خصوصیات روانی نوجواننوجوان

بحران نوجوانی | 4 روش کمک به گذر از دوران بحران نوجوانی

بحران نوجوانی اگر به شیوه درستی کنترل نشود؛ آسیب های فراوانی به همراه خواهد داشت. پدر و مادرانی که نتوانند با فرزندان خود ارتباط مناسب و صمیمیت ایجاد کنند؛ باید در انتظار پیامد های رفتاری و تربیتی خود باشند. همچنین این فرزندان برای فرار از چالش ها و بحران ها، به مواد مخدر و مسیر های اشتباه رو می‌آورند.

به دلیل اینکه نوجوانی دوران گذر از خردسالی به بزرگسالی است؛ بحران های بسیاری به همراه دارد. اغلب نوجوانان در این دوران با چالش های زیادی از قبیل مشکلات روحی، جسمانی، تغییرات هورمونی و … روبرو می‌شوند؛ که به آن بحران نوجوانی می‌گویند. در این دوران پدر و مادر باید با نوجوان خود به شیوه اصولی و مناسبی رفتار کنند. و اگر در این زمینه توانایی ندارند؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص نوجوان راهنمایی بگیرند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بحران نوجوانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بحران نوجوانی چیست؟

بحران نوجوانی چیست؟

معمولا این سوال برای همه نوجوانان رخ می‌دهد که چرا از لحاظ ظاهری زیبا نیستند؛ حالات روحی سردرگمی دارند و از لحاظ جسمانی چهره بد قواره ای دارند. این مسائل موضوعات ساده ای در قبال بحران های دیگر هستند. در این شرایط پدر و مادر باید برخورد مناسبی با فرزند خود داشته باشند. تا در این شرایط بحران ها و سلامت روانی فرزندشان تامین شود.

نوجوانی دوران بسیار سخت و دشواری است که نوجوان را با چالش های فراوان روبرو می‌کند. اگر نوجوان این دوران را به خوبی سپری نکند؛ آسیب های فراوانی را حتی در دوران بعد از نوجوانی و ورود به بزرگسالی تجربه خواهند کرد. به همین جهت برای جلوگیری از این آسیب ها حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. در این مقاله تمامی جوانب بحران نوجوانی را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

انواع بحران در نوجوانی

بحران نوجوانی در دسته های مختلفی قرار دارد. این بحران ها تغییرات بسیار سریع و ناگهانی در نوجوان ایجاد می‌کند که اگر به شیوه مناسبی مدیریت نشود؛ آسیب فراوانی به همراه خواهد داشت.

بحران جنسی

بحران نوجوانی در زمینه جنسی نیز قرار دارد. نوجوان در این دوره نیازهای جنسی را احساس می‌کند و تمایل زیادی به سوی شناخت جنس مخالف پیدا می‌کند. اما نوجوان هنوز آمادگی های لازم برای کنترل نیازهای جنسی را ندارد و برای اینکه او را از این بحران نجات دهید؛ باید در رابطه با این مسائل با او صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عشق در نوجوانی کلیک کنید.

بحران هویت

هویت یکی از بحران نوجوانی است و کسی که در این دوره سنی قرار دارد؛ به دنبال هویت مستقل است. نوجوانان تلاش می‌کنند که هویت مستقلی شکل دهند؛ باورهایی را در خود ایجاد کنند و بر اساس خواسته های خودشان عمل کنند. گاهی اوقات این موضوع باعث می‌شود که اطرافیان خود را تغییر دهند. برای اینکه به عنوان والد بتوانید نوجوان را به شیوه مناسبی هدایت کنید؛ باید رفتار مناسب داشته باشید.

بلوغ و تغییرات ظاهری

بحران نوجوانی به منظور بلوغ و تغییرات ظاهری است. شرایط روحی نوجوانان در این دوره سنی بسیار حساس می‌باشد و باعث می‌شود که خود را ضعیف تر از همسالان بدانند. تغییر اندام ها، روان و هورمون باعث می‌شود که نوجوانان به طور کل آمادگی خود را از دست بدهد.

روابط اجتماعی

بحران نوجوانی در روابط اجتماعی نیز قرار دارد. گاهی اوقات نوجوان توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد و این تبدیل به بحران شده است. در نهایت نوجوان را با مشکلات روحی و روانی بسیاری روبرو خواهد کرد. گاهی این موضوع دغدغه بزرگی برای والدین می‌شود. اما نوجوانان نیز علاقه به حفظ حریم خصوصی دارند و باید در کنار سخت گیری ها؛ آزادی هایی نیز برای آنها در نظر بگیرید. برای حل این مشکل حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید.

علل بحران نوجوانی چیست؟

بحران نوجوانی برای همه افراد در زمینه های مختلفی پدید می‌آید. اما برخی از عوامل این بحران را افزایش می‌دهند. در این بخش مقاله راجع به علل بحران نوجوانی توضیح داده ایم.

🔹 تجربیات آسیب زا

🔹 عدم پیروی از قوانین خانواده

🔹مواد مخدر

🔹 اختلال روانی والدین

🔹 فشار اجتماعی

🔹فشار همسالان

🔹 درگیری خانوادگی

🔹 مصرف الکل

🔹جدایی والدین

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب هدف در نوجوانی کلیک کنید.

پیامد های بحران نوجوانی

بحران نوجوانی همراه خود پیامد ها و عوارضی به همراه دارد. و رفتار و خصوصیات فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بخش مقاله راجع به پیامدهای بحران نوجوانی صحبت کرده ایم.

🔻 درد های جسمانی مانند آلرژی ها یا درد های عضلانی را تجربه می‌کنند.

🔻 دچار اختلاف راجع به مشکلاتی که از قبل وجود نداشته است؛ خواهید شد.

🔻احساس می‌کنید که فرد دچار زودرنجی و حساسیت شده است.

🔻 گروه دوستان تغییر خواهد کرد.

🔻 در الگوی خواب و خوراک او تغییر ایجاد می‌شود.

🔻در مدرسه با افت تحصیلی مواجهه می‌شود.

🔻پرخاشگر، ساکت تر و مضطرب تر از قبل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

چطور بحران نوجوانی را مدیریت کنیم؟

چطور بحران نوجوانی را مدیریت کنیم؟

برای اینکه به عنوان پدر و مادر، بحران نوجوانی فرزند را مدیریت کنید؛ باید با برخی از نکات آشنا شوید. بهتر است که در وهله اول از روانشناس کمک بگیرید و از نکاتی که در ادامه توضیح داده ایم برای کنترل بحران استفاده کنید.

اطلاعات خود را افزایش دهید

برای کنترل و مدیریت بحران نوجوانی باید اطلاعات خود را افزایش دهید. تا جایی که می‌توانید در رابطه با نوجوانی، تغییرات روحی و روانی مطلع باشید. با این کار شرایط فرزند خود را درک می‌کنید و بهتر می‌توانید با فرزند خود ارتباط برقرار کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

برای گذر از بحران نوجوانی، باید سبک زندگی سالم را انتخاب کنید. الگوی سالم و منظم زندگی کمک می‌کند که توانایی های شما جهت مبارزه با اضطراب افزایش یابد. برای اینکه سبک زندگی سالمی داشته باشید باید به تغذیه، ورزش و خواب فرزندتان اهمیت دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

رابطه خود را با فرزندتان بهتر کنید

بحران نوجوانی به منزله ناتوانی در حل و فصل بسیاری از مسائل است. به همین جهت به عنوان پدر و مادر باید شرایط فرزندتان را درک کنید. رابطه با او را در وضعیت مناسب نگه دارید و تحت هر شرایطی کاری کنید که تنها دوستش شوید. با این روش ها فرزندتان را مانند یک دوست و همراه در کنار خود نگه خواهید داشت.

فرزندان خود را درک کنید

از دیگر روش های گذر از بحران نوجوانی، درک فرزندان است. فرزند شما در این دوره استرس بسیاری را تحمل می‌کند و گاهی بد رفتاری می‌کند. بهتر است که او را درک کنید و از هرگونه بحث دوری کنید. به این شیوه می‌توانید زندگی خوبی را با فرزند داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

کلام آخر

بحران نوجوانی برای همه انسان ها رخ می‌دهد. برای اینکه فرزند شما به سادگی و با آرامش از دوران نوجوانی عبور کند؛ باید برخورد مناسبی با او داشته باشید. این دوره را به خوبی سپری کنید تا در آینده مشکلات گریبان گیر فرزند شما نشود. برای آشنایی با نحوه رفتار با نوجوان، از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بحران نوجوانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره