اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | تغذیه معتادان در حال ترک

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد طیف وسیعی از موادغذایی و یا حتی مکمل ها را در بر می‌گیرد. به طور کلی تغذیه مناسب در فرایند ترک اعتیاد بسیار تاثیر دارد. داشتن رژیمی متعادل باعث می‌شود تا افراد نیروی از دست رفته خود را بازیابی کرده و همچنین وسوسه کمتری برای مصرف دوباره داشته باشند. بسیاری تصور می‌کنند که در این دوران تنها موضوعی که اهمیت دارد مقدار غذا و زیاد خوردن است. با اینکه حجم مواد غذایی اهمیت دارد؛ اما کیفیت و محتویات آنها نیز بسیار مهم است. از این رو بهتر است بیماران در این دوران تنها نظر متخصص بوده و برای داشتن رژیمی متعادل حتما با پزشک مشورت کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای مفید برای ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

اهمیت مصرف غذاهای مفید برای ترک اعتیاد به قدری است که برخی از متخصصین معتقدند که داشتن رژیمی متعادل می‌تواند فرایند ترک اعتیاد را بسیار سریعتر و راحت تر کند. بسیاری از افراد در این دوران دچار سوتغذیه و یا اختلالات خوردن می‌شوند. که طبیعی است؛ اما نباید اجازه داد که این وضعیت برای طولانی مدت ادامه دار شود. چرا که بدن در این دوران در حال بازسازی بوده و نیاز به انرژی کافی دارد. از این رو غذا نخوردن و یا خوردن غذاهای نامناسب می‌تواند آسیب بیشتری به بدن وارد کند. اطرافیان نیز باید در این مورد با فرد بیمار همکاری کرده و در پایبندی در رژیم به او کمک کنند. برای اطلاع از راه های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

نقش رژیم غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

رژیم غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

در برخی موارد افراد در دوران ترک برای اینکه دست و دهان خود را مشغول نگه دارند؛ عادت جدید دیگری  برای خود ایجاد کرده و هر زمان که احساس تمایل به مواد مخدر را دارند؛ غذا می‌خورند. اما اینکار تنها جانشین کردن عادت مخرب دیگری به جای اعتیاد است و نمی‌تواند به ترک روانی منجر شود. در واقع به جای مواد مخدر به خوردن و نوشیدن وابسته می‌شوند. از این رو بهتر است رژیم متعادلی داشته و نه بیش از حد و کمتر از حد غذا بخورند. رژیم درست نه تنها می‌تواند وابستگی افراد به ماده مخدر را از بین ببرد؛ بلکه سلامت جسمانی را نیز تضمین می‌کند.

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد و افزایش وزن

طبیعی است که افراد در این دوران دچار افزایش وزن شوند. چرا که بیشتر به تغذیه خود اهمیت داده و از طرفی به دلیل دفع شدن سموم از بدن مواد مغذی بیشتر جذب می‌شوند. اما این حالت نباید مانع از خوردن غذاهای مفید برای ترک اعتیاد گردد. در واقع در این دوران نیازی به لاغرکردن و یا تناسب اندام نیست. افراد باید در ابتدا همه تمرکز خود را بر ترک اعتیاد بگذارند. بعد از فرایند ترک اعتیاد معمولا وضعیت بدنی افراد به حالت عادی برمی‌گردد. برای آشنایی بیشتر با انواع مراقبت های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

انواع غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

رژیم غذایی در دوران ترک اعتیاد بایدها و نبایدهایی دارد که اگر به درستی انجام شود؛ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. افراد معمولا می‌توانند از همه مواد غذایی استفاده نمایند اما مقدار آن نیز اهمیت دارد. برای مثال کربوهیدرات ها باید 50 تا 55 درصد کالری مصرفی آنها را شامل شود. در این قسمت به توضیح این مواد و مقدار آنها می‌پردازیم.

📌میوه و سبزیجات

در این دوران افراد باید بیشتر از هر زمان دیگری از میوه و سبزیجات استفاده نمایند. ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات برای دوران سم زدایی لازم بوده و باید تقریبا نیمی از خوراک این افراد را شامل شوند.

📌ویتامین ها

ویتامین های گروه ب لازم ترین گروه ویتامین ها در این دوران هستند. افراد می‌توانند از طرق مختلفی این ویتامین ها را برای بدن خود تامین نمایند. اما خوراکی هایی که حاوی این ویتامین ها هستند شامل لیمو، پرتقال، آووکادو، اسفناج، قارچ، موز، ذرت و… است.

📌نوشیدنی های لازم برای ترک اعتیاد

از طرفی استفاده از نوشیدنی های مختلف نیز فرایند دفع سموم را سریعتر می‌کند. از این رو افراد باید در این دوران هم از آب به تنهایی و هم آبمیوه های طبیعی مانند آب انار، آب هندوانه، شیر و… بنوشند. برای اطلاع از تاثیر شیر برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

ابتلا به سوتغذیه در ترک اعتیاد

در دوران اعتیاد افراد تمایل کمتری به غذا خوردن دارند. از این رو بسیار احتمال دارد که دچار سوتغذیه شده و وزن زیادی از دست دهند. همچنین به علت عوارض جانبی مواد مخدر افراد دچار اسهال و استفراغ شده که همین موضوع نیز به بدن آنها آسیب زیادی وارد می‌شود. از این رو باید در دوران ترک با خوردن غذاهای مفید برای ترک اعتیاد این کمبود را جبران کرده و بدن خود را تقویت نمایند.

غذاهای مفید برای ترک انواع مواد

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد انواع مواد با یکدیگر متفاوت هستند. با اینکه ماهیت رژیم غذایی برای همه آن‌ها تقریبا یکسان است. اما در مورد برخی از مواد تفاوت هایی نیز وجود دارد.

🔽الکل

از آنجایی که الکل عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر مواد ایجاد می‌کند؛ فرایند ترک آن نیز پیچیده‌تر است. افراد در این شرایط بیشتر از کمبود ویتامین‌های گروه ب رنج می‌برند؛ که باید با استفاده از مواد مختلف آن را جبران کنند.

🔽هروئین

مشکلات گوارشی از اصلی‌ترین پیامدهای ترک این ماده است. از این رو افراد باید در این دوران از موادی مانند کنگر فرنگی، آجیل، بامیه، شلغم و… مصرف نمایند.

🔽متادون

در دوران ترک متادون افراد بهتر است به مقدار بیشتری از قندهای پیچیده مانند ریشه گیاهان و یا قندهای ساده مانند فروکتوز استفاده کنند.

🔽تریاک

بیشتر افراد تصور می‌کنند که در دوران ترک اعتیاد باید از مواد چرب و شیرین استفاده نمایند. اما این باور اشتباه بوده و باید تا حد امکان مصرف این مواد را کم نگه داشت. در دوران ترک تریاک نیز افراد باید از مواد حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، سبزیجات و میوه ها استفاده نمایند.

نکاتی در زمینه غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

نکات غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

بعد از رعایت تمام مواردی که قسمت های قبلی گفته شد؛ افراد بهتر است در مورد مصرف غذاهای مفید برای ترک اعتیاد از نکاتی مطلع بوده و همچنین به آنها پایبند باشد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

  • حجم غذایی کمتر، وعده های بیشتر
  • استفاده از پروتئین و فیبر به طور روزانه
  • مصرف امگا3
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • استفاده از مکمل های دارویی
  • کمک گرفتن از متخصص
  • پرهیز از مصرف قند و چربی زیاد
  • محدود کردن مصرف کافئین

سخن پایانی

فراموش نکنید که رعایت رژیم غذایی و خوردن غذاهای مفید برای ترک اعتیاد به تنهایی منجر به ترک اعتیاد نمی‌شود. از طرفی پیامدهای ناشی از اعتیاد را نیز جبران نمی‌کند. از این رو افراد باید به طور همزمان از روش های دارودرمانی و روان درمانی استفاده کرده و همچنین حتما تحت نظر یک متخصص باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای مفید برای ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا استفاده از مواد قندی در زمان ترک اعتیاد اشتباه است؟

یک تصور اشتباه این است که بدن فرد در زمان ترک اعتیاد به مواد قندی بیشتری نیاز دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مواد باعث تشدید حالت خماری می‌شود.

مواد غذایی مفید برای افراد در حال ترک اعتیاد کدامند ؟

استفاده از پروتئین یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد است که می‌بایست در برنامه روزانه فرد وجود داشته باشد. در کنار استفاده از پروتئین بهتر است از میوه و سبزیجات تازه و لبنیات نیز استفاده کنید.

استفاده از ویتامین B چه تأثیری برای ترک اعتیاد دارد؟

این گروه از ویتامین‌ها باعث کاهش درد و بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند و از جمله مهمترین ویتامین هایی است که باید در زمان ترک اعتیاد از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره