ازدواجزوج و خانواده

خواستگاری بدون حضور پسر امکانپذیر است؟

خواستگاری بدون حضور پسر در دنیای امروزی کمی عجیب به نظر می‌رسد. در گذشته اینکار بیشتر مرسوم بوده و حتی نشانه ای از شرم و حیای پسران بود. اما امروزه دختران و پسران قبل از جلسه خواستگاری همدیگر را ملاقات کرده و حتی معاشرت می‌کنند. البته در شرایط فعلی بازهم عده ای از خانواده ها به دلایل مختلفی اینکار را انجام می‌دهند. همچنین نمی‌توان گفت که جلسات خواستگاری این چنینی قطعا با شکست مواجه می‌شوند. اما به طور کلی بهتر است دختر و پسر هردو در جلسه خواستگاری حضور داشته و مشارکت کنند. این موضوع به نفع همه افراد است. چرا که در آینده نمی‌تواند همه تقصیرها را گردن خانواده بیاندازد. در این مقاله قصد بررسی جنبه های مختلفی از این موضوع را داریم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری بدون پسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خواستگاری بدون حضور پسر

در گذشته مادران و یا خواهران برای پسر دختری را انتخاب کرده و حتی جلسه خواستگاری را نیز بدون حضور او ترتیب می‌دانند. حتی گاهی شاهد این موضوع بودیم که دختر و پسر در هنگام عقد، همدیگر را برای بار اول ملاقات می‌کردند. اما امروزه حتی خود خانواده ها هم راضی به چنین کاری نمی‌شوند. چرا که ممکن است پسر بعد ها خانواده ها را به خاطر انتخاب شان مقصر دانسته و مشکلات زیادی بروز کند. حتی از لحاظ روانشناسی نیز چنین کاری توصیه نمی‌شود. افراد اگر در یک جلسه خواستگاری بدون حضور پسر قرار گرفتند؛ باید به برخی مسائل توجه داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با آداب خواستگاری کلیک نمایید.

خواستگاری بدون حضور پسر نشانه چیست؟

نشانه های خواستگاری بدون حضور پسر

موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که در جوامع امروزی خواستگاری بدون حضور پسر ، اصلا نمی‌تواند نشانه خوبی برای خانواده ها باشد. در واقع اگر خانواده ای بدون حضور پسرشان برای خواستگاری از شما آمده اند؛ باید این موارد را در نظر داشته باشید. برای پاسخ به سوال با خواستگار دخترمون چطور برخورد کنیم کلیک نمایید.

استقلال نداشتن پسر

خواستگاری بدون حضور پسر در درجه اول نشانه مستقل نبودن پسر است. در واقع این بدان معناست که پسر به اندازه ای از خود استقلال نداشته است که همراه با خانواده در جلسه حضور یافته و صحبت کند. و یا حتی شاید خود دختر نیز انتخاب او نبوده است. این دختر و پسر هستند که در نهایت باید در این مورد تصمیم گیری کرده حتی صحبت کنند. از این رو حضور نداشتن یکی از آنها قطعا منجر به بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

نداشتن مهارت و توانایی تصمیم گیری

نداشتن قدرت تصمیم گیری و انتخاب نیز از دیگر نشانه های خواستگاری بدون حضور پسر است. افراد باید در زمانی برای ازدواج اقدام کنند که به اندازه کافی به بلوغ روانی و فکری رسیده باشند و بتوانند به درستی تصمیم گیری نمایند. اما همینکه نمی‌توانند در جلسه خواستگاری شرکت کنند؛ خود نشانه ای از مهارت نداشتن در تصمیم گیری و انتخاب است. این فرد قطعا در زندگی مشترک نیز از خود اراده ای نداشته و در هنگام مشکلات و بحران ها نمی‌تواند به درستی عمل کند.

عدم معیارهای درستی برای ازدواج

یکی دیگر از مواردی که در صورت خواستگاری بدون پسر، باید به آن توجه داشت؛ نبود معیارهای صحیح برای ازدواج و شروع زندگی مشترک است. در واقع این نشان می‌دهد که ذهنیت پسر و یا خانواده او در مورد ازدواج اصلا درست نیست. از معیارهای مهم در ازدواج خودشناسی است که وقتی پسر در جلسه خواستگاری حضور نداشته باشد؛ به معنی عدم این ویژگی در اوست. یا حتی ممکن است پسر اصلا به شناخت کافی از خود نرسیده باشد که بخواهد ازدواج کند.

در نظر نگرفتن معیارهای مهم

پسر و دختر هر دو باید معیارهای شخصی خود را برای ازدواج داشته باشند. اما زمانی که خانواده ها بدون حضور آنها در مورد ازدواج تصمیم گیری می‌کنند؛ به این معنی است که در حال نادیده گرفتن معیارهای آنان و یا تحمیل معیارهای خود به آنها می‌باشند. شاید معیارهای خانواده نیز بسیار نزدیک به معیارهای خود فرد باشند؛ اما بازهم برای ازدواج باید با طرف مقابل به طور مستقیم صحبت کرده و به این نتیجه رسید.

خواستگاری بدون حضور پسر اشتباه است؟

در جواب این سوال باید گفت که شانس موفقیت ازدواج ناشی از خواستگاری بدون حضور پسر بسیار کم است. شاید در گذشته بیشتر این ازدواج ها به خوشبختی ختم می‌شد و دختر و پسرهم از این شرایط راضی می‌بودند. اما در عصر امروز انجام چنین کاری در بیشتر موارد نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. در واقع با وجود چنین خواستگاری نباید زیاد به آینده این رابطه امیدوار بود. برای آشنایی بیشتر با شرایط ازدواج سنتی کلیک نمایید.

مزایا و معایب خواستگاری بدون حضور پسر

مزایا و معایب خواستگاری بدون حضور پسر

در قسمت های قبلی در مورد عوامل مختلفی که باید در مورد جلسه خواستگاری بدون حضور پسر به آنها توجه داشته باشید؛ اشاره کردیم. اما از طرفی این نوع جلسات معایب و مزایایی نیز دارند بهتر است در نظر گرفته شوند. در واقع بهتر است برداشت عجولانه ای از این شرایط نداشت. در این قسمت به توضیح برخی از معایب و مزایای این نوع خواستگاری، می‌پردازیم. ‌

برقراری ارتباط بهتر و احساس راحتی بیشتر

یکی از مزایای خواستگاری بدون حضور پسر ، این است که به دلیل اینکه در این جمع ها معمولا همه افراد خانم هستند؛ دختر نیز احساس راحتی بیشتری کرده و استرس و اضطراب کمتری را تجربه می‌کند. به همین دلیل گاهی مردان خانواده عروس نیز در این جلسات شرکت نمی‌کنند.

از بین رفتن محدودیت ها

یکی دیگر از مزایای خواستگاری بدون حضور پسر این است که محدودیت برای توجه کردن به ملاک های ظاهری از بین رفته و خانواده ها راحت تر می‌توانند این موضوع را بررسی کنند. برخی از خانواده ها حساسیت شدیدی روی این موضوع دارند و از طرفی نمی‌توانند در حضور مردان در مورد آنها صحبت کنند. از این رو زمانی که همه افراد در این جسله خانم باشند؛ توجه کردن به ظاهر کمی ساده تر است.

ازدواج اجباری

اما نباید نسبت به معایب جلسه خواستگاری بدون حضور پسر هم بی توجه بود. در این حالت احتمال دارد که پسر اصلا راضی به ازدواج نبوده باشد و خانواده در حال تصمیم گیری برای او هستند. در واقع این موضوع یکی از نشانه های ازدواج اجباری است.

دخالت بیش از حد والدین پسر

در صورتی که پسر در جلسه خواستگاری حضور نداشته باشد و خانواده در حال تصمیم گیری برای او هستند؛ در آینده نیز باید انتظار دخالت های خانواده را داشت. معمولا خانواده های کنترلگر چنین کاری را انجام می‌دهند که تا آخر عمر می‌خواهند بر زندگی فرزند خود مسلط باشند.

سخن پایانی

امروزه جوانان بیشتر تمایل دارند که در انتخاب همسر خود نقش داشته و حتی گاهی به طور کامل خود اینکار را انجام می‌دهند. البته که در این زمینه نباید به طور کامل خانواده ها را حذف کرد. خانواده ها و دختر و پسر باید در این مورد با یکدیگر همکاری داشته با یک متخصص نیز مشورت کنند. همچنین دختران نیز بیشتر در مورد جلسه خواستگاری بدون حضور پسر فکر کرده و عجولانه تصمیم نگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری بدون پسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره