رشد و مراقبتکودک

سرماخوردگی زود به زود کودک | بچه ام همش سرما میخوره

سرماخوردگی زود به زود کودک تا حدی طبیعی است. در واقع سیستم ایمنی کودکان هنوز به اندازه کودکان قوی و کامل نیست. از طرفی در فصول سرد سال بیشتر شاهد چنین حالتی در میان کودکان هستیم. با اینکه با هر بار سرماخوردگی در کودکان بدن آنتی بادی هایی برای مبارزه با این بیماری ایجاد می‌کند و در حالت عادی کودک نباید تا مدتی دوباره بیمار شود. اما علت بروز سرماخوردگی گاهی ویروسی است و گاهی نیست. از این رو تعجبی ندارد که کودکان در فاصله زمانی کوتاهی چند بار به این بیماری مبتلا شوند. بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از یک متخصص نیز مشورت کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرماخوردگی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سرماخوردگی زود به زود کودک

سرماخوردگی زود به زود کودک والدین را بسیار نگران کرده و احتمالا در این زمینه اقدامات زیادی نیز انجام می‌دهند. اما در مواردی استفاده بیش از حد از داروهای شیمیایی است که سیستم ایمنی بدن کودک را تضعیف کرده و منجر به بروز چنین حالتی می‌گردد. از این رو تنها درمان این مشکل خوردن داروهای مختلف و یا مراجعه به پزشک نیست. معمولا سرماخوردگی دوره مشخصی دارد که باید طی شود و بعد از این دوران نشانه های بیماری نیز کمتر می‌شوند. از این والدین نباید در این مورد فشار زیادی به فرزند خود وارد کنند.

علت سرماخوردگی زود به زود کودک

علت سرماخوردگی زود به زود کودک

برای سرماخوردگی کودک دلایل مختلفی وجود دارد. اطلاع از این دلایل حساسیت والدین را نسبت به این موضوع تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود.

✨ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن آنها

همانطور که پیش تر هم در مورد آن صحبت کردیم؛ یکی از اصلی ترین دلایل سرماخوردگی کودک ضعیف بودن سیستم ایمنی آنهاست. البته گاهی کودک قبلا اصلا اینطور نبوده و مدتی است که به طور مداوم مریض می‌شود. این حالت بدین معنی است که در اثر دلایل مختلفی سیستم ایمنی کودکان به تازگی ضعیف شده است. برای مثال تجربه استرس و اضطراب، به شدت بر سیستم ایمنی افراد موثر است.

✨سیگار کشیدن والدین

یکی دیگر از دلایل سرماخوردگی کودک سیگار کشیدن والدین است. در این شرایط سیستم تنفسی کودکان ضعیف شده و با کوچک ترین محرکی به بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

✨عدم رعایت بهداشت فردی در کودکان

در مورد بیماری هایی مانند سرماخوردگی که واگیردار هستند؛ رعایت بهداشت فردی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع کودکان باید در این دوران از ماسک استفاده کرده و به صورت مداوم دست های خود را بشویند. در این حالت کمتر احتمال دارد که حتی در مواجهه با افرادی که سرما خورده اند؛ به این بیماری مبتلا شوند.

✨بی خوابی

بی خوابی نیز یکی دیگر از عللی است که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. کودکان باید به اندازه خوابیده و استراحت کنند. در غیر این صورت بیشتر احتمال دارد که بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی مبتلا شوند.

✨تغذیه نامناسب

خوردن برخی از خوراکی ها سیستم ایمنی و همچنین دستگاه تنفسی را قوی تر کرده و از سرماخوردگی زود به زود کودک نیز جلوگیری می‌کند. در این دوران کودکان باید از پروتیئن های جانوری، سوپ های مغذی، سالادهای مختلف و برگ سبزیجات مانند کاهو و کلم استفاده نمایند. برای اطلاع انواع غذای سالم و ناسالم برای کودکان کلیک کنید.

نشانه های سرماخوردگی زود به زود کودک

سرماخوردگی چه برای کودکان و چه بزرگسالان نشانه های مشخصی دارد. اما شدت و مدت این علائم از فردی به فردی دیگر متفاوت است. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

تب

گلودرد

سردرد

گوش درد

اختلال در اشتها

مشکلات تنفسی

صدادار شدن تنفس

اختلال در بلع

بروز جوش های پوستی

معمولا این نشانه های بعد از یک هفته برطرف می‌شوند. همچنین بروز سرفه در کودکان همیشه به معنی آسیب به ریه نیست. از طرفی اگر تب با درجه بالا بعد از گذشت پنج روز با داروهم برطرف نشود؛ والدین باید کودک را به پیش متخصص ببرند.

در خانه ماندن کودک در دوران سرماخوردگی

در صورت سرماخوردگی زود به زود کودک همراه شدن این حالت با نشانه های دیگر والدین نباید اجازه دهند که فرزندشان به مهدکودک و یا به طور کلی مکان های عمومی برود. تا برطرف شدن کامل علائم بهتر است کودک در خانه مانده و استراحت کند. در غیر این صورت احتمال شدیدتر شدن علائم و همچنین انتقال به کودکان دیگر نیز وجود دارد.

داروهای خانگی برای درمان  سرماخوردگی زود به زود کودک

در ابتدا باید این نکته را ذکر کرد که هیچ داروی خانگی منجر به بهبودی کامل و از بین رفتن نشانه های بیماری نمی‌شود. در واقع از داروهای خانگی باید به عنوان روش مکمل داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد. در این دوران بهتر است کودکان به طور مرتب دوس آب گرم گرفته، و همچنین با آب نمک گلو و بینی خود را بشویند.

در این دوران از شیرینی جات مصرف نکرده و همچنین برای تسکین درد گلو از دمنوش آبلیمو و عسل استفاده کنند.

همچنین والدین باید نحوه فین کردن را نیز به کودک خود بیاموزند. چرا که در غیر این صورت راه تنفسی آنها بسته شده و عفونت از بدنشان خارج نمی‌شود.

مراجعه به پزشک برای درمان سرماخوردگی زود به زود کودک

در صورتی که نشانه های سرماخوردگی زود به زود کودک تشدید شده و برای مدت زمان طولانی ادامه یافتند؛ بهتر است افراد حتما از متخصص اطفال کمک بگیرند. گاهی به این دلیل کودک به طور مداوم به این بیماری مبتلا می‌شود که بیماری قبلی به طور کامل درمان نشده است. از این رو بسیار اهمیت دارد که کودکان دوره درمان خود را کامل کنند. پزشک در این شرایط معمولا داروهایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن مخصوص کودکان تجویز می‌کند.

جلوگیری از بروز سرماخوردگی زود به زود کودک

جلوگیری از سرماخوردگی زود به زود کودک

برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی زود به زود کودک راه های مختلفی وجود دارد. والدین باید سعی کنند تا در ابتدا سیستم ایمنی بدن فرزند خود را تقویت نمایند. در این زمینه می‌توانند از راه های زیر استفاده کنند.

کمک به رعایت بهداشت در کودک

استفاده از مکمل های لازم برای تقویت سیستم ایمنی

دور نگه داشتن کودکان از افراد بیمار

سخن پایانی

حتی با رعایت کردن نکات مربوط به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی زود به زود کودک بازهم احتمال ابتلای او به این بیماری وجود دارد. از این رو والدین نباید در این مورد حساسیت زیادی نشان دهند. تنها باید تا حد امکان از فرزند خود مراقبت کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. همچنین حتما از یک پزشک و مشاور کودک نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرماخوردگی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره