اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

ماده مخدر دستمال | عوارض اعتیاد به دستمال

ماده مخدر دستمال یکی از مواد توهم زای صنعتی است که مصرف آن بسیار فراگیر شده و افراد زیادی به آن اعتیاد پیدا کرده اند. در واقع مصرف و یا اعتیاد به این ماده در بیشتر موارد به دلیل کمبود اطلاعات در این زمینه است. چرا که اطلاعات زیادی در مورد این ماده در دسترس نبوده و افراد به اشتباه در این مسیر قرار می‌گیرند. دستمال جزو دسته ای از مواد مخدر به نام  NPS است. این مواد به دستمال اضافه شده و منجر به توهم زایی آن می‌گردند.

این ماده علاوه بر دستمال می‌تواند با مواد دیگری قند، عطر و… نیز مورد استفاده قرار گیرد. حتی ممکن است از این ماده استفاده کنید و از آن مطلع نشوید. از این رو بهتر است برای جلوگیری از اعتیاد به این ماده، حتما اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و از مشاور نیز کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر دستمال می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ماده مخدر دستمال چیست؟

امروزه متاسفانه تمایل افراد به مصرف مواد مخدر صنعتی به دلیل تاثیر بیشتر آنها به طور چشمگیری افزایش یافته است. و در بیشتر موارد نیز شاهد مصرف جوانان و نوجوانان از این مواد هستیم. این ماده که دقیقا ظاهری مشابه با دستمال کاغذی دارد؛ از طریق پوست جذب شده و به وسیله گردش خون به مغز می‌رسد. مخدر دستمال ساختاری تقریبا مشابه با ماریجوانا داشته و به شکل های مختلفی تولید و عرضه می‌گردد.

بر اساس آزمایشاتی که در این زمینه انجام شده است؛ اثر تخریبی و توهم زایی این ماده نسبت به حشیش از 20 تا 80 درصد می‌تواند بدتر باشد. تنها تمایزی که این ماده با ماریجوانا و یا دیگر مواد دارد؛ این است که دسترسی به آن خیلی ساده نبوده و تقریبا ماده ارزانی نیز محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع مواد توهم زا کلیک نمایید.

نشانه های اعتیاد به دستمال

از آنجایی که ماده مخدر دستمال یک کانابینوئید ساختگی و تا حدودی مانند حشیش می‌باشد؛ اثرات آن نیز بر بدن مشابه با این ماده است با این تفاوت که شدت بیشتری دارد. همچنین مدت زمان ماندگاری این ماده در بدن نیز با حشیش متفاوت است. پس فردی که از این ماده مصرف می‌کند؛ تقریبا نشانه هایی مشابه با گل از خود بروز می‌دهد اما با شدت کمتر. به همین دلیل تشخیص اعتیاد به این ماده کمی دشوار است و بهتر است افراد در این زمینه از متخصص کمک بگیرند.

روش مصرف ماده مخدر دستمال

شکل ظاهری ماده مخدر دستمال، مانند دستمال کاغذی در اندازه نیم سانت در نیم سانت به شکل مربع و مانند دستمال مرطوب است. همانطور که گفته شد این ماده از طریق پوست جذب می‌شود؛ اما قدرت تاثیرگذاری این ماده به قدری بالاست که حتی گفته می‌شود از طریق بوییدن نیز می‌تواند افراد را نشئه کند. روش دیگری که برای مصرف این ماده استفاده می‌شود؛ از طریق ترکیب آن با توتون سیگار و کشیدن آن است. گفته می‌شود که دستمال به شکل قرص و اسپری هم وجود داشته و در آینده ممکن است شاهد اشکالی مثل عطر و بخور نیز از این ماده، باشیم. برای آشنایی با علائم اعتیاد به حشیش کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از مصرف ماده مخدر دستمال

عوارض ماده مخدر دستمال

شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که ماده مخدر دستمال صرفا برای خوشگذرانی و تفریح در میهمانی ها استفاده شده؛ و نه تنها اعتیاد ایجاد نمی‌کند، بلکه عارضه خاصی هم ندارد در صورتی که همانطور که گفته شد؛ اثرات مخرب این ماده بسیار بیشتر از حشیش است و می‌تواند مشکلات زیادی را حتی بعد از ترک اعتیاد ایجاد نماید. برخی از عوارض کوتاه مدت مصرف این ماده شامل بالا رفتن تپش قلب، فراموشی، خشک شدن دهان، تحریک میل جنسی، توهم کاذب و… است. از طرفی اصلی ترین پیامد ناشی از مصرف این ماده در دراز مدت بی حالی و ضعف جسمانی است که بسیاری از افراد آن را درگیر آن شده اند.

چه افرادی بیشتر در معرض مصرف ماده مخدر دستمال هستند؟

با اینکه فروشندگان ماده مخدر دستمال را ماده ای لاکچری و بی ضرر معرفی می‌کنند؛ اما نسبتا هزینه کمی داشته و به همین دلیل جوانان برای خرید و امتحان کردن آن ترغیب می‌شوند. گفته می‌شود که به دلیل ظاهر این ماده، فروشندگان آن را به عنوان محصولی که برای سلامت پوست مفید است و آرایشی محسوب می‌شود؛ معرفی می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت آمار استفاده از آن تقریبا در بین دختران بیشتر است.

شیوع مصرف کنندگان این ماده

آمار دقیقی در مورد میزان مصرف ماده مخدر دستمال در بین جوانان در دست نیست. اما تخمین زده می‌شود که نرخ استفاده از آن کمی از گل و مشتقات حشیش کمتر است. اما به هرحال به دلیل قیمت این ماده و ظاهر آن، همواره باید این ماده را به عنوان تهدیدی برای سلامت جوانان و جامعه به حساب آورد و در مورد آن اطلاع رسانی های لازم را انجام داد. چرا که استفاده از این ماده می‌تواند جوانان را در معرض خطر استفاده از دیگر مواد مخدر نیز قرار دهد.

ماده مخدر دستمال در ایران

استفاده از ماده مخدر دستمال در کشور ما نیز در حال افزایش است. با اینکه آمار دقیقی در مورد تولید و یا میزان عرضه آن وجود ندارد. اما با توجه به نشانه هایی که مصرف این ماده برای افراد ایجاد می‌کند؛ متخصصین چند مورد را تشخیص داده اند. این ماده به طور رسمی یکبار در سال 95 دیده شده و بعد از آن دیگه خبری مبتنی بر این موضوع ایجاد نشد.

ترک مصرف دستمال

ترک ماده مخدر دستمال

به طور کلی مواد توهم زا بیشتر وابستگی روانی برای افراد ایجاد می‌کنند تا وابستگی جسمانی. از طرفی به این دلیل که اطلاعات غلطی در مورد مصرف آنها موجود است؛ افراد در مورد آنها زیاده روی کرده و ممکن است در معرض خطرات بیشتری قرار گیرند. اما خوشبختانه راه های مختلفی برای ترک اعتیاد به این ماده وجود داشته و خانواده ها می‌توانند در این زمینه به فرزند خود کمک کنند.

برای ترک این ماده، در بیشتر موارد نیاز به بستری شدن در کلینیک های ترک اعتیاد نیست. اما در خانه نیز باید مراقبت های لازم صورت گیرد. همچنین فرد باید تحت نظر یک پزشک و یک روانشناس باشد و به صورت مداوم وضعیت جسمانی و روانی خود را بررسی کند.

اگر در خانه شرایط ترک کردن مهیا نیست؛ بهتر است افراد به کلینیک مراجعه کرده و بستری شوند. همچنین در فرایند ترک این ماده نیز سم زدایی صورت می‌گیرد. اما نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای آن در نظر گرفت. برای آشنایی بیشتر با راه های ترک اعتیاد به مواد توهم زا کلیک نمایید.

سخن پایانی

با توجه به اثرات شدیدتر ماده مخدر دستمال، باید انتظار اعتیاد و وابستگی سخت تری را نیز داشته باشیم. از این رو خانواده ها باید بلافاصله بعد از اینکه متوجه نشانه های اعتیاد در فرزند خود شدند؛ او را مطلع کرده و حتما اقدامات لازم را به موقع انجام دهند. همچنین برای انتخاب روش مناسب ترک اعتیاد نیز از یک مشاور کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر دستمال می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره