اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مشروب و ماریجوانا تداخل دارند؟ (مصرف همزمان مشروبات الکلی با ماری جوانا)

مشروب و ماریجوانا از موادی هستند که امروزه میزان مصرف آنها در کشورما و به طور کلی در جهان به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. چرا که هر دو بسیار در دسترس بوده و قیمت نسبتا کمی هم دارند. از طرفی باورهای درستی در مورد آنها وجود نداشته و بیشتر افراد تصور می‌کنند که نه الکل و نه ماریجوانا هیچ یک اعتیاد ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که هر دو اعتیادآور هستند و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کنند. حتی در بسیاری از موارد شاهد مصرف همزمان این ماده با یکدیگر هستیم. این شرایط به دلایل مختلفی ایجاد شده و البته پیامدهای ناشی از هریک را تشدید می‌کند. از این رو بهتر است افراد در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و یا برای ترک اعتیاد به آنها از مشاور کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشروب و ماریجوانا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مقایسه مشروب و ماریجوانا

مقایسه مشروب و ماریجوانا

از آنجایی که الکل و ماریجوانا هر یک به شکل های متفاوتی بر بدن تاثیر گذاشته و عوارض مختلفی هم دارند؛ در این قسمت قصد داریم تا این دو ماده را از جنبه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. برای آشنایی با انواع علائم اعتیاد به ماریجوانا کلیک نمایید.

از نظر قوانین که در مورد آنها وجود دارد

الکل یا اتانول خوراکی یک ماده شیمیایی است که از گیاهان مختلفی مثل شکر، میوه ها و غلات تولید می‌شود. مصرف این نوشیدنی در اکثر کشورها قانونی است و حتی در دیگر نوشیدنی ها نیز می‌توان آن را یافت.

اما ماریجوانا یک گیاه طبیعی از خانواده حشیش است که از گیاهی به نام کانابیس استخراج می‌شود. ماده اصلی در ماریجوانا تتراهیدروکانابینول است که به اختصار به آن THC می‌گویند. مصرف این گیاه در بیشتر کشورها غیرقانونی است.

از نظر ترکیب شیمیایی

الکل از خانواده اتانول ها بوده که بدون نیاز به افزودن سایر موارد، می‌توان به صورت خالص آن را مصرف کرد.

در ماریجوانا ترکیبات شیمیایی زیادی وجود دارد که مهم ترین آنها THC است.

چگونگی مصرف

الکل یک نوشیدنی است که از طریق مصرف دهانی مانند آب می‌توان از آن استفاده نمود.

اما ماریجوانا را در بیشتر موارد به شکل سیگار استفاده می‌کنند. در مواردی پودر آن را داخل یک کیک ریخته و بدین صورت نیز آن را می‌خورند.

پیامدهای ناشی از مصرف مشروب و ماریجوانا

پیامدهای مصرف مشروب و ماریجوانا

همانطور که گفته شد؛ هریک از آنها به طور جداگانه منجر به بروز پیامدهای مختلفی برای بدن می‌گردند. اما زمانی که افراد مشروب و ماریجوانا را به صورت همزمان استفاده می‌کنند؛ باید انتظار مشکلات بیشتر و شدیدتری را داشت. در این قسمت در مورد برخی از آنها توضیح خواهیم داد.

مسمومیت و اوردوز

از اصلی ترین عوارض مصرف همزمان مشروب و ماریجوانا ، مسمومیت و اوردوز است. با اینکه این دو ماده با یکدیگر تداخل ندارند. اما به این دلیل که تاثیر یکدیگر را افزایش می‌دهند ممکن است فرد را دچار نشانه هایی مثل پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون، لرزش بدن، تعریق، کند شدن تنفس و … کنند که در نهایت هم فرد بیهوش شده، ممکن است به کما برود و یا حتی بمیرد.

تاثیر بر توانایی های شناختی و قضاوت افراد

مصرف مشروب و ماریجوانا به طور مستقیم بر مغز افراد تاثیر گذاشته و باعث  کاهش هوشیاری در افراد می‌گردد. در طولانی مدت شاهد این موضوع هستیم که افراد معتاد به مصرف مشروب یا ماریجوانا دچار کندی روانی حرکتی می‌گردند. در واقع نمی‌توانند به موقع واکنش نشان دهند. از این رو توانایی های شناختی آنها مختل شده و قدرت قضاوت خود را نیز از دست می‌دهند.

بروز مشکلات جسمی و روانی

مشروب و ماریجوانا می‌توانند به شدت به سیستم ایمنی افراد آسیب زده و آنها را مستعد ابتلا به انواع بیماری های قبلی، گوارشی، ریوی، تنفسی و… کنند. حتی مصرف این مواد در بلند مدت منجر به بروز نشانه های سرطان نیز می‌گردند.

یکی از دلایل ابتلا به اسکیزوفرنیا و بیماری های سایکوتیک نیز مصرف گل و مشروب است.

تاثیر مشروب و ماریجوانا  بر حافظه دیداری

مشروب و ماریجوانا هر دو از موادی هستند که به شکل مخربی بر حافظه دیداری افراد تاثیر می‌گذارند. حافظه دیداری یا حافظه کوتاه مدت نوعی از حافظه است که اطلاعات روزمره را برای مدت کوتاهی در خود ذخیره کرده و در صورت لزوم آن را به حافظه بلند مدت منتقل می‌کند. در بیشتر افراد معتاد به الکل یا ماریجوانا، شاهد مختل شدن این حافظه هستیم. در صورتی که می‌بینیم در حافظه بلند مدت آنها به خوبی کار می‌کند.

مصرف الکل منجر به کاهش ظرفیت این حافظه شده؛ همچنین مدت زمان نگه داشتن اطلاعات نیز کمتر شده و در انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت نیز اختلال ایجاد می‌شود.

با مصرف ماریجوانا نیز توجه و تمرکز به شکل چشمگیری کاهش یافته، در تشخیص زمان سخت تر شده و توانایی حل مسئله نیز پایین می‌آید.

پیامدهای روانی ناشی از مصرف ماریجوانا

ماریجوانا جزو محرک ها محسوب شده و بیشتر از اینکه وابستگی جسمانی ایجاد کند؛ وابستگی روانی دارد. از این رو بیشتر باید منتظر بروز مشکلاتی در روان افراد باشیم. با مصرف ماریجوانا به صورت مکرر، احتمالا شاهد بروز مشکلات روانی مثل افسردگی، اختلالات اضطرابی و پانیک، توهم، تغییر در ادراک زمان و فضا، بروز تغییراتی در شخصیت و تاثیر بر حافظه و تمرکز خواهیم بود.

دلایل اعتیاد به مشروب

امروزه شاهد اعتیاد افراد زیادی از جامعه به الکل هستیم. با این وجود دور از انتظار نیست که افراد به سراغ مصرف مواد دیگر هم بروند. به همین دلیل در ابتدا باید دلایل اعتیاد به مشروب را پیدا کرده و در مرحله بعدی در این زمینه اقدام نماییم. برخی از دلایلی که زمینه ساز اعتیاد به الکل هستند؛ ژنتیک، عوامل روانشناختی، محیط اجتماعی، میزان مصرف افرا و واکنش هایی است که بدن از خود نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به الکل کلیک نمایید.

دلایل مصرف همزمان مشروب و ماریجوانا

اما چرا افراد تمایل دارند که مشروب و ماریجوانا را به طور همزمان مصرف نمایند؟ در این قسمت به توضیح این دلایل خواهیم پرداخت. برای اطلاع از دلایل مصرف همزمان الکل و حشیش کلیک نمایید.

افزایش میزان اثرگذاری: یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع، این است که این مواد اثر یکدیگر را تشدید کرده و باعث افزایش لذت می‌گردند.

کم شدن قدرت بازداری: دلیل دیگر برای اینکار، کم شدن قدرت مقاومت افراد در مقابل مصرف مواد مختلف است. در واقع افراد در این شرایط قدرت تصمیم گیری پایینی دارند.

درمان مصرف مشروب و ماریجوانا

اعتیاد به هریک از مواد مشروب یا ماریجوانا یا هردوی آنها به طور همزمان نیاز به درمان دارد. از این رو اگر چنین عاداتی دارید؛ بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، حتما اقدام کرده و از متخصص کمک بگیرید. برای درمان این اعتیاد روش های مختلفی وجود داشته و در بیشتر موارد هم اصلا نیازی به حضور در کلینیک های ترک اعتیاد نیست. از این رو حتما به شکل اصولی در این زمینه اقدام نمایید.

سخن پایانی

معمولا جوانان با یکبار امتحان کردن مشروب و ماریجوانا احساس لذت زیادی کرده و تمایل دارند تا اینکار را به صورت مکرر تکرار کنند. از این رو به این مواد وابسته شده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در مورد خطرات ناشی از مصرف این مواد، آنها را آگاه کرده و حتما به موقع در این زمینه اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشروب و ماریجوانا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره