خانوادهزوج و خانواده

دخالت مادرزن را چطور کنترل کنیم؟

دخالت مادرزن یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از آقایان با آن درگیر هستند. وابستگی بین مادر و دختر یا اینکه مادر همسرتان نگران است که دخترش به‌تنهایی نتواند از پس چالش‌های مسیر ازدواج بربیاید باعث دخالت مادرزن در زندگی شما می‌شوند. به هر دلیلی که دخالت‌ها شروع شده باشند نتیجه آن یکسان خواهد بود؛ دخالت در زندگی زوج‌های جوان پیامدی به جز ازبین‌رفتن حرمت‌ها و آسیب‌دیدن زندگی مشترک نخواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که وقتی با چنین مشکلی درگیر می‌شویم راهی برای نجات زندگی‌مان پیدا کنیم. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا دخالت مادرزن در زندگی مشترک را از نظر دلایل و راهکارها بررسی کنیم. پس اگر شما هم درگیر چنین مشکلی شده‌اید در ادامه این متن همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادرزن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

دخالت مادرزن

قبل از اینکه بخواهیم بحث را با راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت مادرزن ادامه بدهیم بهتر است از این صحبت کنیم که اصلاً به چه رفتاری دخالت‌کردن گفته می‌شود. به‌طورکلی، دخالت یعنی اینکه یک نفر راجع به مسائل زندگی ما نظر بدهد و سعی کند شرایط زندگی‌مان را تحت کنترل خودش بگیرد.

بااین‌حال واکنش همه ما به این موضوع یکسان نیست. هرکدام از ما باتوجه‌به سبک شخصیتی، افکار و نیازها و همین‌طور شرایطی که در آن هستیم واکنش متفاوتی به دخالت نشان می‌دهیم. برای مثال مردی که حمایت‌شدن را به استقلال ترجیح می‌دهد احتمالاً کمتر هم از دخالت مادرزن یا هر فرد دیگری در زندگی‌اش شکایت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نقش خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

چه شما از دخالت‌های مادر همسرتان راضی باشید و چه با آن مشکل داشته باشید واقعیت این است که تا وقتی این دخالت‌ها ادامه داشته باشند، تأثیر منفی خودشان را روی زندگی شما خواهند گذاشت. این موضوع باعث می‌شود که دیریازود از شرایطی که در آن هستید خسته بشوید یا حداقل هرگز طعم زندگی مستقل واقعی را نچشیده باشید. پس بهتر است یک راه منطقی پیدا کنیم که علاوه بر حفظ احترام همه افراد، دخالت‌ها را نیز به حداقل خودشان برسانیم.

دلایل دخالت مادرزن چیست؟

دلایل دخالت مادرزن

اصلاً چرا دخالت‌های مادر همسرتان در زندگی شما تمامی ندارد؟ این رفتار او از کجا شروع شد و چه دلایلی باعث بیشترشدن آن شده است؟ بهتر است سعی کنید جواب مناسبی برای این سؤال‌ها پیدا کنید. وقتی ما بدانیم یک مشکل از کجا شروع شده و چرا دارد ادامه پیدا می‌کند بهتر هم می‌توانیم با آن مبارزه کنیم. پس قبل از اینکه راجع به راهکارهای کم‌کردن دخالت مادرزن در زندگی صحبت کنیم بهتر است کمی بیشتر به دلایل فکر کنیم. دلایل این رفتار می‌تواند باتوجه‌به شرایط زندگی هرکدام از ما متفاوت باشد. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایل برای این رفتار را می‌توانیم در گروه‌های زیر دسته‌بندی کنیم.

وابستگی‌های بیش از حد

شاید بتوانیم بگوییم اولین و مهم‌ترین دلیل برای دخالت مادرزن یا هر فرد دیگری در زندگی شما، وابستگی‌های همسرتان است. اگر شما شخصیت مستقلی داشته باشید قطعاً به دیگران اجازه نمی‌دهید که بیشتر از حد مجاز وارد زندگی‌تان بشوند. بعضی از خانم‌ها به دلیل اینکه فکر می‌کنند خودشان به‌تنهایی از پس مسائل زندگی برنمی‌آیند یا به هر دلیل دیگری از مادرشان می‌خواهند که در مدیریت مسائل به آنها کمک کند.

این شخصیت‌ها معمولاً عادت دارند که همه چیز زندگی را هم برای مادرشان گزارش کنند. طبیعتاً وقتی شما از یک نفر بخواهید که زندگی‌تان را مدیریت کند باید انتظار دخالت‌هایش را نیز داشته باشید. برای اطلاع از دلایل مخالفت خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

شخصیت‌های کنترل‌گر یا همیشه نگران

یکی دیگر از دلایل مهم دخالت مادرزن در زندگی فرزندان، به شخصیت خود والدین برمی‌گردد. مادرانی که بیش از حد کنترل‌گر هستند و همین‌طور آن دسته از مادرانی که عادت دارند همیشه قبل از بروز مشکل نگرانی و اضطراب بروز آن را داشته باشند معمولاً بیشترین دخالت را در زندگی فرزندانشان خواهند داشت. یک مادر سلطه‌گر عادت دارد که همه چیز تحت نظارت و اجازه او اتفاق بیفتد. این شخصیت‌ها معمولاً نمی‌پذیرند که فرزندشان ازدواج کرده و خانواده جدیدی تشکیل داده است بلکه تصور می‌کنند یک نفر دیگر نیز به افرادی که باید تحت کنترل آنها باشد اضافه شده است.

مادران همیشه نگران مانند شخصیت‌های کنترل‌گر فکر نمی‌کنند. آنها دوست ندارند دیگران حرفشان را گوش کنند بلکه تصور می‌کنند که فرزندشان به‌تنهایی از پس شرایط برنخواهد آمد. به همین خاطر سعی می‌کنند از همه چیز اطلاع پیدا کرده و زندگی شما را مدیریت کنند تا در واقع از دختر خودشان محافظت کرده باشند.

شما حد و مرزهایتان را به‌درستی تعیین نکرده‌اید

این موضوع را فراموش نکنید که در مورد دخالت مادرزن ، همیشه هم تقصیر آنها نیست. منظورمان این است که فکر نکنید خودتان در وضعیت پیش‌آمده هیچ نقشی نداشته‌اید. بسیاری از مواقع درست تنظیم‌نکردن حد و مرزها است که باعث می‌شود ما مشکلات جدیدی را به زندگی‌مان اضافه کنیم.

برای مثال اگر دائماً با خانواده همسرتان رفت‌وآمد می‌کنید یا وقتی مشکلی پیش می‌آید برای برطرف‌کردنش به آنها متوسل می‌شوید باید بدانید که خودتان زمینه‌های دخالت را فراهم کرده‌اید. یادتان باشد وقتی ما از یک نفر درخواست می‌کنیم که راجع به زندگی ما کمکمان کند نمی‌توانیم تعیین کنیم که او در کدام قسمت‌ها همراه ما باشد یا نباشد. پذیرفتن کمک دیگران به این معنی است که شما اجازه نظر دادن راجع به زندگی‌تان را برایشان صادر کرده‌اید.

پیامدهای دخالت مادرزن کدام است

وقتی مادرزن در زندگی مشترک دخالت می‌کند چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟ این موضوع می‌تواند مشکلات جدی مثل اختلاف و درگیری بین زوج‌ها و حتی طلاق را به دنبال داشته باشد. در واقع رعایت‌شدن حریم خصوصی موضوعی است که برای همه ما مهم است. هیچ‌کس دوست ندارد فضای شخصی زندگی‌اش توسط دیگران نقض بشود و اگر چنین احساسی داشته باشیم قطعاً به آن واکنش نشان می‌دهیم. این واکنش‌ها گاهی اوقات با طرف‌داری‌های همسر شما از مادرش همراه خواهد شد.

حتماً این را تجربه کرده‌اید که هیچ‌وقت صحبت‌کردن از پدر و مادر همسرمان و رفتارهایشان موضوع خیلی ساده‌ای نیست. در این شرایط آقایان به دنبال این هستند که اجازه دخالت دیگران در زندگی‌شان را ندهند؛ اما اگر خانمی با این تلاش همراهی نکند چه؟ علاوه بر مشکلات میان زوجین، دخالت مادرزن در زندگی دختر و دامادش گاهی باعث می‌شود که داماد و مادرزن در مقابل هم قرار بگیرند و قطعاً این آخرین چیزی است که هرکدام از ما برای زندگی‌مان می‌خواهیم.

راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت مادرزن

کاهش دخالت مادرزن

اگر می‌خواهید جلوی دخالت‌ مادرزن را بگیرید اول‌ازهمه یک نکته را به خاطر داشته باشید. آن هم این است که با دعوا و ازبین‌بردن حرمت‌ها یا لجبازی‌کردن هرگز به جایی نمی‌رسید. با این روش‌ها شما فقط باعث می‌شوید که دیگران به‌جای شنیدن حرف‌هایتان در مقابل شما جبهه بگیرند. در نتیجه نه‌تنها اوضاع بهتر نخواهد شد بلکه خراب‌تر نیز خواهد شد. پس بهتر است کمی بیشتر با سیاست و منطق رفتار کنید. از جمله راهکارهایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

رفت‌وآمد و حد و مرزهایتان را کنترل کنید

همان‌طور که گفتیم قبل از مقصر نشان‌دادن دیگران برای شرایطی که پیش‌آمده، باید به رفتارهای خودتان نگاه کنید. آیا شما واقعاً حد و مرزهای لازم با خانواده همسرتان را رعایت می‌کنید؟ اگر جوابتان به این سؤال منفی است اولین قدم برای شما رعایت‌کردن این حد و مرزها خواهد بود. سعی کنید رفت‌وآمد و همین‌طور صحبت‌کردن راجع به مسائل زندگی‌تان با آنها را به یک حد و اندازه متناسب برسانید.

با همسرتان صحبت کنید

به‌غیر از شما همسرتان نیز می‌بایست رفتارش را تغییر بدهد. او باید متوجه این موضوع باشد که بعضی مسائل حریم شخصی زندگی مشترک شما هستند؛ و فقط به خودتان دو نفر مربوط می‌شوند. اگر فکر می‌کنید او خودش این موضوع را رعایت نمی‌کند بهتر است راجع به این مسئله با وی صحبت کنید. برای این کار فضا و زمان مناسبی را در نظر بگیرید. سپس احساس و خواسته خودتان را با دلایلی که برایش دارید بیان کنید. سعی کنید با هم‌فکری یکدیگر مرزهای خصوصی زندگی‌تان را مشخص کنید و راهکارهایی برای خروج از این وضعیت در نظر بگیرید.

به مادر زنتان نشان بدهید تصمیم‌گیرنده شما هستید

یکی از دلایل ساده‌ای که باعث می‌شود رفتاری مثل دخالت‌ مادرزن ادامه داشته باشد واکنش ما در مقابل آن رفتار است. وقتی مادر همسرتان در مورد زندگی شما نظر می‌دهد چه برخوردی می‌کنید؟ آیا به حرفش گوش می‌کنید؟ یا شاید از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهند هیچ حرفی نزنند. اما هیچ‌کدام از این روش‌ها شما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.

برای اینکه جلوی دخالت‌های مادر زنتان را بگیرید راهکار این است که مستقیماً به او نشان بدهید که رفتارش را دوست ندارید. برای مثال از او بابت نگرانی‌اش تشکر کنید و در ادامه اضافه کنید که (بابت این موضوع با مشورت همسرم تصمیم خواهم گرفت). با رفتارهای این‌چنینی شما به طرف مقابل نشان می‌دهید که اجازه دخالت‌کردن در زندگی‌تان را ندارد و در واقع شما به نظرات او توجهی ندارید.

تکیه‌گاه امنی برای همسرتان باشید

به نظرتان چرا همسر شما مسائل زندگی مشترکتان را با مادرش در میان می‌گذارد؟ شاید بخشی از این موضوع به خاطر آن باشد که احساس نمی‌کند شما گوش شنوایی برای حرف‌هایش دارید و یا از واکنش شما در مقابل رفتارهای خودش می‌ترسد. طبیعی است که در چنین شرایطی او سعی می‌کند به مادرش که هم تجربه بیشتری دارد و هم قطعاً امنیت بالایی در دوست‌داشتن وی دارد پناه ببرد.

اگر می‌خواهید جلوی این رفتار را بگیرید یک راهکار مفید این است که تبدیل به همراهی صمیمی برای همسرتان بشوید. شرایط را به شکلی فراهم کنید که او بتواند بدون هیچ ترسی با خودتان راجع به همه چیز صحبت کرده و به نتیجه مناسب برسد. در چنین شرایطی همسرتان به‌تدریج متوجه می‌شود که برای اداره‌کردن رابطه با شما نیازی به نصیحت‌های مادرش ندارد.

کمک های او را به نیت بد برداشت نکنید

در برخی موارد همسر در مورد دخالت مادرزن بسیار حساس شده و هر رفتار و صحبتی را از طرف او دخالت تلقی می‌کند. اما باید به این موضوع فکر کنید که گاهی خانواده ها تلاش می‌کنند تا به شما کمک کنند و در نیت بدی ندارند. از این رو قبل از نشان دادن واکنش های تند و افراطی در این مورد، کمی بیشتر به دلیل رفتارهای مادرزن فکر کنید.

توصیه هایی به زنان در مورد دخالت مادرزن

در مورد دخالت مادرزن ، زنان نیز باید به مسائلی توجه داشته باشند. در واقع آنان می‌توانند تا حد زیادی این رفتار را کنترل کرده و یا کاهش دهند. و یا حتی اجازه ندهند که دخالت های مادرشان خلل در زندگی مشترک شان ایجاد کند. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل دعوا با مادر کلیک نمایید.

  • وابستگی خود را به مادر کم کنید
  • والدین در حاشیه قرار دارند و نه در بطن زندگی مشترک
  • جزئیات را به مادر خود نگویید

مواردی که معمولا مادرزن در آن دخالت می‌کند

در زندگی مشترک ، در برخی از شرایط بیشتر شاهد دخالت مادرزن هستیم. در واقع مادران در مورد این حوزه ها بیشتر حساس هستند و شاید دخالت کنند. البته همیشه هم قصد آنها دخالت کردن نیست. به طور کلی در این قسمت موضوع هایی را ذکر کردیم که ممکن است در آنها شاهد دخالت مادرزن باشید.

◀در مورد بچه دار شدن

◀زمینه هایی مانند مالی و اقتصادی

◀مسائلی مانند رفت و آمدهای دختر و پسر

◀مسائل کاری داماد

◀چگونگی خانه داری دخترش

◀در حین مشکلات و چالش های زندگی مشترک

دخالت مادرزن و اهمیت مشاوره

اگر از دخالت‌ مادرزن در تمامی مسائل زندگی خسته شده‌اید بهترین راهکار کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است. همان‌طور که در بالا گفتیم این دخالت‌ها می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به همراه بیاورد. در کنار همه این‌ها یادتان باشد که مادر و پدر همه ما حتی اگر قصدشان بهتر کردن زندگی مشترک ما باشد بازهم در این مسیر موفق نخواهند بود. اولاً این افراد تخصص لازم برای بررسی شرایط شما را ندارند.

به‌علاوه احساسات والدین نسبت به فرزندشان باعث می‌شود که به‌جای قضاوت‌های بی‌طرف و فکرکردن به راه‌حل صحیح، جانب‌دارانه با شرایط برخورد کنند. اما درعین‌حال ما نمی‌توانیم به‌راحتی چشممان را روی احترام والدین ببندیم و رفتار منفی در قبال آنها و نگرانی‌هایشان داشته باشیم. پس چطور می‌بایست مشکلمان با دخالت‌های مادرزن را حل کنیم؟ اگر احساس می‌کنید راهکارهای بالا نمی‌توانند شرایط شما را بهتر کنند باید بگوییم که بهتر است جواب سؤالتان را از یک مشاور متخصص بگیرید.

سخن پایانی

به طور کلی دخالت کردن خانواده در زندگی مشترک می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی گردد. از طرفی مادران به این دلیل که همواره نگرانی های بیشتری در رابطه با دختران خود احساس می‌کنند؛ بیشتر ممکن است که اینکار را انجام دهند. از این رو بهتر است حتی قبل از ازدواج به این موضوع توجه داشته و آن را برطرف کرد. زوجین و خانواده ها بهتر است در مورد دخالت مادرزن حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادرزن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور به مادر زنم بگویم دلم نمی‌خواهد به بعضی از سؤال‌هایش راجع به زندگی‌مان جواب بدهم؟

زمانی که مادر همسرتان سؤالی می‌پرسد که دوست ندارید به آن جواب بدهید با احترام لبخند بزنید و بگویید از نگرانی‌اش بابت مسائل زندگی‌تان ممنون هستید اما ترجیح می‌دهید این موضوع را بین خودتان و همسرتان حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره