخی از روش های مناسب و تکنیک ها را در نظر بگیرند. در این بخش مقاله راجع به روش های برخورد با کودک پرخاشگر را توضیح داده ایم.

📌 با کودک در رابطه با احساسات صحبت کنید

شیوه برخورد با کودک پرخاشگر باید به صورت مکالمه در رابطه با احساسات باشد. برای صحبت با کودک بهترین شرایط و موقعیت را در نظر بگیرید. زمانی که محیط خانه خلوت و کودک در آرامش است؛ راجع به پرخاشگری های او صحبت کنید. اینکه چه رفتاری باعث بروز این مشکل می‌شود و دلیل این رفتار آنها چیست؟ روش های آرامش را به کودک آموزش دهید و سعی کنید او را آماده کنید تا با مهربانی و صبوری در مقابل هر چیزی برخورد کند.

📌 پاسخ مستقیم و فوری به کودک دهید

یکی از روش های برخورد با کودک پرخاشگر، پاسخ فوری و مستقیم است. زمانی که کودک رفتار پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهد؛ نباید برخورد را به تعویق بی‌اندازید. باید رفتار با این کودک به شیوه ای باشد که در همان لحظه متوجه اشتباه خود بشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

📌 مسئولیت پذیری کودک را تقویت کنید

یکی از روش های خوب برخورد با کودک پرخاشگر؛ تقویت حس مسئولیت پذیری است. مثلا زمانی که کودک باعث تخریب بازی کودک دیگر شده است، باید به تنهایی خرابکاری خود را تصحیح کند. به کودک آموزش دهید که این رفتار تنبیه نیست و برای جبران اشتباه الزامی است.

📌 ارتباط چشمی برقرار کنید

یکی از روش های برخورد با کودک پرخاشگر، برقراری رابطه چشمی است. در این صورت باید هنگام پرخاش کودک، به چشمان او خیره شوید و قاطعانه گوش زد کنید. این ارتباط سرشار از قاطعیت است و در واقع کودک را آماده می‌کند که در صورت بروز دوباره همین رفتار و تنبیه مثبت تکرار خواهد شد.

📌 قوانین مشخص در خانه شرح دهید

برای برخورد با کودک پرخاشگر باید قوانین مشخصی را در خانه شرح دهید. به او بگویید که این رفتار تو در همه جا اشتباه و ممنوع است. در واقع با وضع قوانین و تعیین درست و غلط به کودک آموزش خواهید داد که رفتار مناسبی از خود سر بزند.

📌 تغییر را از خود آغاز کنید

برای برخورد با کودک پرخاشگر والدین باید تغییر را از خود آغاز کنند. اگر پدر و مادر در قبال موقعیت های عصبانی، صبور باشند و واکنش بدی از خود بروز ندهند، کودک خود به خود آموزش می‌بیند که چگونه باید رفتار کند. سعی کنید در حضور کودکان بهترین خود باشید و عصبانیت را به فراموشی بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داد زدن سر کودک کلیک کنید.

📌 به کودک پرخاشگر زمان بدهید

در نهایت در برخورد با کودک پرخاشگر باید زمان را در نظر داشته باشید. هنگامی که تمام آموزش ها و رفتار ها را انجام دادید، زمان آن رسیده که اندکی صبر کنید تا این تکنیک ها بر کودک اثر بگذارد. این کار باعث می‌شود تا کودک به مرور زمان متوجه بی توجهی به پرخاشگری ها باشد و پرخاش را به کل به فراموشی بسپارد.

کلام آخر

همه افراد از کودک پرخاشگر بیزار هستند. اما خانواده هایی که چنین فرزندانی دارند؛ به اجبار این کودکان را تحمل می‌کنند. اما همیشه به دنبال کسب اطلاع از برخورد با کودک پرخاشگر هستند. در این مقاله روش های مناسبی را شرح دادیم؛ اما کمک از روانشناس مهم ترین قسمت این موضوع است. روانشناس با شناسایی علت و در نظر گرفتن نشانه ها، راه حل مناسبی به شما ارائه می‌دهد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کودک پرخاشگر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره