بلاگ

جنب شدن در خواب | علت جنب شدن در خواب چیست

جنب شدن در خواب یک فرایند طبیعی است که در طول زندگی همه ما اتفاق می‌افتد. جنب شدن در خواب یا رؤیای خیس به معنی خروج مایع منی در آقایان یا مرطوب شدن واژن در خانم‌ها است. اگرچه این اتفاق بسیار طبیعی است و تقریباً در زندگی همه ما پیش می‌آید. بسیاری از خانم‌ها و آقایان به خصوص در نخستین تجربه‌ای که از این مسئله دارند احساسات متفاوت و حتی منفی را راجع به خودشان تجربه می‌کنند. دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که شما می‌توانید تا حدودی این مسئله را کنترل کنید. پس برای اولین قدم بهترین کار این است که آگاهی خود را راجع به این مسئله افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

جنب شدن در خواب

جنب شدن در خواب یا nocturnal emission نام یک فرایند طبیعی است که در بدن همه ما اتفاق می‌افتد. در این شرایط بدن فرد در طول خواب دچار تخلیه مایع منی می‌شود. مرحله‌ای از خواب وجود دارد که به آن مرحله REM گفته می‌شود. در این مرحله تغییرات بسیاری در بدن اتفاق می‌افتد که یکی از آنها افزایش جریان خون است. و همین موضوع تبدیل به دلیلی برای انزال می‌شود.

ممکن است در طول شب از خواب بیدار بشوید و جنب شدن را احساس کنید. درعین‌حال ممکن است تا صبح هیچ احساسی از این ماجرا نداشته باشید. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که جنب شدن در خواب یک فرایند طبیعی در بدن است و همه ما کم یا زیاد آن را تجربه می‌کنیم. پس جای نگرانی در این باره وجود ندارد.

تعداد دفعات جنب شدن در خواب

چند بار جنب شدن در خواب عادی است؟ این سؤالی است که برای بسیاری از ما پیش می‌آید. اما باید گفت که هیچ جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد. اگرچه هستند کسانی که در طول عمر خود تنها دو یا سه بار این موضوع را تجربه می‌کنند اما درعین‌حال دسته دیگری نیز هستند که دو یا سه بار در هفته چنین تجربه‌ای خواهند داشت. متخصصان معتقدند تعداد دفعات جنب شدن در خواب باتوجه‌به شرایط فیزیولوژیکی، تغذیه و تجربه‌های جنسی هرکدام از ما متفاوت است.

دلایل جنب شدن در خواب

عوامل و دلایل مختلفی در زمینه جنب شدن در خواب وجود دارد. که این دلایل به شرح زیر هستند.

1. نداشتن رابطه جنسی در طولانی‌مدت

شایع‌ترین علت جنب شدن در خواب را می‌توان به عدم برقراری رابطه جنسی در بلند‌مدت نسبت داد. بدن مردان در طول زندگی آنها ساختن سلول جنسی یا اسپرم را ادامه می‌دهد. اسپرم‌ها در لوله‌های خاصی در بیضه نگهداری می‌شوند. سپس از طریق رابطه جنسی تخلیه شده و اسپرم‌های جدیدی در لوله‌ها ذخیره می‌شود. باتوجه‌به اینکه ظرفیت این لوله‌ها محدود است اگر شما از نظر جنسی فعال نباشید بدن به طور طبیعی اسپرم را خارج می‌کند. و این همان چیزی است که به‌عنوان جنب شدن یا احتلام می‌شناسید.

2. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که عمدتاً در دوره بلوغ به اوج خودش می‌رسد یکی دیگر از علت‌های جنب شدن فرد در خواب است. برای مثال تحقیقات نشان داده که افزایش هورمون تستوسترون با افزایش میل جنسی و همین‌طور جنب شدن رابطه مستقیمی دارد.

3. تصورات جنسی

یکی از موضوعاتی که با تجربه احتلام رابطه مستقیم دارد این است که شما در طول روز چقدر درگیر مسائل جنسی هستید. تصورات جنسی، تماشای پورنوگرافی و صحبت‌کردن با دوستان راجع به این مسئله همگی از موضوعاتی هستند که می‌توانند احتمال جنب شدن در خواب را بالا ببرند.

4. رژیم غذایی

مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند می‌تواند منجر به افزایش تحریک‌پذیری و میل جنسی شوند. مواد غذایی چرب و شیرین از جمله مواردی هستند که منجر به افزایش میل جنسی می‌شوند. و احتمال جنب شدن در خواب را افزایش می‌‌دهند.

راهکارهایی برای پیشگیری از جنب شدن در خواب

راهکارهایی برای پیشگیری از جنب شدن در خواب وجود دارد که عبارتند از.

مدیریت محرک‌های جنسی

همان‌طور که گفتیم اینکه شما در طول روز چقدر در معرض محرک‌های جنسی مختلف باشید تأثیر مستقیمی روی جنب شدن خواهد داشت. پس اگر می‌خواهید این مسئله را مدیریت کنید در درجه اول باید محیطی که در آن هستید و محرک‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوید را مدیریت کنید.

رابطه جنسی

هرچقدر شما زندگی جنسی منظم‌تری داشته باشید احتمال جنب شدن در خواب کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر است که جنب شدن بیشتر در افراد مجرد اتفاق می‌افتد تا متأهل‌ها. یک زندگی جنسی سالم که در آن نیازهای شما به طور طبیعی تأمین بشوند بهترین راه برای کنترل این مسئله است.

کنترل رژیم غذایی

مصرف مواد قندی، فلفل، تخم مرغ، سیر، بادمجان، گوشت قرمز، پیاز و چربی‌های حیوانی از جمله عواملی هستند که روی نیازهای جنسی ما تأثیر می‌گذارند. شما می‌توانید با کنترل کردن مواد غذایی که استفاده می‌کنید تا حدودی نیازهای جنسی و همین‌طور احتلام در خواب را کنترل کنید.

راهکارهای دیگر برای کاهش جنب شدن در خواب

  • از مشاهده صحنه های تحریک آمیز خودداری کنید.
  • در مکان های خنک بخوابید و از خواب در مکان های گرم پرهیز کنید.
  • 2 ساعت قبل از خواب از مصرف مایعات خودداری کنید.
  • تا حد امکان از دمر خوابیدن خودداری کنید.
  • نصف شب به دستشویی بروید.
  • از لباس های جذب و چسبان استفاده نکنید.

جنب شدن در خواب و مشاوره روان‌شناسی

زندگی جنسی ما نیز درست مانند هر بعد دیگر از زندگی‌مان نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. بااین‌حال به دلیل باورهای فرهنگی ما معمولاً راجع به این قضیه صحبت نمی‌کنیم. گاهی اوقات علت جنب شدن‌های بیش از حد این است که فرد راهکاری برای مدیریت‌کردن نیازهای جنسی‌اش ندارد. بعضی مواقع نیز پیش می‌آید که شما خودتان را برای این موضوع سرزنش می‌کنید. یا حتی گناهکار و ناپاک می‌دانید. در همه این موقعیت‌ها می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین بدون اینکه شما را قضاوت کنند صحبت‌هایتان را گوش کرده و برای پیداکردن راه‌حل مناسب به شما کمک می‌کنند.

جنب شدن در خواب بیماری است یا خیر؟

جنب شدن در خواب بیماری نیست و مشکل خاصی تلقی نمی‌شود. این اتفاق امری طبیعی است و نشان از فعالیت های طبیعی بدن است. این اتفاق باعث کاهش فشارهای میل جنسی در افراد مجرد خواهد شد. اما این نکته را در نظر بگیرید که بدن افراد با یکدیگر متفاوت است و گاهی افراد این انزال ها را به طور واضح تجربه نمی‌کنند. اما به یاد داشته باشید که جنب‌شدن در خواب نه گناه است و نه بیماری. تنها یک اتفاق طبیعی است که افراد در زمان ها و سنین مختلف تجربه خواهند کرد.

کلام آخر

بسیاری افراد از جنب شدن در خواب اطلاعی ندارند. یا به دنبال کاهش این اتفاق هستند. بهترین راهکار برای کاهش جنب شدن در خواب، مشاوره و کمک از روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‎‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از طلاق با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنب‌شدن در خواب می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چند بار جنب شدن در خواب طول یک ماه طبیعی است؟

این موضوع کاملاً به شرایط جسمی و موقعیت زندگی جنسی شما بستگی دارد. اما اگر هر شب درگیر این مسئله می‌شوید بهتر است راجع به آن از یک متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره