روانشناسی و کودککودک

چرا کودک همه چیز را پرت می‌کند

پرت کردن اشیا توسط کودک یکی از رفتارهای طبیعی آنها و گاها واکنشی به محرک های محیطی است. کودکان مخصوصا تا قبل از سن پنج سالگی در حال کشف دنیای اطراف خود هستند و در واقع اینکار بخشی از فرایند رشد طبیعی آنهاست. کنترل این موضوع و حتی مواجهه با آن برای برخی از والدین دشوار است. حتی برخی از روش های تربیتی یا راهکارهایی که آنها استفاده می‌کنند؛ منجر به این موضوع می‌شود و یا آن را تشدید می‌کند. اما به هر حال بهتر است آنها از دلایل این موضوع مطلع شده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرت کردن اشیا توسط کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پرت کردن اشیا توسط کودک

همانطور که گفته شد رفتار پرت کردن اشیا توسط کودک تا حدی طبیعی بوده؛ اما اگر این موضوع برای مت زمان طولانی ادامه یابد و با رفتارهای دیگری نیز همراه شود، والدین باید در این زمینه پیگیری کرده و همچنین اقدامات لازم را انجام دهند. والدین نسبت به این موضوع واکنش های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. همچنین کودک نیز بسته به شرایط محیطی و ویژگی های شخصیتی خود در این مورد تصمیم گیری می‌کند.

طبیعی است که والدین نتوانند همه رفتارهای فرزندان خود را درک کنند. همچنین این مورد تنها می‌تواند هشدار دهنده باشد؛ اما مورد نگران کننده ای نیست. تنها باید والدین از عوارض احتمالی و صدمات پیشگیری کرده و با استفاده از روش هایی این رفتار را کنترل کنند. برای اطلاع از دلایل فحش دادن کودک کلیک کنید.

دلایل پرت کردن اشیا توسط کودک

دلایل پرت کردن اشیا توسط کودک

پرت کردن اشیا توسط کودک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. مخصوصا اگر در دوره ای باشد که اقتضای سن او نباشد. برخی از این موارد، شامل دلایل زیر می‌‌شوند.

عدم کنترل احساسات

معمولا کودکانی که قادر به کنترل و همچنین بروز احساسات خود به شکل درستی نیستند؛ وسایل اطراف خود را پرت می‌کنند. معمولا کودکانی که خشم فرخورده دارند و می‌خواهند اعترض خود را نشان دهند؛ وسایل خود را پرت کنند. به طور کلی آموزش ابراز احساسات و همچنین مدیریت آنها بسیار مهم است؛ چرا که کودک را مجبور به بروز چنین رفتارهایی می‌کند. برای آشنایی با دلایل حسادت کودک کلیک کنید.

کشف محیط اطراف

برخی از کودکان برای اندازه گیری فاصله اشیا با خودشان، وسایل را پرت می‌کنند. در واقع آنها هنوز با مفهوم فاصله و اندازه ها آشنا نیستند؛ به همین دلیل از پرت کردن به عنوان روشی برای آشنایی با محیط خود استفاده می‌کنند. در واقع این موضوع یکی از طبیعی ترین دلایل پرت کردن اشیا توسط کودک است و نشان دهنده رشد او به صورت طبیعی است.

جلب توجه

یکی دیگر از دلایل پرت کردن اشیا توسط کودک، جلب توجه دیگران است. آنها به توجه و محبت والدین و اطرافیان خود نیاز داشته و در غیر این صورت دست به کارهای خطرناکی در این مورد می‌زنند. برای مثال یا به خودشان آسیب زده و یا دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جلوگیری از این موضوع تنها با اهمیت دادن به روش درست به کودکان، امکانپذیر است. برای اطلاع از نشانه های لجبازی کودکان کلیک کنید.

تقلید از والدین

برخی از کودکان به دلیل اینکه شاهد رفتارهای پرخاشگرانه والدین خود در حین دعوا هستند؛ پرت کردن وسایل را آموخته و از این روش استفاده می‌کنند. تقلید کردن یکی از رفتارهای طبیعی در کودکان است به همین دلیل اطرافیان باید در مورد رفتارهای خود بسیار دقت کنند. حتی آنها ممکن است این رفتار را از همسالان خود آموخته باشند. به همین دلیل آنها را باید در محیط های درست قرار داد.

راهکارهایی برای جلوگیری از پرت کردن اشیا توسط کودک

جلوگیری از پرت کردن اشیا توسط کودک

در مورد پیشگیری یا حتی جلوگیری از رفتار پرت کردن اشیا توسط کودک، راهکارهای مختلفی وجود دارد. در واقع خانواده ها می‌توانند بعد از شناسایی علت این موضوع با چنین روش هایی از این رفتار جلوگیری نمایند. برای اطلاع از اصول تربیت کودک کلیک کنید.

توجه به احساسات و خواسته های او

در قدم اول بهتر است به او و رفتارهایش وقتی در حین انجام کارهای خوب هستند؛ توجه کنند. همچنین  درخواست ها و نیازهای او را جدی گرفته و او را در شرایطی قرار ندهند که مجبور به پرت کردن اشیا باشد. البته نباید در این مورد افراط کرد. چرا که اگر به تمام درخواست های کودک توجه شود؛ آنها از این موضوع سواستفاده می‌کنند.

استفاده از حواسپرتی

در شرایطی که والدین احساس می‌کنند که کودک قصد چنین کاری را دارد؛ باید به روش های مختلف حواس او را پرت کرده و شی مورد نظر را از دست او بگیرند. البته نباید اینکار را به اجبار انجام دهند. چرا که کودک دچار لجبازی شده و احتمالا واکنش هایی مانند جیغ و گریه از خود نشان می‌دهد.

دور کردن وسایل از کودک

وقتی کودکان در چنین سنی هستند والدین باید اشیای اطراف آنها را محدود کرده و اجازه دسترسی به برخی از وسایل را به آنها ندهند. در واقع ایمن سازی اتاق خواب کودک و خانه یکی از اقداماتی است که افراد باید در این سنین انجام دهند. چرا که پرت کردن اشیا توسط کودک، گاهی منجر به بروز صدماتی نیز می‌گردد.

الگوی خوبی باشید

والدین باید خود به روش درستی رفتار کرده تا از کودکان خود نیز چنین انتظاری داشته باشند. آنها باید در مقابل کودکان خشم خود را کنترل کرده و اشیا را پرت نکنند. چرا که این موضوع قطعا به کودک نیز انتقال پیدا می‌کند. البته کودک به هر حال احتمال دارد که چنین رفتاری را مشاهده کند؛ اما باید در این مورد به او توضیح داد که کارخوبی نیست.

حمایت از کودک

والدین باید محیط امن و آرامی را برای کودک در خانه مهیا کنند تا او بتواند به راحتی در مورد مسائل و مشکلات و یا حتی خواسته های خود صحبت کند. حمایت از کودک، تا حد زیادی او را از پرت کردن اشیا اطرافش باز می‌دارد. به همین دلیل باید با مهربانی با او رفتار کرده و او را تحریک نکرد. برای اطلاع از راه های مهربانی با کودکان کلیک کنید.

پرت کردن اشیا توسط کودکان تا چه سنی طبیعی است؟

در بیشتر موارد، پرتاب کردن اشیا توسط کودک از سن 18 ماهگی تا سه سالگی، دیده می‌شود. اما اگر این رفتار بیشتر از این مدت ادامه یابد؛ کمی نگران کننده است. در واقع این موضوع نشان دهنده ثابت شدن کودک در مراحلی رشدی است که کمتر سن اوست. همچنین این بدان معنا نیست که والدین در این دوران نباید این رفتار را کنترل نکنند. بلکه اگر آنها در این دوران برخورد درستی داشته باشند؛ این رفتار نیز ادامه نخواهد یافت.

سخن پایانی

کودکان به طور کلی رفتارهای مختلفی را در این سنین از خود بروز می‌دهند که بخشی از رشد آنهاست. اما برخورد صحیح در این مورد می‌تواند از مشکلات و همچنین ادامه یافتن این رفتارها تا حدی جلوگیری کند. والدین در این مورد دچار چالش های زیادی هستند. چرا که از طرفی نگران عوارض جانبی و آسیب های ناشی از این موضوع هستند و از طرف دیگر به ماندگاری این رفتار در کودک خود می‌اندیشند. اما با کمک گرفتن از یک مشاور می‌توانند در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کرده و همچنین به کودک نیز کمک بیشتری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرت کردن اشیا توسط کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره