اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از گذشته | بر ملا شدن گذشته

ترس از گذشته یا نموفوبیا به در شرایطی ایجاد می‌شود که افراد حتی از فکر کردن به گذشته خود دچار استرس و اضطراب شده و تمایلی ندارند اصلا در مورد آن فکر کنند. همه ما در گذشته خود نقاط تاریکی داریم که دیگر هیچ تمایلی نداریم تا به آنها برگشته و یا فکر کنیم. اما این با ترسیدن از آن متفاوت است. گاهی این احساس ناشی از پنهانکاری و یا دروغی است که در گذشته وجود دارد. نمی‌توان به گذشته بازگشت و آن را ترمیم نمود و یا همه چیز را از سر گرفت. اما می‌توان از آن درس گرفته و دیگر اشتباهات مربوط به آن را تکرار نکرد. از این رو بهتر است به جای ترس یکبار برای همیشه تصمیم بگیرید که این موضوع را برطرف نمایید. در این زمینه می‌توانید از روانشناس نیز کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از گذشته می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

بر ملا شدن گذشته چه حسی دارد؟

حالت دیگری که در ترس از گذشته به وجود می‌آید؛ ترس از بر ملا شدن گذشته خود است. در واقع افراد از گذشته خود می‌ترسند چرا که دروغ ها و پنهانکاری های زیادی در آن وجود دارد. عوامل زیادی فرد را در این شرایط قرار می‌دهد تا بخواهد گذشته اش را از دیگران پنهان کند. اما به طور کلی با اینکار خود را در فشار بیشتری از نظر روانی قرار می‌دهد.

افراد اینکار را انجام می‌دهند تا اطرافیان خود را از دست ندهند. اما با اینکار زمانی که دروغ شما بر ملا شود؛ نه تنها اطرافیان خود را از دست می‌دهید؛ بلکه به خودتان نیز احساس بدتری پیدا خواهید کرد. از این رو پیش از اینکه بخواهید گذشته را پنهان کنید؛ در مورد عواقب آن بیشتر فکر کنید. برای اطلاع از پیامدهای ناشی از جستجو در گذشته همسر کلیک نمایید.

علائم ترس از گذشته

علائم ترس از گذشته

ترس از گذشته به قدری موضوع شایعی است و افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند؛ که حتی می‌توان با نشانه هایی از آن مطلع شد. در واقع با بروز این علائم می‌توانید متوجه شوید که طرف مقابل تان در حال پنهان کردن موضوعی در گذشته خود است و یا حتی از آن می‌ترسد. برخی از نشانه های ترس از گذشته از افراد شامل موارد زیر است.

  • فرار از صحبت کردن در مورد گذشته و یا بخشی از آن
  • ترس از ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر و اختلال در حافظه
  • فرد هنگامی که می‌خواهد در مورد گذشته خود صحبت کند؛ دچار اضطراب می‌شود
  • چنین افرادی به دلیل میزان اضطراب بالا و یا حسرت گذشته بیشتر میل به خودکشی و یا آسیب زدن به خود دارند
  • به صورت مداوم در حال دروغ گفتن هستند و یا زمانی که حرف از گذشته می‌شود؛ سکوت می‌کنند

چرا افراد از بر ملا شدن گذشته خود می‌ترسند؟

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم؛ طبیعتا همه ما در گذشته در معرض اتفاقاتی بوده ایم که تمایلی نداریم تا در مورد آنها صحبت کنیم و یا حتی با فکر کردن به آنها نیز دچار اضطراب و ترس می‌شویم. پس این یک موضوع فراگیر بوده و برای همه افراد بروز می‌کند. اما برخی از افراد واکنش درست تری نسبت به آن نشان داده و به جای به جای ترسیدن و یا پنهانکاری در مورد آن به طور مستقیم صحبت می‌کنند.

در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد که واکنش درست در مقابل چنین حالتی چیست. اما در این بخش قصد داریم تا ترس از گذشته را به صورت ریشه ای تری بررسی کرده و دلایل آن را بشناسیم. برای اطلاع از راه های جبران اشتباهات زندگی کلیک نمایید.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی به طور مستقیم با ترس از گذشته در ارتباط نیستند. اما تکامل و یا ژن ها میزان آسیب پذیری ما را در مقابل استرس و ترس، تعیین می‌کنند. برخی از افراد به طور ژنتیکی آستانه تحمل پایین تری دارند و به همین دلیل با فکر کردن به گذشته خود حتی اگر موضوع خاصی نیز در آن نباشد؛ دچار واهمه خواهند شد.

اتفاقات تلخ گذشته | ترس از گذشته

یکی از اصلی ترین دلایل ترس از گذشته؛ اتفاقات تلخی است که در آن افتاده و شاید هنوز پیامدهای آن دامن گیر فرد باشد. از این رو فرد نمی‌تواند پرونده گذشته را برای خود ببندد و دیگر به آن فکر نکند.

فشار اجتماع

یکی دیگر از دلایل ترس از گذشته و یا بر ملا شدن آن، ترس از قضاوت های دیگران و فشارهای اجتماعی است که وجود دارد. برای مثال فردی که والدینش از یکدیگر جدا شده اند؛ از صحبت کردن در مورد گذشته خود می‌ترسد، چرا که در این مورد هنوز باورها اشتباهی وجود دارد که ممکن است فرد را ناراحت کند.

چطور بر ترس از گذشته غلبه کنیم؟

غلبه بر ترس از گذشته

اما چطور می‌توان ترس از گذشته را از بین برده و یا آن را پذیرفت. فراموش نکنید که کنار آمدن با گذشته خود کار ساده ای نیست. از طرفی این بدان معنا نیست که به طور کلی خاطرات گذشته خود را سرکوب کرده و آنها را به فراموشی بسپارید. بلکه باید در حین یادآوری آنها قادر باشید تا میزان اضطراب خود را کنترل کنید. در این قسمت چند راهکار موثر را در این زمینه پیشنهاد خواهیم کرد. برای اطلاع از راه های فراموشی خاطرات بد کلیک نمایید.

افسوس گذشته را نخورید

باید به این فکر کنید که گذشته دیگر درگذشته و نمی‌توانید آن را برگردانید و همه چیز را تغییر دهید. افسوس گذشته به جز اینکه سلامت روانی شما را از بین می‌برد؛ هیچ فایده ای ندارد. از این رو وجود خود را از احساس حسرت و افسوس پاک کنید.

تمرکز کردن روی اکنون | ترس از گذشته

در اینجا و اکنون حضور داشته باشید. زمانی که تمرکز خود را بر حل معطوف کنید؛ دیگر گذشته شما را نخواهد ترساند. در این حالت دیگر حتی قضاوت های دیگران نیز بر شما تاثیری نخواهند داشت.

از تمرینات آرام سازی استفاده کنید

به دلیل اینکه احتمالا ترس از گذشته میزان استرس را در شما بالا خواهد برد؛ می‌توانید تکنیک های آرام سازی بدنی را آموخته و از آنها استفاده نمایید. با استفاده از این تمرینات می‌آموزید که به ترتیب عضلات بخش های مختلف بدن خود را منقبض و منبسط کنید. تمرکز کردن روی این موضوع باعث برگشتن به زمان حال نیز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های نگرانی از آینده کلیک نمایید.

افکار خود را تغییر دهید | ترس از گذشته

همچنین باید در مورد ترس از گذشته، ذهنیت خود را در مورد زمان و اتفاقاتی که برایتان افتاده است؛ تغییر دهید. برای اینکار افکار خود را به صورت مرتب یادداشت کرده و تلاش کنید تا آنها را دسته بندی کنید. برای اینکار حتما باید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

سخن پایانی

بخش اعظمی از افکار منفی که روزانه به سراغ ما می‌آیند؛ ناشی از ترس از گذشته می‌باشند. ترس و اضطراب ناشی از این افکار می‌تواند به طور کلی سلامت روان ما را دچار آسیب کند. از این رو بهتر است با استفاده از راهکارهایی که گفته شده و مراجعه به متخصص درگیر چنین تله هایی نشده و این مسئله را برطرف نماییم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از گذشته می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره