خانوادهزوج و خانواده

کتک زدن پدر چه پیامدهایی دارد؟

کتک زدن پدر توسط فرزندان یکی از مشکلات اساسی در بستر خانواده است. در واقع بروز هرگونه خشونت چه توسط والدین و چه فرزندان در خانواده باید مورد بررسی قرار گرفته و درمان شود. در گذشته بیشتر شاهد خشونت فیزیکی توسط والدین بودیم که اینکار را برای تربیت فرزندان انجام می‌دادند. اما امروزه فرزندان به دلیل خشمی که تجربه می‌کنند و عدم اطلاع در مورد بروز آن به درستی دست به چنین کاری می‌زنند. از طرفی فرزندانی که در دوران کودکی در معرض خشونت فیزیکی بوده اند؛ بیشتر احتمال دارد که چنین کاری را انجام دهند. به هر حال عوامل مختلفی در این زمینه موثر هستند. بهتر است خانواده ها در این مورد حتما از یک روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتک زدن پدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کتک زدن پدر

والدین در هر فرهنگ و جامعه ای مورد احترام بوده و باید به درستی با آنان رفتار شود. از طرفی با اینکه همواره اختلافانی میان والدین و فرزندان وجود دارد؛ اما این به هیچ یک از آنها اجازه بروز هر رفتاری را نمی‌دهد. اما گاهی این اختلافات به قدری شدید و طولانی مدت می‌شوند که منجر به بروز درگیری هایی میان افراد می‌گردد.

گاهی این اتفاق تنها یکبار میان افراد می‌افتد اما به هرحال احتمال بروز آن در دفعات بعدی نیز هست. این موضوع به قدری حساس است که بیشتر خانواده ها ترجیح می‌دهند تا در مورد آن با هیچکس صحبت نکنند. اما همین کار منجر به بدتر شدن اوضاع می‌گردد. برای اطلاع از راه های برقراری آرامش در خانواده کلیک نمایید.

علل کتک زدن پدر توسط فرزندان

علل کتک زدن پدر

در ابتدا بهتر است علت کتک زدن پدر را پیدا کنید. زمانی که افراد علت این موضوع را بدانند؛ با از بین بردن آن، رفتار را نیز حذف می‌کنند. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل پرداخته ایم.

داشتن خشم فروخورده

یکی از دلایل اساسی کتک زدن پدر توسط فرزند، خشم فروخورده آنان از دوران کودکی است. بخشی از این خشم به خود پدر برمی‌گردد که احتمالا در دوران کودکی فرزندان را کتک می‌زده و آنان نمی‌توانستند از خود دفاع کنند و بخش دیگر آن به دلیل مسائل روزمره است که آنها را خشمگین می‌کند. پس در این شرایط می‌توان این رفتار را تا حدودی انتقام گیری تلقی کرد. برای جلوگیری از بروز تنفر از خانواده کلیک کنید.

یادگیری اینکار در دوران کودکی

زمانی که کودکان شاهد خشونت فیزیکی در والدین خود هستند؛ تصور می‌کنند که آنان نیز مجاز به انجام چنین کاری در قبال دیگران می‌باشند. آنان به طور کلی سطح خشم بسیار بالایی در مواجهه با دیگران داشته و هر فردی که در اطرافیان شان دچار اشتباه شود؛ به خود این حق را می‌دهند که برای مجازات او را کتک بزنند. چرا که این تنها رفتاری است که از دوران کودکی خود آموخته اند. برای اطلاع از پیامدهای کتک زدن کودک کلیک کنید.

ابتلا به مشکلات روانی

ابتلا به مشکلات روانی مختلف نیز دلیل دیگری برای کتک زدن پدر است. فرزندانی که به اختلالات روانی یا شخصیتی مانند اختلال شخصیت ضداجتماعی و یا سلوک مبتلا هستند؛ بیشتر احتمال دارد که اینکار را انجام دهند. آنان تمایلی به درمان شدن نداشته و زمانی که شاهد تلاش والدین خود در این راستا هستند؛ خشمگین می‌شوند.

فرزندسالاری

از طرفی خانواده هایی که بیش از حد به فرزندان خود بها می‌دهند نیز باید انتظار کتک زدن پدر را نیز داشته باشند. در این حالت فرزند حق انجام هرکاری حتی تنبیه والدین را نیز به خود می‌دهد. به همین دلیل است که روانشناسان معتقدند که فرزندسالاری بیش از حد نیز خوب نیست و امکانات کودک باید محدود شود.

اعتیاد

در بیشتر موارد شاهد کتک زدن پدر توسط معتادین هستیم. آنان تحت تاثیر مواد مخدر به طور کلی روحیه خانواده دوستی و احترام خود را از دست داده و برای رسیدن به هدف خود هرکاری می‌کنند. زمانی که والدین حاضر به پرداخت پول و یا کمک کردن به فرد در این زمینه نیستند؛ چنین حالتی رخ می‌دهد.

پیامدهای کتک زدن پدر

اما کتک زدن پدر آثار و نتایج فردی و خانوادگی نیز دارد. اگر حتی پیامدهای جسمانی این موضوع را برای پدر در نظر نگیریم؛ اینکار منجر به بروز شرایطی در خانواده می‌شود که شاید هیچوقت نتوان آن را درست کرد.

بروز فشارروانی بسیار زیاد

در بیشتر موارد فرزندانی که دست به کتک زدن پدر می‌زنند؛ خود دچار عذاب وجدان شده و می‌خواهند که جبران کنند. اینکار فشار زیادی را از نظر روانی به آنها وارد می‌کند. همچنین اعضای دیگر نیز از این بابت بسیار ناراحت می‌شوند.

یادگیری این رفتار توسط دیگر اعضا

همچنین زمانی که یکی از فرزندان چنین کاری را انجام می‌دهد؛ دیگر افراد نیز اینکار را آموخته و در واقع بی احترامی به والدین در آن خانواده ترویج می‌یابد. برخی معتقدند که مشاهده یک رفتار اشتباه نیز احتمال بروز آن را در آینده افزایش می‌دهد.

بعد از کتک زدن پدر

اعضای دیگر و حتی خود فرد باید به دنبال راهی برای متوقف کردن این رفتار باشند. چرا که در صورت ادامه یافتن اینکار مشکلات زیادی در انتظار خانواده است. در این زمینه افراد می‌توانند از روانشناس کمک گرفته و همچنین از روش های زیر استفاده نمایند. برای جلوگیری از دعوا با پدر کلیک کنید.

عذرخواهی کردن

اگر شما خواسته یا ناخواسته دست به انجام چنین کاری زدید؛ اولین قدم این است که از پدر خود عذرخواهی کرده و به او پشیمانی خود را نشان دهید. از طرفی تلاش کنید که دیگر اینکار را انجام ندهید. حتی اگر در مورد موضوع پیش آمده حق با شما بوده اما به دلیل کتک زدن پدر این شما هستید که باید عذرخواهی کنید.

پیدا کردن علت مشکل

دلیل این رفتار را در حود پیدا کنید. قطعا که بروز چنین رفتاری به صورت ناگهانی تنها به دلیل خشم زیاد و کنترل نشده است. اما باید ببینید که دقیقا از چه چیزی عصبانی هستید. در بیشتر موارد افراد خشمی که از مسائل دیگر دارند را بر سر والدین خود تخلیه می‌کنند.

صحبت کردن با پدر

در برخی موارد اعضای خانواده و حتی خود فردی که اینکار را انجام داده است؛ سعی می‌کنند این خاطره را فراموش کرده و به طور کلی در مورد آن حرف نزنند. در واقع آنان جوری رفتار می‌کنند که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است. اما سرکوب این موضوع همه چیز را بدتر می‌کند. از این رو سعی کنید در این مورد با یکدیگر صحبت کرده و احساسات خود را بیان کنید.

با فرزندی که پدر را کتک می‌زند چه رفتاری داشته باشیم؟

مقابله با کتک زدن پدر

در چنین شرایطی اعضای دیگر گیج می‌شوند که اقدام درست در چنین حالتی چیست؟ چه رفتاری باید نسبت به پدر و یا حتی فردی که کتک زده است داشته باشند! در چنین شرایطی نباید اتفاقی که افتاده است را نادیده بگیرید و از راهکارهای زیر استفاده نمایید. برای آشنایی با نحوه رفتار با سالمندان کلیک نمایید.

شناسایی این نشانه ها: هر نشانه ای که زمینه ساز کتک زدن پدر است و یا منجر به آن می‌شود را پیدا کنید.

پیدا کردن دلایل: موضوع اختلاف بین پدر و فرزند را پیدا کرده و سعی کنید آن را درست کنید تا دیگر دلیلی برای انجام دوباره اینکار باقی نماند.

صحبت کردن در این مورد: با فرد در این مورد صحبت کرده و از مقابله به مثل بپرهیزید.

کمک گرفتن از مشاور: او را تشویق کنید که حتما از یک مشاور کمک بگیرد.

سخن پایانی

کتک زدن پدر می‌تواند شرایط سختی را در خانواده ایجاد کند. چرا که در این حالت حرمت ها بین افراد از بین رفته و دیگر نمی‌دانند که باید چطور رفتار کنند. فراموش نکنید که حفظ احترام پدر و مادر در هر شرایطی واجب است. حتی اگر دچار اشتباه شده باشند. از این رو در حین عصبانیت این موضوع را به خود یادآوری کرده و سعی کنید به خود زمان بدهید. در صورتی که این اتفاق در خانواده شما رخ داد؛ حتما از یک روانشناس کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتک زدن پدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره