اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از سایه کودکان بامزه نیست؟

ترس از سایه یکی از فوبیاهای رایج در میان کودکان و یا حتی بزرگسالان محسوب می‌شود. به طور کلی سایه مفهوم ترسناکی است و گاهی افراد را در شرایط مختلف می‌ترساند. مفهوم سایه همواره با موضوعاتی مثل شب، تاریکی و یا موجودات ماورای الطبیعیه همراه می‌شود. به همین دلیل تداعی کننده ترس بوده و می‌تواند اضطراب‌آور باشد. این موضوع در بیشتر موارد در دوران کودکی ایجاد شده و تا زمان بزرگسالی ادامه می‌یابد. حتی بسیاری از کسانی که از تاریکی می‌ترسند؛ در واقع از این هراس دارند که سایه های عجیب و غریب ببینند. از این رو بهتر است افراد نشانه های ناشی از این نوع ترس را شناخته و در مرحله بعدی با کمک متخصص در این زمینه اقدام نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سایه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از سایه به چه معناست؟

ترس از سایه به معنی بروز هیجانات شدید و بی‌دلیل در مواجهه با سایه خودشان و یا به طور کلی هر نوع سایه ای است که افراد مشاهده می‌کنند. از آنجایی که ما در شرایط مختلف ممکن است سایه خود، دیگران و یا اجسام مختلف را ببینیم؛ این ترس بیمارگونه می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی افراد اختلال ایجاد کند. افراد به این دلیل احتمالا تمایلی ندارند تا در معرض نور خورشید قرار  بگیرند و یا حتی از آن خارج شوند تا سایه ای ببینند. شب‌ها احتمالا خواب راحتی نداشته و به طور کلی مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. در ادامه بیشتر در مورد نشانه ها و حتی راه های درمان این فوبیا توضیح خواهیم داد. برای آشنایی با نشانه های ترس از نور کلیک نمایید.

ترس از سایه از چه سنی آغاز می‌شود؟

کودکان خردسال معمولا تصوری از ترس ندارند. پس دیدن سایه ها حتی برای آنها سرگرم کننده نیز هست. اما در سن دو تا سه سالگی قدرت تخیل کودکان به سرعت رشد کرده و مرز بین خیال و واقعیت برای آنها از بین می‌رود. به همین دلیل با فکر کردن و خیالپردازی در مورد موضوعات مختلف، ممکن است نشانه های ترس از سایه در آنها شکل گیرد.

علت ترس از سایه چیست؟

علت ترس از سایه

با اینکه گفتیم که بروز این نوع ترس در کودکان تا حدی طبیعی است؛ اما پیدا کردن علت این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند در فرایند درمان تاثیرگذار باشد. در این قسمت در مورد برخی از این دلایل توضیح خواهیم داد.

آموزش های غلط و یا یادگیری از دیگران

یکی از اصلی ترین دلایل بروز ترس از سایه در کودکان ، آموزش های اشتباه والدین است. در واقع والدین و یا خواهر و برادرها در حین قصه گفتن برای کودکان و یا صحبت کردن با آنان، گاهی سایه را برای کودک به موجودی ترسناک و خطرناک تشبیه می‌کنند. به همین دلیل این ترس در کودک شکل می‌گیرد. و یا از طرفی زمانی که کودک می‌بیند که والدینش از سایه می‌ترسند؛ او نیز تصور می‌کند که سایه ها واقعا موجودات ترسناکی هستند. برای آشنایی با پیامدهای ناشی از ترساندن کودک کلیک نمایید.

شرایط محیطی کودک و خلاقیت ذهنی او

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری ترس از سایه،  خلاقیت و فضای ذهنی خود اوست. از طرفی شرایطی که کودک در آن می‌خوابد؛ نیز در این زمینه موثر است. مانند نور نامناسب چراغ خواب و یا نوع قرارگیری وسایل در اتاق خواب و حتی مکانی که پنجره قرار دارد.

خستگی ذهنی و روانی

خستگی روانی و ذهنی می‌تواند منجر به ترشح هورمون استرس شده و افراد را حساس و تحریک پذیر کند. حتی این هورمون بر کیفیت خواب نیز تاثیر گذاشته و در این حالت بیشتر احتمال دارد که افراد کابوس ببینند.

مشاهدات کودک در طول روز

محتواهایی که کودکان در طول روز در معرض آنان قرار می‌گیرند؛ نیز در این مورد موثر است. برای مثال کارتون هایی که می‌بینند و یا کتاب هایی که می‌خوانند.

عوامل ژنتیکی

برخی از تحقیقات حاکی از آنند که برهم خوردن تعادل شیمیایی در مغز باعث ایجاد استرس و اضطراب شده و فوبیاهای مختلف را به وجود می‌آورد. برای برخی از افراد این اتفاق به صورت ژنتیکی می‌افتد. از طرفی زمانی که یکی از والدین این ترس را داشته باشند؛ بیشتر احتمال دارد که کودک نیز مبتلا گردد.

تجربیات تلخ گذشته

یکی دیگر از دلایل بروز ترس از سایه ، داشتن تجربیات تلخی در گذشته است. برای مثال در یکی از اتفاقات ترسناکی که کودک در گذشته داشته است؛ همزمان شاهد سایه ای بوده و به همین دلیل همواره تماشای سایه برای او تداعی کننده ترس بوده و تصور می‌کند که اتفاق بدی در انتظار اوست.

مفهوم سایه برای کودکان ناشناخته است

مفهوم سایه هنوز برای کودکان به طور کامل واضح و شفاف نیست. به همین دلیل تصور می‌کنند که می‌تواند برایشان خطرناک و تهدیدکننده باشد و مشکلات مختلفی را ایجاد نماید.

نشانه های ترس از سایه

ترس از سایه معمولا با بروز نشانه هایی در افراد همراه است. با بروز این نشانه ها در کودکان همزمان با دیدن سایه، می‌توانید متوجه این ترس در کودکان شوید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های ترس از تاریکی کلیک نمایید.

  • ابتلا به حملات پانیک
  • بروز استرس و اضطراب شدید در مواجهه شدن با سایه ها
  • اجتناب از نگاه کردن به سایه خود
  • عرق کردن
  • لرزیدن بدن
  • بروز شب ادراری
  • این افراد در معرض ابتلا به وسواس فکری نیز هستند

درمان ترس از سایه

درمان ترس از سایه

خوشبختانه ترس از سایه قابل درمان بوده و می‌توان نشانه های آن را کنترل کرد. با اینکه در بیشتر موارد با بالارفتن سن کودک نشانه های این ترس به طور خود به خود کمرنگ تر شده و یا به طورکلی از بین می‌رود. در غیر اینصور می‌توانید از روش های زیر برای درمان در هر سنی استفاده کنید. برای اطلاع از راه های درمان فوبیاها کلیک نمایید.

کمک گرفتن از روانشناس: در قدم اول حتما باید از روانشناس کمک گرفته و با روش های مختلفی مثل شناختی رفتاری، مواجهه درمانی و… این فوبیا را درمان کنید.

تغییر دادن شرایط محیطی: در کنار کمک گرفتن از روانشناس، باید شرایط محیطی و اتاق خواب خود یا کودک را نیز تغییر داده و آن را در شرایطی قرار دهید که سایه ها شکل وحشتناکی برای کودک نداشته باشند.

سخن پایانی

ترس از سایه در کودکان ، تا حدی طبیعی است؛ اما می‌تواند پیامدهای نگران کننده ای داشته باشد. از این رو نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت. والدین باید در صورت مشاهده نشانه های چنین ترسی در کودکان شان، از متخصص کمک گرفته و از تشدید آن جلوگیری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سایه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره