کودککودک و سبک زندگی

چه کنیم کودک خودش غذا بخورد؟

آموزش غذا خوردن به کودک از مهم ترین مهارت ها در فرایند رشدی او محسوب می‌شود. با اینکه اینکار با چالش های زیادی برای والدین همراه بوده و منجر به نگرانی و زحمت آنها می‌گردد؛ اما یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی است که کودک باید آن را بیاموزد. از طرفی این موضوع با حساسیت بسیار زیادی نیز همراه است. چرا که ممکن است کودک در بلع غذا دچار مشکل شود. از همین رو آموزش درست والدین و در دسترس بودن آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع نباید کودک را حتی بعد از آموزش به حال خود رها کرد. بهتر است والدین در این زمینه حتما کمک دریافت کرده و با یک مشاور نیز مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش غذا خوردن به کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سن مناسب برای آموزش غذا خوردن به کودک

سن مناسب برای آموزش غذا خوردن به کودک

در مورد آموزش غذا خوردن به کودک یکی از نکاتی که حائز اهمیت است؛ سن آنهاست. نمی‌توان از شروع زمانی که کودک قرار است غذا بخورد؛ اینکار را انجام داد. چرا که خود فرایند غذا خوردن یک تغییر برای کودک محسوب شده و باید مدتی خود را با آن سازگار کند. بعد از آن نوبت آموزش نحوه غذا خوردن و انجام اینکار به تنهایی است.

در بیشتر موارد بین نه ماهگی تا یک سالگی، کودکان خود به اینکار علاقه نشان داده و تمایل دارند تا آن را انجام دهند. برای مثال آنها تلاش می‌کنند تا قاشق را از مادر گرفته و یا حتی غذایشان را با دست بخورند. این زمان تقریبا مناسب بوده و والدین می‌توانند آموزش های اولیه را آغاز نمایند. برای اطلاع از راه های تشویق کودک به غذا خوردن کلیک نمایید.

نشانه های آمادگی کودک برای اینکه خودش غذا بخورد

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ یکی از اصلی ترین نشانه های آمادگی کودک برای آموزش غذا خوردن، علاقه و انگیزه خود اوست و به راحتی هم توسط والدین قابل تشخیص است. اما اگر کودک این رفتار را نشان نداد؛ چه؟ یعنی هنوز آماده نیست و یا نباید به او اینکار را آموزش داد؟ در هر حالت باید در این سنین آموزش غذا خوردن به کودک را آغاز نمود. اما به طور کلی این آمادگی در کودک نشانه های دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از دلایل غذا نخوردن کودک کلیک نمایید.

  • کودک تلاش می‌کند که قاشق را از دست شما بگیرد
  • تمایل دارد که بشقاب غذای خود و یا شما را بردارد و آن را جابجا کند
  • سعی می‌کند تا با دست غذا بخورد
  • اگر شما بخواهید به کودک غذا بدهید دست شما را پس خواهد زد

غذاهای مناسب برای آموزش غذا خوردن به کودک

زمانی که می‌خواهید آموزش غذا خوردن به کودک را آغاز کنید؛ باید با یک سری غذاهای مخصوص آغاز نمایید. چرا که نباید هر غذایی را در اختیار کودک قرار داد و از او انتظار داشت که خودش آن را بخورد. این موضوع هم به نفع شما و هم خود او خواهد بود. برخی از غذاهایی که بهتر است در ابتدا با آنها آغاز نمایید؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع غذاهای اشتها آور برای کودکان کلیک نمایید.

✨هویج، نخود فرنگی، کدو حلوایی و سیب زمینی کاملا پخته و نرم شده

✨استفاده از میوه های نرم برای میان وعده. مثلا موز رسیده، کیوی و هلو

✨سیب و گلابی پخته و نرم شده

✨تکه های کوچک مرغ، ماهی یا بوقلمون پخته شده

غذاهایی که در این زمان کودک نباید بخورد

بهتر است برخی از غذاها را در این زمان به کودک ندهید. چرا که اگر قرار باشد؛ آنها خودشان این غذاها را بخورند؛ کمی خطرناک خواهد بود. آجیل، ذرت بو داده، هویج خام، حبه انگور، کشمش، تکه های بسیار بزرگ از غذاهای مختلف و… همگی از این دست هستند.

روش های آموزش غذا خوردن به کودک

روش های آموزش غذا خوردن به کودک

حال که با مقدمات لازم برای آموزش غذا خوردن به کودک آشنا شدید؛ باید در مورد چگونگی آن نیز اطلاعاتی کسب نمایید. اینکار بسیار حساس است؛ اما نباید در مورد آن به کودک سختگیری نمود. همچنین فراموش نکنید که باید در هر مرحله زمان کافی را به کودک خود اختصاص داده و از او توقع زیادی نداشته باشید. در این قسمت در مورد برخی از این روش ها توضیح خواهیم داد.

به او فرصت دهید و عجله نکنید

برای آموزش غذا خوردن به کودک، باید به او فرصت دهید تا روش های مختلف را تجربه کرده و در نهایت خودش متوجه روش درست شود. برای مثال غذا را در ظرف مخصوص خودش ریخته و به او اجازه دهید تا هرطور که دوست دارد؛ غذا بخورد.

به او اجازه دهید با دست غذا بخورد

قبل از اینکه بخواهید وسایل و ظزوف مختلف غذاخوردن را به کودک معرفی کنید؛ او را تشویق کنید تا با دست غذا بخورد. با اینکه شاید اینکار برای شما خوشایند نباشد؛ اما اینکار جزوی از فرایند یادگیری و تجربه کردن اوست.

کودک را با ظروف مختلف آشنا کنید

در مرحله بعد آموزش غذا خوردن به کودک ، او را با ظروف مختلف آشنا کرده و همچنین الگوی خوبی برای او باشید. برای مثال زمانی که می‌خواهید با قاشق غذا خوردن را به او یاد دهید خود نیز قاشقی را برداشته و شروع به غذا خوردن کنید. او با نگاه کردن به شما احتمالا متوجه نکات بسیار زیادی در این مورد می‌شود.

در حین غذا خوردن کودک به او نزدیک باشید

همواره در دسترس او باشید تا اگر مشکلی پیش آمد؛ بتوانید به موقع عمل کنید. آموزش غذا خوردن به تنهایی برای کودک، به این معنا نیست که به طور کلی او را به حال خود رها کنید. در این هنگام حتما نزدیک او بوده و کودک را زیر نظر بگیرید.

برای کثیفی ها خود را آماده کنید

قطعا زمانی که یک کودک به تنهایی شروع به غذا خوردن می‌کند؛ مانند یک بزرگسال نبوده و کثیفی های زیادی را به بار خواهد آورد. از این رو خود را برای این موضوع آماده کرده از این بابت کودک را مورد سرزنش قرار ندهید.

به کودک اجازه دهید که همراه با اعضای دیگر غذا بخورد

به مرور زمان، به کودک اجازه دهید تا همراه با دیگر اعضای خانواده غذا بخورد. این کار هم برای او خوشایند بوده و هم با نگاه کردن به اعضای خانواده چیزهای زیادی را خواهد آموخت.

اگر کودک دچار ریفلاکس حلقی و یا خفگی شد؛ چه کنیم؟

ریفلاکس حلقی یک واکنش طبیعی در کودکان است و زمانی اتفاق می‌افتد که غذای زیادی را در دهان او بگذارید و یا طعم جدیدی را تجربه نماید. این موضوع اگر گهگاهی رخ دهد طبیعی است. اما پریدن غذا و یا آب در گلوی کودک  خطری است که وقتی خودش غذا می خورد بسیار بالاست. در این شرایط کودک در ابتدا شروع به سرفه کرده و به صورت ناگهانی ساکت می‌شود. چرا که دیگر نمی‌تواند گریه و ویا حتی سرفه کند. در این شرایط غذا را از دهان کودک خارج کرده و حتما او را به مراکز درمانی برسانید.

سخن پایانی

آموزش غذا خوردن به کودک در عین حال که دشوار است؛ اما معمولا یکی از جذاب‌ترین مراحل برای والدین محسوب شده و می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. از این رو در این مورد زیاد به کودک خود سخت نگرفته و به او فرصت آزمون و خطا دهید. همچنین حتما با یک روانشناس نیز مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش غذا خوردن به کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره