انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش طبیعت گرا چیست

هوش طبیعت گرا یکی دیگر از انواع هوش گاردنر است که با بالا بودن میزان آن در افراد، علاقه زیادی به طبیعت داشته و به طور کلی در این مورد مشتاق هستند. این نوع هوش به تازگی به دسته بندی انواع هوش اضافه شده است. به همین دلیل افراد زیاد در مورد آن اطلاعات نداشته و شاید اصلا در طول زندگی آن را تقویت نکنند. شاید بتوان گفت به همین دلیل است که برخی از افراد مشتاق حضور در طبیعت بوده و یا از دیدن تصاویر آن نیز لذت می‌برند و برخی دیگر نه. البته همه افراد به طور ذاتی، طبیعت را دوست دارند. اما برخی دیگر این مفهوم را به شکل های مختلفی با زندگی خود عجین می‌کنند که اینکار نیاز به دانش و اطلاعات دارد. در این زمینه افراد می‌توانند با مشاور صحبت کرده و به تقویت این نوع هوش بپردازند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش طبیعت گرا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت تقویت هوش طبیعت گرا

تقویت هوش طبیعت گرا مخصوصا در کودکان از این جهت اهمیت دارد که کنجکاوی آنها را در زمینه های مختلف تقویت کرده و همچنین منجر به ارتباط بهتر آنها با محیط می‌گردد. از آنجایی که در طبیعت با طیف وسیعی از گیاهان و جانوران سرو کار داریم؛ تقویت این نوع هوش در آنها باعث خلاقیت، همدلی، توانایی حل مسئله و حتی کاهش چشمگیر استرس می‌گردد. در واقع درک الگوهای طبیعی باعث می‌شود تا کودکان بتوانند از نهایت ظرفیت ذهنی خود استفاده کرده و مسائل را بهتر و سریعتر درک کنند. برای اطلاع از سن استعدادیابی کودکان کلیک نمایید.

مشخصه های افرادی که هوش طبیعت گرا بالایی دارند

مشخصه های هوش طبیعت گرا

معمولا کودکانی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که راحت تر می‌توان آنها را تشخیص داد. در این بخش به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم.

از دوران کودکی تمایل به خاک بازی کردن دارند

در نقاشی های خود بیشتر از عناصر طبیعی استفاده می‌کنند

تمایل به خواندن کتاب هایی دارند که شخصیت های آن حیوانات هستند

مشاغل مورد علاقه خود را شغل هایی مرتبط با گیاهان و جانوران معرفی می‌کنند

همواره دوست دارند کنار پنجره بوده و بیرون را تماشا کنند

در پیک نیک ها عملکرد خوبی دارند

از تماشای برنامه های علمی مثل رازبقا لذت می‌برند.

روش های تقویت هوش طبیعت گرا

از طرفی برای تقویت هوش طبیعت گرا راه های مختلفی وجود دارد که والدین می‌توانند از آنها استفاده کرده و به فرزند خود کمک کنند. البته بهتر است برای انجام اینکار به صورت تخصصی از روانشناس کمک گرفت. اما به طور کلی انجام تمریناتی ساده نیز در این زمینه موثر هستند. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

✨سرو کار داشتن با طبیعت به صورت روزانه

یکی از اصلی ترین راه هایی که در این مورد وجود دارد؛ قرارگیری در معرض طبیعت به صورت روزانه است. در واقع زمانی که افراد هر روز به طبیعت رفته و زمانی را در آنجا سپری کنند؛ به جنبه های مختلفی از طبیعت پی برده و در مورد آنها فکر می‌کنند. فراموش نکنید که نباید برای اینکار فرزند خود را مجبور کنید و یا این حتما به معنای رفتن به طبیعت نیست. حتی اگر زمانی را برای گلکاری باغچه و یا آب دادن به گلها نیز سپری کنید؛ بازهم بر کودک این موضوع تاثیر دارد. برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

✨تمرین مشاهده طبیعت

فعالیت هایی مانند کوهنوردی، کمپ کردن در جنگل، شنا کردن در دریا و… نه تنها باعث سلامتی جسمانی می‌گردند؛ بلکه در دراز مدت نگاه ما را نسبت به اطرافمان و همچنین طبیعت تغییر می‌دهند. انجام اینکارها آسان نبوده و نیاز به تمرین دارد. از این رو بهتر است در این فعالیت ها کودکان را نیز با خود همراه کرده و دیدن جزئیات را نیز به آنها یادآور شوید.

✨نوشتن مشاهدات خود

در مواجهه با طبیعت، از نوشتن جزئیات غافل نشوید. برای مثال از فرزند خود بخواهید که به آخرین باری که به پارک و یا جنگل رفته است؛ فکر کرده و خاطرات خود را بنویسد. این موضوع باعث می‌شود تا بیشتر به جزئیات فکر کرده و همچنین اتفاقاتی که در طبیعت می‌افتد را با خود تحلیل و بررسی کند.

✨عجله نکردن

در مورد تقویت هوش طبیعت گرا نباید عجله کنید. برای حضور در طبیعت و درک آن هیچ چیز به اندازه آرامش داشتن با اهمیت نیست. برای بالابردن این نوع هوش در خود و درک طبیعت باید تامل کردن، صبر و سکوت را به خوبی بیاموزید. اگر به اندازه کافی وقت برای تفریح و کشف کردن ندارید؛ کودک را به طبیعت نبرید. چرا که در این صورت او نیز دیگر اهمیتی به حضور در این فضا نمی‌دهد.

✨بازی های متناسب با این هوش

علاوه بر حضور در طبیعت، روش های دیگری برای تقویت هوش طبیعت گرا نیز وجود دارد. مخصوصا برای کودکان که علاقه زیادی به بازی کردن دارند؛ اینکار بسیار موثر است. برخی از بازی و فعالیت ها شامل بازی با سایه ها، درست کردن کاردستی حیوانات و ساخت ژورنال با المان های طبیعی است. این فعالیت ها برای کودکان بسیار جذاب هستند و از طریق آنها می‌توان آنها را ترغیب نمود.

مشاغل متناسب با هوش طبیعت گرا

با وجود هوش طبیعت گرای بالا در افراد، معمولا در مشاغل معینی عملکرد بهتری دیده می‌شود. برخی از این مشاغل شامل معلم تربیت حیوانات، مهندسی ژنتیک، گیاه شناسی، محیط بانی، زمین شناسی، هواشناسی، مهندسی معدن ، مهندسی کشاورزی و… می‌شوند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

افرادی که هوش طبیعت گرا بالایی داشته اند

بسیاری از افراد این نوع هوش را دست کم می‌گیرند. اما فراموش نکنید که بسیاری از افراد در طول تاریخ با وجود هوش طبیعت گرای بالا به موفقیت های زیادی رسیده اند. جان مویر، مندل، لویی پاستور، چارلز داروین، لیلا اسفندیاری، برادران امیدوار و عظیم قیچی ساز از این دست افراد بوده اند.

تشخیص هوش طبیعت گرا در کودکان

تشخیص هوش طبیعت گرا

تشخیص دقیق هوش طبیعت گرا در کودکان توسط متخصص و با کمک انجام تست هایی صورت می‌گیرد. در این حالت روانشناس نشانه های رفتاری کودک را مشاهده کرده و در قدم بعدی با استفاده از آزمون هوشی گاردنر در این زمینه به قطعیت می‌رسد. برای تقویت این نوع هوش در ابتدا باید آن را به درستی در کودکان تشخیص داده و ظرفیت های ذهنی و روانی کودک را نیز در نظر گرفت.

رابطه بین هوش طبیعت گرا با هوش فضایی وتصویری

بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ هوش طبیعت گرا بیشترین رابطه را با هوش فضایی و تصویری در میان انواع دسته بندی های هوش گاردنر دارد. چرا که برای حضور در طبیعت و همچنین درک مفاهیم مرتبط به آن افراد نیاز به قدرت جهت یابی و تشخیص مسیر دارند. از این رو معمولا افرادی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند؛ هوش فضایی نیز در آنها بالاست.

سخن پایانی

با اینکه در بیشتر موارد والدین اهمیتی به هوش طبیعت گرا در کودکان خود نمی‌دهند؛ اما همه کودکان از آن برخوردار بوده و به طور ذاتی مایل به کشف و گردش در طبیعت هستند. همانطور که می‌بینیم از دوران کودکی علاقه زیادی به بازی کردن با حیوانات دارند. از این رو والدین باید این روحیه را در آنان تقویت کرده و همچنین با کمک متخصص این هوش را در آنها بالا ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش طبیعت گرا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

منظور از هوش طبیعت گرایی چیست؟

این هوش به توانایی فرد در برقراری ارتباط با محیط و شناخت و دسته‌بندی گیاهان و جانوران توجه دارد

راه های تقویت هوش طبیعت گرایی در کودک چیست؟

سعی کنید گشتن در طبیعت را به‌عنوان بخشی از برنامه هفتگی کودک قرار دهید، از آن‌ها بخواهید مشاهداتشان از طبیعت را در یک دفترچه یادداشت کنند و یا مراقبت از یک گل یا حیوان را به آن‌ها بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره