انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش تصویری و فضایی با چه تستی سنجیده می شود؟

هوش تصویری و فضایی یکی از انواع هوش بوده که به افراد برای درک اجسام، اشکال و مدلسازی کمک می‌کند. به طور کلی هوش ما متشکل از دسته های مختلفی است که هر کدام از آنها به ما در انجام کاری و یا درک موضوعی کمک می‌کنند. بر اساس نظریه گاردنر، همه ما این هشت نوع هوش را داریم و تنها میران آنها در هریک از ما متفاوت است. معمولا مهندسین و هنرمندان از میزان بالاتری از هوش تصویری و فضایی برخوردار هستند. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان میزان این هوش را تغییر داد. افراد با انجام تمریناتی می‌توانند این نوع از هوش را در خود ارتقا داده و از آن بهره گیرند. برای انجام اینکار بهتر است از متخصص کمک گرفت. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش تصویری و فضایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هوش تصویری و فضایی در نظریه گاردنر

گاردنر به طور کلی هوش را به هشت دسته بندی تقسیم کرده که در بین آنها هوش تصویری و فضایی را به این شکل تعریف می‌کند: توانایی درک صحیح جهان به صورت بصری، اعمال تغییرات در درک ابتدایی خود از محیط و توانایی بازسازی ابعاد تجربه تصویری حتی در غیاب چیزی که آن را پدید آورده است. انواع دیگر هوش که این دانشمند بیان می‌کند شامل هوش زبانی کلامی، هوش منطقی ریاضی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی جنبشی، هوش بین فردی، درون فردی، هستی گرایی یا وجودی و اخلاقی است. آشنایی با هر یک از این هوش و همچنین تلاش در جهت تقویت شان هم در زندگی شخصی و هم اجتماعی ما تاثیر گذاشته و منجر به عملکرد بهتر می‌گردد. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

خصوصیات افرادی که هوش تصویری و فضایی بالایی دارند

مشخصه های هوش تصویری و فضایی بالا

با توجه به تعریفی که در قسمت قبل در مورد هوش تصویری و فضایی ذکر شد؛ افرادی که از میزان بالایی از این هوش برخوردار هستند ویژگی های رفتاری خاصی را از خود بروز می‌دهند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

استفاده از تصاویر و اشکال نسبت به متن برایشان ارجحیت دارد

در نقشه خوانی و مسیریابی عملکرد خوبی دارند

تصاویری نزدیک به واقعیت ترسیم می‌کنند

در قضاوت و استدلال توانمند هستند

چگونگی ارتقای ظرفیت هوش تصویری و فضایی

برای ارتقا و تقویت هوش تصویری و فضایی ، روش های مختلفی وجود دارد. افراد در ابتدا باید اطلاعات کافی را در مورد این هوش کسب کرده و در قدم بعدی با کمک یک متخصص در این زمینه اقدام کنند. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها پرداخته ایم. برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

 ✨از بازی های مختلف کمک بگیرید

یکی از مناسب ترین راه ها برای تقویت هوش تصویری و فضایی، استفاده از بازی های مختلف است. افراد می‌توانند در این مورد از بازی هایی مانند شطرنج و یا مکعب روبیک استفاده کنند. در بازی ها افراد مدام در حال فکر کردن به احتمالات و موقعیت های مختلف هستند. از طرفی این بازی ها بسیار کم هزینه و راحت بوده و انجام آنها در هرجایی امکانپذیر است. از طرفی قدرت استدلا افراد نیز تقویت می‌شود. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

 ✨کشیدن یک نقاشی از زوایای مختلف

زمانی که افراد بخواهند یک نقاشی را از زوایای مختلفی بکشند؛ باید آن را در ذهن در حالات مختلف چرخانده و تصور کنند. در مرحله بعدی باید آن چیزی را در ذهن خود دارند؛ روی برگه بیاورند. به همین دلیل این تمرین بسیار خوبی برای تقویت هوش تصویری و فضایی است.

 ✨بازی با مکعب روبیک

امروزه مکعب های روبیک محبوبیت زیادی بین افراد پیدا کرده و همچنین در انواع مختلفی نیز قابل دسترس هستند. در حل کردن مکعب روبیک افراد مجبورند تا بین رنگ ها و الگوها مشخص ارتباط برقرار کردهو راه های مختلفی را امتحان کنند. از این رو اینکار ذهن را درگیر کرده و این بخش از مغز را نیز تقویت می‌کند.

 ✨تمرینات ذهنی برای تصویر سازی

افراد با تصویرسازی و تجسم کردن حالات مختلف، بر محدودیت های ذهنی خود غلبه کرده و ظرفیت تفکر خود را بالاتر ببرند. از این رو افراد می‌توانند به هر چیزی که در اطراف شان در حالت های مختلفی بیاندیشند.

✨انجام فعالیت های هنری

تحقیقات حاکی از آنند که انجام فعالیت های هنری تا حد زیادی می‌توانند هوش تصویری و فضایی را تقویت کنند. فعالیت هایی مانند نقاشی کردن، مجسمه سازی، ایده پردازی و… همگی در این مورد موثر هستند.

✨داستان گویی با کتاب های مصور

برای انتخاب کتاب بیشتر به سراغ کتاب هایی بروید که دارای تصاویر زیاد و رنگی هستند. اینکار باعث می‎شود تا در ذهن خود و یا حتی فردی که کتاب را برایش می‌خوانید؛ تصویر مشخص تری شکل بگیرد. همچنین افراد بیشتر خود را وادار می‌کنند تا در مورد داستان تصویرسازی کنند.

✨پازل حل کردن

پازل یک بازی فکری، تصویری است که در آن باید با توجه به تصاویر محل دقیق را پیدا کرده و قطعات را جایگذاری کنید. به همین دلیل حل پازل های بزرگ و پیچیده می‌توانند هوش تصویری و فضایی را در شما تقویت کرده و همچنین منجر به سرگرمی شود.

✨انجام بازی های ویدئویی

با اینکه استفاده بیش از حد از بازی های کامپیوتری می‌توانند پیامدهایی داشته باشند؛ اما در مواردی هوش بصری کودکان را نیز تقویت می‌کنند. چرا که بچه ها با قرارگیری در موقعیت سه بعدی بازی، آنها را در ذهن خود تصور کرده و بر این اساس تصمیم گیری می‌کنند. از این رو بازی ها با آموزش جهت یابی و خواندن نقشه، هوش تصویری و فضایی را در کودکان تقویت می‌کنند.

فعالیت های روزانه برای تقویت هوش تصویری و فضایی

برای تقویت هوش تصویری و فضایی حتما نیاز نیست که افراد از روش های پیچیده و حتی وقت گیر استفاده کنند. گاهی در بین فعالیت های روزانه نیز می‌توان به این موضوع پرداخت. در این قسمت به توضیح برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

🔶استفاده از واژگان فضایی

بهتر است برای تقویت هوش تصویری و فضایی ، بیشتر در تعاملات روزمره خود از واژگان فضایی استفاده کنید. براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند؛ افرادی که از کودکی والدین شان از کلماتی مانند بزرگ، کوچک، قد بلند و قد کوتاه، مثلث و… استفاده کرده اند؛ توانایی بالاتری در درک مفاهیم فضایی دارند.

🔶آموزش زبان بدن

بهتر است سن کم حتما به فرزندان خود در مورد زبان بدن و کاربردهای آن توضیح دهید. زبان بدن، روش مناسبی برای برقراری ارتباط با دیگران بوده که از طریق آن هوش تصویری و فضایی بچه ها نیز تقویت می‌شود.

🔶تجسم ذهنی

از بچه ها بخواهید تا وسائل و مفاهیم مختلف را در ذهن خود تصور کنند. اینکار نه تنها آنها را سرگرم کرده و قوه تخیل شان را تقویت می‌کند؛ بلکه هوش تصویری و فضایی را نیز افزایش می‌دهد. ذهن آنها بسیار انعطاف پذیر بوده و می‌تواند همه چیز را به شکل دیگری ببیند.

🔶بازی وصل کردن اجزا

بازی وصل کردن اجزا برای به یادآوری مراحل یک فرایند است. برای مثال می‌توانید یک ساختمان با لگو درست کرده و از فرزند خود بخواهید تا جزئیات و همچنین مراحل را توضیح دهد. همچنین می‌تواند روش شما را تقلید کرده و خود ساختمانی دیگر بسازد.

🔶داستان سرایی و بازی کردن با بلاک ها

یکی دیگر از راه های تقویت هوش تصویری و فضایی تعریف کردن داستان های توصیفی برای کودکان است. همچنین می‌توانید از کودکان بخواهید که چیزی را که در ذهن خود تجسم کرده اند را کشیده و یا حتی بسازند. اینکار تمرین عملی و هیجان انگیز خوبی برای کودکان است.

🔶آموزش نقشه خوانی

نقشه خوانی و مسیر یابی نیاز به هوش تصویری و فضایی دارد. از همین رو از دوران کودکی آنان را در این مسئله دخالت داده و از آنها بخواهید تا مسیرهایی را به خاطر بسپارند. این موضوع بسیار کاربردی بوده و در شرایط مختلف به کمک بچه ها می‌آید.

🔶کتاب خواندن

به کودکان اجازه دهید تا کتاب هایی مصور و تصویری بیشتری بخوانند. کتاب های کمیک به تقویت قوه تخیل و همچنین هوش تصویری و فضایی بچه ها کمک زیادی می‌کند. حتی زمانی که کتابی را برای فرزند خود می‌خوانید؛ اجازه دهید تا تصاویرش را ببینند.

🔶استفاده از بازی های فضایی

امروزه تنوع بازی های فضایی و یا به طور کلی بازی هایی که بر هوش تصویری و فضایی بچه ها تمرکز می‌کنند؛ بسیار بالاست. برخی از بازی های کامپیوتری و یا تخته ای به همین منظور طراحی شده اند. خانواده های می‌توانند آنها را در اختیار فرزندان خود گذاشته و حتی برای بازی کردن به آنها کمک نیز بکنند.

🔶آموزش عکاسی به کودکان

زمانی که افراد به خواهند از چیزی و یا منظره ای عکسبرداری کنند؛ احتمالا زوایای مختلفی را برای اینکار انتخاب می‌کنند. نگاه کردن از زاویه های مختلف به یک مکان باعث می‌شود تا افراد هوش تصویری و فضایی بهتری داشته باشند. از این رو در شرایط مختلفی می‌توانید از آنها بخواهید تا عکس گرفته و اصول اینکار را به آنها آموزش دهید.

🔶آموزش موسیقی

همچنین برای تقویت هوش تصویری و فضایی ، می‌توانید نواختن موسیقی را نیز به کودکان آموزش دهید. به طور کلی نواختن آلات موسیقی بر مغز تاثیر گذاشته و کارکرد آن را بهتر می‌کند. در واقع دانشمندان معتقدند که نواختن موسیقی موثرتر از گوش کردن تنها به آن است.

افرادی هوش تصویری و فضایی بالایی داشته اند

در طول تاریخ افرادی که هوش تصویری و فضایی بالایی داشته اند؛ به موفقیت های زیادی رسیده اند. این افراد در حوزه های مختلفی پیشگام بوده و با استفاده از این هوش بر چالش های زیادی غلبه کرده اند. لئوناردوداوینچی، ونگوگ، مارک شاگال، برادران رایت و آنری دو تولوز لوتوک همگی از هوش فضایی و تصویری بالایی برخوردار بوده اند.

مشاغلی که متناسب با هوش تصویری و فضایی بالا است

مشاغل مناسب هوش تصویری و فضایی

 با توجه به اینکه این افراد توانایی بالایی در تشخیص الگوها، رنگ ها، مسیرها و… دارند؛ قطعا در مشاغل مرتبط با این موضوعات می‌توانند به موفقیت های بیشتری برسند. برخی از این شغل ها شامل نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی، گرافیک، تدریس جغرافیا، نشقه برداری، دیانوردی، فیزیکدان نظری و بازیگری است. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که هوش تصویری و فضایی در بخش های مختلفی زندگی می‌تواند به ما کمک کند و تاثیرگذار باشد؛ پرداختن به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد می‌توانند علاوه بر استفاده از روش های بالا از یک متخصص نیز کمک گرفته این نوع هوش را در خود تقویت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش تصویری و فضایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا می توانیم هوش تصویری و فضایی را بهبود دهیم؟

بله، به کمک تمرین‌های مختلف نظیر پرداختن به هنر یا انجام بازی‌هایی نظیر پازل و شطرنج می‌توانید به بهبود تفکر فضایی خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره